Úvod / Články

Bahenní archeologie

21. 01. 2014 Autor: jajan 7287× 21
Jeden ze zážitků spolupráce s archeology byl pro mne obzvláště mimořádný a vzpomínky na tyto dny se mi v obrazech často vracejí. Tak jsem se rozhodl znovu je oprášit a podělit se o ně i s vámi. Svou práci v těžkém terénu při této akci odvedl také můj detektor i když nálezy nebyly nijak raritní, ale dopředu to nikdy člověk neví. Celou událost podávám z osobního pohledu a odborná vyjádření, která proběhla tiskem i televizí ponechám stranou.

Moje účast začala jednoho dne při relaxaci u kafíčka a promýšlení lokalit, kam že to zítra půjdu propípat, protože jak víte, dobrá příprava je základ úspěchu. Jen tak bokem zbystřím pozornost, když se v rádiu ozve zpráva o informaci, která se dotýká mého blízkého okolí. Povodí Moravy oznamuje, že na několik dnů se vypustí jez s plavební komorou ve Spytihněvi a hladina vody klesne až o 3 m.

Tak si říkám, jak znám Moravu, tak to bude bahníčko a to jsem ještě nevěděl co bude následovat.
Za několik dnů mi volá známý archeolog, jestli mohu přijet do Spytihněvi a vzít si pro jistotu s sebou gumové holínky. Než vyrážím, načítám si informace o ranně středověkém hradisku Spytinov (dnes Spytihněv), abych si oživil historii daného místa a situaci v roce 1719 přikládám v historickém nákresu.
Pro upřesnění, nás zajímá obdélník v meandru řeky, který se při regulaci dostal do současného řečiště Moravy a kostelík nahoře je již nový-současný. Studium lokality dělám vždycky a v terénu pak konfrontuji své načtené informace se současnou realitou a někdy ani má bujná fantazie a představivost nestačí zasadit minulé události do rámce dnešní krajiny.
Druhý den brzy ráno vyrážím směr Spytihněv ve svém ufonku a vezmu to přes most v Napajedlích. Pomalu přejíždím a kontroluji stav vody a fakt, břehy holé plné bahna a sběratelů kovů všeho druhu, které za ten čas odporní lidští vandalové naházeli z mostu, aby se jich zbavili. Vlevo jsou navíc odkryty dřevěné pilíře starého mostu, zčernalé ve vodě, kde jak známo mohou přežít staletí.
Přijíždím ke Spytihněvi a dle dispozic sjíždím ke staré části městečka a přímo kolem navezeného asi 3 m vysokého břehu Moravy hledám určenou lokalitu kostelíka. Když zaparkuji a překonám vysoký břeh, naskytne se mi pohled na mlhou pokrytou hladinu nízkého stavu vody a poloostrůvek kamení a bahnitého slizu.
No nazdar! Netrvá dlouho a objevují se další návštěvníci všeho druhu. Jeden z úřadu jiný z muzea, další z novin a konečně archeolog. Jako muži činu vyrážíme v holínkách na obhlídku terénu. Brodíme se ne blátem, ale bahnem různé hloubky a diskutujeme co s tím. Kdyby se to tak omylo, to bychom lépe viděli. Přichází další obětaví lidé a nápad se realizuje. Místní hasiči přijíždí s modrými blikači a dávají se po krátké poradě do díla. Instalace čerpadla, hadice a jdou na to. Chvíli je vystřídá i archeolog a zdatně jim sekunduje v omývání kamenů. Dlouho u toho nevydrží a vyráží k obhlídce okolí.
Po usilovné práci zainteresovaných pod dohledem čumilů (zde bych raději uvedl zájemců o informace co se to tady vlastně děje) slyšíme zoufalé volání. Archeolog stojí na jedné noze a zoufale mává, volá o pomoc. Nejodvážnější mu vyrazil na pomoc a snažil se holinku vytáhnout z bahna ven, ale to se daří až po usilovném zápase.
Sladké vítězství a náš důležitý vůdce byl zachráněn.
Společné úsilí všech přináší své ovoce. Zajímavé kamenné fragmenty se vybírají, omývají a hasiči je připravují k vytažení na břeh a naložení.
Beru detektor, cívku balím do plastové tašky a procházím celý prostor. Většinou nacházím Fe části povozů a nástrojů z minulých aktivit na tomto místě, k tomu nějaké kosti zvířecí a se slovy, kde nic není ani s... nebere končím.
Při minulém průzkumu před regulací Moravy bylo vyzvednuto přes 50 zajímavých kamenných částí kostelíka jako fragmenty oken, sloupů části ostění atd. Nedochoval se ani jeden kousek. My odvážíme 4 kousky a jsme spokojeni. Budou vystaveny u nového kostela jako připomínka let, kdy Spytinov (dnes Spytihněv) hrál v historii roli důstojnější jako královské hradisko a správní středisko širokého okolí s řadou vesnic.
Jako milovník historie blízkého okolí odjíždím z místa spokojen. Sáhnul jsem si na věci, které mají 1000 let starou historii a dotýkají se počátků české státnosti. Dnes jsou nepatrné zbytky uschovány pod hladinou regulované Moravy provedené někdy za výstavby Baťova kanálu.

Protože celá akce byla prezentována i v médiích, kterým nic jak známo neunikne a sám archeolog mi dal souhlas ke zveřejnění fotografií, činím tak bez souhlasu ostatních zúčastněných osob a za to se jim omlouvám. Tímto také děkuji všem, kteří přiložili ruce k dílu a tak přispěli k úspěšnému zdokumentování pozůstatků kostelíka.
jajan

 Autor: jajan

Komentáře

colerko

21. 01. 2014, 11:23

Docela čistá práce . Jinak ale nádhera

kacuro

21. 01. 2014, 11:30

Reportáž dobrá, ale s tím "královským hradiskem" jsi to drobet přehnal

Burchinal

21. 01. 2014, 12:14

Perfektní reportáž, napsaná velice kvalitně, což je zde něco jako bílá vrána.

Indyana

21. 01. 2014, 12:36

jajan

21. 01. 2014, 12:57

kacuro:Máš pravdu, bylo to knížecí hradisko, kterému v roce 1141 jako jednomu ze šesti arcijáhenství na Moravě patřilo 32 vesnic. Omlouvám se to v zápalu psaní jsem Břetislava I a jeho syna Spytihněva II trochu povýšil.

Marous10

21. 01. 2014, 13:13

Skvělé! Jen je velká škoda, že se nedochovalo víc artefaktů. Taky jste mohl pro nezasvěcené podotknout něco o nalezených hrobech v blízkosti tohoto kostelíka. Ale kdo bude chtít a koho to bude zajímat, ten si něco na tohle téma dohledá.
Jinak Vám moc děkuji za krásný článek, reportáž o kousku historie kraje, který tak moc miluji. Děkuji Vám!

Marous10

21. 01. 2014, 13:13

Skvělé! Jen je velká škoda, že se nedochovalo víc artefaktů. Taky jste mohl pro nezasvěcené podotknout něco o nalezených hrobech v blízkosti tohoto kostelíka. Ale kdo bude chtít a koho to bude zajímat, ten si něco na tohle téma dohledá.
Jinak Vám moc děkuji za krásný článek, reportáž o kousku historie kraje, který tak moc miluji. Děkuji Vám!

kacuro

21. 01. 2014, 13:15

Jo v pohodě, já to pochopil, jen jsem to musel jakožto medievalista uvést na pravou míru

Rosterix

21. 01. 2014, 13:45

Velice pěkný příspěvek. Na dkazu totéž z české televie.
http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-brno/zpravy/199341-vypustena-morava-odhalila-zaklady-gotickeho-kostela/

Rossy

21. 01. 2014, 14:15

Jak jsem psal, velice pěkný píspěvek. Jen, jestli to dobře chápu, tak ty opracované pískovcové kvádry nejsou z toho původního kostelíku z 11.století, ale z nějaké jeho gotické přestavby z doby pozdější.

c.o.b.r.a

21. 01. 2014, 15:42

VM

21. 01. 2014, 16:14

jajan

21. 01. 2014, 22:48

Rossy-ano, kostelík byl i přes časté záplavy udržován(přestavován) i po zániku hradiska, ale někdy kolem roku 1700 po povodni se rozhodli vystavět nový kostel a v roce 1712 byl vysvěcen a oslavil tedy právě v roce 2012- 300 let. Kostelík hradiska následně chátral a při regulaci Moravy po provedeném archeolog. výzkumu skončil v korytě řeky.

ragnarog

22. 01. 2014, 00:34

jajan, odkud jsi? Od Zlína? Taky pocházím z kraje, ale z druhé strany, od Hradiště.
Zajímavá akce a zkušenost.

Jurys

22. 01. 2014, 00:58

Pěkný článek, taky sem se tam byl mrknůt, jak to bylo vypuštěné. Ináč k tým sekerám, co máš ve starším příspěvku, proč mám pocit, že sů z mojeho oblíbeného hřebenu...

Jurys

22. 01. 2014, 01:01

Pěkný článek, taky sem se tam byl mrknůt, jak to bylo vypuštěné. Ináč k tým sekerám, co máš ve starším příspěvku, proč mám pocit, že sů z mojeho oblíbeného hřebenu...

Rossy

22. 01. 2014, 06:00

to:jajan. No. ono to s tím prvotním archeologickým průzkumem v třicátých letech bylo trochu jinak. Cituji... Řeka byla regulována v letech 1934 až 1938. Vilém Hrubý pak realizoval svůj výzkum až v roce 1939, kdy byla snížena hladina řeky kvůli výstavbě (opravě?) spytihněvského jezu. Dostal se tedy do podobné situace jako my dnes. Je tedy víc než pravděpodobné, že kostel byl odkryt při regulaci řeky a snad ponechán v novém korytě. Archeologům a památkářům však zůstal utajen (aby se nekomplikovala stavba?)...... Tím, že se nezachovaly z třicátých let žádné nálezy po tomto výzkumu, nevím, o co se opírá tvrzení, že se opravdu jedná o místo kde stál původní kostel z 11.století a nejedná se třeba jen o kostel z pozdějí doby postavený na jíném místě

Rossy

22. 01. 2014, 06:26

K tomu ještě odkaz na článek ze kterého jsem čerpal předcházející citaci a který má příznačný název....... Viděli jsme kostel ve Spitinově?

http://www.archaiabrno. org/home_cs/? acc=zapisnicek&blog_archive_date=201210



jajan

22. 01. 2014, 12:53

Rossy-Myslím celé shrnutí poznatků popisuje Archaia Brno uceleně. Já tam byl za ÚAPP Brno. Po Břetislavském hradisku zůstává dnes na protějším břehu(levém) jen zbytek valu, který pomalu také mizí. Za tvé fundované doplňující informace ti děkuji. A pro Juryse chodím hodně Chřiby kde bylo vše nalezeno a jsem z Otrokovic

Fieldmaster

22. 01. 2014, 14:43

Jurys

22. 01. 2014, 23:05

jajan: "kde bylo vše nalezeno" velice výstižné. Sem tam ještě nejaká pěkná podkovička se podaří, aj tá, co je pohozená vedle kráteru potěší, sice ne tak jak vlastnoručně kopnutá, ale taky. Já su Halen