Úvod / Rady a návody

Čištění nadzvukovou rychlostí

14. 12. 2009 Autor: Flipp 7140× 15
Ahoj kamarádi.
Dnes pro vás mám výbornou metodu čištění, která i přes to bude drtivé většině z vás k ničemu. Je to spíš pro zajimavost. Její použití mě napadne vždy, když tady vidím nějaké hroudy rzi, které třeba mají nějakou historickou hodnotu, ale to otloukání kladívkem, šťourání šroubovákem a máčení v kyselinách, které mění barvu nálezu, na přístupných místech ho "natráví", na nepřístupných zase nedočistí... No nic proti, ale když existuje řešení rychlé dokonalé, čisté...
Byl jsem se podívat za kamarádem, který pracuje v odďelení odlakovače. Krom chemického zde mají i odlakovač mechanický, vodní. Úžasná hračka, něco jako přerostlá WAPka, asi tak v poměru vzduchovky k těžkému kulometu. Pracuje to s tlakem přes 2500 barů a auto by vám to čistou vodou umylo na plech stejně rychle, jako si z něho myjete běžnou WAPkou bláto. Samozřejmě s tím nemyjí auta, ale nějaké rámy a držáky z lakovny, které tam ovšem přijdou až po 25 cyklech lakování vysoce kvalitním lakem. I tak barva nemá šanci. Kluci tam dělají pomalu ve skafandru- obleky, štíty, sluchátka... Přišlo mi to přehnaný, ale kamarád mi vysvětlil, že při tomhle brutálním tlaku vychází voda z trysky nadzvukovou rychlostí, díky čemuž dělá kravál jako startující tryskáč. No jasně, taky mi to přišlo přehnaný, tak jsem si ucpal uši, on to na chvíli zmáčknul a..... nekecal. Tak jsme se dohodli a já příště přinesl 2 hroudy rzi. Výsledek je na fotkách. Například u podkovy dochází korozí k nerovnoměrné degradaci materiálu v závislosti na odlišnostech v jeho složení. Protože jde o výkovek, skládá se uvnitř z jednotlivých vrstev, něco jako nůž z damaškové oceli. Ovšem za normálních okolností to nikdy neuvidíte, zatímco při čištění takovýmto tlakem se jednotlivé zoxidované rstvy pěkně vymyjí, a podkova pak vypadá jak poslepovaná z vrstev papíru. Jediný zbylý hřeb (detaily) který původně tvořil s podkovou kompaktní hmotu je po 10ti sekundách dokonale vypreparován. Kostky železa na obou koncích podkovy, které jsou v provozu v kontaktu s vozovkou (fakt nevím jak se jmenují) jsou zase zkované do hroudy a po vymytí vypadají jako ze zmuchlaných papírků. U sekery se zase odhalí bimetalová konstrukce- Jádro z tvrdé oceli, které vydrží ostré, a nosná část z houževnatého materiálu, který nepraskne. Dokonce mají i různou barvu- pro ty co to nevidí jsem udělal náčrtek. Detail praskliny na sekeře je vypreparovaný přechod vrstev.

Ahoj, Flipp

 Autor: Flipp

Komentáře

standovamama

14. 12. 2009, 10:04

noooo pěkně si to"umyl"

McClane

14. 12. 2009, 10:31

No do koupelny pro osobní hygienu by se tohle asi nehodilo. .:)

Dukátek

14. 12. 2009, 11:32

U nás se těm kostkám na podkovách říká štóly (ozuby). Pěkně vyčištěno!

patkan

14. 12. 2009, 13:52

ale pristup k tej masine asi nema kazdy a je to asi aj trocha neekonomicke vyuzivat take mnozstvo energie na cistenie takych malych predmetov...

Witt

14. 12. 2009, 14:08

2500 barů? o čem to vlastně píšeš? Není to "wapování" náhodou pískování? Celkem běžná záležitost, lze provádět i v domácích podmínkách

bomber

14. 12. 2009, 15:49

Patkan a Witt, jake take množstvo energie? Jen vysoko tlačená voda. U nás ještě ne moc běžné.

jawako

14. 12. 2009, 17:08

Pozrite si moj príspevok... Klúče. klučky, podkovy..... a posúdte čistenie železa Flippovou metódou a metódu ktorú som použil ja a objavila sa tu na DW. Čo vyzerá lepšie???

x-zoze

14. 12. 2009, 19:30

Flippe, maš pravdu je to dobrá věc. Můj kámoš v chemičce stím také dělá. Konstrukce pískujou a svazky, cisterny odpařujou tímto tlakem. A hravě se stím dá uříznou ruka nebo noha. čus žozé

Flipp

14. 12. 2009, 23:36

Zdar kamarádi.
x-zoze- máš pravdu, co jsem tak slyšel, tak už tam pár vždy vážných úrazů bylo. Vodní nůž tohoto tlaku to bere bez milosti...
jawako- díval jsem se, máš to moc pěkný, ale můj příspěvek rozhodně nebyl o tom, že bych se snad chtěl s někým přetlačovat o to kdo umí líp čistit. Osobně mám vždy největší radost z toho, když vidím, nebo se naučím něco nového a zajimavého. O tom to bylo a o to jsem se chtěl podělit.
Witt- 2500 barů, o tom právě píšu. Žádný wapování. WAPku jsem použil jen jako příměr a obratem jsem vysvětlil, že WAPka to rozhodně není. A pískování už vůbec ne. Pískování je od slova písek, to jako že se proti přdmětu metá nějaké abrazivum. V metodě o které píšu, se používá čistá voda. K pískovačům mám přístup ke třem, z toho jeden mám doma, coby příslušenství k WAPce, ale nikdy by mě nenapadlo s tím čistit nálezy, protože pískovač nečistí, ale opracovává- čím déle to děláš, tím víc je obrobek otryskaný, jako že na něm ubývá i zdravého materiálu...
patkan- Ano, přístup k tomu opravdu nemá každý, je to dost drahá sranda, která se dál prodražuje nutnými vedlejšími investicemi, jako je třeba zvukotěsný box a podobně. Ale to jsem také zdůraznil hned v začátku příspěvku. A jestli je to neekonomické- to záleží na přístupu- když tam s tím pracují na 2 směny celé roky a pak ti s tím fouknou na podkovu, což stačí 10 sekund z každé strany, tak se to myslím ztratí Ale v absolutních číslech je myslím mnohem neekonomičtější, když vyhodíš nějakou konkrétní sumu za baterky, které pak spotřebuješ při kopání půl kila šrotu No né? Mrcasu zdar

Flipp

15. 12. 2009, 01:10

Zdar kamarádi.
x-zoze- máš pravdu, co jsem tak slyšel, tak už tam pár vždy vážných úrazů bylo. Vodní nůž tohoto tlaku to bere bez milosti...
jawako- díval jsem se, máš to moc pěkný, ale můj příspěvek rozhodně nebyl o tom, že bych se snad chtěl s někým přetlačovat o to kdo umí líp čistit. Osobně mám vždy největší radost z toho, když vidím, nebo se naučím něco nového a zajimavého. O tom to bylo a o to jsem se chtěl podělit.
Witt- 2500 barů, o tom právě píšu. Žádný wapování. WAPku jsem použil jen jako příměr a obratem jsem vysvětlil, že WAPka to rozhodně není. A pískování už vůbec ne. Pískování je od slova písek, to jako že se proti přdmětu metá nějaké abrazivum. V metodě o které píšu, se používá čistá voda. K pískovačům mám přístup ke třem, z toho jeden mám doma, coby příslušenství k WAPce, ale nikdy by mě nenapadlo s tím čistit nálezy, protože pískovač nečistí, ale opracovává- čím déle to děláš, tím víc je obrobek otryskaný, jako že na něm ubývá i zdravého materiálu...
patkan- Ano, přístup k tomu opravdu nemá každý, je to dost drahá sranda, která se dál prodražuje nutnými vedlejšími investicemi, jako je třeba zvukotěsný box a podobně. Ale to jsem také zdůraznil hned v začátku příspěvku. A jestli je to neekonomické- to záleží na přístupu- když tam s tím pracují na 2 směny celé roky a pak ti s tím fouknou na podkovu, což stačí 10 sekund z každé strany, tak se to myslím ztratí Ale v absolutních číslech je myslím mnohem neekonomičtější, když vyhodíš nějakou konkrétní sumu za baterky, které pak spotřebuješ při kopání půl kila šrotu No né? Mrcasu zdar

Vykuk007

28. 12. 2009, 13:10

Zdarec

mno ono se to zařízení používá i ve slévárnách, čistí a "vymívají" se odlitky z forem, ty formy jsou převážně z upěchovaného písku, a ten paprsek to pěkně očistí, btw a je to pěkný hukot když to spustí

kodus

04. 01. 2010, 13:34

Bimetalová sekera? Mělo by být pouze kalené ostří a jinak vše z jednoho kusu

Flipp

05. 01. 2010, 22:57

kodus- dělám v nářaďovně, mě by na tom nic zas až tak nepřekvapilo a z fotek je to myslím zřejmý... Samozřejmě na sekery se ale nespecializuju

damaskus

05. 01. 2010, 23:32

Je to sekerka vyrobená bězným postupem kovářského svařování, takle se sekerky vyráběli a někdo je tak vyrábí dodnes. Vložené tvrdé ostří obalené měkčím materialem. Naprosto běžný pracovní postup, to ale nemění nic na tom, že to je pěkný kousek a doře zachovalý, že vydrzěl takový tlak. Ted to ještě překovat, zakalit a používat dál

mipol

04. 09. 2010, 17:30

Nedávno jsem oběvil návod na elektrolytické odrezování v domácích podmínkách. Najdete ho na www.kreps.cz. v hobby návody.
Je to celkem zajímavá věc.