Úvod / Rady a návody

Dýka z ll.svetovej vojny?

09. 02. 2022 Autor: Pali 9564× 31
Dobrý deň, bola mi ponúknutá táto dýka a nemôžem sa dopátrať, či ide o dekoratívny predmet-imitácia, darček, alebo je to orginál z obdobia 2.svetovej. Predajca pýta 3000€.
Ďakujem za všetky odpovede, verím že niekto sa s niečim takým stretol a bude vedieť poradiť.
S pozdravom
Pali

 Autor: Pali

Komentáře

PetkoZberatel

09. 02. 2022, 10:10

Dýka NIE JE ORIGINÁL. A ak chcete míňať tak vysoké čiastky za nákup a nerozumieť sa tomu, úprimne vám odporúčam nakupujte buď u overených predávajúcich alebo venujte určitú čiastku štúdiu a nákupu literatúry, ono sa to potom odrazí aj na kvalitných zberateľských predmetoch.

avers

09. 02. 2022, 11:06

Petko- chybama se člověk učí a někdy jsou ty chyby drahé. Až pak se investuje do literatury a studia. Naopak to bohužel dělá málokdo. To potom někdy i slza ukápne.

kebabJm

09. 02. 2022, 11:09

Nechápu jak může někdo chtít kupovat něco za 3000€ a vůbec neví co kupuje, né jestli je to originál, ale ptát se co to vůbec je

Vojtaci

09. 02. 2022, 11:13

podezřelé je už jen to, že jde o darovací exemplář

sadovnik

09. 02. 2022, 13:05

To kebabJm. Právě proto, že neví, tak se ptá. Ještě to nekoupil. Co na tom nechápete?

zero

09. 02. 2022, 13:12

A z jakých pohnutek si to chceš koupit? Pokud do sbírky, pak jak píše Petko- nejprve studuj, pak kupuj.
Pokud si to chceš pořídit jenom jako, protože to je naci, ale jinak k danému tématu nevíš nic, nesbíráš to, nevěnuješ se té době- pak se na to vyser.

Fík

09. 02. 2022, 13:39

doporučené studium na večer:
https://detektorweb.info/index.4me?s=show&lang=1&i=68975&mm=2&xb=2&vd=1
krásný den

remington

09. 02. 2022, 13:59

Zaručeně polskej originál

Alpikh

09. 02. 2022, 19:04

Co je na dýce neoriginálního. Proč PL?? Samej internetovej znalec, plný pc rozumu a v  šuplíku luft.
Pokud chceš dát 3 tácy a máš je..
Pak ju kup a nenech si zblbnout hlavu od "znalců"

PetkoZberatel

09. 02. 2022, 20:07

alpikh: V podstate chápem tvoj komentár a viem, prečo chceš, aby si každý svoje tvrdenie odôvodnil. Vieš prečo to už nerobím? Jednoducho som unavený z toho každému vysvetľovať i tie základné veci, následne sa mi v mnohých prípadoch nedostane ani obyčajné Ďakujem... napriek tomu sa ešte do mňa začnú navážať "odborníci" s posmešnými komentármi, ktorí nič iné nevedia a ich vedomosti sú na nízkej úrovni. Už ma chápeš? Ja zdieľam rokmi nadobudnuté, draho získané vedomosti a nemám z toho nič - ani jedno ďakujem - iba na základe čoho tak súdite, odkiaľ to viete a samé podozrievavé otázky. Z tohto dôvodu, ak ma niekto žiada o radu (a že za mesiac mi prídu aj desiatky e-mailov s prosbou o pomoc) ja si určujem rozsah odpovede...

caarrl

09. 02. 2022, 20:31

Zdravím, měl by někdo ze zdejších odborníků navíc pin SA na tuto dýku? Nebo mohl by někdo poradit kde ho sehnat?

Odin

09. 02. 2022, 21:49

To SlovenskyBaran: dělají komplikace při prodeji fejků? :)
100x raději tady uvidím chytrého slováka jak hloupého čecha

Megy

09. 02. 2022, 23:18

Já bych řekl, že dýka je z origo dílů. Čepel si ale myslím bud přebroušená a nově vyleptaná, a nebo jen doleptané věnování. To se ale podle těhle fotek uplně dobře nepozná. Já bych jí nevěřil. Jako originál je to velká vzácnost a tím pádem i hodně často padělaná. Až zjistíš tu historii, tak uvidíš proč se jich tak málo dochovalo nevybroušených a tím pádem jsou tak vzácné. Mimochodem v USA se kopie čepele této dýky dá koupit cca za 150dolarů a tady u nás jako podpultovka stoji cca 32000,-. Za mě ta čepel vypadá blbě, já bych do ní nešel!
Petko má pravdu!

caarri - někdy se dá sehnat na Aukru

Rozum

10. 02. 2022, 08:53

Alpikhu Petko ma pravdu tentokrat musis sklonit hlavu. Proc by s mel kazdy obhajovat sve trzeni? V pripade teto dyky pri teto cene bych si i pro toho Petka na tu slovac zajel aby mi poradil pri osobnim nakupu. Ze par nic nerikajicich fotek mas pravdu to nepozname ale pokud se tomu nekdo venuje treba tak jako on tak mu staci par markantu aby si obhajil sve tvrzeni. Ale jak ti popsal sam proc by to delal?

sawier

10. 02. 2022, 11:39

Petko a Rozum: pánové kolegové, chápu váš postoj. Ale chápu i postoj Alpikha, a to z jednoho prostého důvodu, který i mně vcelku vytáčí: mnoho lidí odpálí "od boku" slovo "fake, padělek, kopie... " a přitom tomu sami nerozumí, ale "chtějí vypadat chytře". Pak jsou tací, co na místě jednoslovně určují "co to je" nebo "z čeho to je" (například u vojenské techniky) a přitom je to zjevně špatně.

Takže i mě vadí, když někdo něco stoprocentně tvrdí (a tím neříkám že nemá pravdu) a aspoň nepoukáže, proč to tak je a co ho k tomuto tvrzení vede. Na druhou stranu chápu, že se vám do toho moc nechce, když vám za radu kolegové ani nepoděkují.

Navíc se diskuze hemží rejpaly a škarohlídy. Já už jen čekám, až tu Švehelka zas pod nějakým svým smyšleným nickem něco napíše

Buďte tedy prosím i přes vaše špatné zkušenosti trošku sdílnější. Mě třeba dělá radost, když něco vím a mohu poradit, protože vím, že za můj sběratelský život mi takto poradilo a stále radí již mnoho kolegů a jsem za to vděčný. Tak to prostě "posílám dál"

Fík

10. 02. 2022, 12:06

Asi bych souhlasil s Megim. U většiny těchto dýk bylo jméno Ernsta Röhma vybroušeno po Noci dlouhých nožů. Ernst Röhm bylo po této události sprosté slovo, i když jistě měl dost příznivců i dále, ale souvislost s ním mohla stát dotyčného krk a to asi nikdo nechtěl moc riskovat.

zero

10. 02. 2022, 14:26

Nechávám bokem ty výkřiky o fake. Posoudit pravost čehokoliv na základě fotek- to si troufne jenom blázen, pokud se nejedná o zjevné fake.
Ale všeobecně- někdo sem hodí takovýto dotaz. Bez alespoň základní znalosti k tématu- proč to tedy kupuje? Sběratel to evidentně není, možná obdivovatel naci věcí. Co mu cheš relevantně poradit? Vidím pár fotek, mizerných, kudlu jsem v ruce neměl- kup to/nekup to. A Petkovi se už vůbec nedivím- o tom poděkování se nemá smysl vyjadřovat- někdo prostě nemá ani tohle základní vychování. Navíc sem občas hodí něco nějaký debílek co dělá fejkový věci a,, naivně, , se ptá co a jak a přístí fake vylepší o nově nabyté poznatky.
V tomto případě vidím opravdu jako nejlepší radu- když neznáš původ, nevíš o tom nic- NEKUPUJ!

Alpikh

10. 02. 2022, 14:41

Dyka je z 99% vostrá. Dřevo-záštity-futral-závěsník-odznaky.
Čepel:Je pro někoho šťastně či nešťastně "renovovaná" ale je původní. Samozřejmě jediný možná! Negativum je věnování Od ER. Vzhledem k tomu že dyky a spol nedělám-delam bojovku -tak i prez to se mi za skoro 3o let sbírání dostali v kopici dýk SS Sa. Minimalně 2 s věnováním od RM a to Jsem je nevyhledaval.. Bohužel.
Při dnešní situaci na trhu. je ta cena relevantní-zaleží na tvojí intuici-finanční velikosti A chtíči koupit si něco hezkýho na zeď.
Vono za 3ooo e koupíš blbou televizi či podradný vojety auto. Ja je umím i prokalit za víkend s lehkou dívkou. Takže takováto krasavice s mim ohodnocením gut arbajt.

PetkoZberatel

10. 02. 2022, 15:52

Nedá mi to a vyjadrím sa najmä kvôli dezinformáciám, ktoré sa tu začali šíriť.

Ernst Rohm bol veliteľom jednotiek SA. V roku 1934 rozdelil medzi príslušníkov SA približne 100 000 kusov špeciálnych dýk, ktoré na zadnej strane čepele mali jeho venovanie. Tieto dýky boli určené pre všetkých príslušníkov SA, ktorí sa pridali k tejto organizácii najneskôr do konca decembra roku 1931. Po noci dlhých nožov alebo aj po tzv. Rohmovom puči v roku 1934 musel každý príslušník SA, ktorý bol držiteľom tejto dýky venovanie odstrániť. V opačnom prípade sa ponechanie venovania sa považovalo za vlastizradu a mohlo sa potrestať trestom smrti. Z tohto dôvodu bola veľká časť dýk SA odoslaná ku výrobcom, ktorí tento nápis odstraňovali. Mnohí príslušníci SA si nápis odstránili aj sami, niektorí iba meno. Z tohto obdobia preto existuje veľa variácií odstránených nápisov. Dýky s nápisom si ponechali iba tí najvernejší Rohmovi spolupracovníci a ich počet je z tohto dôvodu veľmi malý a zo zberateľského hľadiska sú tieto dýky extrémne cenené. Za posledný čas sa cena za pekné exempláre vyšplhala od 7500 € až po 10 000 €. Je preto prirodzené, že ku každej dýke s venovaním od E. Rohma treba pristupovať extrémne obozretne.

1) Ako som už napísal, dýka s venovaním bola distribuovaná v roku 1934, to znamená, že musí vykazovať konštrukčné prvky a znaky ranných dýk. Záštity musia byť z niklu, vrátane upevňovacej skrutky, rovnako aj orlička musí byť niklová. Okrem toho, ranné dýky nesú na sebe značenie, župy, ku ktorej boli pridelené.

2) Rúčka na ranných dýkach SA je vo vysokej kvalite, vo väčšine prípadov (nie však všetky) bola rúčka vyrobená z dreva ovocných stromov a má peknú farbu. Jednotlivé diely do seba skvele zapadajú a pasujú.

3) Puzdro musí mať kovania z niklu. Telo puzdra nebolo farbené, ale malo andolizovaný povrch. Opäť aj tu existujú výnimky, najmä ako príslušník SA prestúpil k NSKK a puzdro svojej dýky si iba prefarbil na čierno... ale to nie je tento prípad.

Čepeľ tejto dýky nie je originál. Aj podľa doložených fotografií je možné zistiť, že továrny brus, ale aj odtieň čepele neodpovedá rannej čepeli od výrobcu Carl Eickhorn. To či niekto prebrúsil originál čepeľ a nanovo ju vyleptal alebo je to kompletne falošná je irelevantné - bez toho aby som mal dýku v rukách viem poznať iba to, že originál to nie je.

Záštity a rúčka sú z neskoršieho obdobia produkcie. Na rannej dýke SA zinkové záštity a hliníková orlička nemá čo hľadať a ku tejto čepeli nepasujú.

Puzdro je z neskoršieho obdobia produkcie, jeho záštity sú kovové a poniklované, rovnako aj telo puzdra je farbené.

Toto všetko sa dá spoľahlivo poznať aj z fotografií a stačí na to, aby bol so 100% istotou vyvodený záver, že dýka na predložených fotografiách nie je originál.


Alpikh

10. 02. 2022, 16:10

Je to zcela jistě originální SA dýka. . Jen čistě teoreticky "zrenovovaná" a  asi z obchodního hlediska poněkud vytuňená.
Jinak se jedná o originál.

PetkoZberatel

10. 02. 2022, 16:24

alpikh: ty už radšej nikomu neraď. "Jen čistě teoreticky "zrenovovaná" a asi z obchodního hlediska poněkud vytuňená" veď si odporuješ v jednej vete tvrdíš originál SA dýka a v druhej zrenovovaná a vytunená, tak čo je pravda? Akože hrubo ignoruješ historické fakty a konštrukčné postupy, používané materiály a ľahostajne si to nahrádzaš slovíčkami ponekud vytunená? Čo to prosím ťa je? To, že jednotlivé časti dýky z rôznych období k sebe pasujú, neznamená, že ku sebe patria! Venovanie je komplet falošné a čepeľ pravdepodobne tiež... tak ako sa môže jednať o originál?

Alpikh

10. 02. 2022, 16:39

Co je na tom nepochopitelnyho...
Zrenovovaná a vytuňená originál dýka. .
Žádný odporovovani si..
Cistej real.
Když vytáhnu že stodoly zrezlou Jawu..
Zrychtuju jí... Udelam nový chromy-dám nový gumy-zrenovuju motor..
Tak to pak není originál.. To je názor na tu nejhezčí věc na světě-tudíž na piču...
Nepletme si pojmy zrenovovaný originál a původní originální stav...
To bys ty milenný petko jako asi podle prízpěvků erudovaný praktik měl pochopit.
A při současný nedostatkový situaci super kus.
Docela mě pobavilo jak má být vše slícovany a sedět na tisícinu mm. Ano ale těsně od výrobce.
Po pár týdnech Sa manskej pijatyk bitek kempování paraden maršů vzala i ve svojí době veškerá dokonalost za své. Už v tý době byli tyto nože jako kafemlejnky. A chlapy je museli pořád utahovat. Vždyť celý nůž drží jeden pofiderní závit. .
Všechny kudly co mi prošli rukama byli rozverglovaný jako cigan na kolotoči. .

PetkoZberatel

10. 02. 2022, 16:57

alpikh: už to nerieš, zrenovuj jawu, voz sa na nej... poskládaná dýka nebude nikdy originál a to bez ohľadu, či si ju niekto dopasoval, lebo mu chýbali časti alebo ju ako vo väčšine prípadov zbúchal a chce z toho vytĺcť peniaze... Ak by si minul 3000 € na ľahkú pani a prehýril víkend spravil by si lepšie...

Rozum

10. 02. 2022, 17:03

Tak a vyreseno.

Alpikh

10. 02. 2022, 17:03

Máš pravdu..
Červenám se a klopím zrak.
Udělal jsem to že své nedbalosti a nezodpovědnosti.
Sorry.

liborradek

10. 02. 2022, 17:53

Tak já hlavně poděkuji Petkovi za to jak se rozepsal. Díky. Mě osobně by už bylo podezřelý jak je dojebaná matka oproti záštitám ten nepoměr je do očí byjící a už to by mě odradilo že to je skládačka a k ostatnímu se jako amatér nebudu vyjadřovat.

Marinak

10. 02. 2022, 19:25

Nazdar ak chces napis mi mail na dusan545@azet. sk posli foto a kuknem sa nato s kamosom co je do tohto neskutocny maniak

sawier

10. 02. 2022, 19:54

Petko: pecka, parádní vysvětlení a hluboce smekám.

Saladin

10. 02. 2022, 22:03

PetkoZberatel:
Díky za skvělý komentář, klobou dolů. Ať se daří.

zohzo

11. 02. 2022, 13:33

MIMO TEMI. MAT SOM OTAZKU A PETKO BEZ PROBLEMOV PORADIL. VDAKA

karpo

11. 02. 2022, 19:39

PetkoZberatel je  expert
aj mne viackrat ochotne poradil
bodaj by bolo viac takychto ľudí.....
napr. aj Klarkon