Úvod / Články

Jak čistit

24. 03. 2011 Autor: Antares 7303× 35
Na žádost některých z vás uvádím jednu možnost jak čistit drobnější nálezy. K úspěchu stačí vysokootáčková malá vrtačka. (cena bez příslušenství Do 1500,-) Lze jí osadit drátěnými kotoučky (na fotce), řezným kotoučem (detailní řezy třeba olověných střel) brusnýmy válečky i filcovými nástavci pro dolešťování drahých kovů. Na náboje, nepokovené mince a podobné věci je vhodný ocelový kartáček, na slabě pokovené mince a odznaky je lepší použít mosazný, případně kotouček s umělohmotnými štětinami. V závislosti na tlaku vyvynutém na předmět je vidět výsledek, ale pozor u ocelových kotoučků, snadno poškrabou a znehodnotí čištěný předmět. Nejlepší je se techniku naučit na bezvýznamných mosazných hilznách nebo mincích. Samozřejmostí je ochrana očí, veřte, že vyndavat si 4mm dlouhej a půl milimetru silnej drátek z oka před zrcadlem není nic příjemného.

Nakonec upozorňuju, že těmi řeznými kotoučky se dá rozříznout na ukázku i nábojnice a cokoliv z měkkých kovů, ale při řezu (i při čištění! ) vzniká teplo, takže né aby někoho napadlo s tím rozřezávat plné náboje případně střely s jiným než olověným jádrem!

 Autor: Antares

Komentáře

Mazurek

24. 03. 2011, 11:46

Nic proti gustu ale křížek je pro mne hezčí před čištěním
Je to ale tvůj nález a tvoje volba
Na desetníku a patroně nebylo co pokazit

18

24. 03. 2011, 11:53

A neni to málo?

kim

24. 03. 2011, 11:58

přííííííjelááá pouť

ppp_1

24. 03. 2011, 13:19

Patina v hajzlu no... Ale tak na některý bezcenný nálezy je to dobrý... Třeba na náboje...

Kajman1

24. 03. 2011, 13:34

Nevhodnej způsob. Akorát zaoblíš rovný linie odznaku. Lepší je ručně.. Na ty náboje to jde. tojanovou vrtačku používám jen při čištění známek. K tomu mám ale spešl kartáček. Tenhle způsob je  na čištění železných věcí spíš. Ale jestli se ti to tak líbý tak to je tvoje věc. já bych to dělal jinak, U těchhle věcí to je fuk, ale kdybys čistil něco starýho a pěknýho tak bys pak mohl litovat

dundee

24. 03. 2011, 13:48

A patina je v pr.. li No ale je to tvá volba...

rock in rock

24. 03. 2011, 14:15

Takhle ta věc nevypadala ani když byla nová... takže špatně

Antares

24. 03. 2011, 15:57

Mazurek: Co je pro tebe hezčí před čištěním mě upřímně nezajímá.

Antares

24. 03. 2011, 16:01

Kajman1: Umíš číst? asi ne, nebo hodně špatně. Psal jsem že je to jeden ze způsobů čištění, nikoliv jedinej. Tak si nech ty svoje chytrý kecy nadoma, nikomu to nenutím.

Kajman1

24. 03. 2011, 17:15

Zrovna tenhle způsob na tyhle věci neni pane chytrej. jsem nástrojař a s kovem dělám celej život. Chtě jsem ti poradit nicvíc když se takhle odvděčuješ za radu tak si ty svoje nálezy przni dál. Tim, že to tady prezentuješ tak naopak nutíš. Nutíš myslt si ty, co s čištěnm zkušeosti nemaj, že tohle je zprávný způsob a to je špatně. jsem dost starej na o, abych něco hanil. Ale pravda je prostě taková. komu není rady......

Kajman1

24. 03. 2011, 17:28

Nebavim se o druhách kartáčků. To mě jako brusiči je jasný, Ale o způsobu a hlavně výsledku vyčištění. jsou i jiný šetrnější způsoby než je vrtačka, a jestli o někomu chceš prezentovat tak musíš upozornit na ně. Jsou tu i lidi, co neumí čistit. nejvíc mě ale zklamala tvoje agresivita. Třeba kolega Mazurek napsal jen svuj názor a já to stejný. jsou i jiný způsoby komunikace. alespoň to vždycky mezi náma hledačema tak bylo. Patrně jseš z nějaké jiné sorty lidí který nerozumim.

brndoš

24. 03. 2011, 17:40

No nevím, osobně si maslím, že staré věci mají mít své kouzlo stáří, patiny a ne lesk jak když vypadnou ze stroje. Ale jak píší kolegové, je to věc každého. Ale dost mne na tomto webu mrzí až skoro agresivita některých "kolegů", kteří nechtějí znát a uznat jiný názor, než ten svůj.
Musím jen konstatovat, kde že jsou staré dobré časy detektorwebu

brndoš

24. 03. 2011, 17:41

Ach jo, myslím samozřejmě tam má být.

pliza27

24. 03. 2011, 19:35

tuhle věcičku jsem dostl před dvěma roky od manželky k vánocům a čistí se sní dobře, jen se nesmí tlačit a patina ostane, vše se dá dělat s citem a je to opravdu dobrý pomocník

makar

24. 03. 2011, 19:38

To snad nemyslíš vážně!! Chemie by udělala to samé a určitě by byla šetrnější. Jo jo, v začátcích naděláš kopanců . Časem zmoudříš a naučíš se.

18

24. 03. 2011, 20:19



Jak čistit

Na žádost některých z vás uvádím jednu možnost jak čistit drobnější nálezy. K úspěchu stačí vysokootáčková malá vrtačka. (cena bez příslušenství Do 1500,-) Lze jí osadit drátěnými kotoučky (na fotce), řezným kotoučem (detailní řezy třeba olověných střel) brusnýmy válečky i filcovými nástavci pro dolešťování drahých kovů.

Hlavně se nerozčiluj, je tu dost lidí co má s čistěním problem a ty sem vlepíš takovej dementní návod.

Antares

24. 03. 2011, 20:24

Kajman1: Nástrojař, brusič... Taky sem dost starej na to abych věděl jak co čistit. Co je na těch nálezech zprzněnýho pane chytrý nástrojaři? Kolegové se mě ptali na způsob čištění tak sem ho prozradil, je to špatně? Neříkám že nemáš pravdu co se týká čištění odznaků. A žádnou agresivitu nevidim, jen mi vadí když si o sobě někdo moc myslí.

Antares

24. 03. 2011, 20:26

makar: Jasně, další pan chytrej "chemik"

Antares

24. 03. 2011, 20:36

Znovu říkám že tenhle způsob je jeden z mnoha, a neni žádym návodem na zázraky.
A pany dokonalý a nejchytřejší prosim aby se zdrželi hloupejch odpovědí.
Rozumnej příspěvek je vítán.

Hampr

24. 03. 2011, 23:06

Na buldika nešahej

Kajman1

25. 03. 2011, 07:17

Ty si pořád myslíš, že tě někdo chce přechytračovat. Na to nemám čas a ani povahu. Jen jsem napsal, jaký mám zkušenosti já. Nic víc. Už se týhle debaty neučastnim.

Lukas87

25. 03. 2011, 09:14

Nevis co je spatne. se koukni na ten krizek se leskne jak psi kule. kazdopadne jestli se ti to libi a mas z toho radost tak ti davam jinak pro ostatni urcite to nikde nikdy a na nekym nezkousejte.

ETTT

25. 03. 2011, 12:59

toto cisteni ok, nicmene taky zastavam nazor, ze stare veci se nemaji lesknout jak psi kule, ono staci mene tlacit pri cisteni a zistane i patina, jen se dostane blato z mist, odkud se to neda jinak dostat. kazdopadne na hlinik, bych toto nepouzival, 10h by byl urccite lepsi po setrnejsim cistei, ja preveruju zubni kartacek a solvinu. cisteni hliniku na vrtacce bere prilis moc kovu.

Krutor

25. 03. 2011, 16:29

Antares: Jen co jsem viděl první fotky, hned mě napadlo: "Zas jeden chudák, co si naběhl"... Pak jsem se dostal ke komentářům a zjistil jsem, že mám opět pravdu. Tvůj způsob čištění nálezů zavrhuji, nelíbí se mi a až na vyjímky, to takhle dělat nebudu. Děláš to samé, jako Olda41 a někteří další. To ovšem neznamená, že se tady po tobě budu vozit jako na kolotoči, jak to udělali ostatní. Jsou to tvoje nálezy, tvoje názory atd. Neexistuje důvod, proč by se do tebe měl někdo navážet tímto způsobem. Vyjádřit nesouhlas se dá i slušnou formou.
Řekl bych, že leštění už není formou čištění, ale formou uvedení nálezu do stavu v jakém se nalézal těsně po vyrobení. Pokud se při čištění maximálně zachová ušlechtilá patina a ostatní známky stáří, má nález o to větší punc historické památky a jeho cena je o to větší. Takhle vyleštěný křížek byl vyroben včera a těžko někoho přesvědčíš o opaku. Měj se a uber lesku.

vendy

25. 03. 2011, 18:34

no můj názor na čičtění je že drátěnej kartáč jen na podkovu!! odznaky.... jen šetrně vodou kartáčkem také je dobré dřívko s hrotem jiná kapitola je  elektrolíza prostě se to chce pokusit zachovat autentický stav. Začít vodou a postupně se rozhodnout jak dál.

zero

25. 03. 2011, 19:45

Antares- proč sem píšeš když pak každého, kdo ti odpoví a nesouhlasí s tebou pojebeš?
Pokud se tobě ve sbírce líbí věci co se lesknou jak psí kule je to tvoje věc. Pro mě by ty věci ztratily to hlavní- že je na nich vidět a poznat, že jsou staré a prošly někomu rukama. Takže se klidně zlob, můžeš mě nazvat dalším chytrákem, ale ničíš historii těch věcí- a to si ani nezaslouží.

zero

25. 03. 2011, 19:53

Jo a ještě jen tak na okraj- ten rozlišovací znak stavebnictva je tzv. mořená varianta. Ty jsi z něj udělal nereálný model. No a o tom je přehnané leštění.

Brigadýr

25. 03. 2011, 20:23

jejda náš pétépáckej buldík neboli stavebně silniční vojsko 7 fotka

Brigadýr

25. 03. 2011, 20:25

jejda náš pétépáckej buldík neboli stavebně silniční vojsko 7 fotka

Antares

25. 03. 2011, 22:10

Tak sory že sem něco řek Místo těch keců by ste sami mohli poradit jak na to, ale to bych toho chtěl asi moc.

lumur

27. 03. 2011, 19:28

Toho krizku je skoda...

veteran1968

01. 04. 2011, 20:26

Vyčistil si tomu roky, teraz je to nove ako z vyroby. Neber si to v zlom

Piras

03. 04. 2011, 08:48

pánové, já nálezy čistím léta způsobem, jak píše Antares, ale pozor-používám pouze umělohmotný kartáč a co nejmenší otáčky a patinka zůstane. Ostatní kotouče používám na odrezené zbraně a velké předměty, kde se již nedá nic zkazit. Každý má na čistění nálezů svůj 100 procentní recept. Hlavně nikoho nenapadat-není to etické. Čištění zdar a mnoho krásných nálezů vám všem přeji.

Swoop

04. 04. 2011, 20:52

myslím, že jemná ocelová vata je daleko šetrnější. Používám ji na silně znečištěné mince nebo svátostky. Patina má své kouzlo a v případě křížku je škoda takto silně postupovat při čištění

vitav

11. 04. 2011, 20:48

já bych Antarese neodsuzoval, protože poškození nálezů posunem v zemině je mnohem zásadnější a rýhy jsou po celém předmětu