Úvod / Nálezy

"Hadolev“ - bronzová příšerka

03. 07. 2012 Autor: tamasek1 7499× 63
Bydlím v trojúhelníku mezi Pardubicemi, Hradcem Králové a Vysokým Mýtem. Tento předmět jsme našli s tátou na poli, kde je písečná půda v hloubce 10 až 15 cm. Materiál bude patrně mosaz nebo bronz a má to rozměry 35x28 mm. Trochu v tom vidíme lva i hada a figuru s korunou na hlavě. Bohužel nevíme co to ve skutečnosti je a k čemu to sloužilo a jak je to staré. Zaručeně to někdo ví. Dejte nám prosím vědět. Děkujeme za informace. Pro nás to je docela hezký nález. Ať Vám to pípá! Tamasek1 a táta.

 Autor: tamasek1

Komentáře

Astoret

03. 07. 2012, 10:34

Stáří 100 let.

cernunos

03. 07. 2012, 10:43

Toto tu bylo už hodněkrát a sám dosud nevím, do jakého období se tohle dá zařadit ale předpokládám že to bude rozhodně starší než 100 let, jak píše Astoret. Dost lidí tipovalo myslím středověk, já se taky přikláním k takové dataci. Jinak moc pěkný nález

Patriot

03. 07. 2012, 11:00

Souboj lva s hadem? Viděl bych to taky na středověk jako nějakou ozdobu oblečení... Někdo jich má několik, ale už nevím kdo.

Mazurek

03. 07. 2012, 11:31

Patriot - Kočičák

Rossy

03. 07. 2012, 11:54

Hlava otočená k pozorovateli. LEOPARD-LEVHART.

slukin88

03. 07. 2012, 12:10

Jednou to tady jezero určil jako ŠATNÍ SPONU, ale jak je to starý nevím, každopádně je to hezký

Rossy

03. 07. 2012, 12:24

S vyobrazením souboje těchto dvou zvířat se můžete setkat na Staroměstské Mostecké věži. Výjev souboje těchto dvou zvířat odráží souboj archanděla Michaela s drakem v době konce času (porážka hada-konec času) a v kontextu Janovy Apokalypsy. Někdy se také vysvětluje jako -"konečné řešení" nebo "do konce"-. V čechách měl ve znaku levharta rod Oglivy pocházející ze Skotska. A jejich rod měl ve znaku také heslo DO KONCE.
To já jen tak

Rossy

03. 07. 2012, 12:28

oprava- rod Ogilvy

Rossy

03. 07. 2012, 14:18

Jen ještě k té korunce kterou má leopard, levhart... /když se lev opírá třema nohama o zem s hlavou přivrácenou k pozorovateli už to není lev ale leopard, levhart/..... Podle mne není královská ale císařská. Někdy se ji taky říká imperiální.

soptík

03. 07. 2012, 16:30

Rossy! Hmm.. máš to naštudované

ARNYT

03. 07. 2012, 16:46

pěkné

Azaz163

03. 07. 2012, 18:30

Už to tady bylo řešeno. Jako tzv. norimberský šmejd z 16.-17. stol.

novochodec

03. 07. 2012, 18:56

Tamasek1 a táta můžete se mi prosím ozvat. novochodec@seznam.cz

zobin

03. 07. 2012, 18:58

Rossy

03. 07. 2012, 21:00

To:Azas163.Máš pravdu, už se to tu řešilo, ale pokud vím tak se to zadatovalo velice široce.

cituji......... Vyráběli se z bronzu nebo stříbra v jižním Německu ve 14. - 17. století. Výroba skončila následkem třicetileté války, kdy byla většina dílen zničena válečnou vřavou.........

marinex1

03. 07. 2012, 22:25

Rozum

03. 07. 2012, 22:55

Tak to take jeste nemam... skoda

Swoop

04. 07. 2012, 07:13

Je zajímavé, že to není ojedinělý nález, ale jen v tomto regionu. Také vlastním dva kousky

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 15:22

ahoj krajane. pocházím 8km od chrudimi a těchto lvíčků jsem sám kopl 8 u nás ve městě a o dalších 15vím co koply kámoši taky kolem nás. Lvíčkové se nachází z 90% na chrudimsku a pardubicku
tady máš odkaz na moje lvíčky http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=39013&mm=1&vd=1
pokud se izveš na novochodce jak ti píše, tak se asi nic nedozvíš. Posílal jsem mu fotky, chtěl zapůjčit, pak se už neozval a tak nevímmmmmm
mazuek-co kočičák?
tomasek1 pokud chceš napiš mi na meila jenda. koci@seznam.cz

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 15:27

podle nálezů a místa kde lvíčky hojně nacházím se bude jednat nejspíše o věc více než 200let starou. Tam kde padaj lvíčkové jsou i věci po Hraběti Kinským, jako knoflíky s erbem, plomby atdd. Možná to má spojitost. Kinský má u nás zámek a dost věcí vozil s ANGLIE, třeba kožený míč a od té doby se začal hrát jako první v čechách fotbal u nás v městě. Te´d nevím ale asi v roce 1886.Myslím že i tyto lvíčkové mohl dovážet ze zahraničí a pokud se jedná o šatní spony, tak třeba na kroje pro služebnictvo a nebo sám nevím a nikdo to pořádně nikdy nevysvětlil. .

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 15:29

tomasek-už jsme si psali ohledně psí známky ale meil už nemohu najít.

novochodec

04. 07. 2012, 18:14

Kočičáku co to tu píšeš za blbosti. Nic jsem od Tebe zapůjčit nechtěl. Až Tě rozdejchám, tak Ti napíšu.

Azaz163

04. 07. 2012, 18:28

KOČIČÁK: Trochu přitažené za vlasy

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 18:39

novochodec-PLETU SE? měl sem ti napsat a poslat fota, možná sem to popletl ale vím že to bylo přes tebe a pak to chtěl někdo do muzea nějaký Musil v chrudimy, který už se pak neozval.
Omlouvám s eti pokud jsem to popletl

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 18:40

Azaz163-nevím ale všude kde byl Kinský a kde vozil bodel jsou lvíčkové proč?

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 18:44

píše se tu plno názorů, hlavně šatní spona atd ale důkaz jsem žádný neviděl. Máte někdo odkaz na tyto lvíčky? fota oděvu kde je vidět lvíček a podobně. díky

tamasek1

04. 07. 2012, 19:11

ahoj díky za info všem, email je v odkazu

Azaz163

04. 07. 2012, 19:59

KOČIČÁK: O Kinských se můžeme začít bavit v našem regionu jestli se nepletu až od konce 17.stol. Naopak Pernštejnové tady byly delší dobu a katastr obce, kde bydlím připadl Pernštejnům po husitských bouřích. Osobně mám jednoho lvíčka ze zaniklého dvora, který byl zničen během 30. války. A druhého z obyčejného pole, kde bylo nejrůznějších věcí požehnaně. Víceméně souhlasím s Novochodcem a jeho článkem o lvíčkách. Že je to stejný norimberský šmejd jako třeba počeťáky a další drobné věci. Nejjednoduší vysvětlení bývají ta pravdivá. A nevím proč by Kinský tahal lvíčka s hadem k nám, když má ve znaku kančí zuby.

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 20:08

azaz163-jjo 17 století
Vím že má kančí zuby, když kouknu z okna tak koukám rovnou na erb na zámku
Nevím, jen to byl názor že to mohl tahat z Anglie. Nálezy 3knoflíků Kinského v lese a u toho lvíček, dále torza talířů se znakem kinského a ve stejné jámě lvíček atd proto tam vidím spojitost...
Nevím je to jen názor, sám nevím.

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 20:12

Azaz163-máš nějaký odkaz na tyto potvůrky? kde bych to viděl přímo na kroji a podobně díky

novochodec

04. 07. 2012, 20:37

Kočičák: pokud by nějaký odkaz byl, tak už ho sem dávno někdo dá. Já hledám nějaké info víc jak rok a stále nic konkrétního, jen podobnosti a možnosti.

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 21:23

novochodec -já hledám taky a pořád nic konkrétního a na 100% jistého.
Je zajímavé že takové množství lvíčků v našem, kraji a nikde ani zmínka, náčrt, kroj, nic. . asi ufoni

Rossy

04. 07. 2012, 21:27

Tento erbovní obraz má být na velitelských přilbách švališarů kde je
orlice s nápisem HABSBURG-BABENBERG-LOTHRINGEN a 
znakem lva-levharta v souboji s hadem. Bohužel jsem tu přilbu nikde nedohledal vyfocenou. V tom případě je možné, že tato spona mohla být nějakou výstrojní součástkou vojenské jízdy.

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 21:30

rossy -no je pravdou že naším městem šlo vojsko o 10 000mužích a také dost švédů.

Rossy

04. 07. 2012, 21:30

Ale to jsem tu už někdy psal. V tom případě se tento lvíček s hadem může vstahovat k Habsburkům.

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 21:36

nevím a nevím když vemu že v našem městě se našlo co vím 23lvíčků a to nepočítám co našli chrudimáci banana a halík a dalších dost se našlo kolem pardubic. Velikosti už od 1cm až cca po 4cm. Jeden lvíček se usmívá druhý zamračený další s otevřenou pusou, no je tolik druhů že fakt nevím kam to zařadit

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 21:38

Sakra když se toho tolik tady v okolí válí, proč o tom v muzeu nikdo nic neví? nepochopím. .

Rossy

04. 07. 2012, 21:40

To že jsou ti lvíčci různí se dá vysvětlit jedině, a to už jsem také psal, nějakou velkou zakázkou. Třeba se na tom v Norimberku podílelo víc dílen. Také se časem musely vyrábět nové a nové formy.

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 21:44

rossy -no jestli to není starší druh psí známky, otvor neprodřený bez pořadového čísla a výstuže, zahraniční ražebna ne to je sranda
No a jak víš že to dělali v Norimberku? viděl si formu náčrt a nebo jen že too někdo říká, to přece není důkaz. .

Rossy

04. 07. 2012, 21:44

Mě to nejvíc sedí na ty vojáky. Že to byla skupina lidí vázána celkem k jednomu místu. Kde byly třeba i nějaké ubikace a výcvikové prostory. Třeba takoví lvíčci-křesadla-jsou roztahaní-si myslím-po celé republice protože se s nimi obchodovalo. Ti lvíčci s hadem mi přijdou jako by byli někomu konkrétnímu přiděleni.

Rossy

04. 07. 2012, 21:46

Ten Norimberk byl ale opravdu v tu danou dobu takovou slévárnou Evropy pochází odtud většina takovéhoto zboží.

Rossy

04. 07. 2012, 21:49

Jestli to byli vojáci tak určité pluky vlastnili učití lidé a ti také rozhodovali a vlastně platili výstroj. Právě proto mne
napadl i ten Ogilvy protože i on byl majitelem několika pluků.

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 21:54

zajímavé co píšeš ale muselo by se to přeci tady v okolí vědět. V kronikách a v ničem sem nic nenašel. Mě jen zaráží že vykopu jámu rozmláceného nádobí s erbem kinského 300m od jeho zámku a v jámě jen střepy a lvíček. na dalším místě knoflíky zase s erbem kinského a vedle lvíček, na poli které patřilo kinskému opět 6lvíčků a u bejvalé hájovny další dva lvíčkové a víš komu patřila hájovna? no zase jemu. Není to moc náhod? Tak ted mi to vysvětlete někdo

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 21:57

na to že to tu řešíme asi po dvacáté tak nic pořádně nevíme.

Rossy

04. 07. 2012, 22:01

Já vůbec netvrdím, že mám pravdu... jsou to jen možnosti... třeba opravdu mohl Kinský ty lvíčky nechat vyrobit/kdyby je jen koupil tak by je mohl koupit i někdo jiný a byly by v tom případě i jinde/a přidělit.
...... Vlastně se už jen opakuju ......... Tady je příspěvek od novochodce kde jsme to řešili a asi k tomu už víc nedokážu říst

http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=38897&mm=1&vd=1

KOČIČÁK

04. 07. 2012, 22:08

jo to jsem četl a je dobře že jse o to někdo zajímá a snad se to podaří časem celé vyluštit. Pěknoua dobrou přeji všem

Rossy

04. 07. 2012, 22:19

Je to opravdu velice složité dohledat. Obdivuju novochodce, že se tomu věnuje. Vždyť to byla jen drobná oděvní součástka. To asi nikdo neřešil. Připadá mi to stejné jako různé krajové typy knoflíků. Také bychom asi težko dohledávali kdo je nechal vyrobit a kdo je koupil. Já jsem právě myslel, že klíčem může být to zobrazení... jak já to vysvětluju.. souboje levharta, leoparda s hadem... Je podle mne pro naši krajinu hodně neobvyklé. Ale co víme, třeba to tento smysl vůbec nemá a pak se dá opravdu opřít jen o nějakou dobovou zmínku nebo dobové vyobrazení.

Rossy

04. 07. 2012, 22:48

Jen ještě jen tak pro zajímavost erb jednoho člena rodu Ogilvy když byl jmenován do hraběcího stavu. Je tam vidět na leopardovi, levhartovi ta imperiální korunka a rodové heslo- A FIN-

Rossy

04. 07. 2012, 22:49

http://www.esbirky.cz/detail/142211/

Azaz163

05. 07. 2012, 06:57

KOČIČÁK: Tady něco o Kinských, proto se to podle mě vylučuje. Přišli až na konci 17.stol. A ten lvíček tady už nějaký ten pátek musel obíhat. Aby se natolik rozšířil. Pokud by to byla novější záležitost tak by bylo snad byly nějaké prameny o tom co znamenal.
http://cs. wikipedia. org/wiki/Kin%C5%A1t%C3%AD#Chlumeck. C3.A1_v. C4.9Btev

Rossy

05. 07. 2012, 09:43

Je ale docela možné, že na tomto území žila nějaká uzavřená komunita lidí. Myslím tím židovskou komunitu. Narazil jsem na to když jsem si procházel židovskou šlechtu. Když byl do šlechtického stavu na konci 19.století povyšován Eduard Schweitzer, polní podmaršálek, dal si do erbu mimo jiné jednoocasého lva v souboji s hadem. Možná to má souvislost s tím, že se u vojska tento výjev už používal.. mýslím na ty švališary.. ale je také docela možné, že se jedná o výjev který je blíže spjat s židovstvím. To, že se už jedná o lva a ne leoparda je možná dáno vývojem.

Ale je to zase jen taková úvaha.
http://www.novanobilitas.eu/rod/schweitzer

KOČIČÁK

05. 07. 2012, 12:53

Rossy-No naše město je právě židovské, máme tu jeden z nejstrších žid. hřbitovu(přes 1000pomníků) a židi tu byli odjakživa

KOČIČÁK

05. 07. 2012, 13:04

V roce 1570 zde již žilo 10 židovských rodin, nedlouho poté vznikla i místní židovská obec. Židé z Heřmanova Městce se živili převážně podomním obchodem s plátnem, vlnou či kůžemi; také půjčovali peníze, zejména šlechtě (židovské náboženství totiž nezakazuje a nikdy nezakazovalo půjčování peněz za úrok, zatímco křesťanům byl tento druh podnikání dlouho zapovězen). Po roce 1680 pozval hrabě F. L. Špork další židovské obyvatelstvo, aby zaplnilo morem a třicetiletou válkou dost zdecimované město. V roce 1724 zde žilo již 277 židů, roku 1826 již 49

Rossy

05. 07. 2012, 13:55

To:KOČIČÁK. No, kdybychom to chtěli vykládat takto tak to jde taky. Lev se dá vykládat jako jeden z 12 kmenů izraelského národa-LEVI a had jako Mojžíšova hůl měnící se v hada. /Dokonce si myslím, že ten Schweitzer toho hada měl v erbu proto/
Navíc i v Anglii byla, mám takový dojem, od 12.století dost velká židovská komunita, ten leopard tam byl a je zaužívaný a mohl být importovaný.
Jedna teorie lepší než druhá ale je to málo

Rossy

05. 07. 2012, 15:15

To:KOČIČÁK. Lev jako král zvířat je symbolem vladařské moci, nejoblíbenějším zvířetem v židovském umění a právě bývá zobrazen, jako v tomto případě, i s lidskými rysy. Není sice symbolem levitů ale vyjadřuje jméno. A o tom hadu jsem už psal. To jen tak na vysvětlenou.

Rossy

06. 07. 2012, 05:27

S tím židovstvím mi to začíná připadat nejpravděpodobnější. Jedná se nejspíš o LVA Z JUDY. Označuje se jako král králů a proto se zobrazuje s touto korunkou. Také se zobrazuje s tváří přivrácenou k pozorovateli /našel jsem i odkaz kde byl zmiňován leopard/. Dodnes se používá jako šatní spinadlo na tak zvaném TALLITU který používají židé při modlitbě, židovští muži je nosí pod oděvem nebo na něm. Dohledal jsem spinadla která jsou také zvojená ale propojují se řetízkem a ne těmito háčky které tvoří hadi, ale jedná se už o novodobé výrobky které tvoří dvě destičky s vyobrazením Lva z JUDY. Ten had použitý jako háček bude asi opravdu mít spojitost s Mojžíšovou holí která se mění v hada ale na novodobých sponách se nevyskytuje. U těchto starých typů tam byl dodán asi ryze účelově.

Rossy

06. 07. 2012, 13:50

http://i. ebayimg.com/t/RASTAFARI-AFIRCAN-LION-JUDAH-FLAG-PATCH-RASTAFARI-JA-/00/$%28KGrHqZ,! ioE2LP-Hw38BNqvj0di%28!~~0_3.JPG
Jedno z vyobrazení LVA Z JUDY.

Rossy

06. 07. 2012, 15:13

Spinadlo s hadem 16.století.
http://www.colchestertreasurehunting.co.uk/clothing108f. jpg
http://www.colchestertreasurehunting.co.uk/clothing108.jpg
Stunning 16thC Tudor clothing fastener with serpents head - first one of that type found here

ERKO,

06. 07. 2012, 22:04

hezké)

krtek joy

07. 07. 2012, 08:09

Já jsem těchto věciček našel už 13,některé na poli a nebo v lese.

Rossy

07. 07. 2012, 10:27

Když jsem tu dal odkaz na spinadlo s hadem z 16.století bylo zařazeno do souboru spinadel u kterého byl tento obrázek kde se na šatech používalo.
http://www.colchestertreasurehunting.co.uk/dress4.jpg
Tak že............

Rossy

21. 08. 2012, 18:16

http://www.pewterreplicas.com/detail. asp? id=269&selcurrencies=GBP
Je to novodobá replika nálezu z roku 1400-1450.Když si to přeložíš zjistíš co v dané době takovýto lev znamenal.
Jedna z dalších možností.

novochodec

26. 08. 2012, 14:59

Posílám odkaz na knihu, kde jsou židovské památky s vyobrazením lva.
Blanka Rozkošná, Pavel Jakubec - Židovské památky Čech - synagoga Radnice u Rokycan a Volyně(najdeš na netu), náhrobky Nový Bydžov a Praha starý hřbitov.