Úvod / Články

Detektory kovů - Dotazníkový průzkum

26. 01. 2017 Autor: candies 6989× 57
Kolegové a kolegyně, detektoráři a zájemci o archeologii!
Dovolte mi, abych se krátce představil. Jmenuji se Balázs Komoróczy, jsem archeologem/výzkumným pracovníkem Archeologického ústavu Akademie věd ČR, Brno, v. v. i. , a již více než 20 let se intenzivně věnuji nejrůznějším otázkám vývoje našeho území ve staletích kolem přelomu letopočtu. Pro poznání těchto časových úseků jsou naprosto nepostradatelnými informačními zdroji i veškeré formy kovových artefaktů a mincí, bez jejichž znalosti archeologie nedokáže věrohodně poznat, popsat a veřejnosti zprostředkovat časově rozsáhlé a kulturně pestré úseky dějin naší země.

Při své práci se prakticky nepřetržitě setkávám s problematikou tzv. detektoringu, který lze zjednodušeně definovat jako vyhledávání kovových předmětů (nejen archeologické povahy) v zemi pomocí detektoru kovů. Osoby, které tak činí a nejsou přitom profesionálními archeology, označujeme jako detektoráře. Dnes lze konstatovat, že se tato činnost stala koníčkem, který provozuje mnohonásobně vyšší počet lidí, než je v ČR archeologů. Řada z nich systematicky s archeology spolupracuje, mnozí to zcela odmítají, a možná největší skupinu představují ti, které od archeologie dělí bariéra vzájemné neznalosti na obou stranách.

Stávající zákonná norma (Zákon o státní památkové péči č. 20/1987 Sb. ) možnosti vyhledávání a vyzvedávání archeologických předmětů obecně upravuje a opravňuje k tomu jen odborné instituce. Archeologický nález definuje jako "věc, která je dokladem nebo pozůstatkem života člověka a jeho činnosti od počátku jeho vývoje do novověku". Vlastníkem archeologických nálezů je podle zákona kraj, obec nebo stát. Realita je ovšem taková, že se tyto normy pro řešení otázky detektoringu neosvědčily a jako neúčinné jsou vnímány jak na straně archeologie, tak i mezi detektoráři. Totéž lze bohužel předpokládat i o současné podobě připravovaného nového památkového zákona. Různé dobře míněné návrhy na vhodnější zákonné řešení detektoringu se sice občas objevují mezi archeology i detektoráři, často se však v nich odráží pouze osobní zkušenosti jednotlivců.

Já a můj pracovní tým se tomuto tématu věnujeme intenzivně a jeden z hlavních poznatků naší dosavadní činnosti je zarážející fakt, jak málo o sobě jednotlivé strany problému vědí. Archeologové často netuší, jaké jsou představy, motivace a přístupy detektorářů, a naopak. Stejně palčivě vnímáme i neznalost, neinformovanost a nezájem veřejnosti. Jsme přesvědčeni, že archeologie jako vědecká disciplína nemůže tento problém ignorovat, má právo a musí být schopna vypracovat fundované návrhy řešení, takové, které skutečně reflektují současné poměry ve společnosti. K tomu však nezbytně potřebuje lépe pochopit celou situaci a své názory formulovat na základě alespoň částečně reprezentativních dat. Zároveň se domníváme, že i tisíce či desetitisíce detektorářů by měli mít možnost znát hlavní názorové tendence oboru.

Jako první, podle našeho přesvědčení důležitý a přitom názorově neutrální krok jsme připravili tento dotazník. Jeho vyplnění je zcela anonymní a zabere nanejvýše 15 minut. Ještě jednou a se vší vážností zdůrazňujeme, že jeho záměrem je pouze získávání detailnějších a statisticky vyhodnotitelných údajů o hlavních názorových proudech. Nikdo jeho vyplněním neriskuje vůbec nic. Naopak, vyplní-li podle svého přesvědčení jednotlivé body dotazníku, výrazně pomůže snaze o postupné zlepšení stávajících poměrů. Odborné studie, zákony a různé normy nevznikají na základě dotazníkových šetření, není proto ani důvod pro zaškrtnutí odpovědí tendenčně či k opakovanému vyplňování dotazníku jednou osobou. To by jen znehodnotilo náš záměr, aniž by z toho kdokoliv v tom problému zainteresovaný mohl mít užitek. Výsledky dotazníkového šetření poslouží pouze a výhradně pro vědecký výzkum. Vyhodnoceny budou výhradně naším týmem, a obecné závěry poté budou zveřejněny v odborných publikacích a diskusích.



Mgr. Balázs Komoróczy, Ph. D.
Archeologický ústav AV ČR, Brno, v. v. i.

Formulář naleznete zde




 Autor: candies

Komentáře

UCAdmin

12. 01. 2017, 14:29

Za sebe i Detektorweb bych chtěl požádat všechny kolegyně i kolegy detektoráře, aby se obětovali pár minut svého času a vyplnili dotazník. Celou tuto akci podporujeme.

apollo444

12. 01. 2017, 14:37

Vyplněno - zajímalo by mě jen, jestli výsledky budou veřejné? Samotného by mě zajímaol jaký má veřejnost (detektoráři) převážně názor.

ifor

12. 01. 2017, 14:52

Máš to tam Balázsi.

UCAdmin

12. 01. 2017, 15:02

apollo444 - na konci článku je zmíněno, že výsledky budou publikovány

mangus

12. 01. 2017, 17:29

vyplněno a odesláno

Armyk

12. 01. 2017, 17:33

Za mne taky odesláno díky

Vojtaci

12. 01. 2017, 17:40

Vyplněno... taky jsem zvědavý na výsledky... Doufám, že se ten dotazník rozšíří a bude reprezentativní vzorek.

kolovrat71

12. 01. 2017, 17:52

a jak se ten formulář vyplňuje?? když na to ťuknu tak se mi objeví jen jedna strana a tam se nic nedá vyplnit. dík za radu.

UCAdmin

12. 01. 2017, 17:58

kolovrat71 - na té stránce dole vlevo je tlačítko "DALŠÍ".

amather123

12. 01. 2017, 18:02

a hotovo a posláno

kyl

12. 01. 2017, 18:12

taky jsem to poslal

somira

12. 01. 2017, 18:28

také jsem vyplnil, snad to bude užitečné...

Vari

12. 01. 2017, 18:30

Tak jsem to vyplnil, ale nevím jak to poslat. TAk na to seru.

mili25

12. 01. 2017, 18:33

já také.

Stahad

12. 01. 2017, 19:11

Vyplněno, odesláno a čekáno o co nás to ve výsledku obohatí.

zero

12. 01. 2017, 20:34

Je to tam, snad to k něčemu pomůže.

Rozik83

12. 01. 2017, 20:42

Je to tam, jsem zvědav

VM

12. 01. 2017, 21:28

Vyplněno, zasláno.

De-lorean

12. 01. 2017, 21:57

Vyplněno, posláno, doufám že to pomůže nám všem.

Patrik 1866

12. 01. 2017, 22:00

Vyplněno

kaca52

12. 01. 2017, 22:02

Kaca52
Hups a je to tam. Snad to pomůže všem slušným det. a statní moloch nás nepřeválcuje.

wett

13. 01. 2017, 06:48

Vyplněno

jurgen

13. 01. 2017, 09:36

Vyplněno a přeposláno

Miroman

13. 01. 2017, 10:11

odesláno...

hledac24

13. 01. 2017, 10:56

Vyplněno. Ale ne na všechny otázky se dá jednoznačně odpovědět. Já třeba nevím jak má znít nový památkový zákon a tak je těžké ho posoudit. Zatím se o tom jen diskutovalo? A přitom by jen stačilo se inspirovat u zemí, kde to funguje k oboustranné spokojenosti....

DFX

13. 01. 2017, 11:56

Odeslano

Hampr

13. 01. 2017, 12:30

Proč ne 

Saladin

13. 01. 2017, 18:41

Hotovo, uvidíme...

olda 41

13. 01. 2017, 21:05

Konečně nacházejí archeologové možnost kontaktu s obcí detektorářů. Dle mého názoru by však na těchto stránkách měli
lehkou formou provádět školení o archeologických nálezech.
Osobně vím, že když jsem se s jedním bavil a přišla řeč na staré nálezy a když jsem mu ukazoval v telefonu jak asi vypadají, tak u bronzové sekyrky řekl, že tu již dříve našel, ale dal jí do šrotu. Myslím si, že trocha osvěty by nebyla na škodu.

wuzz

13. 01. 2017, 23:52

Splněno vyplněno odesláno

valda2

14. 01. 2017, 22:46

splněno - odesláno

ryža

15. 01. 2017, 13:25

Odeslal jsem, uvidíme co bude ve výsledku......

keke1

15. 01. 2017, 19:24

jj hotovo

two

15. 01. 2017, 20:31

Vyplněno tak to snad něco pozitivního přinese

zdenal007

16. 01. 2017, 21:42

Dámy a pánové. Toto není test znalostí ale dotazník na váš názor a pohled na věc. Vyplňte jak to vidíte vy  . A bez stresu - jak píše třeba Olda41 - "KONEČNĚ kontakt". Lidé se ptají na váš názor, tak snad hurá, ne?

A k osvětě, člověk musí taky trošku sám hledat, zkuste třeba http://www.cestyarcheologie.cz/ nebo http://www.archeologienadosah.cz/ nebo si do googlu zadat prostě "přednášky archeologie"...
A když o nějaké akci víte, tak ji zde prezentujte.

Londís

17. 01. 2017, 20:54

je to tam

2h1896

18. 01. 2017, 17:57

Vyplněno, posláno. I se jménem a mailem na mě, protože zrovna tohle je věc, kterou anonymně řešit nechci, přesto, že se jedná o pouhý dotazníkový průzkum. Pan Komoróczy se též představil.

jkmineral

25. 01. 2017, 18:17

copak, smázli jste můj přínosný komentář?
http://usti. idnes.cz/rozkradene-sbirky-muzeum-litomerice-ds6-/usti-zpravy. aspx? c=A170114_2298949_usti-zpravy_vac2

roman70

25. 01. 2017, 23:26

jirko mne ho tiez zmazali. hold demokracia.

dejdva

26. 01. 2017, 00:18

roman70, jkmineral:
Ano, přesně tohle je důvod, proč nikdo nikomu nevěří a nikdo nic nerespektuje, můžeme si za to sami. Tito lidé mají jít příkladem, nicméně se jen potvrdilo, že zloději jsou prostě všude. Proto se může stát, že "neodborník" něco najde a neodevzdá nález jen díky tomu, že má pocit, že naopak on zachraňuje památku před těmi, co pod "rouškou profesionality a oprávněnosti" vesele rozkrádají muzea... Taková je bohužel dnešní situace. V dnešní době je bohužel nutné klást si základní otázku: co nám stát dává a k čemu nám je. Jakousi morální záštitou a vzorem ctností již dávno není a možná ani nikdy nebyl, pro někoho je zřízení typu "stát" jen nejmenší možné zlo ze všech možností zřízení. Pokud vidíte krást a prodávat pracovníka muzea, nedejbože dokonce vedoucí pracovnici (viz LTE), pak možná trochu znejistíte a kladete si oprávněnou otázku zda vůbec děláte dobře, že nález odevzdáte v rámci platného zákona. Je to těžká situace - ve státě kde se zákony tvoří účelově "na objednávku" a jsou na první pohled "proti logice", represivní či stranící jedné skupině lidí je velmi těžké prosazovat a říkat lidem "věřte nám, my to milujeme jako vy, my to studovali a tak tomu rozumíme a stojí za námi zákon". Pokud se začneme ohánět zákony a hrozit postihy, ničeho v této konkrétní záležitosti nedosáhneme. I přes všechny tyto potíže si myslím, že Češi si zatím vedou dobře a osobně velmi oceňuji přístup některých archeologů, pochopení problematiky a současnou lidskou tvář, kterou se snaží ukázat zájemcům o hledání. V mnoha městech již funguje spolupráce velmi dobře, vznikají nová přátelství založená na stejném "zápalu" o téma archeologie. V dalších městech ale může být situace i zcela opačná (jde jen o nedostatečný progres a zpátečnictví ze strany některých archeologů) a proto je třeba najít konsenzus. V podstatě rozmachem tohoto "koníčku" mohou archeologové a příslušní odborníci (pokud ukážou vstřícnou tvář) získat mnoho, dalo by se říci, "externích spolupracovníků" čímž i pro samotné archeology vzniknou velmi tušené možnosti (viz str. 258 Návrh zákona včetně důvodové zprávy: Zapojení poučené, dobrovolnické laické veřejnosti do ochrany archeologického dědictví umožní archeologickým osobám, a to zejména regionálním muzeím, zmnožit své síly a mapovat konkrétní teritorium v rozsahu, který by sama s ohledem na své personální i další kapacity nebyla schopna zajistit). NUTNÁ JE JEN OSVĚTA A SPOLUPRÁCE, nic jiného k ničemu nevede! Tímto způsobem bude jednodušší vymítit jedince, kterým jde zcela a pouze o vlastní prospěch (rabování a prodej památek na černých trzích). NENÍ JINÉ CESTY než spolupráce, pokud by jste se trochu zamysleli a důkladně si přečetli co píše pan Balázs Komoróczy, naopak byste měli uznat upřímnou snahu o porozumění, osvětu a spolupráci! Je to upřímná snaha o vylepšení stávajícího a momentálně i navrhovaného zákona směrem k detektorářům.

PS: nicméně mazáním odkazů na "REALITU, která se děje" se ničeho nedosáhne. Samozřejmě stejně jako se ničeho nedosáhne jeho zveřejněním zde... život je o kompromisu.

jkmineral

26. 01. 2017, 07:40

ano, osvěta a spolupráce, souhlas.

UCAdmin

26. 01. 2017, 10:51

jkmineral - ano smáznul jsem to. K čemu takovýto výkřik je bez dalšího vysvětlení? Plně se ztotožňuji s tím co píše dejdva. Ze strany pana Komoróczyho se jedná zcela jistě o vstřícní krok a vůbec nevidím důvod proč sem dávat odkaz, který s tímto dotazníkem zcela nesouvisí. Samozřejmě, že to co se stalo v Litoměřicích není dobré, ale vidím to jako selhání jednotlivců. Všichni hledači přece také nejsou zloději.

roman70

26. 01. 2017, 10:59

dejva-pekne napisane, ale realita taka nikdy nebude. co u nas urobili, prijali drbnute zakony, obycajnych ludi, ktory maju detektoring ako konicek postavili zakonom medzi zlodejov, rabovacov, pomaly vrahov a co sa deje, tak len teraz zacala rabovacka, drancovanie napr. keltskych hradist. a kto to robi?? vysoko organizovane a super vybavene skupiny, ktore okrem super detektorov maju infradalekohlady, vysielacky, odposluchy... a neviem co. ty uz mozu veselo vykradat. a to je realita u nas.
tu ked obycajny clovek nieco najde tal vies co stym urobi... ak by to dal do muzea, tak druha navsteva budu policajti. a ma problem... vsetko podla zakona.

Fieldmaster

26. 01. 2017, 11:14

Tak jsem se k tomu taky konečně dostal... vyplněno, podepsáno a odesláno...

roman70

26. 01. 2017, 11:41

uc-ale tie litomerice nie su prve, v minulosti mali problemy aj ine vase muzea, cize je to skor zlyhavanie systemu. chcel by som sa ste opytat, ked pan komoroczy vyuziva vase sluzby, blog, tak to tiez o niecom vypoveda o praci muzei, ludi tam. preco musia mat sprostredkovatelov, vlastnikov blogov, predajcov? nie je to ich oficialna "politika" ale sukromna akcia archeologa ako osoby?
existuje u vas nejaky oficialny dokument, ktory podchytava spolupracu muzea /archeologa/ a detektoristu amatera?
moze detektorista prist do muzea, zobrat si nejaku brozurku, kde si toto moze oficialne nastudovat, kde budu kontakty, postupy,.. atd. ? asi nie. aka je spatna vazba, co sa deje s nalezom, kde bude vystaveny, alebo len skonci v depozite... to tiez chyba.
toto by som videl ako spravny smer, nie nejake zakony, ktore aj tak nic neriesia.

UCAdmin

26. 01. 2017, 16:45

roman70 - jen ještě připomínku, že zákony netvoří archeologové, ale politici.

To, že by to byl problém systému si nemyslím. Vždy jsou za to zodpovědní určití lidé. Podívej se kolik je vyrabovaných archeologických lokalit.

Proč je dotazník vyvěšen u nás? To je přece logické. Když chceš oslovit určitou komunitu lidí tak ji nejlépe oslovíš na místě kam jich chodí hodně. Což jsou právě hledačské weby, skupiny na FB atd. To je myslím více než logické.

Oficiální dokument asi přímo neexistuje. Celé to spíše funguje na formě individuálních dohod s jednotlivci či spolky. Nebo i třebas formou částečných úvazků atd.

A stejně tak záleží na vybudování vzájemné důvěry a schopnosti komunikace každého z nás. A to, že každý nález není možné okamžitě vystavit je dáno i tím, že muzea pracují se značně omezeným rozpočtem a než se připraví nějaká zajímavá tématická výstava chvilku trvá.

jkmineral

27. 01. 2017, 00:05

no já tady končím, žádám o smazání všech mých příspěvků

Piras

27. 01. 2017, 16:01

Tak vyplněno a odesláno

dejdva

28. 01. 2017, 01:24

jkmineral: pokud projde stávající návrh zákona, nebudeš jediný kdo bude chtít smazat příspěvky. Celé jsem to přečetl ač nerad a výsledek by zhruba byl: "jen osoby oprávněné, cílené hledání čehokoli bez oprávnění = mimo zákon". Myslím, že jsem pochopil správně iniciativu pana z ústavu v Brně a neztotožňuje se plně s navrhovaným zněním. Nicméně je dost možné, že lidé s tímto názorem jsou v menšině a většina obce archeologické se hledačů ráda zbaví. Co se politiků týče, zákony z těchto dalo by se říct "speciálních oborů", řeší politici zásadně s "odborníky", tudíž opět s lidmi AV, NPU a AU. Proto si vyvozuji, že tam momentálně probíhá v tomto určitý spor... Třeba se mýlím resp. velmi rád bych se mýlil. Prosím o objasnění od občas přítomných archeologů. Děkuji

hrazdic

28. 01. 2017, 10:30

Vyplněno, mějte se a ať to hezky pípá

dejdva

31. 01. 2017, 00:01

Jsou k dispozici nějaká fakta (?) a někdo kdo by se k tomu byl schopen nějak objektivně vyjádřit? viz můj předchozí příspěvek? Děkuji :-)

Krutor

05. 02. 2017, 00:21

Po dlouhé době jsem sem zabrousil a  nestačím se divit... Anonymní dotazníky odesílané z IP adresy jistě nedohledatelné. Litoměřice s tím nemají co dělat... selhání jednotlivců... všichni nejsou stejní. Je zajímavé, že podobné hlášky na omluvu slyším z médií dnes a denně v nejrůznějších souvislostech, například s migranty. V okamžiku, kdy se z nemorálností stane morálka, tak se tyhle věci budou dít stále častěji a je zbytečné se ptát, kdo za to může. Jak řekl klasik "Za to mohla doba! ", tedy ne lidé, ale věc. Otázkou zůstává, kdo déle vydrží, než dojdou nálezy? Jestli archeologové, mimochodem mizerně placení také z peněz detektorářů a dělající práci, která většinu národa nezajímá, nebo detektoráři, které to baví a  kteří si hledání platí ze svých vydělaných peněz, ze kterých zaplatí na nejrůznějších daních zhruby 60%. A zákony se neohánějte. Zákony jsou pro chudáky, boháči můžou všechno! Tedy stát v rozkladu, morálka veškerá žádná a někdo se tady ještě zabývá starým haraburdím?... Možná až budou všechna muzea rozkradena, přijde čas detektorářů se semknout a postavit si vlastní muzea a naplnit je vlastními nálezy, aby je pak mohl někdo za 100let znova rozkrást a cyklus se tak završí! Anketu jsem si přečetl, ale vůbec mě neoslovila. Stále stejné dotazy a odpovědi bez významu. Tyhle věci se tady probírají už víc jak 10let a to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat. Mír s vámi poutníci a slunce v duši!

patoclimb1

13. 02. 2017, 23:57

nech je ako chce som slovák ale nech sa to u vás nedoku.... í ako u nás, vyplnil a odoslal

Pheonix

18. 02. 2017, 17:10

Já jsem dotazník jsem vyplnil. Je těžké říci, kdo má pravdu, neboť se vždy najde nějaká černá ovce ať už v řadách archeologů nebo detektorářů (např. jsou jisté facebookové stránky, kde ve velkém se pořádají hony na Římany a pak to co by mohlo jít do muzea se za pakatel prodává do ciziny, protože se tam jezdí kvůli kšeftu a né k lásce k historii).
Na druhou stranu je velmi mnoho slušných lidi z obou stran a je potřeba vymyslet taková pravidla, abychom mi detektoráři nebyly omezeni v aktivitách (zde bych si dokázal například představit státem registrované nálezy v soukromých sbírkách detektoráře - dalo by se inspirovat v UK), ale zároveň aby tady existoval bič na ty, co nám dělají ostudu a očerňují nás v očích široké veřejnosti.

tytti

21. 02. 2017, 17:28

Sice z SK ale vyplnil a odoslal...

balli

10. 03. 2017, 11:32

Průzkum již skončil, nemohu se připojit.

roman70

15. 03. 2017, 22:25

tiez som vyplnil, ale odoslal tak aby sa nedala zistit ip adresa...
to uz vam nepovedali. lokalizacia plus/minus par metrov.