Kování knižní vazby nebo nákončí opasku?
Tuto otázku si ve svých pracích kladou mnohdy i odborníci. O malém, kolem sedmi centimetrů dlouhém bronzovém artefaktu, byly napsány i odborné práce. I my jsme se tu o něm několikrát bavili. Je zajímavé, že po sobě toto kování nezanechalo stopu v dobových iluminacích či obrazech. Nebylo nalezeno, pokud mám informace, jako součást nějakého předmětu. Někdo ho řadí mezi kování opasku jako nákončí a u druhých převládá názor, že se může jednat o kování knižní vazby. Opasek, podle různých katalogů vede a proto se budu věnovat knižní vazbě. Samotný artefakt je stylem provedení gotický a ta se začíná projevovat od druhé poloviny 12. století a pokračuje ve vrcholném středověku. Zhruba tedy tři staletí. Samotné datování kování, když vezmeme horní a spodní hranici od různých autorů, se pohybuje od 13. do 15.století. Není nic jednoduššího, než dohledat, jak vypadaly knihy té doby. Potřebujeme najít takovou knižní vazbu, která by se používala po celé toto období.První knihy bývaly pouze omotány například koženým páskem. O kování se dá hovořit u knih s pásky upínacími. Knihu v té době tvořily vnější dřevěné desky, například potažené kůží, kde ke spodní desce byl uchycen pásek kůže, který knihu obepínal. Na pásku byla kovová destička s otvorem, nebo jen otvor, pro zapnutí do trnu umístěném na ploše horní desky knihy. Za touto destičkou byl ještě kousek pásku s nákončím pro snadnější úchop při zapínání a odepínání. Právě tento styl vazby přetrvával, současně s jinými nastupujícími postupy, od 12. - 15.století.
Druhým typem uzavírání knihy, který se začal používat zhruba ve stejném období, byl hrot vbitý do hrany horní dřevěné desky a pásek, uchycený na spodní desce, s otvorem nebo očkem na svém konci, se za něj zachytil. Postupem doby byl tento vbitý hrot nahrazen kováním fixovaným na horní desce, kterou svým hrotem přesahoval. Právě toto byla jedna verze, kterou použil autor německého článku, jako možné použití námi popisovaného kování. Já ji ale zavrhl. Kování se totiž někdy nachází i se spodní kovovou destičkou a prostor mezi nimi je tak úzký, že vylučuje uchycení přes dřevěnou desku knihy. Navíc byla jiná, takto fungující kování, fixována k desce i na hraně a zde se kolikrát jedná jen o jeden nýt na straně protilehlé. Autor rozkresluje ještě jeden způsob pomocí zachycovače. To by ovšem vedlo u kování k viditelnému poškození. Sám také oba tyto způsoby v dalších článcích zavrhne a nakonec se v poslední práci snaží najít analogie v kování opasku. Teoretické použití kování jako nákončí upínacích pásků však nezmiňuje. Právě toto je snad jediná teoretická možnost, alespoň podle mne, použití kování v knižní vazbě.
Další variantou, uzavírání knihy pomocí upínacích pásků, je použití spony dírkové deskové, která se vyvinula z oné ploché destičky s otvorem. U ní však už chybí pásek s nákončím. Pro snadnější manipulaci při zapínání a odepínání však byla dovybavena předním očkem, do kterého se vyvazovala tkanice. Že mohly být i současníky námi zmiňovaného kování, nám dokládají někdy i totožné rytiny. Vazba zákazníka.
Když si prohlížíme nálezy tohoto kování, je velmi časté jeho zlomení v oblast dírky pro nýt. Zdá se, častěji než u kteréhokoliv jiného typu kování. To mne vede k domněnce, že přímo toto kování bylo často přímo uchyceno prsty a bylo s ním manipulováno. To by odpovídalo zapínání nebo otevírání knihy.
A ještě jedna otázka, která se vždy objeví. Mohli mít lidé dané doby vůbec tolik knih, když se nalézá tolik knižního kování. Lidé si knih vážili, byly i dost drahé, dědily je i další generace. Musíme však vysledovat dobu, kdy se ničily. To se dělo co byla kniha knihou. V předhusitské době se ničily knihy autorů, ze kterých vycházel Hus. Husité ničili a vypalovali kláštery s knihovnami plnými ručně psaných knih. O množství knih nám nejlépe vypovídá doba rekatolizace. Jen samotný Koniáš nechal zničit podle střízlivých odhadů kolem 30 000 svazků knih a na jeho indexu byly knihy od roku 1414. Nebyly to jen knihy z knihoven, ale existují záznamy, kolik knih to bylo v té které obci. Takovéto kování mohlo být v daných dobách i to jediné, co po knihách zbylo. Vždyť o dílech některých autorů se dozvídáme jen zprostředkovaně.
Určitě jsem nijak zvlášť neobjasnil účel tohoto artefaktu. Někdo třeba zná i práce, kde jsou doloženy nezvratné důkazy k jednomu nebo druhému tvrzení.
Berte tento příspěvek jen jako můj pohled na danou problematiku.
Práce ze kterých jsem čerpal.
Eike Barbara Dürrfeld - Prüfung der Bücher und Buchschlussarmaturen
Defunct mittelalterlichen Dorf Konůvky PhDr. Z. Měchurová, Ph. D.
Crhonková - Fenomén pálení knih
Karina Sojková - Kovové prvky v knižní vazbě jejich vývoj, výroba, restaurování a konzervace
Buchschließen des Spätmittelalters in der Lausitz - Armin Volkmann
Buchschließe oder aus Riemenzunge Sellessen (Kreis Spree-Neiße) - Wer kennt Vergleichsfunde? Armin Volkmann
Zwei spätmittelalterlichen Bunt Armaturen und ihre Parallelen Niederlausitzer - Armin Volkmann
ROSSY
Přispívat do diskuze a hlasovat pro vybrané komentáře mohou jen registrovaní. Prosíme, zaregistrujte se nebo se přihlašte!
Komentáře
Azaz163
27. 01. 2017, 11:40Jabka a hrušky dohromady. Nákončí zákončení zejména motivem žaludu na konci nelze dávat dohromady s tím druhým typem. Jak to bylo uchyceno např. zde https://ctrlv.cz/lO8S (zdroj Fingerlin 1971, 115).
Měchurové to jako kování knižní vazby nemá interpretované, píše o tom jako o "kování s heraldickým ukončením" (Měchurová 1989, 473). V textu je více podobných chyb nebo nepřesných formulací. Jestli máš zájem tak to mohu na mail poslat seznam literatury k tématu.
Rossy
27. 01. 2017, 15:22To:Azas163.
No, začnu asi tak. Toto není odborná práce, ale příspěvek ve formě úvahy. Je to zkratkovité a mohl jsem se dopustit chyby.
K té Z. Měchurové. Nepsal jsem, že to tak přímo určila ona. Je to nákončí z její knihy a nevím jestli náhodou z roku 2002.Důležité je také, jak toto její kování inpretují i jiní autoři odborných prací. Z historie opasu cituji:Cituji:..... konstrukčně bychom mohli chápat kování jako opaskové nákončí, pokud by ovšem šíře nejužší části nedosahovala pouhého 1cm. Mimo to analogie, zmiňované Zdenou Měchurovou, spíše odkazují na jiný druh kování, nejspíše knižní vazby...... A ještě taková perlička. Když si zajedeš na místo zaniklé středověké vsi Konůvka tak je toto místo osazeno informačními tabulemi a na nich jsou obrázky z práce Z. Měchurové, J e tam i toto kování z její práce s popiskou
Bronzové kování knižní vazby.
Za druhé. Nevím, kde jsem zmiňoval to kování na které mi dáváš odkaz.
Za třetí. Psal jsem o tom typu kování, která zobrazuje ve své práci Armin Volkmann.
A ještě dodatek. Že tak nevadilo, když se spona desková dirková
určovala v katalogu jen a pouze jako součást opasku. Jako opasková zápona nebo nákončí, když jsem na to některé lidi upozorňoval už před dvěma lety.
zdenal007
27. 01. 2017, 17:01mě se článek líbí
zdenal007
27. 01. 2017, 17:03ještě doplním, že na toto téma je dobré se zaměřit při návštěvě zámků a hradů, kde jsou knihovny. Tam se toto dá mnohokrát zahlédnout. . já mám vždycky oči našponované, jaké druhá knižních kování uvidím
Rossy
28. 01. 2017, 09:24Jak jsem psal, můj příspěvek je psán "zkratkovitě". V této ucelené práci, kterou zmiňuji na konci tohoto příspěvku, se tímto kováním zabývají kompletně a kladou pro a proti. Tedy jestli se může jednat o knižní kování nebo kování opasku. Odkaz na ni jsem tu dával v roce 2015. Je v němčině a kdo nerozumí, může použít překladač. Jsou tam zmiňovány i jiné práce na které se autor odvolává. Pak můžete posoudit, jestli určení jako nákončí opasku, je tak neoddiskutovatelné.
http://www.academia. edu/1352999/Zwei_sp%C3%A4tmittelalterliche_Buntmetallbeschl%C3%A4ge_aus_der_Niederlausitz_und_ihre_Parallelen
Rossy
28. 01. 2017, 20:53No, abych byl spravedlivý, tak zde je práce od Jana Musila, která vyšla v roce 2016.Zajímavé středověké nákončí ze Zaječic.
https://www.scribd.com/document/321828382/Zajimave-st%C5%99edov%C4%9Bke-nakon%C4%8Di-opasku-ze-Zaje%C4%8Dic
Autor v ní nesouhlasí s teoretickou možností použití tohoto artefaktu jako kování knižní vazby, kterou uvádí Armin Volkmann, na základě podobnosti s jinými středověkými nákončími.
wett
29. 01. 2017, 08:03Rossy
že ty muzejníky zajímá takovejhle kousek něčeho z něčeho
Za ty prachy, proč ne.
pimpex
29. 01. 2017, 10:47Článek gut a s Azazem nemá cenu se vůbec bavit
Azaz163
29. 01. 2017, 14:36Rossy: Tady je seznam literatury, co jsem našel na disku včetně článků v pdf. Mám i knihy ale ty nahrávat nebudu. Je to směs studií k vrcholnému středověku až prvním stoletím novověku, opasek i nákončí. Upozornil bych na Ottaway-Rogers 2002_Archaelogy of York_The small finds, kde to je rozdělené (opasek×kniha).
Odkaz na stáhnutí: https://uloz. to/! R1ODQFSpfeUr/opasek-zip
pimpex: Když nemáš čím přispět, lepší mlčet ne?
pimpex
29. 01. 2017, 14:51Bláznovi neodporuji
Rossy
29. 01. 2017, 15:09To:Azaz163.Prohlédnu si to. Dík. Ale asi to budu na mém počítači dlouho stahovat. Jen než to začnu prohlížet, je tam totožné kování o kterém se tu bavíme na historickém opasku jako nákončí?
Jen si ještě neodpustím jednu poznámku k tomu nalézání středověkého knižního kování. Vzpomínal jsem tu ničení knih. Další významnou skutečností bylo skladování knih. Protože se ve středověku knihy skladovaly "v leže", bylo kování/spony, puklice.... /často na ploše desek. Změnou sladování na konci středověku "nastojato" v knihovně se toto kování nejenomže tak často nepoužívalo, ale na starších knihách bylo demontováno a v lepším případě byly tyto knihy znovu potaženy na původní koženou vazbu. Setkávají se s tím restaurátoři při nálezu otisků původního kování na vazbách knih a jdná se například i o knihy 14.století.
wett
29. 01. 2017, 16:29Azaz jestli doštuduješ a dají ti štempla...... potěš koště. Je s námi ámen vážení kopáči.
jajan
29. 01. 2017, 19:11ROSSY dobré téma i ve skupině přezek Martin Kejzlar něco píše a chystá knihu asi uprostřed příspěvků: https://www.facebook.com/groups/534452253386560/
Rossy
29. 01. 2017, 20:23To:jajan. Zajímavé. Už jsem četl i možnost, asi na LP, že tento artefakt není nákončí ani kování knižní vazby, ale část nýtované přezky. Nevím sice jak si to mám představit.....
Jinak já mám rád tyto menšinové názory. Například autor té německé práce, kterou jsem tu dával, měl určitě přehled o literatuře, která se tu vzpomíná a přesto napsal co napsal.
marczus
29. 01. 2017, 21:46wette souhlas
Rossy
30. 01. 2017, 12:40No a v učebních textech... Hmotná kultura středověku. . je tato popiska
... kování (spona) knižní vazby nebo oděvu.
Marouš1
30. 01. 2017, 14:03http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&lang=1&i=17048&mm=3&xb=1&vd=1-**
Robo285
31. 01. 2017, 15:30kokon
04. 02. 2017, 15:24Přikláním se k názoru, že jde o knižní kování. Utvrzuje mě v tom fakt, že tyto předmět jsem našel v jednom místě v počtu několika kusů. Zřejmě místo pálení knih. Kdyby šlo o opaskové kování, nebyla by možná taková kumulace v jednom místě.
kokon
04. 02. 2017, 15:25Přikláním se k názoru, že jde o knižní kování. Utvrzuje mě v tom fakt, že tyto předmět jsem našel v jednom místě v počtu několika kusů. Zřejmě místo pálení knih. Kdyby šlo o opaskové kování, nebyla by možná taková kumulace v jednom místě.
kokon
04. 02. 2017, 15:32Přikláním se k názoru, že jde o knižní kování. Utvrzuje mě v tom fakt, že tyto předmět jsem našel v jednom místě v počtu několika kusů. Zřejmě místo pálení knih. Kdyby šlo o opaskové kování, nebyla by možná taková kumulace v jednom místě.
kokon
04. 02. 2017, 15:33Přikláním se k názoru, že jde o knižní kování. Utvrzuje mě v tom fakt, že tyto předmět jsem našel v jednom místě v počtu několika kusů. Zřejmě místo pálení knih. Kdyby šlo o opaskové kování, nebyla by možná taková kumulace v jednom místě.
Rossy
31. 07. 2018, 12:28Pro ty z LP kteří to čtou. Na tomto odkazu ještě něco víc k tomuto artefaktu.
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=69956&mm=1&vd=1
Rossy
22. 01. 2019, 19:41Z práce Zwei spätmittelalterliche Buntmetallbeschläge aus der Niederlausitz
na obrázku artefakt č. 3 nález Burg Endsee
https://html2-f. scribdassets.com/2ilvea6lkw1dxr3c/images/10-9b2c23a7c2.jpg
O tomto artefaktu se můžeme dočís v disertační práci
Podoba středověkého šperku na základě jihomoravských nálezů.. cituji...
..... předmět z Endsee je interpretován jako kování knižní (Möhring 2008, obr na str. 28).
romolo
21. 04. 2019, 20:08https://www.lovecpokladu.cz/artefakty/nalez/drzak-na-len-198927/
Rossy
25. 05. 2019, 19:11https://digilib. phil. muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/139855/2_ArchaeologiaHistorica_14-1989-1_35.pdf
Rossy
21. 07. 2019, 18:29K druhé koláži v mém příspěvku
https://www.encyklopedieknihy.cz/index.php/D%C3%ADrkov%C3%A1_spona
Rossy
01. 12. 2019, 00:17https://www.brandenburg-live.com/Nachricht_3391_Das-Buch-mit-sieben-Siegeln-Buchschlie-en-oder-Beschl-ge. html
Rossy
07. 08. 2020, 11:45Práce Středověká nákončí s geometrickou rytou výzdobou
https://1url.cz/QzsOY
Funkční interpretace artefaktu z této práce
https://html2-f. scribdassets.com/43r7nuy05c80fdcd/images/8-2c1d2332ea. jpg
Rossy
19. 07. 2021, 18:47Tuto práci jsem zmiňoval a nedal odkaz
https://is. muni.cz/el/1421/podzim2012/AEA_59/37296374/Winterova_sperk.pdf
strana 6