Úvod / Nálezy / Půdovky atd.

Kronika

23. 07. 2007 Autor: Hořovice 6812× 6
ZAČÍNÁ SE KRONIKA O MLADÉM VEJVODOVI, KTERAK PŘÁTELÉ JEHO ABI STAV SVŮJ PROMĚNIL JEJ NAMLUVALI.

V krajinách na východ slunce byl jeden vejvoda velmi bohatý, podle světa vysoce vznešený a urozený, také v pána boha bojicí. A měl jediného syna Theoffila, podle Téfa ušlechtilého, velmi krásného, a nad jiné lidi spanilého:a podle duše ctnostného, šlechetného, a mnohými dary božími obdařeného. Pro kteréžto jeho ctnosti a dary pánu bohu, i všem dobrým lidem náramně vzáctný, milý a velice příjemný byl. Ten když přišel k létům dospělým, moje hodnost, statku, zboží a přátel, i namlouvali ho, a radil k tomu, aby stav svůj proměnil, a manželku sobě pojal, tak aby skrz řádné manželstvo a splození dicek v rod svůj, i dědictví zachovati, a jak rodičům svým, již věkem sešlým, tak i všechněm přátelům milým, k potěšení bíti mohl. Když pak k tomu přišlo po mnohém rozjímání, a bedlivém té věcý uvažování, že týž mládenec. Přátel svých milých uposlechnouti, v stav svatého manželstva vstupovati, a s Dannau sobě zasnoubenou svatební veselí míti měl. Tehdy všech všudy dobrých věci aby byla bojnost, jídla rozličného, pití skvostného, a cožkolivěk k těm hodům bylo náležitého, způsobil. U pro poctivost takového svatebního veselý sezváni byli mnozí znamenití, dobří a poctivý lidi, knížata, páni, rytířstvo, zemané tu okolní i také lid obecní, aby všichni chudí i bohatí, přítomni jsaouce, těch hostův svatebních a jeho veselí aučastní býti, a zakusiti mohli. A stalo se, když již všecky věci byli přihotovený a hosti i přátelé jeho tu přítomní. A rozpomenul se mládenec že ještě jednoho hosta nemá, a přítomného tu není, kteréhož zváti, a přítomného při svém sňatku míti, že jest velmi velice potřeb, totiž Ungela svatého, kterýž při sňatku Tobiaše mladého, nejvyšším správcem a ochráncem byl, šťastně to manželstvo spojil, a od ďábelství vysvobodil. A myslil na to, kterak, a skrze podoby ho mohl nejhodněji poznati, i našel tu cestu, aby pána boha všemohoucího modlitbami svými pokornými za to poprosil, aby mu takového správce, Ungela svatého z nebe seslati, toho veselí milosti mu požehnati ráčil.

O POBOŽNOSTI A DOBROTĚ MLÁDENCE A O POZVÁNÍ UNGELA NA SVATBU.

Mládenec ten vždycky ctnosti, šlechetný a pobožný byl, a pána boha všemohoucího se bál, ženského pohlaví nikdá jak živ skutkem nepoznal, ani kdy požádal. Z dobrého obyčeje vždycky rád a častokrát pánu bohu se modlil. A však v ten den svatebního veselí svého, pro mnohá svá zaneprázdnění a práce, vedle takového obyčeje svého, modliti se zapomenul. A rozpomenuv se na to blíž hodiny večeře, rychle vsedl na svůj kůň, a sám jediný beze všech služebníků svých, do kostela jednoho, nedaleko tu v podhoří vstaveného jel, na kolena svá i na tvář před pánem bohem svým padl, a před velkým oltářem se rozprostřel, a vší duši svou i mysl jako někdy druhý svatý Tobiaš, jeho svaté milosti se modlil, pokorně prosil za svatbu pomoc, za požehnání stavu manželského, v za přítomnost toho hosta drahého Ungela svatého. A stalo se když své modlitby dokonal uslyšen jest v své prosbě. A když se k svým hodovníkům vracoval, udalo se mu tudy stezkou velmi úzkou, kteráž přes nějakou horu vedla, jeti. A ohledše se na stranu, uzřel tu starce nějakého jako jabloň šedivého, velmi šlechetného, na bílém mezku sedícího, bílým a skvoucím rachem oděného, a jasnou tváři okrášleného. Kterýžto starec hned toho mládence laskavě pozdravil, a on jemu s velkou počestností za poděkování učinil, oznamuje mu přitom že jest den svatebního veselý jeho, a že ho též žádá při tom sňatku býti přítomného. Ale starec jakoby mu toho odpíral, vždy dále sním jel a rozmlouval, až se mládenci vždy víc a více líbil, tak že jinačejšího jej býti, nežli člověka poznal. A přes to vždy uctivě a žádostivě prositi ho nepřestával, aby nim nezhrzel, ale spolu s nim mezi pány a přátele jeho se vypravil, i také kdoby byl, a které jest jméno jeho, aby mu oznámil. A di starec. O mládenče ctný jistě domyslil si se dobrého, žes pamatoval na pána boha stvořitele svého, neb hosta, za kteréhož si žádal jeho, teď ho sobě již máš přítomného, a věz, kdožli co začíná bez něho, že nikdá nemívá prospěchu šťastného a porozuměv mládenec, že jest v své pokorné modlitbě od boha uslyšel, zradoval se, a velebě boha zvolal: řka ui díká budiž pánu bohu všemohoucímu, i také tvé milosti, že si tuto hodinu k mé potřebě, k mému polehčení, k mé veliké radosti a potěšení, božím působením a jeho svatou vůlí se mě přijiti ráčil. Z toho poznávám že mě toto předsevzetí a svatební veselí jsou jeho jistou vědomost a chtěním se děje, a že jistotně chtíti ráčí, aby bylo mě hody se vší počestností uctivě se začali i dokonali, tak aby jednomu každému jeho čest, a všecko což na koho náleží, se vším dostatkem udělováno bylo, a aby k tvému rozkázání všecky věci při mém sňatku jíti, a řádně řízený býti mohly. A to řekše toho starce objal, políbil a z pravého srdce uctivě za to prosil, aby již při těch hodech péči měl, a ty všecky věci vedle své líbezné vůle jako nejvrchnější správce a mocný hospodář spravoval, řídit služebníky, úředníky, a kdo čím má přisluhovati nařídil a rozdělil, řka: Tvé vůli všecko se má státi, a tvého rozkázání všichni budou poslouchati. Starec mládencem nepohrzev s ním jel, jeho práce se ujal, a tak vedle jeho víry a snažné žádosti, ve všech věcech šťastný prospěch při všech hodech se jest.

KTERAK TEN SLAVNÝ MLÁDENEC S UNGELEM NA HRAD VŠEL, VDĚČEN BYL.

Znamenej, že mládenec sám byl z svého hradu vyjel, ale zase sám druhý božím způsobem na hrad se navrátil a přijel, maje s sebou tovaryše svého Ungela svatého, jsa s ním již dokonalejší, blaženější, nežli kde prve byl. A když do hradu vjeli, tu hned všichni služebníci, dvořané, sevší náležitou poctivostí jakožto pána svého přivítali a přijali. Ale on mládenec vejše nad sebe přikázal starce toho všelijak ctíti, vítali, přijíti, a poslouchati:jehož obličej byl statný, oděv skvoucí, všecky věci chvály a podivení hodný. A několiko byl tváří pěkné, libé, lidské, ale převelebné Ungelské, a snad pán všeho stvoření, kterýž se takovým ukazuje jakým kdy ráčí, jakož se v častokrát rozličné v osobách rozličných svatým otcům, prorokům a předkům naším vzkazovati prve ráčil. A aj veškerém dvůr i komonstvo uzřevše jeho obličej, divili se velmi a kochali v takové libé kráse, víc a více naň hleděti žádajíce. A čím více naň hleděli, tím milejšího a libějšího jej viděli, a neurozenějšího jej býti pravili, a všichni poručení jeho očekávali, a sloužiti mu žádali. I přikázal opět mládenec všem služebníkům, aby toho jeho slavného hosta za pána měli:a všem ho poslouchali. tehdy on přijav tu práci na sebe, kteráž při tom sňatku býti měla, zřídil truksaty, sleňky, úředníky, služebníky, a jednomu každému, cožby činiti měl, oznámil. Z nichž ani jeden nalezen nebyl, který by v čem jemu odporem byl, a s velikou ochotností a radostí takovému rozšašnému vladaři sloužiti a poslušen býti nechtěl. Co potom dále bylo, svatba se hlučná strojí, hody valné, hodně se všeho dává, a v dávání nic neubívá, a každý host všeho dobrého dosti má. Den druhý i třetí hodi se rozmáhali, a všickni sytost a velikou rozkoš vyznávají. A když hodovníkům ze všech stran přibývalo, divná věc že pokrmů, nápojů, ani žádných potřeb k tomu hodování náležitých, nic neubývalo. A to všecko se dálo jednáním, požehnáním, a přispořováním toho, kterýž jest pěti chléby, a dvěma rybami, na pauširí pět tisíc lidu do sytosti nakrmiti, a na svatbě v ráni zajisté z vody dobré víno učiniti ráčil. A mohli sau ty hody tak dlouho beze všeho nedostatku trvati, dokudžby ten slavný vladař a velebný host chtěl tu přebývati, a to bezevšady, a bezevší ujmy statku a zboží, i všelijaké starosti tohoto mládence, jehožto takový poctivý sňatek tehdaž byl.

 Autor: Hořovice

Komentáře

cortes

23. 07. 2007, 12:20

vyhloš

23. 07. 2007, 13:54

MG34

23. 07. 2007, 20:26

Koukám že jsi si dal práci!

chin

23. 07. 2007, 21:45

Znám starou literaturu celkem dost, ale marně jsem zjišťoval o co jde a autora, můžeš něco blíž písnout na mail?
Velká písmena se hůř čtou a pak se mění smysl, gramatika je odhadem kolem 1820.
Jen trochu jsem to skouknul, ale bez změn v interpunkci je to špatně stravitelný text

ZAČÍNÁ SE KRONIKA O MLADÉM VEJVODOVI, KTERAK PŘÁTELÉ JEHO ABI STAV SVŮJ PROMĚNIL JEJ NAMLUVALI.

V krajinách na východ slunce byl jeden Weyvoda velmi bohatý, podle světa vysoce vznešený a urozený, také y pána boha bojící. A měl jedinkého syna Theoffyla, podle těla ušlechtilého, velmi krásného, a nad jiné lidi spanilého: a podle duše ctnostného, šlechetného, a mnohýma dary božími obdařeného. Pro kteréžto jeho ctnosti a dary pánu bohu, y všem dobrým lidem náramně vzáctný, milý a velice příjemný byl. Ten když přišel k létům dospělým, maje hojnost statku, zboží a přátel, i namlouvali ho, a radil k tomu, aby stav svůj proměnil, a manželku sobě pojal, tak aby skrz řádné manželstvo a splození dítek v rod svůj, y dědictví zachovati, a jak rodičům sveym, již věkem sešlím, tak i všechněm přátelům milým, k potěšení býti mohl. Když pak k tomu přišlo po mnohém rozjímání, a bedlivém té věcý uvažování, že týž mládenec přátel svých milých uposlechnouti, v stav svatého manželstva vstupovati, a s pannou sobě zasnoubenou svatební veselí míti měl. Tehdy všech všudy dobrých věci aby byla hojnost, jídla rozličného, pití skvostného, a cožkolivěk k těm hodům bylo náležitého, spůsobil. A pro poctivost takového svatebního veselý sezváni byli mnozý znamenití, dobří a poctivý lidi, knížata, páni, rytířstvo, zemané tu okolní i také lid obecní, aby všichni chudí i bohatí, přítomni jsaouce, těch hodův svadebních a jeho veselí aučastní býti, a zakusiti mohli. I stalo se, když již všecky věci byli přihotovený a hosti y přátelé jeho tu přítomní. I rozpomenul se mládenec že ještě jednoho hosta nemá, a přítomného tu není, kteréhož zváti, a přítomného při svém sňatku míti, že jest velmi velice potřeb, totiž Anjela svatého, kterýž při sňatku Tobiaše mladého, nejvyšším správcem a ochráncem byl, šťastně to manželstvo spojil, a od ďábelství vysvobodil. A myslil na to, kterak, a skrze? podoby? ho mohl neyhodněji poznati, i našel tu cestu, aby pána boha všemohoucího modlitbami svými pokornými za to poprosil, aby mu takového správce, Anjela svatého z nebe seslati, toho veselí milosti mu požehnati ráčil.

O POBOŽNOSTI A DOBROTĚ MLÁDENCE A O POZVÁNÍ ANJELA NA SVATBU.

Mládenec ten vždycky ctnosti, šlechetný a pobožný byl, a pána boha všemohoucího se bál, ženského pohlaví nikdá jak živ skutkem nepoznal, ani kdy požádal. Z dobrého obyčeje vždycky rád a častokrát pánu bohu se modlil. A však v ten den svatebního veselí svého, pro mnohá svá zaneprázdnění a práce, vedle takového obyčeje svého, modliti se pozapomenul. A rozpomenuv se na to blíž hodiny večeře, rychle vsedl na svůj kůň, a sám jediný beze všech služebníků svých, do kostela jednoho, nedaleko tu v podhoří vstaveného jel, na kolena svá i na tvář před pánem bohem svým padl, a před velkým oltářem se rozprostřel, a všý dušy svau i mysl jako někdy druhý svatý Tobiaš, jeho svaté milosti se modlil, pokorně prosil za svatou pomoc, I? za požehnání stavu manželského, y za přítomnost toho hosta drahého Anjela svatého. A stalo se když své modlitby dokonal uslyšán jest v své prozbě. A když se k svým hodovníkům vracoval, udalo se mu tudy stezkou velmi úzkou, kteráž přes nějakou horu vedla, jeti. A ohledše se na stranu, uzřel tu starce nějakého jako jabloň šedivého, velmi šlechetného, na bílém mezku sedícího, bílým a skvoucím ra(u)chem oděného, a jasnou tváři okrášleného. Kterýžto starec hned toho mládence laskavě pozdravil, a on jemu s velkou počestností za poděkování učinil, oznamuje mu přitom že jest den svatebního veselý jeho, a že ho též žádá při tom sňatku býti přítomného. Ale starec jakoby mu toho odpíral, vždy dále s ním jel a rozmlouval, až se mládenci vždy víc a více líbil, tak že jinačejšího jej býti, nežli člověka poznal. A přes to vždy uctivě a žádostivě prositi ho nepřestával, aby nim nezhrzel, ale spolu s nim mezi pány a přátele jeho se vypravil, i také kdoby byl, a které jest jméno jeho, aby mu oznámil. I dí starec. O mládenče ctný, jistě domyslil si se dobrého, žes pamatoval na pána boha stvořitele svého, neb hosta, za kteréhož si žádal jeho, teď ho sobě již máš přítomného, a věz, kdožli co začíná bez něho, že nikdá nemívá prospěchu šťastného. I porozuměv mládenec, že jest v své pokorné modlitbě od boha uslyšán, zradoval se, a velebě boha zvolal: řka Ay?? díká?? budiž pánu bohu všemohaucímu, i také tvé milosti, že si tuto hodinu k mé potřebě, k mému polehčení, k mé veliké radosti a potěšení, božím působením a jeho svatou vůlí se mě přijíti ráčil. Z toho poznávám že mé toto předsevzetí a svatební veselí s jeho jistou vědomost(í) a chtěním se děje, a že jistotně chtíti ráčí, aby tyto mé hody se vší počestností uctivě se začali i dokonali, tak aby jednomu každému jeho čest, a všecko což na koho náleží, se vším dostatkem udělováno bylo, a aby k tvému rozkázání všecky věci při mém sňatku jíti, a řádně řízený býti mohly. A to řekše toho starce objal, políbil a z pravého srdce uctivě za to prosil, aby již při těch hodech péči měl, a ty všecky věci vedle své líbezné vůle jako nejvrchnější správce a mocný hospodář spravoval, ………

řídit služebníky, úředníky, a kdo čím má přisluhovati nařídil a rozdělil, řka: Tvé vůli všecko se má státi, a tvého rozkázání všichni budou poslouchati. Starec mládencem nepohrzev s ním jel, jeho práce se ujal, a tak vedle jeho víry a snažné žádosti, ve všech věcech šťastný prospěch při všech hodech se jest.

chin

23. 07. 2007, 21:47

Znám starou literaturu celkem dost, ale marně jsem zjišťoval o co jde a autora, můžeš něco blíž písnout na mail?
Velká písmena se hůř čtou a pak se mění smysl, gramatika je odhadem kolem 1820.
Jen trochu jsem to skouknul, ale bez změn v interpunkci je to špatně stravitelný text

ZAČÍNÁ SE KRONIKA O MLADÉM VEJVODOVI, KTERAK PŘÁTELÉ JEHO ABI STAV SVŮJ PROMĚNIL JEJ NAMLUVALI.

V krajinách na východ slunce byl jeden Weyvoda velmi bohatý, podle světa vysoce vznešený a urozený, také y pána boha bojící. A měl jedinkého syna Theoffyla, podle těla ušlechtilého, velmi krásného, a nad jiné lidi spanilého: a podle duše ctnostného, šlechetného, a mnohýma dary božími obdařeného. Pro kteréžto jeho ctnosti a dary pánu bohu, y všem dobrým lidem náramně vzáctný, milý a velice příjemný byl. Ten když přišel k létům dospělým, maje hojnost statku, zboží a přátel, i namlouvali ho, a radil k tomu, aby stav svůj proměnil, a manželku sobě pojal, tak aby skrz řádné manželstvo a splození dítek v rod svůj, y dědictví zachovati, a jak rodičům sveym, již věkem sešlím, tak i všechněm přátelům milým, k potěšení býti mohl. Když pak k tomu přišlo po mnohém rozjímání, a bedlivém té věcý uvažování, že týž mládenec přátel svých milých uposlechnouti, v stav svatého manželstva vstupovati, a s pannou sobě zasnoubenou svatební veselí míti měl. Tehdy všech všudy dobrých věci aby byla hojnost, jídla rozličného, pití skvostného, a cožkolivěk k těm hodům bylo náležitého, spůsobil. A pro poctivost takového svatebního veselý sezváni byli mnozý znamenití, dobří a poctivý lidi, knížata, páni, rytířstvo, zemané tu okolní i také lid obecní, aby všichni chudí i bohatí, přítomni jsaouce, těch hodův svadebních a jeho veselí aučastní býti, a zakusiti mohli. I stalo se, když již všecky věci byli přihotovený a hosti y přátelé jeho tu přítomní. I rozpomenul se mládenec že ještě jednoho hosta nemá, a přítomného tu není, kteréhož zváti, a přítomného při svém sňatku míti, že jest velmi velice potřeb, totiž Anjela svatého, kterýž při sňatku Tobiaše mladého, nejvyšším správcem a ochráncem byl, šťastně to manželstvo spojil, a od ďábelství vysvobodil. A myslil na to, kterak, a skrze? podoby? ho mohl neyhodněji poznati, i našel tu cestu, aby pána boha všemohoucího modlitbami svými pokornými za to poprosil, aby mu takového správce, Anjela svatého z nebe seslati, toho veselí milosti mu požehnati ráčil.

O POBOŽNOSTI A DOBROTĚ MLÁDENCE A O POZVÁNÍ ANJELA NA SVATBU.

Mládenec ten vždycky ctnosti, šlechetný a pobožný byl, a pána boha všemohoucího se bál, ženského pohlaví nikdá jak živ skutkem nepoznal, ani kdy požádal. Z dobrého obyčeje vždycky rád a častokrát pánu bohu se modlil. A však v ten den svatebního veselí svého, pro mnohá svá zaneprázdnění a práce, vedle takového obyčeje svého, modliti se pozapomenul. A rozpomenuv se na to blíž hodiny večeře, rychle vsedl na svůj kůň, a sám jediný beze všech služebníků svých, do kostela jednoho, nedaleko tu v podhoří vstaveného jel, na kolena svá i na tvář před pánem bohem svým padl, a před velkým oltářem se rozprostřel, a všý dušy svau i mysl jako někdy druhý svatý Tobiaš, jeho svaté milosti se modlil, pokorně prosil za svatou pomoc, I? za požehnání stavu manželského, y za přítomnost toho hosta drahého Anjela svatého. A stalo se když své modlitby dokonal uslyšán jest v své prozbě. A když se k svým hodovníkům vracoval, udalo se mu tudy stezkou velmi úzkou, kteráž přes nějakou horu vedla, jeti. A ohledše se na stranu, uzřel tu starce nějakého jako jabloň šedivého, velmi šlechetného, na bílém mezku sedícího, bílým a skvoucím ra(u)chem oděného, a jasnou tváři okrášleného. Kterýžto starec hned toho mládence laskavě pozdravil, a on jemu s velkou počestností za poděkování učinil, oznamuje mu přitom že jest den svatebního veselý jeho, a že ho též žádá při tom sňatku býti přítomného. Ale starec jakoby mu toho odpíral, vždy dále s ním jel a rozmlouval, až se mládenci vždy víc a více líbil, tak že jinačejšího jej býti, nežli člověka poznal. A přes to vždy uctivě a žádostivě prositi ho nepřestával, aby nim nezhrzel, ale spolu s nim mezi pány a přátele jeho se vypravil, i také kdoby byl, a které jest jméno jeho, aby mu oznámil. I dí starec. O mládenče ctný, jistě domyslil si se dobrého, žes pamatoval na pána boha stvořitele svého, neb hosta, za kteréhož si žádal jeho, teď ho sobě již máš přítomného, a věz, kdožli co začíná bez něho, že nikdá nemívá prospěchu šťastného. I porozuměv mládenec, že jest v své pokorné modlitbě od boha uslyšán, zradoval se, a velebě boha zvolal: řka Ay?? díká?? budiž pánu bohu všemohaucímu, i také tvé milosti, že si tuto hodinu k mé potřebě, k mému polehčení, k mé veliké radosti a potěšení, božím působením a jeho svatou vůlí se mě přijíti ráčil. Z toho poznávám že mé toto předsevzetí a svatební veselí s jeho jistou vědomost(í) a chtěním se děje, a že jistotně chtíti ráčí, aby tyto mé hody se vší počestností uctivě se začali i dokonali, tak aby jednomu každému jeho čest, a všecko což na koho náleží, se vším dostatkem udělováno bylo, a aby k tvému rozkázání všecky věci při mém sňatku jíti, a řádně řízený býti mohly. A to řekše toho starce objal, políbil a z pravého srdce uctivě za to prosil, aby již při těch hodech péči měl, a ty všecky věci vedle své líbezné vůle jako nejvrchnější správce a mocný hospodář spravoval, ………

řídit služebníky, úředníky, a kdo čím má přisluhovati nařídil a rozdělil, řka: Tvé vůli všecko se má státi, a tvého rozkázání všichni budou poslouchati. Starec mládencem nepohrzev s ním jel, jeho práce se ujal, a tak vedle jeho víry a snažné žádosti, ve všech věcech šťastný prospěch při všech hodech se jest.

sarth

17. 03. 2013, 17:18

Nebylo by více fotek?