Úvod / Články

A pak že to nejde...

17. 10. 2012 Autor: candies 7082× 116
Tu a tam se tu v příspěvcích i komentářích objevují dohady o možné či nemožné spolupráci mezi archeology a hledači. Nezřídka se objevují i úvahy o nemožnosti takovéto spolupráce, protože to nepřipouští zákon. To je ale nesmysl.
Dovolím se tomuto tématu stručně věnovat praktickými ukázkami v tomto příspěvku. Nejprve ale trochu nutné teorie.

Archeologický výzkum na území ČR může provádět organizace mající oprávnění na provádění archeologických výzkumů (dále jen oprávnění). To uděluje Ministerstvo kultury ČR ve spolupráci s Akademií věd ČR (velmi zjednodušeně řečeno). Oprávnění jsou udělována výhradně institucím, nikoliv jednotlivcům, instituce musí splnit řadu předpokladů (zaměstnávat osobu mající vysokoškolské magisterské vzdělání v oboru archeologie a dvouletou praxi, technické zázemí pro konzervování archeologických nálezů atd. ).
Každý archeolog disponující oprávněním může provádět za určitých podmínek (jejich rozvedení je již mimo rámec tohoto příspěvku) archeologické výzkumy. Na tyto výzkumy si samozřejmě může najímat potřebné pracovníky, kteří oprávnění mít nemusí (od kopáče až třeba po geologa), archeolog však výzkum vždy vede a také za něj zodpovídá.
Přesně na tomto základě je možná spolupráce mezi hledači a archeology. Vyžaduje to v první řadě oboustrannou důvěru – ta je alfou a omegou všeho. Zároveň tu platí určitá domluvená pravidla.

Následující fotky ukazují na příkladu jedné skupiny praktické ukázky, jak taková spolupráce může vypadat. V dané spolupráci platí určitá pravidla. Spolupracovník (označení detektorář není v této souvislosti na místě) více či méně zvládá základní pravidla terénní dokumentace (minimálně zaměření nálezu GPS, což na polích bohatě stačí) a úměrně tomu navštěvuje po předchozí domluvě ta která místa. S tím souvisí to, že ví, kam chodit nemá a hlavně ví, kde končí jeho schopnosti a má volat. Vyzvednutý depot z doby bronzové je hezký, archeologa ale nebude tolik zajímat naházený v kýblu, ale především jak předměty ležely v zemi, tj. jak je tam člověk v té které době naskládal. Takže, pokud chytím depot, netahám ho ven, ale volám a na dalším se domluvím.

Pokud spolupracovník objeví novou archeologickou lokalitu, má právo se podílet na jejím dalším průzkumu, má velmi výrazné slovo v tom, kdy budou nálezy z lokality publikovány (aby případný atak rabovačů po zveřejnění bolel co nejméně) atd.

Dalo by se toho napsat mnohem víc, ale kdo by to pak četl...
Snad jenom, že na spolupráci musí být připraveny obě strany. Jak hledači, tak archeologové. A to není vždy.

Obr. 1 Při akci.
Obr. 2 Po akci.
Obr. 3 Nález bronzového depotu...
Obr. 4... vyvolá vždy zájem, zvlášť když celý den prakticky nic pořádného nepíplo.
Obr. 5 Depot mincí ze 16. stol. nalezený při samostatné akci (a venčení psa) spolupracovníkem a obratem ohlášený při ponechání depotu v zemi.
Obr. 6 Tentýž depot (v řezu je dobře vidět tolar). V tomto případě se toho moc dokumentovat nedalo – depot byl nepřístupný pod smrkem (viz foto 5).
Obr. 7 Tak tenhle pípanec stál za to (bronzová sekera z mladší doby bronzové).
Obr. 8 Tenhle taky (hrot šípu z obléhacího stroje, váha cca 1,5 kg).
Obr. 9 Destička ze zbroje. Až odborná konzervace prokázala cínování povrchu.
Obr. 10 Uááááá. Že by z rozoraného depotu (což se brzy potvrdilo). Komu se nelení, tomu se zelení...
Obr. 11 I při chození s detektorem je třeba mít otevřené oči (zlomek skleněného keltského náramku).
Obr. 12 Opět nález spolupracovníka při samostatné akci, opět obratem voláno archeologovi. Proto i vy máte možnost vidět, jak byly předměty přesně pokládány (původně ovšem pod nádobou, která byla dnem vzhůru).
Obr. 13 Všichni spolupracovníci to dělají výhradně proto, že je to baví. Nikdo si nikdy neřekl o peníze, i když do toho vrážejí vlastní čas i peníze. Nemusí, ale chtějí. Na druhou stranu, archeologovi se 1-2x do roka podaří (alespoň zatím) zajistit to, aby společné akce mohly končit takto.
Obr. 14 Tedy, přesněji řečeno, takto. Obr. 15 Nebo takto... Obr. 16 Nebo taky jinak :-).

 Autor: candies

Komentáře

Iceman

11. 10. 2012, 07:14

Vida, záslužná činnost, je dobře že se oba "tábory" dokážou domluvit na konkrétní smysluplné spolupráci

UCAdmin

11. 10. 2012, 07:17

Ano je to vždy o lidech a jejich přístupu, zodpovědnosti atd. Rád se takovýchto akcí účastním a mám k dispozici i velmi zajímavá videa, která jsem v rámci těchto akcí pořídil např. postupné vyndavání bronzového depotu včetně dokumentace atd. Musím jen najít hodně velkou chvilku, abych to sestříhal a po dohodě s archeologem, který výzkum vedl zveřejním

kim

11. 10. 2012, 07:27

Uc:moje slova

kacuro

11. 10. 2012, 07:50

za mě

npr.Džigira

11. 10. 2012, 07:56

tý jo, upekli a sežrali archeológa.

maraxp

11. 10. 2012, 08:32

když to někoho takhle baví.. tak asi ano.

honda2

11. 10. 2012, 08:33

Nezbývá než absolutně souhlasit.

tesnohlidek

11. 10. 2012, 09:47

Má to cenu, má to cenu (kdo viděl Kouř, pochopí)


Teď vážně: jako archeolog a detektorář v jednom můžu potvrdit, že tohle je v dnešní době jediná fungující možnost spolupráce. Je ovšem nutné, aby snahu projevovaly obě strany... Díky za článek .

zero

11. 10. 2012, 09:50

Tak toto si zaslouží pořádnej metál-

Iceman

11. 10. 2012, 11:02

Džigira: néé, upekli toho co nezahrabával díry!!!

CheGuevara

11. 10. 2012, 12:12

Velký zklamání že nejsou fotky toho depotu :-/ složení by mě zajímalo

Kansan

11. 10. 2012, 12:17

Čtu správně 17.10.12 TO je nějaké sci-fi nebo pastva pro"mdlé rozumu"
Po nahlédnutí do "memory"příspěvků bych řekl že DIVNÉ pokračování AMATERŠTÍ ARCHEOLOGOVÉ - ŠKOLENÍ ze dne 25.2.2012
V tento čas kdy spousta zase věří že JDE TO I POCTIVĚ, jak hlásají bilbordy jedné pseudodemokratické partaje, zní nadpis A pak že to nejde... dost špatně pro spoustu mladých kluků...
ONO v jiném světě"hledačů"se mmluví o tereních autech... drahém vybavení Detektorářů VŽDY v předstihu před SERIOZNÍM archeologickým průzkumem
Časová různorodost fotek... a zamazané tváře "LEGÁLNÍCH"akcí dávají zapravdu že existuje LIGA VYVOLENÝCH
... vono TO totiž 20 let se nedělalo poctivě a ten zbyteček taky ne-že ještě že je TO nějaký záblesk ze 17.10.2012 temné budoucnosti

Rossy

11. 10. 2012, 12:23

CheGuevara

11. 10. 2012, 12:44

Já zase nedávno dostal vyjebáno u Hradce Králové na státním poli od chlápka. Nakonec ale jsme se domluvili v pohodě co že tam dělám. Byl naštvanej, prej tam na polích operuje celá skupina lidí, v rojnicích hledaj všude možně. Jeho to strašně štvalo, drancování lokalit do soukromejch kapes. CO jsou ty lidi zač? Vypadá to na organizovanou skupinu, která to dělá pro peníze.

Jenn

11. 10. 2012, 13:52

No najít tolary tak nevím jestli bych udělal to samé co spolupracovník.

b.f.pears

11. 10. 2012, 14:17

Kvalt:
Jenda: suhlas

blackwidower

11. 10. 2012, 14:40

S tectem souhlasím - jde to spolupracovat a je u toho i dost zábava.
Jen letos jsme se spolu s Archeology podívaly do dvou mincovních depotů které byly nalezeny "detektorářem" - následně zdokumentovány archeologem a pod jeho dohledem vyzvednuty. Naše skupinka pak pod jejich dohledem pracovala na průzkumu a exhumaci tří hromadných hrobů z 66te poškozených buť stavebními pracemi nebo, a teď se neuražte, prasetem s detektorem. Vždy to bylo zábavné a přínosné pro obě strany (jen se vždy našel někdo s napoleonským komplexem - toho se ale záhy zdařilo odklonit/přesvědčit:-)

SunTzu

11. 10. 2012, 15:33

Pokud jsou na obou stranách slušní lidé, tak to může fungovat.

Azaz163

11. 10. 2012, 15:58

Paráda když to tak funguje. U HK bývají dost nepříjemní kvůli 1866, místní zemědělec mě taky hnal, nakonec jsme se domluvili ale tvrdil, že do jedné z děr mu zapadl zetor Zřejmě nějaká exhumace na bojišti...
A Kansane, ty už to nehul

DUTMAN

11. 10. 2012, 16:23

Asi tak za mne. Spolupráci snámi hodnotim samozřejmě kladně. Ale pokud to dělám s posvěcením tak proč těm klukům dělat cenzuru na obličej. Kluci dyť se nemáte za co stydět. Potom vložený přispěvěk vypadá velmi kontroverzně-spekulativně-konspiračně.

Fieldmaster

11. 10. 2012, 16:57

Cajk

11. 10. 2012, 17:19

Jasně že to funguje spolupracuji už téměř druhým rokem Paráda hoši jen tak dál

HAMZ

11. 10. 2012, 17:52

a tak to má bejt

Klouzek

11. 10. 2012, 18:36

CheGuevara: Za tím, kdo to dělá pro peníze, musíš jít trochu vedle třeba Labrys a spol. Tyhle kluci to nejspíš dělají proto, že mají v životě trochu jiný hodnoty než peníze. Toť jenom můj názor.

WASHEKvonLEITMERITZ

11. 10. 2012, 19:03

DUTMANE ty si archeolog???

Martinez

11. 10. 2012, 19:27

Třeba to je sguadra azura :-) Ne ted vážně, netuším, proč jsou modří, ale hlavní je, že je jasnej z příspěvku, že mezi detektorářema jsou aj slušní a že aj archeologové nejsou všici takoví, jak se o nich traduje. Za mě teda za článek dávám a za ten přístup chlapů rovnou

pliza27

11. 10. 2012, 19:42

jak je možné se do skupiny přihlásit, obrázek 14-15 mě přesvědčili a rád bych spolupracoval

Kajman1

11. 10. 2012, 20:01

kvalt

11. 10. 2012, 20:25

Ne každý hledač vlastnící detektor je nadšený z toho, že někdo spolupracuje s archeologama. I já sám vím o jednom konkrétním případě, kdy nálezce po předání nálezu do muzea měl doma nepříjemnou návštěvu, která mu "vysvětlila", že jim prachy ze země tahat nebude.
Rabovačů je mezi lidmi až až a nechybí ani ti vylsoveně kriminálního zrna - bohužel. O propíchané gumy atd. nikdo z nich nestojí.
Tolik na vysvětlěnou.

joeblack

11. 10. 2012, 20:46

pliza27: taky by mě to přesvědčilo, ale po obr. 16 sem trochu na rozpacích
ale jinak jsem rád, že je stále ještě dost slušných hledačů i rozumných lidí u archeologů a přeji nám všem aby se důvěra a spolupráce jen zlepšovaly. no čas ukáže

DUTMAN

11. 10. 2012, 20:48

Wenco a kdo tě asi přijímal v muzeu svatej . No asi jsem ti neřekl všechno. . Já tam nejsem jenom živej inventář .

kvalt

11. 10. 2012, 21:24

joeblack: No, na obr. 16 je ale otázkou, kde je archáč a kdo spolupracovník .

DUTMAN

11. 10. 2012, 21:55

Archáč je ten pán na posledním fotu v pravo?

benedek

11. 10. 2012, 22:12

Paul1

11. 10. 2012, 22:18

CheGuevara, Azaz163 - To máte tak. Jezdím si tam spoustu let pípat sám a sám a bez problému. Řeknu "kamošovi", přijeď, ale PŠT jak říkal strýček Jedlička. No a jednou takhle večer tam lítá v noci osum lidí( jen ty co jsem viděl) . Řikám jim, hospodáře to sere, že po sobě nechávate bordel, tak aspoň neparkujte u silnice a nepřitahujte pozornost. Tak tam parkujou dál a traktoristy už chytá amok. Co víc k tomu chcete slyšet? Na druhou stranu to není tak zlý, třeba v Lotyšsku majitel pozemku pošle na černý hledače rovnou psi, traktorem jim vodhrne auto nebo si rovnou jedou zalovit s brokovnicema či sukovicí.
Obdobná spolupráce s archáčema, viz článek je jediná smysluplná alternativa pro obě strany. Bohužel jsme jen lidi. Dál tu budou loupežníci s detíkama i zapruzelí archáči kteří mají ve vlastních hlavách patent na rozum. Tak to v Česku je a jinak nebude.

CheGuevara

11. 10. 2012, 23:38

obr 15 - sex na talíři

budla

12. 10. 2012, 06:37

TO:Paul1.Souhlasím s tím co píšeš o archáčích a loupežnících, jen s malým dodatkem. Obojího bude čím dál tím míň. Už i někteří, dříve zarputilí archeologové, kteří preferovali tradiční výzkumy se začínaj přeorientovávat a už nejsou tak zásadně proti detektorovému průzkumu. I oni už pochopili, že je lepší udělat detektorový průzkum se svýma spolupracovníkama, než si nechat vyrabovat lokalitu. No  a rabovači nakonec pochopí, že už na takovou lokalitu nemá cenu lézt.

UCAdmin

12. 10. 2012, 07:43

Rados číst některé reakce a pak zase ty co za tím zase hledají něco jiného než o čem to je. Kansane tobě už nikdo nepomůže... Datum příspěvku nám určuje pořadí článků na stránce. Tento článek je dle mého zajímavý a může otevřít přínosnou diskusi tak proto jsem chtěl, aby na hlavní straně DW zůstal déle - děláme to tak od začátku DW. Podívej se první příspěvek má datum 30.10. 2012 ty kolombe... Jestli tu chceš neustále jen prudit a otravovat lidi tak si udělej web např. www.kansan. TO a tam si rozvíjej své psychoproblémy! Sbohem!

UCAdmin

12. 10. 2012, 07:55

Co se týká spolupráce tak je to na každém z vás. Je to jen o slušnosti a korektnosti obou stran. Stačí se zeptat kolegů, navštívit muzeum respektive případné archeo pracoviště. Nabídnout pomoc a zeptat se na možnosti spolupráce. Samozřejmě nejdůležitější je důvěra na obou stranách. Bohužel není možné naivně si myslet, že přijdou jen slušní lidé, ale bohužel i ti, kteří to budou chtít zneužívat. Pakliže mám zájem spolupracovat musím mít jasno v tom co chci dělat - smyslem spolupráce je pomáhat objevovat minulost, historické souvislosti atd. Neexistuje, že si během výzkumu nechám něco v kapse, vydám se na lokalitu kde jsem pomáhal při výzkumu bez vědomí archeologa atd. Rozumný člověk si jistě odvodí mnoho dalších aspektů. A samozřejmě děláme to pro radost ve vlastním čase na vlastní náklady - palivo, vybavení, stravování atd. atd. Obdobné spolupráce existují ve větším či menším měřítku po celé ČR na mnoha místech. Dle mého názoru je to jediná možná forma společní koexistence, která je přínosem pro obě strany a pomáhá zachránit mnoho vzácných dokladů naší historie.

milda70

12. 10. 2012, 10:28

Já osobně beru hledáni jako koníček, odpočinek a útěk od každodeních starostí, stresu, nařízení, příkazů, zákazů a povinností. Tyto pracně a obtížně nakradený hodiny kdy se můžu věnovat tomu co mě baví si užívám bud sám nebo se dvěma kamarády s kterýma si rozumím a s kterýma jsem naladěn na stejnou vlnu. Prostě tohle hromadný druženi nevyhledávám a těchto jak já říkám grupáčů se neúčastním. A to nemíním měnit i do budoucna, ikdyby se měl zavest zákon o zákazu nebo omezení hledání detektory. To se raději budu v budoucnu pohybovat na hraně nebo za hranou zákona. Družení jsem měl dost v Jiskrách a Pionýru. Tímto nechci skupinu lidí v článku nějak znevažovat. Každej jsme jinej. Někdo tyto hromadný akce vyhledává a účastní se jich a druzí si raději vychutnávají ten klid a radost z nálezů. A to ty nálezy ani nemusí být archeo nebo drahé kovy. Tímto přeju hledačům kteří spolupracují s archáčema hodně štěsi a těm co hledají pro to co já pěknej relax.

Kansan

12. 10. 2012, 10:37

Ucé ADMINE ... prosím neber slovo Boží nadarmo, vždyť víš že Ti co TO dělali skončili v bahně zapomnění
Mne chybí POD fOTY TOHLE:vzor- Foto xx MÁ inventární číslo... v Muzeu tam nebo TAM!!
Také ty zamazané tváře na LEGÁLNÍ akci že by někteří byli poznání a potvrdilo se že kdysi neměli na Dršťkovou polívku s rohlíkem a dnes jezdí(autíčkem)... a místo klacku mají Detektory...
Po přečtení pár příspěvků NEVĚŘÍM že jeden byl pod Hlavičkou Státní instituce... klidně Ti TO řeknu do mobilku... číslo máš...
Měl bych více dotazu, ale vidím že TO nějak nezvládáš... v duši!

sergej

12. 10. 2012, 10:51

AJ JA CHCEM SPOLUPRACOVAT STRASNA OBRAZEK č 14 15 INAK PARADA

UCAdmin

12. 10. 2012, 10:51

milda70 - to co píšeš je určitě v pohodě. Se skupinou hledačů od Kvalta jsem se účastni několika akcí. Celé je to přesně o tom co píšeš - pohoda, relax, kamarádství. Skvělé jsou vždy odborné výklady Kvalta k nalezeným věcem, historii daného místa atd. celou akci to vždy jen obohatí. Samozřejmě to není vždy takto velká skupina lidí - každý nemá vždy čas atd. Někdy je o vskutku jen pár lidí. Jak jsem psal - je to o radosti z hledání a chuti pomáhat

JeanC

12. 10. 2012, 11:05

Chodím takhle po lese nedaleko rodné vesnice, kde bych teoreticky čekal pohyb (proti)husitských vojsk a najdu šipku do kuše. Pak druhou, třetí, pátou atd. Říkám si boomba. No a pak mě tam náhodou potká arecheolog, který mi vysvětlí, že tam dělá průzkum, který totálně mění pohled na jednu etapu historie a já jsem mu kvůli pár šipkám poprasil nálezovou situaci. Hanbou jsem se málem propad a pak jsem si to i trochu odpracoval. Těch pět šipek, u kterých jsem si přesně nepamatoval, kde jsem je našel ani kam mířily, jsou jemu na hovno a budou mi připomínat, že každý nález je nejen pěknej kousek do vitríny, ale pokud ho zpracuje někdo, kdo tomu rozumí, má kolikrát velkou výpovědní hodnotu. Takže až najdete nějakej pěknej kousek, zvažte, jestli by nezměnil pohled na historii toho místa a jestli by ho nemohl zpracovat někdo, kdo o tom má páru. třeba vás to pak nebude mrzet jako mě.

Ronda

12. 10. 2012, 16:27

Paul1

12. 10. 2012, 16:49

milda70: Máme to stejně. Ale jsou věci který bych nikdy bez spolupráce s archáči neviděl a nic se o tom nedozvěděl. Taky to beru jako drobný revanš, že jim dám nějaký svůj čas, bo to naše hledání je za hranou ať hledáme cokoli. Já jsem primárně válkař a historii míst kde se motám s detíkem něco vím, ale po nakouknutí pod pokličku archeologů se mi mění pohled na krajinu. A to si myslím, že za to stojí. UC: Máš pravdu, je to asi jediná možná forma fungující spolupráce za současných podmínek. Zachránit před rabovači lokalitu lze dle mého jen tím, že je předběhnou. To, ale musí dotéct i těm co připravují legislativu. Pokud by na spolupráci s detektoráři byli i nějaký prostředky, výsledky by byly hned.

mr.casnik

12. 10. 2012, 17:39

Nejlepší je pokud se sám archeolog neštítí klacku

Klouzek

12. 10. 2012, 18:16

mr. casnik: Tak to u Kvalta nemám strach . To je průkopník detektorismu v celé české archeologii.

EV

12. 10. 2012, 22:25

Božan

13. 10. 2012, 02:28

dutman neni arceolog jen si nato hraje. v pakardu mu zlikvidovali mozek. musel jsem to napsat po x letech, nelzečíst tyto plodné přispěvky. pokud jsem někoho hrubě urazil tak se omlouvám

2kajman

13. 10. 2012, 09:00

Ať je jak je to pánové, tak ty zamazané obličeje se vám moc nepovedli. Budí značnou nedůvěru. Není se přece za co stydět. A nebo je? A to je právě pro každého ta otázka. Fandím vám, ale buďto to dejte do placu tak jak to je, nebo raději vůbec. Hodně štěstí.

Honza 33

13. 10. 2012, 09:19

Pěkně napsáno, pěkně foceno, archeo mě nijak nebere, ale fandím vám ty věcičky jsou pěkný, hlavně když je to pěkně zelený. Hodně štěstí při vaší další spolupráci - dyž vás to teda tak baví

2kajman

13. 10. 2012, 10:20

jo, jinak to bylo určitě zajímavé setkání. Gratuluji k nálezům, velmi pěkné

kvalt

13. 10. 2012, 13:29

2kajman etc.: O "modrém maskování" na fotkách se vedly dlouhé diskuze, než se tu fotky objevily. Proč, to už jsem psal níže a je zbytečné to tu opakovat.

Není to o žádném organizování, příspěvcích atd. Když se chystá akce, prostě se rozletí maily, kdo chce a může, je vítán. Ale musí být to základní - důvěra.

Pokud chce někdo něco řešit konkrétního, od toho jsou maily.

2kajman

13. 10. 2012, 14:41

kvalt:nerozumím poslední větě. To jako pochvalu na DW a kritiku mailem? Jestli jsem to špatně pochopil, tak se předem omlouvám. Doufám, že jsem se spletl.

kvalt

13. 10. 2012, 21:32

2kajman:
Opakuji: "někdo NĚCO KONKRÉTNÍHO".

2kajman

13. 10. 2012, 22:11

kvalt:promiň, ale reagoval si na můj příspěvek, a pokud vím, tak jsem tě o nic konkrétního nežádal. Ale to je asi ta zrádná čeština. Poslední větu jsi mohl napsat bez odstavce"Pokud chce někdo něco řešit konkrétního, napište mi maila"a bylo by to jasné. Hodně štěstí a úspěchů při tvojí činnosti.

Kansan

13. 10. 2012, 22:46

2kajman- Ty jsi TO asi nepochopil... Fotky jsou asi ze TŘÍ akcí... a v různých dobách
Odpovědi Kvalta jsou tragikomičtější než od Hlavního moderátora... jak by řekl našinec Jde TO opravdu poctivě ... zamazaní Vyvolenci... vyhýbavé odpovědi A PAK ŽE to (NO toto) NEJDE Fakt já tyto ČESTNÉ spolupracovníky se STÁTNÍ institucí
Dnes byla Mineralogická burza v OV... a kamarádi už nafotili nějakou skupinku DOBRODĚJCŮ... v Čechách i na Moravě Možná vyloudím fota... TOho bratrstva

DUTMAN

14. 10. 2012, 00:01

Kansane spolupracovníky májí v každém muzeu tak už to neřeš. Kčemu ti to bude že loudíš jejich fota? Budeš to rozesílat kamarádům aby si na ně dali pozor.

SunTzu

14. 10. 2012, 03:12

Dutmane, a co že to tedy v tom muzeu konkrétně děláš?

DUTMAN

14. 10. 2012, 13:05

SunTzu. Do toho nikomu konkrétněji nic není. Ale vše ti zdělím na mejla. Nestojím o to aby tady o mne někdo četl soukromé informace.
marcelsiman@seznam.cz

DUTMAN

14. 10. 2012, 13:06

Děkuji za pochopení.

kvalt

14. 10. 2012, 13:08

2kajman: Možná jsem se nevyjádři přesně, ale nakonec jsi to vydedukoval správně. Díky, Tobě přeji totéž, třeba se někdy potkáme.

Kansan: Apriorní nedůvěra, zahořklost - nech mě hádat, s lidmi máš hodně špatných zkušeností. V tom případě Ti přeju zkušenosti mnohem lepší a trochu optimismu do života - ale musí se tomu vycházet trochu vstříct. Když se člověk snaží být sám slušný, občas si sice nabije h... , ale slušný lidi si ho pak naoknec sami najdou.

Fotky jsou samozřejmě z MNOHA rozdílných akcí v RŮZNÝCH dobách.

2kajman

14. 10. 2012, 18:09

Kvalt:není problém, rád tě uvidím, a pak se tomu pěkně zasmějeme

kim

14. 10. 2012, 20:44

DUTMAN:no nevim o tom že jsi archáč?? a co vim přijal nás pan J. ?

DUTMAN

14. 10. 2012, 21:12

Docela sranda vás některé kontrovat a jak vás to zajímá a někoho žere. A já vám dám otázku a změnilo by to něco??????? . Já myslim že né. Já osobně jsem velmi rád že pro muzeum mohu externě pracovat a to v oboru archeologie. Je tam parta dobrých lidí. A jsem rád že mne a kolegovy daly velkou šanci být jejich součástí a že nám umožnili také se hlavně vzdělat v oboru archeologie. Od paleolitu až po pozdní středověk. Že nám zajistli nejen sebe ale také výborné lektory a absolventy KU. Bylo to sice úmorné časově ale dali jsme to. Jsem přesvědčen a vím to že i oni jsem chodí a čtou si tu. A i touto cestou bych jim chtěl poděkovat. Ale tak debatu končim tady jde o tento článek a né o mne.

SunTzu

15. 10. 2012, 01:00

Dutmane, mě to fakt nežere, já vím že nejseš archáč, ale snažíš se tak vystupovat a působí to trochu divně, trochu směšně, asi jako mladej Benda v parlamentu, když se snažil přesvědčit národ, že je JUDr.
Tak mi to nedalo a zeptal jsem se...
Není to myslím fér vůči vystudovaným archeologům, ani vůči lidem tady na webu. Jinak chápu tvůj zápal pro archeologii a držím palce.

dluhoš

15. 10. 2012, 09:46

Hm, zajímavé, ale bohužel moje zkušenost s archeology je mizerná až tragická,, určtě nejsem od nás sám

kvalt

15. 10. 2012, 10:16

dluhoš: Vím o řadě takových případů. Jak jsem psal, musí na to být připraveni obě strany. Pokud jsi střední Morava, některé části Čech, dokážu Tě nasměrovat na někoho rozumného. Pak už to bude na vás.

UCAdmin

15. 10. 2012, 10:30

Kansan - jak jsem ti již psal založ si svůj web a své TO si piš tam. Napadáš tu naprosto zbytečně slušné lidi a nerespektuješ pravidla. Ses prostě magor a nech se léčit...

severák

15. 10. 2012, 11:01

Jste dementi nebo co, moje děti se chovaj líp než vy. Strčte si radši klacky do prd... e a běžte dělat něco jinýho.

Martinez

15. 10. 2012, 11:35

Severáku a todle bylo na koho? Jesi na všechny, tak pak chci slyšet proč jsi tak nesnášenlivej..? !

kim

15. 10. 2012, 15:21

DUTMAN :hele proč si nepřijel?

ddaja

15. 10. 2012, 19:07

Taky bych trošku přispěl, článek je napsanej docela zajímavě i když bych měl drobné výhrady, ale to jen jsou detajly ohledně domluvy s archeology. Náš klub má spolupráci již třetím rokem a myslím si, že docela úspěšnou. Sice to chvíly trvalo se dohodnout a jak zde UC podotkl trošku to vázlo na důvěřivosti. A jak zde jsou i chlapi, kteří vyráží rádi sami, já jsem také jeden znich, tak jistě se jim pod cívkou zamotá nějaká ta zelenina a je jen dobře, že si jí nevycídí a nezaškatulkujou, ale nechaj ji zdokumentovat a nebo přenechaj archeologům. Všem přeji supr zážitky a nevyjímaje rejpálky

Kansan

15. 10. 2012, 21:18

Kvalte - Hádat neumíš ani trošku chtělo by TO nějakou náušnici do ucha a kouli - zatím TO vypadá že koukáš do prázdnýho půllitra Mám spoustu kamarádu mezi detektoráři, protože sbírám Hafany z jednoho města a TO chce týmovou práci Takže setkáván se se slušnýma a na"šmejdy"mám čuch

Jsem rád že KONEČNĚ z Tvých"upřímných"odpovědí jistě "čestného"chlapam, vylezlo TO co tvrdím od samého začátku = že se jedná o nálezy z vícero akcí tudíž. že bratrstvo má velký roztlap

Kansan

15. 10. 2012, 21:30

UCé ADMINE používej Prosím slovník bez invektiv Je pravidlem ŽE POUŽÍVÁNÍ chlapádkých slov svědčí o nedostatku argumentu a... intelektu!
Psal jsem že klidně můžeš zavolat... číslo máš... pokud máš Tmobile klidně Ti pošeptám pár "smutných"skutečností které NEJEN Tobě utíkají a TY jsou jen a jen ve prospěch VŠECH co mají detektor jako relax... nebo koníček a NÉ oslíka v Duši Ti přeji i Bratrstvu

DUTMAN

15. 10. 2012, 23:06

kim:Sobota na baráku stavební firma odpoledne velká historická akce v Terezíně na které jsem musel být. Archeologický průzkum naštěstí odvolán tak že jsem to sotva stihl vše pokrýt. Neděle stavební firma na baráku. Tak že nevim jinak co bych ti měl napsat. Snad nemám mejl?

Krutor

16. 10. 2012, 01:14

kvalt: " Ne každý hledač vlastnící detektor je nadšený z toho, že někdo spolupracuje s archeologama. I já sám vím o jednom konkrétním případě, kdy nálezce po předání nálezu do muzea měl doma nepříjemnou návštěvu, která mu "vysvětlila", že jim prachy ze země tahat nebude.
Rabovačů je mezi lidmi až až a nechybí ani ti vylsoveně kriminálního zrna - bohužel. O propíchané gumy atd. nikdo z nich nestojí.
Tolik na vysvětlěnou. "

Kvalte něco se mi na tom nezdá. Pokud by si ten člověk ten nález ponechal, nebo ho prodal, tak by mu doma nezvonili a nevyhrožovali? To přece nedává smysl. Odkud ho vůbec znají a jak se to dozvěděli? Nebylo to náhodou tak, že mu ti "známí" vyhrožovali proto, že mu někdy ukázali v dobré víře nějakou lokalitu, kterou si našli sami a on jim tam teď vodí archeology a tahá nálezy do muzea? No to by mě taky nasralo, to se pak nemůžeš divit. Vy taky na své fleky nikoho nepustíte, nebo snad ano?

V žádném případě nebudu nikoho preferovat. Za ta léta žabomyších, nikdy nekončících sporů jsem dospěl k jedinému názoru. Ať každý najde co chce, je to jeho a dělat si s tím může, co se mu zlíbí, podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. I kdyby se ti to nelíbilo, tak to tak stejně bude, nebo ne?

Pro ostatní: Neodsuzuju nikoho, ale fotky, záznamy o místě a ostatní nálezové okolnosti by si měl dělat každý a až nastane ta "správná chvíle", tak je archeologům odavzdat. To platí i pro "rabovače lokalit", i když nevím jaká je vlastně definice takových lidí? Jsou to ti, co to dělají jen na kšeft? Dost pochybuju, že se tím dá uživit...

Krutor

16. 10. 2012, 01:32

Kansan: Zdravím člověče! Jak to, že jsi už nedostal "banán" jako já? Takhle útočit na samotného nejvyššího, to se nevyplácí... To víš napřed si musíš založit svůj web, abys dokázal, že jsi ten pravý "macho". Když docházejí argumenty, začnou se vytahovat weby...

Krutor

16. 10. 2012, 01:47

Všem, co se podobných "dýchánků" a slezin účastní, gratuluji. Našli jste si své místo pod sluncem a tak to má být! Nezištná pomoc mladých milionářů státu, který má hluboko do kapsy, to je to pravé. Neptej se, co může stát udělat pro tebe, ale ptej se, co ty můžeš udělat pro stát. Toho se držte! Právě mi vytryskla slza dojetí. Odpusťte. I já bych se k Vám rád přidal, ale bohužel, jsem už moc stará bolševická struktura, která se nedá předělat. Ten tolarový depot bych Vám rozhodně nedal, ale fotky s nálezovými okolnosti bych Vám dal s radostí, pokud byste mě vítali s úsměvem a bez předsudků, ale toho asi bohdá nebude, že? Tak nic. Na shledanou v lepších časech...

UCAdmin

16. 10. 2012, 06:55

Kansan - budu rád, když mě dalších nikam nevedoucích telefonátů ušetříš. Nikam by to nevedlo a sám víš kolik času jsem s tebou po telefonech strávil... Je pravda, že jsi velký kolombo a poznal jsi, že fotky jsou z více akcí - nevšiml jsem si, že by někdo tvrdil, že tomu tak není. Ono také když na jedné fotce vidím žluté strniště posečeného obilí na další lehký sněhový poprašek a pak u prasátka krásný zelený trávníček tak mě něco říká, že to nemohlo být v jeden den. Jelikož jsem vyvolený a platím miliónové členské příspěvky a jsem po tím správným sluncem tak jsem se několika akcí mohl zúčastnit. I o víkendu kdy bylo se hledalo a na akci bylo skvělé i to, že tam již mohl být Butcher. Na dvou lokalitách se našlo několik pěkných nálezů a dokonce jeden naprosto mimořádný. Všichni z toho měli náramnou radost, ale to ty asi nikdy nemůžeš chtít pochopit.
Krutor - ano došly mě argumenty a tak alespoň... a slunce v duši

zobin

16. 10. 2012, 07:36

Kansan

16. 10. 2012, 10:05

Krutore -AHOJ!!
DOVOLIL jsem si okopírovat Tvoje slova :
Kvalte něco se mi na tom nezdá. Pokud by si ten člověk ten nález ponechal, nebo ho prodal, tak by mu doma nezvonili a nevyhrožovali? To přece nedává smysl. Odkud ho vůbec znají a jak se to dozvěděli? Nebylo to náhodou tak, že mu ti "známí" vyhrožovali proto, že mu někdy ukázali v dobré víře nějakou lokalitu, kterou si našli sami a on jim tam teď vodí archeology a tahá nálezy do muzea? No to by mě taky nasralo, to se pak nemůžeš divit. Vy taky na své fleky nikoho nepustíte, nebo snad ano?

... zapřemýšlej jaká věta tam chybí, aby mohla vzniknout takováTO absurdní situace

kim

16. 10. 2012, 10:09

DUTMAN:rozhodně nejsi tam co vždy. a napsat blbou sms jsi mohl

Kansan

16. 10. 2012, 10:25

ÜCé ADMINE ... pro spásu Tvoji duše mne není líTO žádného času
... a nezajímá mne příspěvky v klubu
... TO asi proTO že na každý lov jde se mnou Hraničářka a také ji nikdo nešacuje... ALE berou TO jako nucený doprovod
... JEN... žijeme v"právním"státě, kde se některé zákony "šidí", ALE jistě NÉ ty co se týkají ochrany lidí /jednotlivce
... Kvalte/ADMINE jste dvě duše v jedné osobě nebo dvě osoby jedné duše

Krutor

16. 10. 2012, 16:07

Kansan: Nic mě nenapadá, co bych tam měl zapomenout napsat. Pouč mě!

Ivaňenko

16. 10. 2012, 19:08

Hotová konspirační teorie, měly by jste zavolat Muldera jestli v tom náhodou nemaj prsty malý zelený mužíčci

kvalt

16. 10. 2012, 20:00

Krutor: Příběh, který jsi napsal, neznám. Znám ten, který jsem popsal. Jak se o tom ta banda dozvěděla vím, ale jistě pochopíš, proč to tu nemohu a nebudu dál pitvat. Byl to jenom ilustrativní příklad toho, proč se aktéři na fotkách rozhodli raději zůstat v anonymitě. Tyhle stránky nenavštěvují jenom pohodáři.

CheGuevara

16. 10. 2012, 20:02

ta destička ze zbroje by mě zajímala... i ten depot... fotky by prosím nebyly? :-/ aspoň soukromě

kvalt

16. 10. 2012, 21:29

CheGuevara: Záleží na okolnostech. Mail najdeš někde níže.

Kansan

17. 10. 2012, 08:27

Krutore jakse někdo může dozvědět když jsou dva... že

Kansan

17. 10. 2012, 08:30

Kvalt/admíne... co máš ještě pod mejlíkem "NA SKLADĚ" ... opravuji- co zůstako skladem

Martinez

17. 10. 2012, 10:02

Kansane trpíš schizofrenií? Myslím, že tvých výplodů tu je dostatek, aby si každej udělal o tobě obrázek, jjj i takové případy po světě běhaj...

Kansan

17. 10. 2012, 22:04

Martinez a ty beháš terazky kde tam po Slovači a TO jen kvůli několika HLUPÁKŮM čo rabovali jih Slovenska
Daj si radeji stakan Borovičky... obrázku

Klouzek

17. 10. 2012, 22:10

Kansan

CheGuevara

17. 10. 2012, 22:21

kabaret :D

Martinez

18. 10. 2012, 10:44

Kansane, ti to řeknu a budeš tam chtět běhat taky! :-D jooo Borovičku tu já rád, ale ty tvoje halušky, to asi ze Slovenska nebudou, že? :-)

Krutor

18. 10. 2012, 23:42

Kansan: Jo takhle to myslíš. Tak to je jiná.

Kvalt: To, co je pro mě nepochopitelné, je to, že někdo někomu zakazuje dávat nálezy do muzea. Co je jim vlastně do toho? To, jak se to dozvěděli není podstatné. Podstatné je to, kde vzali tu drzost, vyhrožovat někomu za něco, co sami dělají. Pokud ovšem nejde o nějakou "společnou" lokalitu, pak by to smysl dávalo. Jinak je přece to vyhrožování bezpředmětné, ne? Když už řekneš A, tak taky řekni B, jinak takových polovičatých zpráv je v novinách a na netu spousta. Pokud to má vyvolat nějakou "náladu", nebo opovržení nad těmi, co do muzea nenosí, tak je to dost slabá propaganda. Trochu se známe, abych věděl, že je to na tebe laciné a že jsi takový záměr asi neměl, ale příště bych ti doporučoval ověřit si fakta a trochu tu zprávu upřesnit. Věřím ti, že se to někomu stalo, ale bez okolností je ta zpráva k ničemu. To se na mě nezlob.

kvalt

19. 10. 2012, 16:58

Krutor: OK, budu reagovat privátně.

kvalt

19. 10. 2012, 17:14

krutor: Ozvi se mi prosím na mail, já už ho nemám.

jajan

22. 10. 2012, 18:36

Po přečtení článku jsem chtěl něco napsat o svých zkušenostech, ale nakouknu do diskuze a přešlo mne to! Jsem zklamán její úrovní a  proto až jindy!!!

LOM

22. 10. 2012, 23:17

co dodat, chybí mi tady na fóru smajlík "sick"

Metkyks

23. 10. 2012, 12:50

Paráda. O takovéto spolupráci usiluji už delší dobu a zatím bez odezvy. Napsaných pár dopisů a zatím bez výrazné odezvy. I když teď se snad něco vybarvuje tak to pořád není ono. Proto pokud máte kontakt na kohokoliv z Archeo, který by měl zájem z Jižní Moravy sem s ním. Rád pomohu
Tommbrno@seznam.cz

Metkyks

23. 10. 2012, 13:10

Jinak teď jsem si četl o čem tady někteří píší a je mi s toho smutno. Je to o lidech a někteří prostě hledají problémy a jiní zase řešení.
Já hledám řešení jak byt více nápomocný když už mám takovýto koníček.
Nekteří zase hledají problém tam kde není a jejich kecy jsou domotivační a akorád tak naštvou ostatní.

david68

23. 10. 2012, 14:01

Metkyks: at si každej dělá a druží jak chce. Pokud někdo chce spolupracovat at spolupracuje, kdo nechce tak at nespolupracuje. Je to každýho věc. Ty už hlavně nesepisuj do mediií nesmyslný články o tom jak hledáš detektorem. A ještě to dáváš na FB. Tuvědomělej chytráku.

UCAdmin

23. 10. 2012, 15:35

jajan - zkus se nad tím povznést. Především ty dva pánové co tu melou neustále dokola své paranoii... A nenechat si zkazit radost. Stačí na ně nereagovat a oni už si budou psát jen společně

Metkyks

23. 10. 2012, 17:15

david68 : jak jsem již napsal některé věty nebyly moje. Co se stalo stalo se a nejde to vrátit a ani nechci. Uvědomělej chytrák mě baví a de vidět, že nekteří lidi opravdu umí jen urážet a hledat problémy jak jsem napsal níže

Klouzek

24. 10. 2012, 19:00

Metkyks: Holt bydlíš ve špatným regionu. Na obou stranách jsou dobrý i špatný. Každopádně je tomu potřeba jít naproti a ukázat, že to myslíš vážně. Ono najít řím. sponu, římana a chlubit se s ní na webu to se pak člověk nemůže divit, že druhá strana má od tebe odstup. Nic proti tobě. Klouzek

Metkyks

24. 10. 2012, 20:54

Klouzek: Hele v tom ale není problém ve mě. Tu sponu jsem nabídl několikati archeologům a neodepsali mě. Teď vypadá, že jsem narazil na jednoho co má zájem jak o nálezové okolnosti tak i o sponu samotnou :-)

Klouzek

24. 10. 2012, 21:40

Metkyks: Pokud máš špatný zkušenosti s archáčema, napíš přímo Kvaltovi na e-meil. Určitě tě nasměruje popř. zdokumentuje i sám. Ikdyž to není jeho rajon, věřím, že by se toho ujal.

Paul1

24. 10. 2012, 23:13

Jde to. Je to jen o lidech. Působil jsem v Pce kraji jako prodejce detíků. Ze začátku mě archáči nemohli vystát, ale snažil jsem se jako "osvětový důstojník" lidem mající zájem o toto hobby říci svoje. Někteří nový hledači začaly do muzea nosit. Muzeu se tak podařilo získat unikátní věci a informace. V současnosti se to prý nějak kouslo. Bohužel pro všechny, v jejich řadách působí jeden "Indiana Jones" který škodí kde může. Honí své ego skrze kulaté razítko a hledače nemůže vystát( nejen je...:-). Naštěstí trpělivost přetekla a Indy prý končí, takže se to v Pce snad zase zlepší. Působím teď v HK kraji a seznamuji se s krajinou. Při tom nelze nenarazit na archáče a "zeleninu". Spolupráce se začíná rozvíjet. Naprostá pohoda. Co jsem od archáčů slyšel a viděl, nálezy nosej neuvěřitelný výsledky. Je to prostě jen o lidech. Důvěra se buduje dlouho, ale jde to.

http://www.muzeumhk.cz/kalendar-pravek-je-kuul. html

Na druhou stranu vidím skoro denně frajery s „klackama“ přímo na zapsaných archeo lokalitách. Vždycky budou dvě strany, jsme jen lidi. V současné situaci lze pouze jedno, vybrat lokality „spolupracujícími“ před těmi co jedou na vlastní triko a zisk.

PS

Azaz163

25. 10. 2012, 00:15

Paul1. Můžeš se mi prosím ozvat na mail? Také spolupracuji s Hradečákama.

Piras

26. 10. 2012, 10:48

pánové, z některých příspěvků je mi opravdu smutno. Dutmene nenech cloumat svým majestátem-někteří přispivatelé jsou, ale opravdu duševní naháči a těch mi je opravdu líto

Metkyks

27. 10. 2012, 09:46

Klouzek : Hele já ale nemůžu říct že mám nějaký bylbý zkušenosti když se mi nikdo neozval komu jsem psal

Bonnie a Clyde

29. 10. 2012, 14:07

Kvalt : Dobrý fotky, krásný nálezy a co nejdůležitější, dle mého názoru, správná cesta... Dík.

Marouš1

29. 10. 2012, 15:39

Paul1 : tesat do kamene co jsi napsal