Úvod / Články / Archeologie

Bronzový víkend

07. 04. 2008 Autor: Bonnie a Clyde 7220× 37
Tak se nám s Bonnie podařilo najít něco z naší dávné historie. Z bronzového hrotu šípu jsme měli samozřejmě obrovskou radost, ale o to víc nám zamotal hlavu předmět kulatého tvaru, nalezený nedaleko zmiňovaného hrotu. Neodvažujeme se tvrdit, že oba předměty mají nějakou historickou souvislost, ale i s ohledem na podezřelou patinu nechceme nic podcenit a proto bychom byli vděčni za jakoukoli info. Předem dík. Ono kolečko má svůj obvod z jedné strany zbroušen, nebo odlit do ostří. Oba předměty nalezeny na poli, tomu odpovídá i jejich stav, cca 5m od sebe. Samozřejmě v případě zájmu našeho kontaktu v muzeu se určitě domluvíme. Všem hezký nálezy.

Bonnie a Clyde

 Autor: Bonnie a Clyde

Komentáře

jezero

07. 04. 2008, 12:08

To může být i polotovar, určený k dalšímu zpracování. Bylo by dobré to vyčistit, jest-li tam není nějaké zdobení. Ten hrot je krásný.

trapper

07. 04. 2008, 12:09

Tak to je ode me velka gratulace, pac to vypada na zajimavou lokalitu (je tam pobliz nejaka vodotec?) z obdobi doby bronzove (sipka do luku a falera) a vy se s Bonnie pomalu ale jiste sunete do  archeologickych citanek

Snoopy

07. 04. 2008, 16:54

pěkný kopy, čím dál starší, za chvíli sem budete dávat kosti z dinosaura (teda jestli v nich měl šrouby)

pretorian11

07. 04. 2008, 17:54

střela do luku ze střední doby bronzové

ffff

07. 04. 2008, 18:45

ta sipka je standart.. cena 3 piva.. a to kolecko? falera?

aliasjohny2

07. 04. 2008, 19:14

a zase je tu provokatér a idiot ffff, a jeho blbé komentáre

Dom

07. 04. 2008, 19:21

Já nabízim čtyři piva
Kam vy na to chodíte, krása

ffff

07. 04. 2008, 20:46

s s-ani provokater, ani idiot. proste je to tak, blbecku...

ffff

07. 04. 2008, 20:49

jo a jestli mas zajem tak ti muzu prodat denar SEPTIMA SEVERA-700,-

Tatino

07. 04. 2008, 23:23

Gratulujem. Krasne a vzacne nalezy. Tych sipiek naozaj nieje vela!

tars

07. 04. 2008, 23:49

jak sem už říkal, budu potřebovat okenu hrot je parádní, no a ta falera těžko říci, chce to odborníka, každopádně gratuluji.

ffff :víš tyhle ty věci by měli končit na arch. pracovištích, mají svoji výpovědní hodnotu, ale pokud ty šipky měníš po třech pivech, tak je rád směním všechny a za uvedení nálezových okolností, včetně místa, přidám sud starobrna co by bonus. Víš mezi výskumem a rabováním je trošku rozdíl, možná to jednou pochopíš.

winkler-2

08. 04. 2008, 10:55

Krásná šipka, tak 1000 roků před naším letopočtem, je zajímavé, že mají často délku 3 cm. Očistění bych nechal na odbornících. To nebude falera, ta by nebyla z jedné strany slabší.

SuchenMann

08. 04. 2008, 11:37

Co se týče archeologů, tak na ně mám svůj vlastní názor. Nechci tady spustit nějakou lavinu, ale jak to chodí na archeoústavech, tak to byste čuměli vážení. Mám info přímo od archeologa a co se týče samotných nálezů, tak to jim je skoro úlně putna. Mají tam toho plné krabice. To co je zajímá, je hlavně místo kde se to našlo, poloha v jaké to tam leželo, jak hluboko to bylo atd. Samotný předmět je samozřejmě také důležitý, ale jak jsem se informoval, spíše jim to přidělává jen práci než užitek. Alespo'n tak to chodí na jednom ústavu.

tars

08. 04. 2008, 15:50

mika2287 :víš sice je tvůj příspěvek velice pesimistický, ale archeologové se rozdělují do dvou skupin, první jsou zamindrákovaní blbci pod vedením ředitele Jiráně, což si na ně asi narazil, no a ta druhá jsou slušní archeologové, kteří mají zájem o teréní výzkum i s pomocí slušných detektorářů, tito lidičkové dokáží ocenit, svoji vstřícností a slušným chováním, každou informaci a nález který se k nim dostane, je jich málo, ale jsou, proto sem tam pomůžu nějakýmu kolegovi předat nález či informaci archeologovi co si zaslouží získat tyto informace, pevně věřím že to napomůže tomu aby póóóvl jako Jiráň či Kuna, nebyli informováni a po čase byli odvoláni pro neschopnost získávat arch.informace a konečně byli nahrazeni těmi co mají zájem o poznání minulusti našeho území a jsou ochotni dodržovat v plné výši Maltskou konvenci.

manowar

09. 04. 2008, 09:48

mika2287
vidim, ze je me tuseni dle tveho prizpevku je spravne, pro ne je takova sipka srot, srot a zase srot...

Bonnie a Clyde

09. 04. 2008, 12:32

manowar, mika2287 : Dobře pánové, přít se s vámi nechceme. Ale co tím vůbec chcete říct

sokol03

09. 04. 2008, 14:58

. Ahoj, na to že ta šipka je určitě z okolí Brna tak je na ni zajímavé aspoň to, že ji někdo donesl a vystřelil třeba z Obřanského sídliště datovaného do  doby bronzové, nebo z podobných sídlišť v okolí Brna kde byly podobné šipky také nalezeny. Tak to aspoň dokládá pohyb lovců, nebo místa válečných střetů v té době a myslím, že i to má nějakou výpovědní hodnotu. To kolečko se zdá ze stejné doby jako ta šipka a po vyčištění může ještě překvapit. Nic bych předem nezatracoval, odborník může vidět hodně i v maličkostech protože zná souvislosti k jiným nálezům

SuchenMann

09. 04. 2008, 20:28

Tars: Tím jsem samožřejmě nemyslel že všechni archeologové na to ser... , toto jsem rozhodně neměl na mysli. Určitě se najdou i ti co dělají svou poctivou práci.

ffff

09. 04. 2008, 20:50

sokol-takove sipky se tahaji po desitkach z kazdeho bronz. hradiska.. jak u nas, tak na Slovakach.. stejnou vytahnes u Nitry a druhou stejnou treba u Kladna. . a po desitkach za den a na hlavu... a to v daleko lepsim stavu. .

Tatino

09. 04. 2008, 21:07

ffff to nie je pravda! Ked nieco tvrdis, mal by si byt dosledny! Tie sipky, o ktorych pises, boli podstatne mladsie (halstat) a aj ked ich bolo dost, uz sa dnes skoro nenajdu.

ffff

09. 04. 2008, 21:11

tatiano-ok. mas pravdu v pomeru bronzacke a halstadske, ale i tak si za tim stojim. a vis proc? vlastni zkusenost... GP- SD.....

lluke

09. 04. 2008, 22:10

ty sipky jdou koupit na autoburzach mezi různým harampádím naposled za ni pan chtěl 80kc, to je vic jak ctyri piva, jářku zírám co se tu všechno nedovim

Troy

10. 04. 2008, 15:48

tars :v jednom přispěvku píšeš o nálezových okolnostech... Měl bych dotaz-jaké nálezové okolnosti bys hledal na poli, které je pravidelně orané zemědělskou technikou do skoro pulmetrové hloubky
Nevím jak ostatní, ale můj detík jde za menším předmětem tak ca. 20 mc do hloubky. Takzže pod úroveň poorané půdy se NIKDY nedostanu.

trapper

10. 04. 2008, 16:03

winkler-2: Z jedne strany je zbrousena proto, aby zabranila zarezavani kovu do kuze.

Troy

10. 04. 2008, 16:41

Bonnie a Clyde:Jaký kontakt v muzeu máte??

butcher

10. 04. 2008, 19:49

troy: to že se nedostaneme na poli pod oranou vrstvu vidím jako +, tam dole je totiž možná nenarušená situace, kterou můžeš nenávratnš zničit, to by opravdu mělo počkat na odborníky. Naopak v ornici kde jsou už situace narušeny vidím naši roli jednoznačně jako záchranu a čím víc se toho vyzvedne tím lépe - po času už nebude při dnešním hospodaření co vyzvedávat. A ty nálezové okolnosti v ornici jsou jednoduché - když zaměříš polohu předmětu gps, víc nemá smysl, stačí kontext k blízkému okolí, předměty se orbou zase tak daleko nepřemisťují. A ještě to můžeš doplnit vzorky keramiky, jsou-li nějaké.

butcher

10. 04. 2008, 19:58

ffff: s tím množstvím šipek máš pravdu, že jsou vzácné si mysleli archeologové do nástupu detektorů, někteří si to možná myslí dodnes . Ty tvoje kecy o výměně za pivo radši nekomentuji , ono podle mně ani tolik nejde o sám předmět, jako o informaci kterou nese a jak mění pohled na historii - třeba před 30 lety se tyhle šiplky považovaly za vzácné, dnes jsou jich opravdu hromady a ukazuje se, že to byl běžný předmět.... a o tom to je.

Bonnie a Clyde

10. 04. 2008, 20:07

Troj : Moravské zemské muzeum v Brně, PhDr. M. Salaš

Troy

10. 04. 2008, 20:30

butcher :celkem s tebou souhlasím, je dobře, že detíky nejdou moc hluboko, vím o pár lidech, kteří si hledáním přisli na slušné peníze. ALespoň něco zůstane ušetřeno. Je ale k pláči co se kolikrát s nálezy děje v muzeích... to my ovšem už neovlivníme.

Bonnie a Clyde:díky za odpověď. Vědět, který archeolog má kladný postoj k detektorářům se může jednou hodit.

fffg

10. 04. 2008, 21:42

to snad neni mozne!! ten zasrany buzerant ADMIN me dal zase BAN!!! a to jsem vam chtel popsat jak se da hledanim prijit ke slusnym prachum. .

aliasjohny2

10. 04. 2008, 21:47

pre Troy:a ja zase nesúhlasím s tým, že detíky nejdou moc hluboko...

Bonnie a Clyde

11. 04. 2008, 08:17

to Troy: Omluva za chybu ve tvé přesdívce. Jojo, neradi bychom udělali nějakou nežádoucí reklamu, ale spolupráce s MZM v Brně se nám jeví jako fakt dobrá a to i v podobě náleznýho. Vše je o důvěře a komunikaci. Píšem to jen kvůli eventualní motivaci pro ostatní.
fffg : koho tvoje rozumy zajímají. Běž radit někam jinam.

Troy

11. 04. 2008, 11:10

aliasjohny 1:No dobře, za truhlou nebo necim podobným je dosah velky. Já měl na mysli mince a podobné malé předměty. Tak kolem cca. 20 cm.

IJ

15. 04. 2008, 18:30

Rekl bych, ze daleko vice k placi jsou osudy soukromych sbirek. Vim o jednom pripadu z meho okoli, kdy zemrel pan (velmi solidni clovek s nesolidnimi potomky), ktery mel svou celozivotni archeologickou sbirku. Bohuzel zemrel nahle a nestihl ji odkazat muzeu. Po jeho smrti se cely soubor (desitky, mozna stovky predmetu) vyparil, resp. byl prodan na cerny trh se starozitnostmi - neznamo kam. Tak skoncilo celozivotni usili poctiveho cloveka, ktery vsechny sve objevy zverejnoval a byl povazovan za mistni autoritu. Ztraty v muzeu se deji taky (i zde se najde prilezitost ke kradezim - pro CR typicke). Techto predmetu je ale mnohonasobne mene. Je velice lehke kritizovat ruzne ustavy a muzea... je to daleko lehci, nez tam zajit a neco darovat, tak, jak to vetsinou delali nasi predkove v 19. stoleti... mimochodem dr. Salas je velky odbornik, myslim ze neni treba se obavat s nim spolupracovat. . zdravim vsechny dobre lidi

Troy

15. 04. 2008, 22:44

IJ :dost pochybuju o tom, že naši předkové v 19.st odevzdávali nálezy Pokud něco našli tak to použili ke zlepšení mizerné životní úrovně, nebo to odevzdali maximálně majiteli panství. A ten to zpravidla použil ke svému obohacení...

Dede

18. 04. 2008, 11:49

to mika 2287:
byť jsi dle tebe dobře obeznámen s tím, jak to v některých archeologických institucích chodí, asi jsi to nepochopil úplně, Ústavy (míněny tebou zřejmě archeologické) jsou v ČR jen dva - Praha a Brno, a rozhodně nemají za cíl shromažďovat nálezy, ale právě údaje o nich, případně provádět vlastní terénní výzkumy při řešení tzv. výzkumných záměrů - grantů, a dále zpracovávat své starší výzkumy. Nálezy patří do muzeí a jejich depozitářů, případně výstavních síní.

hebel

18. 10. 2013, 19:08

IJJe to bohužel tak, že když nemáš komu to předat-raději prodej. Aneb do 50 nakupuj-po 50 prodávej. ToJE REALITA.