Úvod / Nálezy

Archeo???

09. 01. 2012 Autor: Flipp 6904× 22
Ahoj kamarádi. Na Silvestra jsme s rodinou vyrazili na výlet kousek za město a po návratu jsem zjistil, že jsem někde po cestě vytrousil klíče od auta. No, pech. Pak jsem si řekl, že jediný místo, kde bych je neslyšel cinknout by bylo při průchodu lesem, kde bylo asi 10 čísel listí, které zvuk utlumí. Ale také klíče ukryje. Tak jsem vzal detík, a vyrazil s tím, že když je štěstí unavený, tak sedne i na víte koho. Bohužel s klíčema jsem štěstí neměl, ale zjistil jsem, že tam lezou ze země zajimavé věci. To jedno, to je jasný- je to hrot kopí. Ale to druhý... Na první pohled jasná sekera, ale od kdy má sekera uchycení pro topůrko v ose? To má být v pravém úhlu. Leda, že by to byla nějaká fakt starodávná, která by měla jako topůrko rozvidlenou větev, která by byla sama do pravého úhlu a proto se do sekery montovala se shora. Ale fakt nevím.

Takže prosím ty, kteří se specializují na staré kopané železo o určení těchto předmětů a pokud možno také stáří. Ještě jsem to- jak je vidět- nečistil, kdyby to bylo historicky cenné, abych to archeologům nějak nezmastil :-))

Tak ať vám to pípá, ahoj, Flipp.

 Autor: Flipp

Komentáře

pliza27

09. 01. 2012, 14:54

to druhé vypadá na škrabku na pluh.

tamasek1

09. 01. 2012, 15:01

Domnívám se, že to je škrabka na kůru z kmenů stromů, ale nebude moc stará.

fagin

09. 01. 2012, 15:39

Jo, jo otka na pluh, zřejmě Prěmysl oráč.

judy

09. 01. 2012, 15:42

To první je jasné ale to druhé asi nee. Mrkni do mých nálezů, už jsem kopnul asi 4 a v můzeu se dohadují jestli je ko kelt, nebo ranný středověk. Jsou trochu jiné než ta tvoje, tipoval bych to také na ten loupák

slukin88

09. 01. 2012, 16:24

je to škrabka na kuru

halík

09. 01. 2012, 17:01

Já minulou středu kopnul v lese klíče od auta, včetně ovladače k centrálnímu zamykání To jsem si říkal, že musel být dotyčný pěkně nasraný. Ale podle stavu už tam nějaký pátek ležely

osiris1511

09. 01. 2012, 19:28

ja to druhé vidím na kelta

Backwood

09. 01. 2012, 20:55

osiris1511 - já ne...
Za přístup a rozvahu s čištěním dávám a přeju hodně pěkných nálezů, i když to druhé opravdu není ani latén, ani středověk

Backwood

09. 01. 2012, 20:59

Jo, ještě jednou... to první bych tipoval na nějaké selské kopí vesnické výroby, tzn. cca 17. stol. , taky jsem nějaká vykopal. Když jej opatrně vyčisíš, tak si myslím, že nemůžeš nic moc zkazit a alespoň půjde přesněji určit - kdyby sis nebyl jistý postupem při čištění, klidně napiš mejla

vitav

09. 01. 2012, 21:16

To druhé je univerzální škrabka na cokoliv, vyráběla se v různých variantách ještě začátkem minulého stol. Třeba jako škrabka na kůru... Je tam určitě i díra na násadu. Apodle stavu je stará 100-200 let. Tedy podle mne.

Flipp

09. 01. 2012, 23:18

Děkuji všem kolegům za komentáře. Nemůžu říct, že by jste mě potěšili, ale alespoň si to budu moci dát čistým svědomím, na stěnu u krbu Tedy alespoň to kopí
Nicméně se nedám bez boje a do diskuse přihodím nějaké věci, které jsem objevil na netu a které mě navedly k myšlence, že obě ty věci jsou keltské, z Laténského období.
1. Obrázek 2, sekera číslo 5
http://is. muni.cz/th/85286/prif_m/Stredohradistni_sekery__francisky_a_fokose_ve_srovnani_s_meci_a_savlemi.pdf

2. Přesně tento styl uchycení jsem měl namysli s tou rozvidlenou větví:
http://www.vousuvkmen.cz/nastroje. html

3. Novodobá replika Laténského kopí a přijde mi úplně shodná s mým nálezem:
http://shop. orberis.cz/kopi-c20/hrot-kopi-z-doby-latenske-i26/

Tak na to mrkněte, hlavně mě nesežerte, když se hrabu do něčeho o čem ale vůbec nic nevím

Backwood

10. 01. 2012, 07:36

Máš na mysli tzv. tulejovou sekeru, ale ta má 1. kvalitněji provedenou tulejku a ne, jako na lopatě a za 2. nemá nikdy tak tenké a široké ostří :-)
A k odkazu na kopí: nic není vyloučeno, už podle tvaru a plochého průřezu se mi to však moc nezdá a hlavně nikdy neurčuj podle novodobých replik z eshopu

chavier

10. 01. 2012, 08:36

Můj děda, tesař, který ještě opravdu tesal, měl podobných škrabek několik. Vzpomínám si, že jedna taková prodloužená měla dokonce podobný tvar jako římské kopí. Všechny měly tulejku kovanou kolem trnu jako předmět na tvém fotu. I podle stavu koroze bych raději zůstal při zemi a tipoval na škrabku na kůru cca 100 let starou. (ale kdo ví?! )

krokohot

10. 01. 2012, 09:50

Zdravím. Takovou škrabku používaly sedláci na škrabání hlíny z pluhu. Říká se jí otka.

Krutor

10. 01. 2012, 10:30

Flipp: Těžko říct, já našel podobnou a jeden slovák, co našel v "našom lesíku" takových kousků víc a spolupracuje s muzeem si byl na 100% jistý, že jde o keltskou sekyrku... Takže kdo ví... Kromě toho na stav se nedá spoléhat, protože 100-200 let staré železo může být klidně v horším stavu než 2000let staré železo. Na stav bych se nespoléhal.

manowar

10. 01. 2012, 10:46

latenske sekery vypadaji trochu jinak...

Tatino

10. 01. 2012, 12:21

Krutor ma recht! Ten slovak sa na to pytal u archacov a bolo mu povedane, ze su to s najvacsou pravdepodobnostou sekery, ale dalo by sa im tiez povedat "sekerovite nastroje".

Backwood

10. 01. 2012, 15:07

Laténská sekera ani sekerovitý nástroj z mladší doby železné to není a pokud mi někdo dokáže že jo, tak spálím svou knihovnu a detík hodím do řeky

Krutor

10. 01. 2012, 16:48

Sorry TATINO, ale nemohl jsem si najednou vzpomenout na nick...

Flipp

10. 01. 2012, 23:21

j, j, přeposlal jsem fotky kamarádovi, který se stýká s jedním významným archeologem, který ovšem nenávidí detektoráře, (označuje je ve svých publikacích bezvýhradně za "zločince s detektory" ti sečtělejší již ví o koho go) a tak ho radši nebudu jmenovat. Jsem zvědav, co na to on...

Stalker o1

12. 01. 2012, 12:27

sekera? Kolego, Vy jste jistě nikdy dřevo ani nic jiného sekerou nesekal, že?

Flipp

12. 01. 2012, 23:01

Stalker o1- proč jako?