Úvod / Články

Dopisy z koncentračního táboru

12. 02. 2009 Autor: Psycho 6505× 61
Zdravím všechny. Podařilo se mi přemluvit moji bývalou učitelku ze základní školy, aby mi zapůjčila dopisi po jejím předkovy, který bohužel zažil hrůzu v koncentračním táboře v Osvětimy. Byla tak hodná, že mi je dokonce i přeložila. O takovouto věc jsem se prostě nemohl nepodělit, tak vám ji posílám.
Ještě jednou bych chtěl tímto paní učitelce poděkovat a přeju hezké pokoukáníčko.

Psycho

 Autor: Psycho

Komentáře

Iceman

12. 02. 2009, 10:26

Paní učitelka tě neměla na češtinu, viď? 3 chyby v 5 řádcích...

Vana

12. 02. 2009, 10:39

Zajímavé čtení. Máš od paní učitelky nějaké další informace o onom Štěpánovi? Jestli utekl, nebo dožil osvobození tábora apod.

VTS

12. 02. 2009, 10:46

no tak to je hodne zajimave. jak pise kolega jsou nejake dalsi informace? Trochu se bojim, ze te tu nekdo napadne jako falsifikatora dejin jelikoz ty dopisy popisuji KT trochu jinak nez je "pravda"

VTS

12. 02. 2009, 10:49

no tak to je hodne zajimave. jak pise kolega jsou nejake dalsi informace? Trochu se bojim, ze te tu nekdo napadne jako falsifikatora dejin jelikoz ty dopisy popisuji KT trochu jinak nez je "pravda"

dolin

12. 02. 2009, 10:56

Já se jen zeptám ne cenzuru? Asi nemohl napsat pravdu ne? Já se v tom neorientuju, jen mě to tak napadlo, že kdyby napsal něco ve smyslu "denně je tu kolem mě 150 mtrvých " tak to asi neprojde... navíc mě to připadá jako nějaký oficiální formulář to na čem je to psáno,... ale já jen sekuluju, opravdu nevím,. .

foxconn1

12. 02. 2009, 11:05

zajimave - že mu prý bude vše malé - hlady tam asi netrpěl..??

Ouche

12. 02. 2009, 11:09

Veškeré dopisy z KT se nedají považovat za pravdivou výpověď o tom, co tam probíhalo. Panovala neskutečná cenzura a spousta dopisů vůbec neodešla. Jediný způsob jak se dařilo naznačit, že něco není v pořádku bylo, podobně jako ve filmu Musíme si pomáhat. " Děda mi napsal, že strýc Ignác je taky spokojen s poměry" - Ale strýc Ignác je už 10 let mrtví.. tak asi tak

dual

12. 02. 2009, 11:27

velmi zajímavé čtení, balíky asi nikdy neviděl, a malé mu to z výborné stravy také nebylo spíš loučení, že už je nebude potřebovat Cenzura je už v textu silně zavádějícím. Na oficiálním formuláři limitujícím počet slov

VTS

12. 02. 2009, 11:31

to : dual ach jo. Vy se musite zivit minimalne jako grafolog a byt psycholog amater (nebo naopak). Jste vubec ochoten pripustit ze ne vsechno co reknou ve zpravach na TV h@vna je pravda?

Dark.Warrior

12. 02. 2009, 11:32

Takže překlad posledního dopisu do reálu: Milí rodiče a bratři! Především Vám posílám hodně srdečných pozdravů a stálou vzppomínku. Konečně jsem od vás dostal zase zprávu. Dostal jsem oba dva cenzurované dopisy, z 18,4 a 2.5, ze kterých jsem nic nevyčetl. Balíky mně chodí pravidelně otevřené, bohužel až s ročím opožděním. Když už něco posíláte, neposílejte věci co dozorcům nechutnají a rychle se kazí. Jsem podvyživený že sotva stojím na nohách a doufám, že u vás je to lepší. Snad ještě máte práci. Doufám, e Františka ještě nesebrali gestapáci jako Jakuba. Snad nevypovídal. Kubo, dej bacha a buďte opatrní. Co je nového doma? Snad nesebrali i sestry Zajícovi. Všechny moje věci, které mám doma si může vzít František s Jakubem, neboť by na mě plandaly a když vidím, co se kolem děje, už nedoufám, že je budu potřebovat. Jak to jde s partyzány? Nejezděte k tetě ze Žádovic a teťe z Boršova, sebrali by je. Fr. Marčíkovi děkuji za pohled. Ještě jednou vám dozorci děkují za všechno a už se asi neuvidíme. Váš syn a bratr Štěpán.

Takto by to asi vypadalo nebýt cenzury!

kozloid

12. 02. 2009, 11:40

Ta paní učitelka byla češtinářka?

psotek

12. 02. 2009, 11:43

Mladší z nás už nemají tu schopnost číst mezi řádky. Samozřejmě nemohl napsat co se tam děje, to by asi skončil ve štráfkomandu v kamenolomu a pobíhal s kameny na zádech po pověstných schodech. A ruku na srdce, vy byste psali rodičům (kdyby i ta možnost byla), že nevíte jestli zítra přezijete a co se tam děje? Já bych je asi držel raději v naději a nevědomosti.

smrdla

12. 02. 2009, 11:45

No nechcu tady rozpoutat 3 světovou, ale souhlasím s Dark. Warriorem, moje babička byla taky v KT a tak nějak podobně to s tím psaním bylo, omezený počet slov a cenzura, ale radši se jí ještě zeptám

kokerss

12. 02. 2009, 11:46

Dark. Warrior: Není to k smíchu, ale mapsal si to naprosto přesně a možná ještě s rezervou!!!

MIRI.NR

12. 02. 2009, 11:48

Ako vidime bola tam fajn, ked si mohli aj dopisy posielat

Venawass

12. 02. 2009, 11:48

hmmmm

Iceman

12. 02. 2009, 12:01

Dark Warrior: Máš deset bodů to byla realita...

foxconn1

12. 02. 2009, 12:05

Iceman tam byl - ví o čem mluví

foxconn1

12. 02. 2009, 12:06

Iceman tam byl - ví o čem mluví

spion

12. 02. 2009, 12:17

Psycho: tak kde teda byl? Ty píšeš že v Auschwitzu ale lístky jsou z Mauthausenu

MoToUz

12. 02. 2009, 12:33

Divné, píšete tu, že balíky ani neviděl a přesně věděl, co v nich je. Špek, sádlo, nedostatečně zabalená marmeláda... dopisy měly zpoždění, rád bych věděl, jak rychle přišlo psaní z fronty a určitě bylo bez cenzury. Nic nezlehčuju, ale pravda je někde jinde a tu se již nikdo nedoví.

spion

12. 02. 2009, 12:40

Psycho: a nevíš za co tam byl?

K1

12. 02. 2009, 12:58

v mauthausenu jsem byl, a prošel ho celý. kdo si myslí, že to tam "ještě celkem šloů, tomu doporučuji návštěvu. je tam vystaveno i pár podobných věcí jako tyto dopisy...

blond

12. 02. 2009, 13:04

1.Dopisy su skutocne z Mauthausenu a nie z Osviencimi.
2.V koncentracnych taboroch bola prisna selekcia (podla povodu, podla narodnosti, podla vierovyznania a podla priciny pobytu v KT). Boli tam väzni uplne bezpravni a taktiez privilegovani. Okrem tych bezpravnych (co boli zvacsa chudobni Zidia a ruski zajatci) mohli sktocne vsetci dostavat ako postu (2x mesacne) tak aj baliky (1xmesacne do 5kg). obsah a forma posty aj balikov boli presne predpisane a kazdy KT mal vlastne pravidla a predpisy. Samozrejme panovala prisna cenzura avsak to, co je pisane v tychto konkretnych listoch, moze zodpovedat plne pravde. O tom by mohli vypovedat najskor pozostali (ak su este na svete). Tieto pravidla platili predovsetkym pre klasicke KT ( ako Mauthausen, Sachsenhausen, Dachau a pod. ), pre likvidacne KT 
( Vernichtungslager ako Auschwitz, Majdanek, Treblinka a pod. ) sa tieto pravidla vysvetlovali skor ako vola zodpovedneho velitela taboru ktory tam bol viac-menej absolutistickym vladcom s neobmedzenymi pravomocami.

ipodca

12. 02. 2009, 13:10

Mojej manželky jej pradedo bol v zajatí v ruskom gulagu a ked mi o tom rozprával, ked som ho prehovoril tak to si mi asi nevieme ani predstavit čo sa tam robilo, mal funkciu odnášača mrtvol. V zajatí bol od r. 42...

kefa

12. 02. 2009, 14:01

Muj praděd v Mathausenu zařval, děda se vrátil a to prolezl Terezín a Buchenvald, a dopisy se cenzurovaly černěním určitých řádků

357magnum

12. 02. 2009, 14:01

spion: to si děláš prdel??

spion

12. 02. 2009, 14:07

357magnum: nerozumim otázce, specifikuj jí prosim tě!

spion

12. 02. 2009, 14:12

maldr má pravdu, tyhle lístky nebyli očividně cenzurou dotčený. Je taky možný, že už s cenzurou počítal, tak to podle toho psal...

Psycho

12. 02. 2009, 14:44

Omlouvám se za pravopis a za uvedení v omyl.
Byl opravdu v Mauthausenu a ne v Osvětimi.
Jak dopadl opravdu nevím, protože sem se nechtěl ptát.
Jinak díky za komentáře.

vlkkrivoklatsky

12. 02. 2009, 18:09

To K1: Já jsem byl v Majdanku......... hrůza hrůzovitá. V Terezíně jsou některé věci téměř identické.....

jono nahai

13. 02. 2009, 06:48

Je to riadne smutné čítať v prvých dopisoch bolo všetko,, v poriadku, , a v tom poslednom sa už takmer isto lúčil so všetkými známymi a rodinou. Veta moje všetky veci si môžu zobrat František a Jakub mne budu uŽ asi malé... nemyslím si že by v KT nejak velmi pribral a vyrástol... je to riadne smutné v každom riadku je cítit to čo tam prežíval. Bol som v Osvienčime a uz vzivote sa tam nechcem vratit je to hrozne sa nato kukat ako navstevník a uz vôbec si to nedokazem predstavit v rokoch jeho fungovania ... Tieto dopisy na DW majú najvacsiu hodnotu pre zberatela.

BEAX

13. 02. 2009, 09:34

A teď otázka. Jestli pak víte kdo koncentrační tábory vymyslel a uvedl poprvé v provoz???

Byli to demokracií se ohánějící britové během Búrské války. Zvláštní paradox.

psotek

13. 02. 2009, 10:32

BEAX: co je na válce demokratického. A zvláště když ti zatracení Bůrové dělají takové problémy a nehodlají se vzdát.

BEAX

13. 02. 2009, 11:48

psotek - smysl toho co jsem psal, je ten, že nejvíc kdo po válce křičel o zvěrstvech byli právě britové a máslo po hlavě teklo právě jim. Jejich heslo bylo, že koncentrační tábory by demokratická společnost nikdy nepřipustila. Ale koho zajímají zločiny ´´vítězů´´ že ano.

PANCÉŘOVKA

13. 02. 2009, 11:56

Moc Tě toho tvoje bývalá učitelka nenaučila. Podívej se co máš v textu za hrubky.

dual

13. 02. 2009, 12:10

BEAX. koncentrační tábory jsou britský vynález

dual

13. 02. 2009, 12:11

sorry nepřčetl jsem si předchozí příspěvky

benedek

13. 02. 2009, 12:23

Ano. Mám také podobný archív doma po svém dědovi, který KT zažil jako politický vězeň. Nezpochybňuji proto cenzuru ani hrůzy, které se zde děly. Plně ale souhlasím s příspěvkem Blondyho. V těchto táborech totiž nebyli jen političtí, označení tuším rudým trojúhelníkem a Židé. Velkou množinu zde tvořili lidé potrestaní za činy kriminální, homosexuálové a také potrestaní příslušníci Waffen SS (s těmi se zde zacházelo nejhůře stejně jako s politickými). O táborech soustřeďujících nepřispůsobivé a práce se štítící etnikum raději nemluvím. Po válce to označení vězňů vůbec nehrálo prim. Naopak, ti kriminálníci a práce se štítící byli v bití a vraždění nejaktivnější. V nedávné době poskytování náhrad z německého Fondu budoucnosti krátil chvíle v čekárnách žadatelů pak rómský šraml

benedek

13. 02. 2009, 12:32

psotku, psotku takovou blbost z úst vypustit. Zde jste na webu lidí zajímajících se o historii. Píši Vám 5 a za trest se 10 podívejte na tyto odkazy :
http://www.youtube.com/watch? v=fAhHWpqPz9A&eur, http://en. wikipedia. org/wiki/De_la_Rey

ku800

13. 02. 2009, 12:40

přesně tak, někde doma se mi válí, ale nemohu ji najít knihu Mauthausen, něco hroznýho, lidé si usekávají končetiny jenom aby je snědli a pod. Je to kniha z roku 1944 s dobovými fotografiemi určená jen pro potřebu němců. Mrzí mě že ji nemůžu najít.
Při psaní toho dopisu spolehlivě stojí nad ním 2 dozorci a diktujou mu co má napsat.

psotek

13. 02. 2009, 13:03

benedek: když já se v mládí učil rusky a na té wikipedii to je englicky Ale o Bůrských válkách jsem cosi četl. A vím, že Anglie měla ve světě problémy s tím jak zacházela s místním obyvatelstvem (samozřejmě s bílym) a taky se dost zlobila když si  Německo dovolilo podporovat Bůry zbraněmi a instruktory.

benedek

13. 02. 2009, 13:10

šmudlo, tak tu knihu "jen pro vnitřní potřebu Wehrmachtu" vydanou v roce. 1944 honem najdi! To musí být opravdu unikát Doufám, že tam jsou i recepty jak ty končetiny vařit, či péct. Jsem si jist, že za tento autentický tisk dostaneš od jistých organizací balík a třeba budeš pohřben jako Spravedlivý mezi spravedlivými

BEAX

13. 02. 2009, 13:30

šmudla - souhlasim s benedekem. Knihu musíš najít a odevzdat na správná místa. Konečně další materiál o pravém utrpení. To bude bomba. A s těma dozorcema si to taky trefil. Podle mne byl ještě u toho psaní o marmeládě sledován nejen dvěma jak píšeš ale i dalšíma dvěma bitej.

benedek

13. 02. 2009, 13:47

psotku máš s těmi instruktory a zbraněmi dodanými bůrům Německem císaře Viléma pravdu. Jenže oni si je sami tito tamní farmáři u nich objednali a koupili. Britskému Impériu "nad kterým slunce nezapadá" se totiž zachtělo dalších kolonií. Tedy když to nešlo úplatky místním korupčníkům, tak vojensky táhli proti slabším dál. Ostatně jak to dělali po staletí předtím. A ejhle! Bismarckem sjednocené a průmyslně dynamicky se rozvíjející Německo se drze také začalo poohlížet po odbytištích své produkce (i vojenské) mezi těmi nezkorumpavatelnými ve sférách britských vlivů. Tedy naco čekat! Vpadnout s velkou přesilou, civilisty pozavírat a farmáře zkrotit! Zde ale poprvé zjistili jak chutná kruppova ocel z Mauserovek

psotek

13. 02. 2009, 15:08

benedek: ona taková 98 Mauser ve správných a zkušených rukách dokáže divy a v té době to byla horká novinka k vyzkoušení. A ty červené mundůry jsou tak pěkně a zdaleka vidět Jó, partyzánský způsob boje, to je prevít. To už nějaký ten koncentráček snese, co kdyby se těm nebohým civilistům něco stalo, no ne?

Psycho

13. 02. 2009, 15:28

Kalaschnikov: Myslel jsem, že jsem tento článek psal pro to o co v něm jde. A ne pro to aby druzí mohli psát kolik tam mám hrubek. Jde o obsah.

Příště si 2x rozmyslím jestli jsem něco posílat.

Kuboun

13. 02. 2009, 17:18

dual: jestli se nepletu, tak ta věta "koncentráky jsou britský vynález" zazněla ve filmu s českým překladem Orel přistál. to jen tak jestli sis také při psaní té věty vzpomněl na ten film

Kuboun

13. 02. 2009, 17:21

psycho: pls odkud jsi, všechny ty obce co jsou uvedeny v těch dopisech znám, tak mě to zajímá. kdyžtak piš na mail kubazelhoty@centrum.cz

Psycho

14. 02. 2009, 15:01

Už sem ti poslal e-mail. =)

Gorba

14. 02. 2009, 15:05

máš to pěkný, zajímavé, a pavda bude asi tak jak psal Dark. Warrior... jen škoda že ty origa musíš vrátit ale i tak supr

Psycho

14. 02. 2009, 15:08

Bohužel p. učitelka ty dopisy nechce prodat, ale já se jí ani nedivím, protože kdybych takovéto dopisy měl doma po mém předkovy taky bych je určitě nedal a ani neprodal.

WH44

15. 02. 2009, 14:04

Ten Dark Warrior je opravdu jasnovidec.

beda

15. 02. 2009, 17:46

řekl bych že koncetrační tábor vymysleli rusové, podle dokumentů které rusové odtajnily byli na dokumentech podpisy i Lenina, který takový likvidační tábor nechal založit, byli tam i jména a národnost věznů a dokonce tam figuroval jeden čech. Až němci to zdokonalily na masové vraždění. Tot můj názor.

vyhloš

15. 02. 2009, 22:46

koncentrační tabory vymysleli britové realizováno za búrských válek

Dark.Warrior

15. 02. 2009, 23:07

To WH44: Jasnovidec nejsem, jen jsem se snažil poukázat na fakt cenzury a aby náctiletí příznivci mající v nicku 77, 44 nebo 18 viděli, že KT opravdu existovaly a ta zvěrstva se tam opravdu odehrála. (Omlouvám se pokud tvá 44 je označení věku)

dual

17. 02. 2009, 08:25

Kuboun, ne nevzpomněl možná ho i mám -pokud vyšel na DVD vzpomněl jsem si, protože jsem o tom kdysi četl v souvislosti s búrskými válkami

dual

17. 02. 2009, 09:09

šmudla, k tomu Mauthausenu jen to, že tam m. j. "úřadoval "rakouský Mengele -Aribert Heim přezdívaný doktor smrt, který se "proslavil" krutostí uřezával při vědomá věžňům končetiny a zhotovoval si z nich upomínkové předměty a jiná zvěrstva páchal, dožil v klidu v Egyptě nedávno psali

Kane

17. 02. 2009, 09:28

http://www.fronta.cz/nastin-typologie-koncentracnich-taboru

z diskuze:
O prvních koncentračních táborech se již dá hovořit v období války Severu proti Jihu (1861-1865), kdy řada vojáků Unie byla shromažďována do různých sběrných táborů, kde byly otřesné životní podmínky. Nedostatek hygieny a potravin časem vykonaly své (vše je doloženo fotogr. té doby).

WH44

18. 02. 2009, 10:55

Pravda je, že pobyt v lágrech musel být hrozný. Q tom je zbytečné diskutovat. A že takové lágry existovaly je jisté. Vězni měli nařízeno o čem a co mohou psát domů. Samozřejmě nad nimi dozorce při psaní nestál. Dopisy kontroloval cenzor a ten je pak zalepil a odeslal.

dobie

19. 02. 2009, 15:07

no, pravda je, že tábory s označením koncentrační skutečně zavedli Britové za Búrské války, jenže ty tábory neměly s nacistickými a komunistickými koncentráky téměř nic společného. V oné idylické době kdy slova ještě měla svůj původní význam nezasažený politickou korektnostní termín koncentrační tábor označoval prostě tábor kde byli koncentrováni lidé. Dnes se tento typ tábora označuje jako internační. Pravda je, že podmínky v oné době v oněch táborech nebyly žádná idylka, dost tam řádily choroby (i když jak kde, některé na tom byly lépe, jiné hůře), ale ty řádily i ve velkých vojenských táborech, jelikož v té době bylo o hygieně obecně celkem malé povědomí.
P. S. za Búrské války se už červené kabáty do boje nenosily. Už nějakej pátek Britové používali khaki.