Úvod / Nálezy

Havarované lietadlo a moja prvá skúsenosť s detektorom

13. 02. 2007 Autor: Bask75 6359× 27
Tu je môj príbeh. Dúfam, že vás nebude nudiť.
Už od detstva som cestoval vlakom z Bratislavy k mojej starej mame do Trnavy. Bol som ešte malý chlapec, keď raz z vlaku ukázala na Malé Karpaty. Vravela mi, že tam na tom kopci v diaľke raz dávno havarovalo lietadlo a nikto neprežil. Veľmi ma to zaujalo a predstavoval som si, ako sú tam stále porozhadzované kusy lietadla. Chcel som sa tam ísť pozrieť, ale zdalo sa mi to (ako malému) úplne nemožné. Pred sebou som videl pole, za ním vinohrad a ešte ďalej hlboký les. Bolo nemožné sa tam dostať. Keď som cestoval vo vlaku a išli sme okolo, vždy som sa pozrel tým smerom a spomenul som si na havarované lietadlo. Až raz (už ako dospelý) som sa pri pohľade na ten kopec zarazil. Veď ja často chodím do tých končín, ale z druhej strany Karpát na horskom bicykli! Ihneď som si na internete začal zisťovať podrobnosti o mieste katastrofy a čoskoro som sa na miesto vydal osobne.

Miesto najväčšej leteckej katastrofy v dejinách Československa je neďaleko Bratislavy, vo vrchoch Malých Karpát, na pomedzí katastru obcí Vajnory a Sväty Jur. Miesto zarástlo lesom a žiadne trosky už tu viditeľné nie sú. Armáda svojho času s buldozérmi a inou ťažkou technikou všetky stopy zahladila a trosky odviezla preč. Trvalo mi cca 30 minút kým som našiel prvý úlomok lietadla. Bol to kúsok hliníkového plechu a dodnes ho mám odložený. Práve tu ma napadlo, že by bolo skvelé vlastniť detektor kovov. Znovu som naštartoval internet a natrafil som na stránku, kde sa popisuje výroba detektoru formou „urob si sám“. Peňazí nemám nazvyš a tak som sa pustil do výroby sám. Detektor sa podaril. Pracuje slušne doteraz, aj keď nemá žiadnu diskrimináciu. Vyšiel ma asi na 2000 Sk. Rozhodol som sa ho vyskúšať práve na mieste havarovaného lietadla. Už som si predstavoval čo všetko tam nájdem. Najviac by ma potešila dáka osobná vec pasažiera či člena posádky. Pomyslel som na rám okuliarov, či drobnú mincu vypadnutú pri náraze z vrecka. Prišiel som teda na miesto. Rozhliadol som sa, pouvažoval som, kde by sa asi dalo dačo nájsť, pretože miesto katastrofy je značne rozsiahle. Zmontoval som detektor, zapol som ho a prešiel cca 3 metre, keď som začul prvý signál. Opakujem, že to bola moja prvá výprava s detektorom a vlastne aj prvý signál pri hľadaní. V hĺbke asi 15 centimetrov som s lopatkou vykopal švajčiarske náramkové hodinky!!! Takmer som sa zbláznil od radosti a asi 15 minút som nebol schopný pokračovať v hľadaní. Bol som na tom mieste odvtedy ešte dva krát, ale okrem drobných úlomkov lietadla som už nič zaujímavé nenašiel.

Toľko teda môj príbeh. Musím ešte spomenúť, že sa v mojom okolí našli pochybovačné hlasy. Vraj tie hodinky nemôžu pochádzať z vtedy už 48 ročnej katastrofy. Vraj ich tam stratil asi hubár a podobne. Hodinky mali vzadu vyrazené číslo a tak som napísal priamo do Švajčiarska výrobcovi, kde mi ich vek potvrdili. Vymenili sme si zopár mailov a keď som im nakoniec porozprával kde a za akých okolností som hodinky našiel, firma mi ponúkla, že mi ich vymení za hodinky nové z ich produkcie. Vraj si mám vybrať model. Ponuku som odmietol.

 Autor: Bask75

Komentáře

kefa

13. 02. 2007, 10:01

Tak to se teda povedlo! Gratulace

Mirek D.

13. 02. 2007, 10:27

moc pěkný

Iceman

13. 02. 2007, 10:51

Paráda, já jsem si takhle jako dítě došel na Zadný Gerlach pro pár kusů Dakoty....

jezero

13. 02. 2007, 11:05

Tak to jsi udělal velikou chybu. Těchto hodinek, je tady spousta a tudíž jsou dá se říci neprodejné. Ta Švícarská firma, je chtěla hlavně proto, aby mohla propagovat kvalitu svých výrobků a u těchto by měla doložené a zdokumentované co ty hodinky zažily, kde skončily a jak dlouho byly v zemi. Možná, že podle výrobního čísla, jest-li byly fasované, by se zjistil i majitel. Mohl jsi mít nové a určitě mnohonásobně dražší hodinky.

Jumo

13. 02. 2007, 11:19

Myslim ze ja by som ich tiez nevymenil, hoci nove svajciarske hodinky by bolo silne lakadlo. Ale tieto maju v sebe aj kus historie.

jenk007

13. 02. 2007, 11:39

Zajímavé Ale já bych asi taky měnil. Ale...

Bask75

13. 02. 2007, 11:59

Ja viem, ze tieto hodinky su bezcenne. Ale maju pribeh. A pre mna maju cenu. Ta firma nevyraba velmi drahe hodinky. Povedzme ze by mi poslali hodinky za tak cca 15.000 Sk. Za par rokov nosenia budu rovnako bezcenne, ale nebudu mat ani len ten pribeh. Ved tieto hodinky mal niekto na ruke ked lietadlo spadlo! A lezali tam bez povsimnutia cele tie roky. a... ved si precitajte clanok.

Backwood

13. 02. 2007, 12:05

Možná bych radši přece jen ty nové... Co když tyhle nosí smůlu

Bask75

13. 02. 2007, 12:09

... no ved preto ich nenosim a lietaniu sa vyhybam

dabac

13. 02. 2007, 12:21

jo, jo. . na ruke znesiem aj hodiny čo ukazujú čínsky čas , ale tieto by som nevymenil...

jezero

13. 02. 2007, 12:33

Bask75 :
tady nejde ani tak o to, že by jsi dostal lepší hodinky, nebo, že to budeš mít doma schované. Jde o to, že se  příběh těch hodinek a potažmo i toho letce dostane na veřejnost a to je určitě smysl té nabídky, nehledě na reklamu firmy.

DFC

13. 02. 2007, 12:54

Jo myslím, že tuto havárii popisovali v Osudových okamžicích. S těmi hodinkami je to na zváženou. Já osobně nevím, zda bych prodal nebo ne. K příběhu možná není nutné mít za každou cenu předmět doličný, ale dostatečnou dokumentaci k nálezu... Eto tvajo dělo

dakota

13. 02. 2007, 13:32

Jo, jo, reklama-u Verdunu před 10 lety našli u ostatků vojáka plnící pero zn. Parker, bylo v naprosto použitelném stavu i s původní inkoustovou náplní, dotyčná firma ho má ve svém muzeu a udělala kolem toho velkou reklamu.


wsm

13. 02. 2007, 14:19

Škrobi, mohli by ti nabídnout třeba i 100 tisíc za reklamu, kterou by na tom mohli udělat.
Ja bych se pídil po tom majiteli, to může být zábavka na celej život.

vaurien

13. 02. 2007, 16:46

Nechci bejt skeptik, ale spíš bych to tipnul na nějakého toho houbaře. Tyhle hodinky 48 let v zemi určitě neležely. Pokud tedy ovšem nejsou po profi opravě...

Bask75

13. 02. 2007, 17:19

aaa! Uz je to tu! Prvy skeptik. Fakt je, ze tento typ hodiniek sa vyrabal cca v 50.rokoch 20.storocia. A ze su take zachovale? No neviem. Maju odlomenu korunku (asi pri naraze). Strojcek je takmer cely z nerezovej ocele. Rovnako by asi vyzeral aj za 1000 rokov. Velka rucicka sa rozpadla na prach a ta mala k tomu nema daleko.

Bask75

13. 02. 2007, 17:20

PS: a cistenie mi trvalo tiez dost dlho. Cele vnutro bolo plne hliny!

Matwej

13. 02. 2007, 22:47

Myslím, že Jezero má pravdu. Oosobně bych je asi s tou firmou vyměnil(jen bych chěl vedět jméno majitele hodinek). Ty nový hodinky by pak taky měly příběh. Děti Bask 75 by pak říkali svým potomkům. Tyhle hodinky děda dostal......

to vaurien:Pro nálezový stav záleží na složení půdy ve které věc leží.

Robindelez

13. 02. 2007, 23:45

Bask dobre si spravil lebo si myslim ze tie hodinky si nenasiel ty ale oni si nasli teba. A ak niesi povercivy tak ti smolu neprinesu. Tak sa mi zda ze vela ludi to tu robi pre prachy

Bask75

14. 02. 2007, 00:55

Robindelez, tak to si krasne napisal. Priznam sa, ze som znacne prekvapeny postojmi mojich "kolegov". Som si asi doteraz "mrcaseni" trochu idealizoval. Mna vymena hodiniek nenapadla ani na okamih. Ako by som to mohol spravit? Nechapem to. Mozno preto, ze mam nalezov primalo, ale ved aj kazda hrdzava podkova je pre mna velmi dolezita. Robim to pre radost. Prepacte.

trapper

14. 02. 2007, 12:23

Ty hodinky maji takovou historii, kterou nejsi sam schopny ani z desetiny objasnit, coz by se mohlo podarit jmenovane firme a konecny pribeh na kterem by ses mohl podilet, by byl urco zajimavejsi nez nejakej budik na policce. Jinak ti rozumim

lukar

14. 02. 2007, 15:39

Bask75: Prosím tě, napiš mi na email tvojí adresu. Potřebuji se na něco zeptat. Děkuji lukar

lukar

14. 02. 2007, 16:45

Bask 75: Kde najdu návod na výrobu detektoru???

roman70

17. 02. 2007, 14:05

nazdar, tie najdene hodinky maju ovela vacsiu cenu ako nove!!! mas pravdu!!! aspon je vidiet, ze to nerobis pre zisk. mozes sa mi ozvat na k20@centrum. sk

Bask75

18. 02. 2007, 12:33

OPRAVA. Tie hodinky boli v zemi len 38 rokov, nie 48. Prepacte.

vaurien

28. 02. 2007, 09:45

Znova opakuji, že je tam nejspíš ztratil nějaký houbař. Ani těch 38 let nepřipadá v úvahu. Strojek sice nerezový možná je, ale pouzdro a ciferník ne. Kdyby ležely 38 let v zemi s odlomenou osičkou, jsou uvnitř úplně mrtvý. Je mi líto, ale tyhle hodinky mají cenu tak 500 Kč pro zapáleného sběratele. Maximálně...

Bask75

26. 06. 2007, 18:52

Puzdro je pochromovana mosadz a cifernik je kovovy, zda sa ze nerezovy. Takze preco nie?