Úvod / Články

Dejavu - již viděno

28. 01. 2013 Autor: Rossy 8060× 28
Možná si někdo vzpomene, že jsem tento artefakt vkládal v příspěvku na Detektorweb téměř přesně před dvěma lety. Tenkrát se mi k tomuto nálezu nikdo nevyjádřil. Vím, že to není zrovna populární vkládat jeden nález znovu, ale možná se dnes najde někdo, kdo se pokusí určit stáří a účel. Třeba pošle i odkaz na podobnou věc. Předem děkuji. Rozměr je 60mm x 60mm a materiál tepaný bronzový plech.

 Autor: Rossy

Komentáře

ddaja

28. 01. 2013, 10:53

Jak jsi před dvěma lety již napsal OZDOBA--podle mne je to ozdoba která se používala na dámské klobouky i ty dvě zdířky které jsou vedle sebe naznačují na prošití k ládce

Mirek D.

28. 01. 2013, 11:09

tak jest

Rossy

28. 01. 2013, 12:34

No, on ten spodní výkroj je přizvednutý jako by zespod něco ještě vycházelo. Navíc každá doba měla trochu jiné ztvárnění palmety. Jak by jste to datovali?

Mirek D.

28. 01. 2013, 12:46

rossy- 20.stol.

jezero

28. 01. 2013, 13:10

Mačkaný plech se dělal už ve starém Římě, ale pak to opadlo a začalo se s tím zase až v 19 století. Tak 19 až 20 století.

Rossy

28. 01. 2013, 13:22

Děkuji. Nezdálo se mi, jak jsem si to určil původně.

_Edi

28. 01. 2013, 19:05

Že by ozdoba na vak s golfovými holemi ze starého Říma?

dabelhorny

28. 01. 2013, 19:10

Osobne som myslel na ozdobu - náplecník, ale po lepšom zväčšení je to fakt ženský štýl... paní zo  záhonečku

Rossy

28. 01. 2013, 19:11

Jen by mne zajímalo, za jak dlouho se bronzový nebo mosazný plech o síle 1mm, ze kterého je tato ozdoba vyrobena, v lesní půdě takto rozpadne.

Rossy

28. 01. 2013, 19:22

Když jsem našel přísežnou stráž s orlicí, která by mohla být břibližně stejně stará a o něco tenší, byla netknutá.

Rossy

28. 01. 2013, 21:22

Jen ještě něco k výzdobě na tomto nálezu. Jedná se o palmetu. Její zobrazování má určitá pravidla a v určitých dobách se zobrazovala různě. Je sice původem z orientu, ale umělecky byla zpracována až v Řecku. Jako výzdobný prvek se ve středověku příliš nepoužívala. Naopak je velice hojná v renesanci a v klasicismu. Moderní ornamentika napodobuje tvary antické i renaissančni. Tady je ukázka základních tvarů. http://leccos.com/pics/pic/palmeta-_ukazka. jpg

Tatino

29. 01. 2013, 09:57

Hm... Rossy, tak je to bronz, alebo mosadz? Z fotografii to tazko poznat. Mne sa skor zda, ze sa jedna o mosadz, dokonca to miestami vyzera na med... Ak je to z mosadzi, tak by som sa priklanal k mladsiemu veku (podobne, ako Jezero). Poznali ju sice uz rimania, ale oblubenym kovom bola hlavne v 19. storoci.

Rossy

29. 01. 2013, 15:53

To:Tatino. Já proti určení od jezera nic nemám, Já jsem to prostě před dvěma roky špatně zadatoval. Uvedl jsem sice stavební sloh selské baroko/což je počátek 19.století/ ale přitom to zadatoval do 17.-18.Právě v období selského baroka se začínají tyto palmety objevovat i na štítech selských stavení.

Rossy

29. 01. 2013, 15:58

Dokonce jsem si přečetl, proč může být ten materiál tak zkorodovaný. Ta koroze se jmenuje odcínování bronzu. Proto je místy vidět měď. To samé se děje i s mosazí pouze je to odzinkování, Má to prý na svědomí kyslíková depolarizase.

Rossy

29. 01. 2013, 17:31

To:Tatino. A ještě k tomu materiálu. Je víc žlutý než červený. A je celkem měký/zkoušeno pilníčkem/. Tak že máš pravdu. Bude to mosaz.
I když není to vždy, protože bronzí je spousta druhů takže muže být i žlutá nebo bílá bronz.

Rossy

29. 01. 2013, 22:50

Jen je škoda, že se nikomu, stejně jako mi, nepodařilo dohledat jedinou, alespoň podobnou, plechovou "ozdobu" na které by byla zobrazena stejná, nebo také alespoň podobná, palmeta. Tak se asi nikdy nedozvím co zdobila.

manowar

30. 01. 2013, 09:24

Rossy
Spis to bude mosaz, bronz, pokud ma uz jasne zlutou barvu ma nad 10 % Sn, a neni zrovna mekky. Mosaz je idealni, zejmena kdyz ma trochu mene zinku (tazna mosaz). Viz nabojnice:-)

Tatino

30. 01. 2013, 09:49

Naozaj sa neviem vyjadrit k tomu, naco sluzila tato ozdoba, ale viem, ze palmeta bola velmi oblubena aj v obdobi secesie. Vyhotovenie z mosadze mi secesiu silne pripomina.

Rossy

30. 01. 2013, 19:26

To:Tatino. Máš pravdu, že secese jako ornament používala často palmetu. I období 19.-20.století by sedělo. Ale osobně si myslím, že ten můj nález se secesí nemá nic spolešného už vlastně z definice secese. Tady jen malá ukázka. http://www.digibooks.cz/helper/logo/malba_grafika/220_004_handbuch_ornamentik/220_004.jpg

Rossy

30. 01. 2013, 19:37

Jen ještě poznámka k tomu, jak je to vyrobeno. Není to tlačeno nebo lisováno, ale tepáno. Je to poznat při zvětšení na nepravidelnost obrysových čar a na spoustě dalších detailů.

Rossy

01. 02. 2013, 18:48

Jen tak pro zajímavost. I když název palmeta evokuje a někdy se i uvádí jako tvar palmy, rozlišují se podle rostlin, které jim byly předlohou a to  vždy palmy nebyly. Na tomto mém nálezu je typ ZIMOLEZ. Na prvních dvou odkazech je jeho zobrazení přímo ze starého Řecka a na třetím z počátku 19.století. Většinou se zobrazuje v celkové kompozici jako můj nález.
http://www.gutenberg. org/files/29759/29759-h/images/acec130.jpg
http://www.gutenberg. org/files/29759/29759-h/images/acec129.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2634/3815665865_7433c2302b. jpg

Rossy

02. 02. 2013, 11:43

Protože vyobrazení palmet, jak už jsem psal, má určitá pravidla, je zajímavé podívat se také na historii sedmilistých palmet.
Vyobrazení řecké sedmilisté palmety.
http://pohanstvi. files. wordpress.com/2011/12/08.jpg? w=600&h=306
Mezi nejstarší typy gombíků s rostlinnou výzdobou jsou řazeny gombíky se sedmilistou palmetou s puncováním, datovatelné podle provedených analýz na přelom osmého a devátého století. http://g. denik.cz/66/71/mikulcice_gombik_archeologie_denik-380.jpg
Sedmilisté palmety z románského portálu. http://cestyapamatky.cz/img/foto/f/zabori-n-l-kostel-portal-7.jpg

Rossy

02. 02. 2013, 14:54

Palmette, nebo také anthemion, je jedním z ornamentálních vzorů, které se staly znovu ve světě populární od roku 1830 v souvislosti s úspěšnou válkou Řecka za nezávislost po staletí osmanské nadvlády. Celý svět se inspiroval v té době kulturou starověkého Řecka jako rodiště demokracie. Zde je odkaz na vzory palmet, které vyšly v roce 1830 v knize M. Lefevera a které staly vzorem pro všechny ornamentalisty v různých oborech.
http://9luf.com/wp-content/gallery/glossary/anthemion-pattern-opt. jpg
A na tomto odkazu spousta příkladů jak se tento starořecký vzor uplatňoval.
http://www.google.cz/search? hl=cs&q=10th%20century%20wrought%20ornaments&psj=1&bav=on. 2,or. r_gc. r_pw. r_qf. &bvm=bv. 41867550,d. d2k&biw=1024&bih=651&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=tQkNUeSVC8z5sgaj8oCQCA#um=1&hl=cs&tbo=d&tbm=isch&sa=1&q=+Anthemion&oq=+Anthemion&gs_l=img. 12.. 0j0i24l7.30783.45138.0.49536.9.5.0.0.0.0.547.1972.2-2j0j1j2.5.0... 0.0... 1c. 1.2.img. nZpCxpyZl58&bav=on. 2,or. r_gc. r_pw. r_qf. &fp=cb693010a6a65243&biw=1024&bih=651

Rossy

02. 02. 2013, 17:56

A na závěr odkaz na kterém, mimo mnoha jiných věcí, si lze prohlédnout základní ornamenty všech epoch a kultur.

http://etc. usf. edu/clipart/galleries/29-greek-ornament

Rossy

03. 02. 2013, 10:50

Neodpustím si ještě jednu malou poznámku, která nemá nic společného s dobou vzniku nebo druhu materiálu. Výrobek není evidentně tlačen/ jak tu vzpomínal jezero /a na jeho výrobu nemá ani vliv z jaké slitiny je vyroben, jak psal manowar. Je tepán. Tepat můžeme i ocelové plechy a plechy ze VŠECH SLITIN mědi tepeme za studena ještě při tloušťce 2 až 3mm.

baxters

12. 02. 2013, 15:54

Prostě když tu dizkusi uzavřem, tak nam vyjde, že je to nesmírná vzácnost jakou svět neviděl a ty nemusíš do smrti pracovat. Jen budeš jezdit po celém světě a ukazovat tuhle nesmírnou vzácnost, jakou svět nikdy neviděl.

Rossy

12. 02. 2013, 17:27

To:baxters. Nikdy jsem netvrdil, že je to vzácnost. Já souhlasil a souhlasím s datováním, které tu uvedl jezero. Chtěl jsem pouze něco víc napsat o ornamentu/KTERÝ MIMOCHODEM PATŘÍ K TĚM NEJSTARŠÍM /, o tom jaký má původ, jaké materiály můžeme upravovat tepáním a pro ty které to ZAJÍMÁ jsem dal pár odkazů. Jestli Ti z toho vyplynulo, že tím chci prokázat... vzácnost jakou svět neviděl... pak jsi si stoho všeho co jsem tu napsal vzal opravdu málo.

Rossy

22. 02. 2013, 17:38

I když to nemá nic společného s mým nálezem jen tak pro zajímavost z knihy Londýnského muzea "Dress accessories" kde je celá kapitola věnovaná metalurgickému rozboru nalezených artefaktů. Tato je z období od 13.do poloviny 15.století.
Podívejte se jak částé bylo v té době užití mosazi.
http://dobakarlova. brodec. org/download/file.php? id=1554&sid=3234b0d15bc0fd4046f36cc74b5570db
http://dobakarlova. brodec. org/download/file.php? id=1553&sid=3234b0d15bc0fd4046f36cc74b5570db