Úvod / Nálezy / Půdovky atd.

K smíchu, nebo k pláči?

09. 05. 2014 Autor: Ateas 5788× 37
Tak zde máme další výročí konce války. Dnešní režim je takový, že se ve sdělovacích prostředcích setkáte s informacemi hlavně o vysmátých vojácích US army, povstání v Praze. O tom, že podstatnou část území republiky během jara 45 obsadili Sověti se trochu zapomíná.

Ale k věci. V souvislosti s příchodem vojáků Rudé armády se většinou mluví o jejich chatrném vzhledu, krádežích, znásilněních apod. Také u nás ve Slezsku když se někoho, kdo si to pamatuje zeptáte, většina jen mávne rukou a řekne "Pane, to byl dobytek... ". Ženské že měly nařízeno nevylézat ze sklepa... "Osvobození" málem odnesl i pradědeček. Už, už ho mužici chtěli za kožený kabát zastřelit, naštěstí se do toho vložil oficír a nějak to urovnali. Hořká pachuť však zůstala...

Nedávno jsem v pozůstalosti narazil na zajímavé dokumenty. Orgány v nich potvrzují panu Kolarzovi odcizení jízdního kola a hodinek. Mnoho lidí o temné stránce vítězství nad nacisty vypráví/ělo, málokdo však má dokumenty, které jednání ruských vojáků potvrzují. Máte někdo něco takového ve sbírce?
Pěkné nálezy přeje
Ateas

Komentáře

Tayla

09. 05. 2014, 10:53

tak oni ani američané nebyli svatouškové, avšak byli více vzdělaní a lépe vybavení. . ale zločiny tu páchali také... a to co potom český národ dělal při vyhoštování němců taky nebylo černobílé... člověk by se ale musel vžít do všech těch lidí, proč tak jednali...

honda2

09. 05. 2014, 10:57

Dyť si toho mužika, vytrženého někde z tajgy. Co on věděl o Evropě.
Jakmile překročili hranice ruska, byli u nepřítele a tak rabování byla pouze malá válečná kořist.
V ruské zóně Německa má 80 % dětí narozených v 46 ruské kořeny.
O tom se mluvit nesmělo.

Alison Burger

09. 05. 2014, 11:00

takýchto činov sa večšinou dopúštali vojaci trestných jednotiek, ktoré sa skladali z vrahov a zlodejov ale aj politických veznov, títo boli nasadzovaný v predných líniách a v armáde maršála Malionovského ich bolo požehnane a ešte k tomu boli takéto činy v červenej armáde trestané

Burchinal

09. 05. 2014, 11:08

Já bych se v takových věcech nedloubal. Byla prostě taková situace a jsem si jistý, že byla podobná ze všech stran.
Je potřeba si uvědomit, že byla velice drsná válka, která i dnes dokáže z kulturních a civilizovaných lidí udělat během pár týdnů všeho schopná zvířata.
Takže, pokud jsme to nezažili a nemáme možnost se do té situace vžít, nebo si ji vyzkoušet, tak bychom neměli nikoho za nic odsuzovat. Už jen proto, že bychom se možná sami v takových situacích nezachovali o mnoho líp.
Buďme rádi, že je to pryč a dělejme vše pro to, aby se nic podobného už nikdy neopakovalo.

Vojtaci

09. 05. 2014, 11:10

takového chování se dle pamětníků dopouštěli příslušníci druhosledových jednotek a kozáci, prvosledové jednotky varovaly obyvatelé, aby schovaly ženy, alkohol a cennosti, obyvatelé varování nedbali a potom se nestačili divit
za rabování byl trest smrti bez soudu, důstojníci stříleli své vojáky při činu na místě

Ada007

09. 05. 2014, 11:15

Jo jo, je to hnus. Todle nám ve škole nějak zapoměli říct.
Hlavně, že to byl samej GEROJ a pak tůto.
To v západních čechách po válce běhali malí černoušci
a neřekl bych, že by amíci znásilňovali a drancovali
jak Ivani.
Jen by mě zajímalo, jak to vysvětlili politický pracovníci, že
tu po osvobozeneckých vojs Rudé armády zůstali černoušci.

Vrky_cz

09. 05. 2014, 11:25

souhlasím s Burchinalem. . Byla to prostě taková doba ten, kdo ji nezažil ví v podstatě vše z druhé ruky a dál, takže ví v podstatě prd.

Stepek

09. 05. 2014, 11:52

Burchinal

formy

09. 05. 2014, 12:07

také souhlasím s BURCHINALEM
TOYOTA nedávno dávaly dokument kdy ruský voják mohl posílat 1x měsíčně 5kg toho co nakradl a důstojník 10kg, tak nevim

zero

09. 05. 2014, 12:21

Burchinal- Amen!

Rossy

09. 05. 2014, 12:38

NO, když někomu stačilo kolo....... http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/249810/zemrel-kontroverzni-sberatel-u-ktereho-nasli-cast-hitlerova-miliardoveho-pokladu. html
Burchinal

honda2

09. 05. 2014, 14:12

Burchi to napsal výstižně a přesně.

ateass

09. 05. 2014, 14:22

No osobně si nemyslím, že by se na věci co se ve válce děly, mělo zapomínat. S tvrzením, že to dělali všichni bych to taky nepřeháněl. Zločiny to neomlouvá! I ve válce se lze chovat slušně, hlavně za frontou.
Je právě smutné, že k těm nejhorším věcem ze strany sovětů docházelo právě po přechodu fronty, což je podle mě zásadní rozdíl ve srovnání s jinými armádami. Nejednalo se o žádné vypjaté situace kdy by vojákům šlo o život a museli se chovat k civilům agresivně... A ta kulka za rabování, to asi těžko, pak by do Berlína nikdo nedošel...

Ještě se chci zeptat, narazil na obdobný dokument někdo?

fagin

09. 05. 2014, 14:35

Má to i humorné stránky, můj brácha má kovářovu dceru a její babička měla na skříni kufr s čokoládovýma figurkama. Byly tam hodně od předválky a po každých vánocích se uklízely. Bylo to plesnivé a červivé a sověti to zblafli ani se neposrali. Jo to by američan nepřežil.

Fík

09. 05. 2014, 16:28

Nedávno jsem viděl zajímavý dokument o samurajských mečích co se ztratili po válce v Japonsku a objevili se z ničeho nic v americe, to samé spousta německých zbrojovek a jejich archivy a prototypy se také záhadně objevují v americe, některé známé příběhy z Vietnamu také neukazují amíky jako hrdiny, ale jako zdrogovanou ožralou armádu. takže pak si vyberte. nám také dokumenty ze štechovic nejdřív zmizely a pak se nekompletní vrátily, takže kdo jsi bez viny hoď první kamenem. Jak píše Burchinal, a to co napsal toyota je také pravda.

Alison Burger

09. 05. 2014, 18:19

každý si odnášal domov vojnovú korisť, jak Rusi tak aj Amíci ale predovšetkým Nemci v Rusku, to čo tam robili vyvolávalo vo vojakoch červenej armády zlosť a tak z pomsty v Nemecku všetko ničili a rabovali, tak ako nemci

Rozum

09. 05. 2014, 20:13

Co vice dodat?

Krutor

10. 05. 2014, 22:06

No a už je to tady zase... O co v tomhle článku vlastně jde? To že rusové považovali kapesní hodinky za cennou kořist bylo dané tím, že do konce války nebyla v SSSR zabezpečena soběstačnost ve výrobě hodinek a byl jich tudíž velký nedostatek. Byly jiné výrobní priority... třeba traktory. To, že lidem brali hodinky, nechci říct kradli, je sice smutné, ale i kdyby vzali všechny v republice, byla by to vzhledem k válečné situaci hodně malá daň za osvobození od fašistů. Nezapomínejme, že na území ČSR bylo zabito asi 156 000 vojáků (Američanů 299!!! ). To je to podstatné a ne pár "ukradených hodinek", které se s oblibou vytahují vždy, když je potřeba nějak pomluvit, nebo zostudit rusy. Nabízí se otázka, co má pár před 70lety ukradených hodinek společného se současným ruským obyvatelstvem? Mám je proto nenávidět? Nejde jen o hodinky. Ve spoustě současných filmů se tenhle motiv narážek na naše východní sousedy objevuje více než hojně. Náhoda to samozřejmě není, jde o cílenou propagandu, která má dokázat naši morální převahu ("západu") a ubohost a zbytečnost Slovanského obyvatelstva, které si přímo říká o vyhlazení.
To, že rusové posílali válečnou kořist z Německa ve zvláštních vlacích je pravda a co má jako být? Kolik toho ukradli němci jenom na Ukrajině o tom se ale nemluví! Mangan, nikl, uhlí, železná ruda, dobytek, obilí, dokonce i úrodnou černozem vyváželi do Německa, ale to se dnes "omlouvá" tím, že to byli "fašisti"... Jestli jsem tomu dobře rozuměl, tak když tě někdo přepadne, znásilní a okrade, tak ty mu to pak až se situace obrátí, nemůžeš vrátit i s úroky, protože přece nebudeš stejně špatný jako on...? ! Aneb "Nejsme jako oni! ". Tohle vymysleli lidé, kteří kradou, lžou a znásilňují a pak když jim hrozí odveta stylem oko za oko, tak vyřvávají tyhle stupidní hesla.
Nejsem zastáncem nějakého tajení událostí, ale je rozdíl mezi informováním a propagandou. Dnes naše média neinformují, ale nekriticky propagují upadlou západní kulturu jako vrchol všeho blaha a to co přichází z východu jako zbytečné, nikomu nepotřebné. Je mi stokrát milejší prostý mužik, který si doma okopává brambory a když je potřeba vezme do ruky kalašnikov a jde bránit svou zemi, než američan milionář, který všude propaguje, svůj styl života, ale už nikde neříká, že si tak "dobře" žije, jen díky tomu, že žije na cizí účet!
Stokrát bych si rozmyslel, tyhle "důkazy" někde zveřejňovat, protože to bych se musel zároveň ptát našich západních "kamarádů" na spoustu věcí z 2sv. v., na které by se jim určitě nechtělo odpovídat...

197100aa

11. 05. 2014, 09:04

Burchi má pravdu muj děda prošel válkou a co vyprávěl tak to bylo strašené a jak říkal byli hovada na každí straně, budme rádi že máme HENTEN MIER přeji všem hodně zdaru.

liborradek

11. 05. 2014, 13:57

Krutor-výborně napsáno

liborradek

11. 05. 2014, 14:03

Ještě k těm kolum-v bakově když rusák ukradnul kolo a čech si stěžoval oficírovi tak ten prej nechal na návsi nastoupit jednotku vytáhnul pistoli a řek okradenýmu ad ukáže kdo to byl. Čech byl rozumnej a údajně ho nepoznal kolo mu zůstalo a Ivan se třeba polepšil.

dolin

11. 05. 2014, 14:37

Vždy to chce obšírnější pohled! Určitě to co viděli rusové postupujíc směrem na západ za německé krutosti, to nebyla selanka, ale otřáslo by to i krutě otrlým jedincem!!
A ohledně znásilnění a plenění,.. borci ono to není zase tak černobílé!! Ruská propaganda nebyla zase úplně čistá v tomto směru. Zkuste si najít projevy a texty I. Ehrenberga http://www.berlin-1945.com/horrors-of-war/ilya-ehrenberg-texts/ (výtah naglicky) a pochopíte, že se opravdu neměli rádi že tak nějak ten prostý voják to "měl" dovoleno,.. víceméně,...
Za mě - jsem rusům vděčný a to opravdu úpřímně a hluboce! Dnes bych tu bez nich nebyl!

Krutor -

mstidruh

12. 05. 2014, 10:03

Valečná kořist je právo vítěze o tom nejní potřeba diskutovat.

ateass

12. 05. 2014, 10:07

"Stokrát bych si rozmyslel, tyhle "důkazy" někde zveřejňovat, " - co to jako má bejt? Vyhrožuješ mi? To jako nemůžu ukázat originální dobové dokumenty a zeptat se zda někdo něco podobného náhodou taky nemá? To podle tebe mají být navždy někde schované proto, že se někomu nemusí hodit? Předvolání na gestapo co mám ze stejné pozůstalosti taky mám nechat někde zaprášené, protože dneska jsou Němci kamarádi?

"protože to bych se musel zároveň ptát našich západních "kamarádů" na spoustu věcí z 2sv. v., na které by se jim určitě nechtělo odpovídat... " zeptej se, určitě nebudu proti, otázka je zda máš nějaké hmatatelné důkazy nebo se jedná o info z 2 nebo 3 ruky...

jen aby bylo jasno proč mě sovětské chování nepřipadá jako normál, oni totiž byli cílem násilností nejen Němci nebo Maďaři, ale i polští, čeští nebo ukrainští civilové, ti jako zavinili čím? jen tím, že bydleli ve špatném místě? a zkuste říct rodině člověka, kterého náhodou ruský lapka zabil pár hodin po odchodu Němců proto, že se mu nelíbil, že je to "daň za osvobození"
hodinky, kolo - jistě, jsou to pro nás blbosti, otázka je proč museli sověti lidem hrozit samopaly aby je dostali?

ateass

12. 05. 2014, 10:12

"Valečná kořist je právo vítěze o tom nejní potřeba diskutovat. " ano, a proto je třeba loupit i spojence...

sosna

12. 05. 2014, 11:24

Ateas-
O nás jako o spojencích rusů nelze mluvit ani náhodou.

traktak

12. 05. 2014, 13:00

Hornet57

14. 05. 2014, 16:19

Krutor - je to zcela přesné, ale lidem trpícím rusofobií radost neuděláte.

124Pavel

14. 05. 2014, 17:40

Strejda mi vykládal, že když byl na základce, tak dostali za  úkol zeptat se prarodičů, jaké to bylo když přijela rudá armáda. Jeho kamarád se zeptal dědy, ale ten asi nepochopil, že je to úkol do školy. A když na něj druhej den přišla řada, tak povídá: když přijeli rusové, tek dědu zmlátili a sebrali mu hodinky a kolo...

Giftmacher

15. 05. 2014, 08:47

V knížce "zápisky rozvědčíka" se taky píše o tom, že si jeden ruský partyzán půjčil někde kolo, aby rychleji splnil úkol. Majitel o tom samozřejmě nevěděl. Boris Charitonov aka major Krylov jakožto velitel skupiny mu prý přikázal kolo vrátit

nekopu

19. 05. 2014, 11:44

Každá zlatá cihla je značená a přesto to amíkům nebránilo to šlohnout a poslat do USA a nebylo to zlato jen Adovo ale taky NAŠE a jiných státú

popop

20. 05. 2014, 12:27

Blbost...

Robo285

21. 05. 2014, 07:52

Dedo povedal, Rusi boli hovada, ked prišli - rabovali a brali hocičo ani nevedeli čo berú napr. ked mu zobrali krém na topánky a natierali si ho na chleba

maraxp

21. 05. 2014, 17:25

zaplať pánbu za to co bychom jinak teď lovily na lágrech?? Jen tokatevy a dvaaosmdesátky

Lothar

22. 05. 2014, 11:10

Krádež bych klidně omluvil dobou a okolnostmi. Ovšem znásilňování je naprosto neomluvitelné. Třeba na Hlučínsku žije dodnes mnoho lidí, jimž matky nikdy neřekly, kdo je skutečný otec... tyto znásilněné ženy si trauma nesly celý život s sebou a mnohdy se ani nemohly provdat.

Lothar

22. 05. 2014, 11:10

Krádež bych klidně omluvil dobou a okolnostmi. Ovšem znásilňování je naprosto neomluvitelné. Třeba na Hlučínsku žije dodnes mnoho lidí, jimž matky nikdy neřekly, kdo je skutečný otec... tyto znásilněné ženy si trauma nesly celý život s sebou a mnohdy se ani nemohly provdat.

robik88

28. 06. 2014, 10:45

Krutore, ty jsi komediant...