Dohledávka v Sudetech
Při dohledávání místa nálezu mojí první přezky jsem opodál narazil na 4 bodáky od Mauserů. Bohužel s nima byl ten problém, že je nějakej psychouš zatlouk až po rukojeti do starýho buku. Buk je uprostřed hodně prudkýho srázu a první bodák je tak 2,5 metru nad zemí, poslední je tak v šesti metrech. Vypadá to celý jako provizorní žebřík, kterej ale nikam nevede a z jednoho bodáku se na druhej nedá dosáhnout. Zatlouct je do toho stromu musela bejt pořádná práce. Nechápu, proč to někdo dělal a proč si je radši nenechal. Ještě jsem našel malou těžkou krabičku, která vypadá jako nějaká baterie nebo tak něco. A samozřejmě další desítky nábojů s vypáčenou kulkou a další světlice.Přispívat do diskuze a hlasovat pro vybrané komentáře mohou jen registrovaní. Prosíme, zaregistrujte se nebo se přihlašte!
Komentáře
raspi
23. 07. 2008, 10:25Ty jo, to je drsny. Ty tam nekdo nabusil, kdyz ten strom byl mladej, takze jak jsou vysoko ten je irelevantni. Kazdopadne je to raritni nalez. Na to se zajdu podivat ;-)
Pid
23. 07. 2008, 10:26Na poslední fotce je opravdu"baterie", louhový dvojčlánek NiFe. A ty bodáky vypadají fakt jako žebřík, jenom to někdo zatloukl před desítkami let a strom vyrostl...
kefa
23. 07. 2008, 10:30Toho bych si nevšiml, spíš koukám do země jinak
ŠMAX90
23. 07. 2008, 10:31to se tak driv delavalo po valce byli vsude samy valecny material a deti nemeli co delat tak delili blbony a tohle je dle meho nazoru prace deti ktere nemeli co delat muj deda kdyz bal maly tak rikal taky co delali s bodakama a..... ale je jich skoda jedine uriznout strom a palit ho po kouskach
raspi
23. 07. 2008, 10:33No predevsim jde o to, ze se takoveho zeleza valely tuny a jeste vali, takze si nemyslim, ze zrovna bodaku k mauserovi je skoda. Je to "tuctova" zalezitost, ze? ;-)
Funes
23. 07. 2008, 10:33Já čumím. .:-O
hypo1
23. 07. 2008, 10:44A kdo to vytáhne, stane se králem Artušem
raspi: Je to asi v tom lese, cos našel to kolo od tanku. Ale né, že mi tam všecko vysbíráte Pod tim stromem pod srázem se válelo tak 20 kostí - zvířecí z končetin (žádný lebky, obratle, žebra ani pánve)
Giftmacher
23. 07. 2008, 10:49jj určitě to není novodobá záležitost, jde to poznat i z fotek :)
raspi
23. 07. 2008, 10:53No trosku jinde, ale vim ;-)
dabac
23. 07. 2008, 11:08tak to je šupa... keď ho nájdu drevorubači, tak je po ňom. .
hypo1
23. 07. 2008, 11:39šumavak: Vem si doma bodák z mausera a kladivo, jdi do lesa k buku a zkus to tam zatlouct aspoň kousek-třeba jen 2 cm. Myslim, že děti to nebyly. Možná partyzáni, kterejch se v tom lese mělo pohybovat několik skupin podle informací, který se mi podařilo sehnat.
jiří1938
23. 07. 2008, 11:51šumavakovi: uřiznout tenhle buk bude asi problem bude sam šplitr a dřevorubec se takovych stromu bojí jak čert kříže
UCAdmin
23. 07. 2008, 12:03hypo1 - je bych doporucil to misto uchovat v tajnosti - bylo by vskutku skoda, aby nekdo kuli par bodakum znicil tento stary strom. Verim, ze by se naslo dost.... co by toho byli schopni.
hypo1
23. 07. 2008, 12:11UC - ADMIN: Naprosto souhlasim. Věřim tomu, že kdybych tady napsal, kde to přesně je, tak by se určitě našel minimálně jeden šílenec s motorovkou, kterej by se tam vydal. Naštěstí to je na extrémně špatně dostupnym místě. Včera jsem si tam skoro zlámal hnáty.
Backwood
23. 07. 2008, 12:56Dle mého názoru takhle 4 kriegskameraden oslavili konec války... Ty bodáky tam nikdo nezatloukl, ale prostě tam byly zabodnuty a zarostly...
Hop
23. 07. 2008, 13:05Tak, tak, škoda stromu pro par rezatců
cimrman
23. 07. 2008, 13:12To se na pile budou vztekat až to budou řezat na fošny
spartak
23. 07. 2008, 15:45tak to mě dostalo!!! Najít je v jedné jámě, no prosím. Ale ve stromě, takhle od sebe??? Ukažte to Saudkovi, to má něco do sebe.
OndraPV
23. 07. 2008, 15:46K tomuhle můžu říct maličkost... Jedna z možných variant je, že si tam udělal hnízdo nějakej pozorovatel... Konkrétně němečtí odstřelovači byli hodně velcí experimentátoři a průkopníci v různých technikách skrývání atd
ametyst
23. 07. 2008, 16:30... ahoj, vysvětlení je zcela jasné. kdos tam opravdu zatloukl bodaky a použil je jako žebřík, zapomínte na jednu maličkost, že to nebylo včera, ale před vice jak padesáti lety, ten strom prostě vyrostl i s bodákáma. hodně zdaru! Jinak krásný nález. Ameťáak
To-mr
23. 07. 2008, 18:37Ale i tak to muselo být zajímavé když je tam někdo zabodával :)
To-mr
23. 07. 2008, 18:37Ale i tak to muselo být zajímavé když je tam někdo zabodával :)
pytlák123
23. 07. 2008, 19:59Re:ametyst-logika, máš pravdu
Gambi75
23. 07. 2008, 20:55ametyst : přesně tak. Ale jinak zajímavé
Biker
23. 07. 2008, 23:07Je to zaujímavé, neviem aký to malo zmysel, ale zabudnete na jednu maličkosť. Stom síce zhrubol za tie roky, ale výška kde sú bodáky nerástla! Ako deti sme sa tiež hrávali v lese. Vyryli svoje mená a rôzne veci do stromov. Tomu už 20-25 rokov a stále sú v tej výške ako sme vtedy dosiahli.
hledač.Bob
23. 07. 2008, 23:41Biker má pravdu, strom sice roste, ale špička, kůra se nenatahuje do vejšky. Za 60 let jsou ty bodáky pořád stejně vysoko, jenom třeba nebyly tak hluboko zabodnutý, ten strom je pořád obrůstá, takže to vypadá jako by v něm mizely stále hlouběji. Určitě jste někdy viděli kolem kmene omotanej drát, kterej byl do něj doslova vrostlej.
ametyst
24. 07. 2008, 05:18:-)) opravdu pozoruhodný názor, strom roste do šířky, do výšky tktéž, mezery mezi zatlučenými bodáky se nezvětšují - chlapci zeptejte se někde dětí ve škole, oni Vám to vysvětlí, pokud ani to nepomůže najdeme, toho kdo to tam zatloukl ať nám to vysvětlí, mizera mizernoej, :-))hezký den!
coil
24. 07. 2008, 08:47V okoli byly svetlice a naboje s vypacenou kulkou? Tak to fakt vypada na deti nebo spis na nejaky starsi pubertaky, ktery tam pouze blbli. A z bodaku si udelali zebrik, aby se dostali k dolnim vetvim a mohli vylezt vys (vojak nebo partyzan by si myslim poradil uplne jinak). A jak ten strom casem rostl, tak bodaky stale a stale obrustavaly az do stromu takhle vrostly. A i vzdalenost mezi nimi se casem zvetsovala. . Kdyz je strom mladej, roste do vysky. Kdyz uz je dospelej, tak uz spis jen kosati a kmen mohutni.
jiří1938
24. 07. 2008, 10:51Jak to tak sleduji tak jste velci odborníci. Strom sice roste do vyšky ale to přirůstají horní terminaly neboli horní patro. Strom přibyvá do šířky takže když ty bodaky někdo zapichnul "dva" metry od sebe tak je tak opravdu zapichl takže časem od sebe určitě nevyrostly. TY bodaky akorat nebyly tak hluboko zapichle ale časem obrostlly na tom už jste se ale zhodli.
hledač.Bob
24. 07. 2008, 11:51jiřiček: jsem rád že máš stejný názor jako já, už jsem skoro začal pochybovat o svých vědomostech z přírodopisu
hypo1
24. 07. 2008, 11:55Pro tápající hledače: buk je pomalu rostoucí dřevina, obzvlášť když je ještě zastíněnej okolním porostem, což tenhle je, protože se nachází v chráněnym bukovym porostu, kde jsou okolní stromy ještě o něco širší než ten s bodákama, kterej je starej cca 100 let. Bodáky před lety někdo tudíž zatlouk už do relativně starýho stromu, což muselo bejt dost náročný vzhledem k tomu, jak jsou vysoko a vzhledem k tomu že na tom prudkym kamenitym srázu, kde buky rostou má člověk problém udržet rovnováhu, natož tam ještě tlouct bodáky. Zapíchnout je do stromu jen tak ručně je opravdu nemožný. Jděte do lesa a mrkněte na mladý buky-jsou štíhlý, ale dost vysoký a časem už do vejšky opravdu moc nerostou (viz. nápisy na kmeni, co jsou stejně vysoko jako když je tam někdo ryl-třeba hákáče atd... ), přibejvaj pomalu jen do šířky (v porostu tak do průměru 1 metr, solitérně i do většího). Nábojnice, světlice i přezka byly v okolí malýho kráteru (možná po granátu). Podle zdrojů v tom lese působilo několik skupin dost agresivních partyzánů, který vraždili i německý civilisty z okolních vesnic včetně ženskejch a rozkrádali jejich majetek.
dual
24. 07. 2008, 12:25Hledač. Bob, s těmi dráty naprostý souhlas do šířky. Zde v Sudetech je toho moc dnes už je jen vidět místo kde kdysi strom podvázali silným drátem. v letech cca60 68 jsme do těchto alejí kolem silnic v bývalýcch sudetech chodili na různé ovoce ješte tam rostlo a dalo se. byly vidět zkroucené dráty dnes už uhnilé a boule na kmeni svědčí o zásahu koho asi odsunovaných němců, ale proč to dělali. ? toť otázka kdo zná odpověď? Možná v souvislosti s určením stáří různých druhů dřevin by byl dobrý odkaz na nejakou stránku, kde to je, jako pomoc při učení lokality co tam bylo pře xxx lety Hledat či nehledat.
coil
24. 07. 2008, 18:24Cim je strom mladsi/nizsi, tim ma vetve bliz u zeme. Cim je starsi/vysssi, tim jsou i dolni vetve vys. Kdyz je dospelej, jsou dolni vetve treba i nekolik metru nad zemi. Coz znamena, ze se u mladyho stromu spolu s rustem prodluzuje i dolni cast kmene (jako kdyz roztahnete gumu). Samozrejme ze pokud je ten strom uz dospelej - doroste do urcity svy dylky, tak pak uz dal (do hvezd) neroste. Ty bodaky nikdo nezabodl ale musel zatlouct, a to urcite v nizsi vysce nez jsou dnes - o kolik presne zalezi na tom, jak byl v te dobe strom oproti dnesku vysokej - nakolik jeste pokracoval v rustu. Ale 60 let je 60 let. Ten buk je evidentne dost mladej, opravdu starej buk vypada jinak - ma daleko mohutnejsi kmen a hrubsi kuru. Se staci podivat (treba u nas na chalupe) na zelezny lana ktery kdysi ohrazovaly poddolovany pasmo - driv byly ve vysce metr tricet od zeme, a dneska jsou zarostly zbytky tech lan videt treba az ve 2,5 metrech (zalezi na druhu a stari toho jakyho stromu). To samy treba 50 let stary vyrezavany srdicka (K+P 1958) na v ty dobe jeste rostoucich stromech - kdysi je nekdo vyrezal ve vysce obliceje, dneska se nachazej ve vysce 2,5m (taky videni u nas - starsi dub na jednom pamatnym miste).
Jinak pokud nekdo zabodne bodak do 300 let staryho stromu, tak je jasny ze za dalsich 100 let bude ve stejny vysce. . protoze 300 let starej strom, oproti mladymu, uz dal do vysky neroste.
coil
24. 07. 2008, 18:39Buk mozna roste pomalu, ale az v dospelosti. Mladej strom roste celkem rychle. . Ostatne doziva se az 400 i 500 let. A todle bude nejakej maximalne tak 100 letej "mladas" (buk zacina plodit teprve az v 60-80 letech) - viz google.
Stašek
24. 07. 2008, 19:27Naprostý souhlas s rozumným názorem Coila. Viděl jsem vyrytou p.. u v buku ve třímetrové výšce. To si tam někdo, podle některých rozumbradů, donesl asi žebřík. Už byla pěkně stará a rozšklebená.
hypo1
24. 07. 2008, 21:46Nádherná dendrologická debata Já jsem jednou viděl buk, ve kterym byly zatlučený kramle jako schůdky tak do vejšky 8 metrů a potom tam ještě nad nima byly na větvích přivázaný nějaký lana a nahoře bylo hotový orlí hnízdo. Nenašel jsem odvahu to prozkoumat.
hypo1
24. 07. 2008, 22:18Nádherná dendrologická debata Já jsem jednou viděl hodně starej buk, ve kterym byly tak do vejšky 8 metrů zatlučený kramle jako schůdky a nad nima byly ještě z větví spuštěný lana a nahoře bylo hotový orlí hnízdo, akorát jsem neměl odvahu do tý vejšky lízt bez jištění.
hypo1
24. 07. 2008, 22:21Kura, nějak blbne vkládání příspěvků.
hladač
24. 07. 2008, 22:55dole s nim a povyťahovať a potom drevo do krbu nech ho neni škoda
furtsedivil
25. 07. 2008, 01:43Přatelé, Vaše odborná diskuze ohledně stáří stromu je trefná, ale mrkněte se na ty bodáky!!! Jsou to kopačky zatlučené do toho stromu před 20lety... možná 10... bodák zatlučen tam od války, by byl v pěkném stavu, včetně dřevěných střenek... Tohle jsou kopačky z kyselé půdy.
coil
28. 07. 2008, 14:58dolfazhrobu: Jo, to je taky klidne mozny. Ja jen vychazel z teorie, ze je tam nekdo pritloukl opravdu uz nekdy ve 40 letech. . Podle stavu kovu si to (kdy to bylo) vubec netroufam odhadnout. Ale s tema drevenyma strenkama s tebou prece jen nesouhlasim - pokud by tam ty bodaky byly opravdu uz od valky, tak pochybuju, ze by tam po strenkach do dnesni doby vubec neco zbylo. Za 60 let vystavovani slunci, mrazu, vetru, snehu a kyselejm destum. . ruznymu hmyzu a ptakum? Za 60 let na vzduchu/v prirode myslim nakonec shnije a ztrouchnivi jakykoli drevo, navic takovy tenky kousicky dreva, jakymi jsou strenky z bodaku. .
Liška ryšavá
01. 08. 2008, 00:01Jestli jsou jenom obrůstlé, nebo zatlučené, poznáš podle toho, jestli jsou na nich stopy po kladivu, nebo třeba kameni. Protože to muselo dát opravdu fušku. Další věc- nevěřím, že by bodák unesl dospěleho člověka. Takže žebřík to nebude.
šohaj
01. 08. 2008, 09:21Zajímalo by mě, v jakém stavu jsou ty části zarostlé ve stromě Žebřík to nebyl, bodák zaražený do stromu člověka určitě neunese Ale jinak velice, velice zajímavé
coil
01. 08. 2008, 23:30Proc by proboha dobre a pevne zatlucenej bodak nemel unyst cloveka?
To jako ze by ten kov prasknul?? Pokud je ten bodak i drevo pevny a zdravy, tak unese 5 lidi. To je pevnej vojenskej bodak, zadna rybicka pro deti. .
šohaj
02. 08. 2008, 11:49Problem je v tom, ze tak pevne, aby unesl treba 90kg, se do stromu rucne zatlouct neda. Muzes si to jit klidne vyzkouset. Vem nejsilnejsi nuz co doma mas a zkus ho zatlouct stromu. Potom napiš jak hluboko ses dostal. Jestli vic jak 3 cm, tak si dobry
Liška ryšavá
02. 08. 2008, 11:50coil: čím je materiál tvrdší, tím je taky křehčí. Je to sice, jak říkáš, pevnej vojenskej bodak, ale určený k bodání a ne k tomu, aby si z neho někdo delal žebřík. Pojívej se na čtvrtou fotku, kde jde vidět, jak je otočený a jak je v mistě rukojeti zeslabený.