Úvod / Nálezy

Čepel jako nová

22. 11. 2006 Autor: candies 5968× 27
Mrcasím takhle lesem, tu pojednou mi začal krásně pískat neveliký kámen. Když jsem ho lehce podhrabal, vykoukl na mě tento bodák. Byl zasunutý v pochvě, která byla pěkně obrezlá. Tak říkám, zkusím ho vytáhnout z té obrezlé pochvy a žádné překvapení jsem nečekal. Ale překvapení bylo!! Bodák šel lehce vysunout a jeho čepel mě oslnila svojí září. Délka bodáku 36 cm. Je bohužel úplně bez značení, nevím kdo ho tehdy nosil a ani neznám důvod, proč ho někdo schoval pod kamen. Na to druhé mě asi neodpovíte, ale ta první otázka by mohla vyjít, děkuji FALCOA

 Autor: candies

Komentáře

teodor

22. 11. 2006, 10:56

je to nemecký vychádzkový bodák na mauser k98

Hank

22. 11. 2006, 11:28

to theodor: pravdu mas jen z casti. Je to nemecky KS98 bajonet - vychazkovy. Jen jedna malickost je nesmysl co pises, nikdy s puskou K98 nemel nic spolecneho!!! Nasadit nesel na zadnou pusku, drazka a stiskatko jsou jen ciste pro ozdobu aby byl bajonet co nejvernejsi.

teodor

22. 11. 2006, 12:51

Hank: dík za info, to mi akosi ušlo...

skokan1944

22. 11. 2006, 13:41

Sing-Sing

22. 11. 2006, 14:06

... Pěkný. Našel jsem ho v podobném stavu s leptem na čepeli. mám jej v nálezech. Jinak v drážce na rukověti měly zasunut červený filc.
P. S. ta pochva na to že je kopaná vypadá docela dobře

cortes

22. 11. 2006, 14:14

ještě, že byl pod kamenem...

bighead

22. 11. 2006, 14:14

Mám skoro stejný-jako nový -půdovka, já tam mám značení takovou rytířskou přilbu a písmena WKC, ale měří 32cm a nemá žádnou falešnou drážku ani stiskátko a pod střenkou ta zarážka na ruku má zobáček i na druhou stranu, tak poraďte prosím někdo kdo nosil ten můj, v moudrých knihách ho stále nemůžu najít, dík.

MinTaur

22. 11. 2006, 14:16

Hank: Nejsem sice expert, ale nemeckych vychazkovych bajonetu byla cela rada. Lisily se tvarem i delkou cepele nebo strenkami a nakonec i formou upinani. To proto, ze se vychazkove bajonety delaly soukrome na zakazku u cele rady firem.

Nektere vychazkace nemely moznost upinani vubec, nektere nejspis jen jako maketu, ale napriklad me se podarilo najit vychazkac (viz. Nalezy 2005), ktery ma naprosto funkcni a totozny upinaci mechanismus s bojovym bodakem na Kar98k. Sice jsem jej jeste nemel moznost na nejake Kacko nasadit, ale jsem si naprosto jisty, ze v tom nebude problem. Zalezi tady na kazdem kusu zvlast.

Falcoa: Muzu se zeptat, je na cepely znaceny nejaky vyrobce?

radi

22. 11. 2006, 14:55

Akorát ta slitina na držáku dostala zabrat, ale viděl jsem pár kousků vytáhnutých z pod kamení a vypadali podobně. Holt v kamení se tolik voda nedrží

RONNY

22. 11. 2006, 15:18

Bighead: ty máš německého hasiče, výrobce Weiersberg Kirschbaum, Solingen

Dietr

22. 11. 2006, 15:31

Bighead: jak píše Ronny, jen máš jeho kratší verzi.

Hank

22. 11. 2006, 17:29

to MinTaur: Ano jako VSECHNO vyrabela spousta firem - tezko by jedna stihla zasobovat cele Nemecko... Bajonetu KS98 bylo nekolik verzi a v ruznych cenach. Kazdej si je kupoval sam za svoje penize takze nemel bajonet ZADNOU jinou nezli ozdobnou funkci. Jedna se vicemene jen o frajerinu. S zadnou zbrani tento bajonet nemel nikdy mit a nemel co do cineni. Na zakazku se vyrabela jen mala cast techto bajonetu jinak slo o klasickou strojni vyrobu. Spousta firem treba bajonety vubec nevyrabela jen je komponovala z dodanych dilu a na cepel si razila svoje logo.
Do drazky se strkal filc v ruznych barvach podle urceni k jake zbrani dotycny majitel patril. Barvy byly jen čtyři.

MinTaur

22. 11. 2006, 18:08

Hank: No trochu jsi me vzal s tema firmama "za slovo". Chtel jsem tim jenom rict, ze vojak mel moznost si vybrat z cele skaly druhu/vyrobcu. Jiste, ze se zbrojni prumysl skladal z obrovskeho mnozstvi firem. Ale je treba odlisit vystrojni soucastky dodavane armade a ty, ktere si vojak mohl dobrovolne poridit sam. Coz je pripad vychazkovych bajonetu --> tam vesmes zadne prisne normy nejspis nebyly.

Ikdyz vychazkovy bajonet nemel, podle toho co pises, nic co docineni s jakoukoliv zbrani, ver tomu, ze se vyrabely i vychazkace, ktere vojak MOHL na svou zbran nasadit, alespon technicky ano Minimalne me se podarilo takovy kus najit. Kdyz porovnam drazku a upinaci mechanismus s klasickym bojovym bajonetem, tak se v nicem nelisi a je stejne funkcni. Nasel jsem ho primo mezi frontovymi okopy, ovsem zda byl nekdy nasazen na pusce uz se nedozvime. Jiste je jen to, ze to nebylo technicky nemozne.

Jina vec je, jak na tom je vychazkac na teto fotce. Z fotky se mi zda, ze tento kus zrovna upinaci mechanismus nema.

bighead

22. 11. 2006, 19:21

Dietr+Ronny:DIKY

bobule

22. 11. 2006, 19:28

zdar mám stejný, avšak značený firmou Solingen... Souhlasím s názorem, že se jedná o vycházkový bodák...

GEGE

22. 11. 2006, 22:48

Bodák vycházkový dlouhá verze, no a ničemu se nediv že je čepel v perfekt stavu, je niklovaná a pokud byla v pochvě a ještě pod kamenem tak normální jev. Jinak gratuluji a at se i nadále daří. PS:bodáky se v konce války už neznačili.

GEGE

22. 11. 2006, 23:08

Jo, a jak psal MinTaur:pokud nemá upínání na flintu, tak je to hasič, tim pádem má uřranou záštitu která šla nahoru a asi to tak bude dle fotek.

GEGE

22. 11. 2006, 23:20

Pardon, užranou

falcoa

22. 11. 2006, 23:37

Děkuji za komentáře. Jsem zase o neco chytřejší. Jo tento bodák drážku má, 4 cm dlouhou a je v ní červená sametová výplň. Z druhého boku odmačkávátko nemá.

Hank

23. 11. 2006, 08:19

to MinTaur: tak jen trochu logicky- vychazkovy bajonet stejne jako uniformu si kazdy kupoval sam. Samozrejme pokud na to mel a pokud ne behal v tom co nafasoval a k tomu nic jineho jiz pridavat nesmel takze musel vypadat presne podle predpisu. Vychazkovy bajonet tedy nosil jen k vychazkove uniforme a myslis ze si jen tak lehce vzal s sebou na vychazku i pusku a pred babou v parku machroval s bodakem a puskou?? No asi horko tezko ze... Navic bajonet KS98 nebyl vyroben z nejakeho kvalitniho materialu a pokud by jak se treba nekdo muze domnivat byl pouzit v boji nejspise by se zlomila nebo ohnula cepel. Nasadit na pusku jde urcite prvni KS98 ktery se vyrabel v letech 1.sv. valky dalsi verze mozna od nekterych vyrobcu muzou priblizne sedet na liste k nasazeni bajonetu.

Hank

23. 11. 2006, 08:27

to GEGE: Jak jsi dosel k domence ze pokud bajonet KS98 nema drazku a stiskatko je pro hasice? Je to nesmysl! Bajonet pro hasice byl jen jeden a jako jediny mel zastitu oboustranou ve tvaru "S". Jinak vsechny ostatni variace jsou urceny pro kohokoliv kdo mel nejakou uniformu treba pro mestekeho hovnometare... Dalsi moudro ktery je k usmevu je ze se podle tebe ke konci valky uz bajonety naznacili vyrobcem. No castecne mas pravdu protoze se totiz zadny KS98 uz nevyrabel!!!!! Jinak pokud je ci neni bajonet znacen vyrobcem nema zadny vyznam bylo to ciste a jen rozhodnuti vyrobce nic vic, nic min.

teodor

23. 11. 2006, 10:32

Hank: možno vyzniem ako hlupák, ale mohol by si mi povedať v akých farbách bol ten filc a ktorá farba komu patrila?
dík

GEGE

23. 11. 2006, 10:47

Hank:bud zdráv, k názoru že je to hasič jsem dospěl takto:z fotky mě přišlo že konec jílce je plný bez drážky a stiskátko tam žádné neni vrchní záštita mě přišla jako užraná že tam uhnila druhá půlka esíčka. Proto jsem napsal hasič. Jinak stim značením vírobců je to zajímavé, to jsem nevěděl...... GEGE

MinTaur

23. 11. 2006, 14:16

Hank: Ja tu preci nikde netvrdim, ze bylo ucelem vychazkovych bajonetu pouziti v poli!

Jediny fakt, ktery se tu snazim obhajit je ten, ze nektere kousky mely moznost k nasazeni na pusku (at uz ze srandy nebo jen, aby to nejak vypadalo). Sam dobre vim, jak jsou vychazkace forove vyrobene. Ten mnou vykopany KS98 mel cepel ohnutou (v rukojeti) dolu a lehce do strany, coz nebyl problem pozdeji opravit. Nicmene at uz tady tvrdis cokoliv, tak koncem valky nejspis pouzivali Nemci (zejmena Volkssturm) vsechno. Jak bys mi nakonec jinak logicky vysvetlil, ze se nasel mezi frontovymi okopy v zohybanem stavu? Ze tam byl feldvebl pred prichodem fronty na vychazce v paradni uniforme?

Nejde mi ted o teorii, ale o prakticka fakta.

Btw. pokud chces, muzu ti poslat detailni fotky toho KS98 (PUMA Solingen).

Hank

23. 11. 2006, 17:34

to MinTaur: Patrne ti usla celou dobu jedna dosti dulezita vec. Ja pisu o vztahu bajonetu KS98 k radovemu tedy ofiko a podle predpisu vystrojenemu a vyzbrojenemu clenu armady. Logicky nelze vysvetlit nic stejne tak ten bajonet tam mohl odhodit nejaky maly kluk ktery si v leeetech po valce jeste v uvedenych pozicich mohl zcela realne hrat na vojaky... To logicky nemuzes zavrhnout taky jako moznost ze? Pokud ti jde o "prakticky fakta"{zajimavy termin} tak to asi mas vic nez smulu protoze pravda je cert vi kde a na 99,999% ji stejne nezjistis. Koukal jsem na ten tvuj nalez z r. 05 skoda ze je tak ponicenej tech KS98 s parozim se moc nedochovalo.

MinTaur

23. 11. 2006, 18:11

Hank: Bohuzel byl bodak bez pochvy. Netusis, jestli se strenky vyrabely z parozi praveho nebo z nejake napodobeniny?

Jestli tam ten bodak zahodil nejaky kluk nebo ho ztratil vojak samozrejme nikdy nezjistim, ale jak to delaji historici? Voli nejpravdepodobnejsi variantu, a tou myslim detske hry nebudou. Pravdepodobnejsi uz by to bylo u bodaku zde vystaveneho - tam se muzeme jenom hadat, kdo ho tam mohl schovat.

Pod temi praktickymi fakty jsem myslel skutecnosti, ktere se za valky dely, byt v rozporu s predpisy. Napriklad kontejnery na gasmasky se taky v mnohych pripadech pouzivaly na osobni veci - zda je to vseobecny fakt nebo jen vec ojedinela, to nevim, ale stejne tak nelze vyloucit, ze mohl vojak z nouze pouzit vychazkovy bodak (schopny nasazeni na pusku) v boji bez ohledu na to, ze k tomu nebyl prilis vhodny.

Jinak jeste jednou na zaver gratuluju k super nalezu, cepel je jak z fabriky!

Hank

24. 11. 2006, 08:20

to MinTaur: Strenky se delali z realneho parozi zadna atrapa. A o tech historicich mam svoje mineni... Potvrdil mi ho i na techto strankach pred casem vystaveny clanek od "historika" z usteckeho muzea tusim ze byl. Jeho clanek byl z 50% blud jeho domenek a nesmyslnych tvrzeni. Korunu nasadil vsemu kdyz k clanku pridal fotku chlapika v uniforme HJ vudce a popsal to tusim jako uniformu francouzke legie nebo podobnym nesmyslem.