Úvod / Články / Archeologie

Archeo

12. 02. 2010 Autor: sined 6840× 37
Zdravim vospolok. Tuto dyka som nasiel este pred mesiacom, neukamenujte ma za to ze som ju este neodovzdal do muzea, ale pracovne povinnosti mi momentalne nedovoluju navstivit nase krajske mesto. Nasiel som ju v oracine a preto ma prekvapuje jej zachovalost. Mala velke stastie ze z nej este pluhy neurobili sekanu. Poprosil by som vas o nejake informacie.

Dakujem sined

 Autor: sined

Komentáře

iver

12. 02. 2010, 09:42

.. toto že je dýka? a čo k nej bolo prinitované?

sined

12. 02. 2010, 10:00

prepacte CEPEL DYKY!!!

delixxl

12. 02. 2010, 10:02

neni to spíš hrot kopí? jak je to dlouhé?

sined

12. 02. 2010, 10:11

13cm

lcap

12. 02. 2010, 10:23

Typoval bych material hliník, aspoň podle fotky.

sined

12. 02. 2010, 10:45

Je to bronzove, len je na tom akoby vodny kamen.

kvalt

12. 02. 2010, 12:38

Pokud to nemá měřítko, nejsou detaily atd. , může to být cokoliv, i když dýka by to být mohla.

zero

12. 02. 2010, 12:50

Ty fotky jsou na prd Vypadá to, že je na té první fotce ten předmět jakoby prohloubený po délce? Jak kdyby to celé bylo v průřezu prohnuté?

Krutor

12. 02. 2010, 13:37

sined: Dej k tomu měřítko a  líp to nafoť. Očistil jsi to aspoň ve vodě kartáčkem a mýdlem? Dýka z doby bronzové to asi bude. Jen mě udivuje, že má jen jeden nýt. Obvykle jsou dva. 1800-2000 př. n.l. Při čištění opatrně, je to křehké!

BobPaar

12. 02. 2010, 14:43

Podla mna to neni dyka ani hrot. Nesedi mi tam tam ten nit.

josto

12. 02. 2010, 14:50

podla mna je to nejaka blbost, ale mozno sa mylim. tie fotky su extremne nekvalitne skor to vyzera ako zoskenovany hrot stareho pera. bez poriadnej fotky s nejakou mierkou sa tu neda urcit nic

Dark.Warrior

12. 02. 2010, 15:15

nečistit ani vodou... archelogové to rádi od bahna!

sikki

12. 02. 2010, 16:05

darkwarrior: nejlépe s okolní hlínou tak 3 x 3 x 3m 

Smirtak

12. 02. 2010, 16:14

Dýka s jedním zachovaným nýtem, no pěkné. Starší bronz

mafug01

12. 02. 2010, 18:55

Dark. Warrior

Kajman1

12. 02. 2010, 19:17

Taky bych to nečistil. Nechal bych to spíš na odbornících. Ani netuším co by to mohlo být. Ten nůž je myslím nejblíž a patrně kus chybí

tezcatlipoca

12. 02. 2010, 19:34

No nevím, ale přesně takto vypadal za i. republiky docela běžný nožík na dopisy. Já jich znám několik, byly s mramorovou úchytkou, součást takových těch mramorových stolních sad (stojan na tužky, kalamáře, hodiny, sušič inkoustu atd. ). Odpovídá tvar, velikost i materiál (bronz), nesedí mi jenom ten nýt. Ale tipnul bych že ho někdo zlomil (taky se mi stalo:)) a následně opravoval

angus

12. 02. 2010, 21:24

jednu bronz dyku som kedysi nasiel ale tam bolo otvorov na nyty ovela viac a do akoby polkruhu a evidentne stopy po zotlenej rukovati.

Dark.Warrior

12. 02. 2010, 21:29

to sikki: nj, ale jak vidíš, to není vždy možné...

Antares

13. 02. 2010, 10:08

Chtělo by to detailnější foto a rozměry.

fagin

13. 02. 2010, 11:47

Jestli je to prohnuté jak vypadá tak je to nějaké kování, ozdoba atd.

Krutor

13. 02. 2010, 13:13

sined: PROČ SAKRA NEUDĚLÁŠ POŘÁDNÉ FOTKY Z VÍCE STRAN S MĚŘÍTKEM! TO JE NA WEBU POŘÁD DOKOLA. CO ZÁBĚR Z JINÉHO ÚHLU? TO PLATÍ PRO VŠECHNY! CHCETE SE NĚCO DOVĚDĚT A POŠLETE PÁR ROZMAZANÝCH FOTEK BEZ MĚŘÍTKA! TA VĚC JE SNAD 3ROZMĚRNÁ, NE? VŽDYCKY SI VZPOMENU NA JEZERA....

Krutor

13. 02. 2010, 13:13

sined: PROČ SAKRA NEUDĚLÁŠ POŘÁDNÉ FOTKY Z VÍCE STRAN S MĚŘÍTKEM! TO JE NA WEBU POŘÁD DOKOLA. CO ZÁBĚR Z JINÉHO ÚHLU? TO PLATÍ PRO VŠECHNY! CHCETE SE NĚCO DOVĚDĚT A POŠLETE PÁR ROZMAZANÝCH FOTEK BEZ MĚŘÍTKA! TA VĚC JE SNAD 3ROZMĚRNÁ, NE? VŽDYCKY SI VZPOMENU NA JEZERA....

Kajman1

13. 02. 2010, 18:20

Krutor jsi hoden svého niku Ale souhlasim s tebou

fagin

13. 02. 2010, 19:20

Kování z předpažbí nějaké zbraně.

xela

13. 02. 2010, 22:37

Dýka to není, ta by se rozšiřovala směrem "k rukojeti". Jinak podle těch "fotek" opravdu jenom hádanka

Krutor

14. 02. 2010, 03:14

Těch typů čepelí a možností je víc. Pokud je to doba bronzová, tak je to dýka (spíš nožík). Asi střední doba bronzová 1800-2000př. n.l. Výrobně jednoduchá čepel zasazená do kosti nebo parohu a obojí spojeno dvěma, v tomto případě jedním nýtem. Tipuju to na počátky domácí výroby, žádný import ze středozemí. Odlít do jednoduché formy, někde na kameni kamenem vyklepat řap, zasadit do rukojeti z parohu, prorazit dírku na nýt to by mohlo být asi to nejnáročnější. Odlít nebo vykovat nýtek, namlátit do díry, rozklepat a hurá na medvěda......

xela

14. 02. 2010, 07:36

Krutor. Možná máš pravdu, ale jak říkáš i ty, chce to pořádné foto. Na špičce toho hrotu je vidět matně nějaké protilehlé vybrání a nýt se mi zdá podezřele jako dutý. Podobně vypadá hliníkový nýt pokud se urve.
(tím netvrdím, že je to hliníkový), ale podle" tohoto" to nemá smysl určovat.

SunTzu

14. 02. 2010, 10:23

Dýka typu Peschiera, střední až mladší doba bronzová. Gratulace

Krutor

14. 02. 2010, 14:47

xela: "protilehlá vybrání" jsou vyštípnuté kousky patiny a o dutosti nýtů se dá s úspěchem pochybovat. (Jak dlouho se hliníkové trhací nýty používají?)

xela

14. 02. 2010, 20:36

Znovu o-p-a-k-u-j-i (tím netvrdím, že je to hliníkový), ale vypadá jinak než nýtky u jiných nálezů podobného typu a ty vyštípnuté kousky patiny jsou na špici teda pěkně pravidelně přímo proti sobě. Náhoda?

Krutor

15. 02. 2010, 03:12

xela: Náhoda. Mimochodem těch vylomených míst je vidět víc. Spíš bych se zabýval otázkou, pokud to není z doby bronzové, co to teda je? Spousta lidí tady píše o svých představách a o tom, jak má nebo nemá vypadat dýka z té doby, místo aby se zabývali podstatou věci. To je: Pokud to není z doby bronzové, co by to jinak mohlo být? Nebo jinak: Vypadá to jako kachna, chová se to jako kachna, kváká to jako kachna, tak to asi bude netopýr!

Krutor

15. 02. 2010, 03:16

xela: Náhoda. Mimochodem těch vylomených míst je vidět víc. Spíš bych se zabýval otázkou, pokud to není z doby bronzové, co to teda je? Spousta lidí tady píše o svých představách a o tom, jak má nebo nemá vypadat dýka z té doby, místo aby se zabývali podstatou věci. To je: Pokud to není z doby bronzové, co by to jinak mohlo být? Nebo jinak: Vypadá to jako kachna, chová se to jako kachna, kváká to jako kachna, tak to asi bude netopýr!

sined

15. 02. 2010, 09:33

Dakujem vsetkym za vase komentare. Vcera som poslal dalsie fotky, tie by mali byt o nieco lepsie.

xela

20. 02. 2010, 17:06

"My" jsme si zvykli to nazývat dýkou, nepopírám období, ale mohl to být nějaký jiný pracovní nástroj, třeba rydlo, škrabka atd. vždyť se zpracovávalo mnoho jiných materiálů(a to všechno dělali asi jenom dýkama ne?) Výztuha prohnutím hned neznamená, že tama tekla krev.

cellini

15. 04. 2010, 02:39

chlapi zadny uceny z nebe nespadl a kolega si priste poridi stativ at ty taskarice muze lepe zkulturnit podle mne to muze byt i nakonci z opasku treba. takove kultovni veci se delali. muj kamarad nasel kdys pred lety luzickou sekerku jako privesek na krk tak proc by nemohlo byt nakonci na opasek ve tvaru cepelky lidi meli tenkrate ruzne napady tak jako dneska ze 

angua

14. 10. 2011, 13:11

ak je to material bronz, tak je to bud tzv. nozovita dyka, alebo dyka typu Peschiera ako to tu jeden kolega uz spravne identifikoval. Mala rukovat s 2-3 nytmi. Mladsia doba bronzova.