Knoflíky potřetí
Tímto knoflíkem jsem na Detektorwebu začínal a pořád mi nedá spát. Sám jsem si ho v jednom z příspěvků určil na 15.-16. století, dobu gotiky a shodl jsem se na tom i s panem Jezerem, který ho hodnotil na základě způsobu odlévání. Nezávazně se ho snažili zařadit - podotýkám, že většina pouze na základě fotografií - i odborníci z Prahy, Brna, Zlína a Nitry. Tady jsou jejich názory.1.-Nejsou středověké.
2.-Možná pocházejí z období stěhování národů a období Říma.
3.-Nejsou slovanské.
4.-Nejsou avarské.
5.-Nejsou staromaďarské.
6.-Možná Tataři, kuruci.
7.-Nepocházejí z Těšínska.
Nabízím srovnání stylu výzdoby s touto naušnicí. Je to výrobek východních Gótů, kteří se vyznačovali tak typickým úměleckým stylem a ve středověku byly takové názory, že úmění gotiky bylo pojmenováno podle nich a nazýváno barbarským. Jestli tedy knoflíky nevznikly ve 4.-5.století, vypadá to, jako by ten někdo tuto předlohu znal.
Přispívat do diskuze a hlasovat pro vybrané komentáře mohou jen registrovaní. Prosíme, zaregistrujte se nebo se přihlašte!
Komentáře
Tatino
04. 02. 2011, 11:38Nemozem si pomoct, VELMI mi to pripomina emailove merovejske sperky z Francie. Vek - okolo 450 az 500 n. l.
Krutor
04. 02. 2011, 16:37ROSSY: Určitá podobnost tam je, ale nic, z čeho by se na něco dalo usuzovat. Keltské šperky a secesní mají větší podobnost. Co zkusit rozbor kovu?
Rossy
04. 02. 2011, 17:14To:Krutor. Bohužel jsou v muzeu. Stejně bych nevěděl jak takový rozbor udělat. Původně jsem si myslel, že jsou stříbrné a tak jsem jeden z nich vyvaři v kyselině citronové a zůstal stříbrně lesklý. Ale to k určení kovu nepomůže. Pouze se dají některé kovy vyloučit.
Rossy
04. 02. 2011, 17:33Vlastně i Jezero by nejraději věděl druh kovu. A myslíte, že je to tak důležité. Snad jem ještě nenarazzi na kov a jeho různé slitiny které by nebyly používány už od starověku.
Rossy
04. 02. 2011, 17:44Nemyslel jsem hliník.
jezero
04. 02. 2011, 21:21Na druhu kovu určitě záleží, protože né každý kov se používal na všechno a v každé době.
tady to není vidět, ale podle oka na zadní straně se jedná o knoflík. I když nemusel být funkční. Ve středověku měli oděv na šněrování na zadní straně, ale na přední měli našity dvě řady knoflíků pro parádu. Podobný motiv jsem viděl na starých Ruských mincích, ze 12-13 století.
Rossy
04. 02. 2011, 21:53To:Jezero. S těmi kovy máte určitě pravdu. Víte, ono je mnohdy stejně zajímavé a dobrodružné zjišťování původu a účelu nálezu jako samo detektorování. Navíc se člověk i tu na webu může něco přiučit.
Rossy
06. 02. 2011, 10:10Na celém tom problému je zajímavá jedna věc. Jestliže výroba těchto knoflíků spadá do období středověku, že jsem ještě nenarazil alespoň na knoflíky obdobného tvaru nebo knoflíky ploché. Vždy se jedná o knoflíky prostorové. Jako jsem neviděl například knoflíky arsenbronzové čtveraté.
Dede
07. 02. 2011, 09:12odle všeho se jedná o šperk z 5.-6. století, tedy skutečně z období stěhování národů. Přihrádky, podle všeho zlaté, maximálně stříbrné pozlacené, jsou vyplněné tzv. almandiny (něco jako český granát), nebo sklem, někdy se také hovoří v literatuře o přihrádkovém emailu či inkrustaci. Jakoby vroubkovaný okraj podkladu destičky je obdobný např. na ptačí sponě z pohřebiště v Novae, uložené v muzeu Svištov v Bulharsku. Takové šperkařské práce se dávají většinou do souvislosti s Ostrogóty, ale rozšířené jsou i v prostředí Hunů či Fanků. Podle formy předmětu by se dalo snad uvažovat o rozdělovači, umístěném např. v rámci garnitury opasku. Nahoře by to bylo uchycené na jednom řemínku, zespoda už by mohly vycházet řemínky tři.
Rossy
07. 02. 2011, 16:31To:Dede. Asi jsme se nepochopili. Připádá mi, že určuješ ten obrázek v levo. Můj nález je ten na pravo. To v levo je naušnice z hrobu gótské ženy. Stejné naušnice, jen z jinými počty a druhy závěšků jsou i v nálezech merovejské doby. Dal jsem ho zde jen pro porovnání.
Rossy
07. 02. 2011, 16:33To:Dede. Asi jsme se nepochopili. Připádá mi, že určuješ ten obrázek v levo. Můj nález je ten na pravo. To v levo je naušnice z hrobu gótské ženy. Stejné naušnice, jen z jinými počty a druhy závěšků jsou i v nálezech merovejské doby. Dal jsem ho zde jen pro porovnání.
Rossy
10. 02. 2011, 17:55ještě k těm merovejcům které jste tady vzpomínali. Odvozovali svůj původ od samotného Krista. V mnoha jejich špercích se objevovaly náboženské motivy. Je zajímavé že i tato ozdoba jde takto posuzovat. Sedum přihrádek je sedum svátostí. Trojúhelníkový tvar je svatá trojice. Kruh je je znak boží a tady dva kruhy vytvořené jedinou čarou znamená dvojjediný. Pak by to znamenalo, že jako růženci nemůžeme říkat korále tak i této ozdobě nemůžeme říkat knoflík.
Rossy
10. 02. 2011, 18:02To že se některá čísla nebo motivy objevují dvakrát, jako 7 na naušnici vychází zase z jiné tradice jejímž nejvýznamějším představitelem byl merovejský básník Venantius Fortunatus, který tvořil tak zvané numerické básně. Jeho práce získaly oblibu právě v době gotiky. Jednalo se, jednoduše řečeno, o psaní do obrazců které daný text zobrazovaly a jejihž zjednodušením při vypuštění textu vznikaly právě takovéto ozdoby.
Rossy
11. 02. 2011, 16:59Omlouvám se. Mělo tam být.. numerická symbolika, metrická poezie a labyrintové básně a ne numerické básně.
Rossy
17. 02. 2011, 22:04Možná ještě pro toho kdo snad ty moje úvahy čte. Použil jsem termín bůh dvojjediný. Vím, že se používá termín trojjediný. Ovšem v nejstarších křesťanských církvích--dodnes například v Armenii- se u boha uctívala dvojjedinost.
james86
04. 08. 2011, 01:12dost zajímavý a poučný
Rossy
27. 08. 2011, 22:46To:james86.Díky, ale vždy ber v úvahu, že jsou to jen mé úvahy a pravda může být docela někde jinde. Jenom mne štve, že dodnes se nikomu nepodařilo zařadit, zcela průkazně, tyto knoflíky k nějakému kulturnímu okruhu. A už jenom to, že i archeologové se pohybují v rozptylu několika století je přinejmenší zajímavé.