"Kulka na vlkodlaka"
Zdravím všechny díry zahrabávající mrcasníky. Snad každému z nás se občas podaří najít nějaký ten kuriózní nález, který mu trochu zamotá hlavu a jeden takový se nedávno podařil i mně. Dlouho jsem přemýšlel, jestli ho mám vůbec prezentovat, ale nakonec jsem se rozhodl, že ano. Třeba se někomu podařilo něco podobného nebo bude mít víc informací, protože já při určování jenom vařím z vody.Při nedávném brouzdání sovětským válečným tábořištěm (kde jsem kopal jen samé železné signály v podobě dvou šroubováků z čištění na Mosina, či různých výstrojních spon a oček po Rudé armádě) jsem pečlivě napínal uši po nějaké té barvě. První zajímavé vysoké pípnutí ve sluchátkách v reálu jako nález moc zajímavě nevypadá. Taková železná hrudka s pískem, ze které kouká něco jako zahnutý šedý zvířecí dráp. Při pečlivější prohlídce vidím, že místo kde "dráp" z hroudy vystupuje je lemováno tenkým, leskle žlutým proužkem kovu. Na první pohled nedokážu identifikovat o co jde a ani tvrdá krusta nejde snadno odloupnout, tak ani nedělám nálezové foto (čehož teď docela lituji) a dávám UFO bez zájmu do kapsy. Znovu jsem se k tomu dostal až za pár dní doma. Když jsem ze zvědavosti praštil dost nevybíravě do železné bakule kladívkem, vyloupla se z ní ohnutá lesklá pušková střela (tvarem dost podobná 8mm Lebel). Část tenkého pláště na zahnuté špičce je pryč a zezadu je vidět, že na konci bylo železné (snad šroubovací) oko. Železo v zemi nabobtnalo a vylezlo po stranách pláště střely a způsobilo tu bakuli (podobně jako u odznaku DRL který jsem kdysi taky našel v podobném stavu). Střelu s očkem na zavěšení na krk jsem už někde viděl, a tak prohrábnu staré nálezy a opravdu tam jednu takovou ráže 7.92mm mám. Patrně kratochvíle nějakého vojáka. Když ale dám střely vedle sebe, hned mě napadají další otázky. Ta ohnutá má na první pohled menší ráži (čímž padá chybné určení jako 8mm Lebel), ale i výrazně zachovale lesklý plášť bez jakýchkoli stop koroze. Ostatní střely, které nacházím jsou buď zelené nebo rezatě-hnědé (podle materiálu pláště), ale nikdy ne takhle, , zlaté,, . Teprve teď mi to docvaklo. Co když to není jen JAKO zlaté, ale je to OPRAVDU zlaté??? Ta myšlenka mi přijde natolik absurdní, že ji ihned zavrhuju, ale červík vzadu v hlavě zůstává. Bohužel doma to nijak neověřím, a tak se alespoň snažím určit, o jaký náboj jde a z jaké zbraně asi pochází. Ale odborník na puškové náboje zrovna nejsem. Podle posuvného měřítka má střela ráži 7,35mm a je dlouhá 32mm. V úvahu tak připadá (ale to jenom hádám) italský náboj 7,35x51 Carcano (?). Dál se v pátrání nedostanu. Příští den odnesu trochu nervózně (nerad bych si uřízl ostudu) střelu ke zlatníkovi. Ten ji trochu s despektem otřel o nějaké škrábátko a něco na to kápnul. "To máte kulku na vlkodlaka né? " zeptal se pobaveně. Plášť střely je totiž skutečně z tzv. zubařského zlata, to znamená ne čisté Au, ale slitina zlata s dalšími kovy. "Musíte ho trefit přesně za úplňku, " rozloučil se se mnou se smíchem zlatník.
Tak teď tedy opravdu nevím a jen spekuluji (tak to berte prosím s rezervou):
Náboj 7,35x51 původně zavedla v roce 1938 do výzbroje italská armáda jako náhradu za méně výkonný 6,5x52 Carcano, jehož nevýhody se projevily při tažení v Etiopii. S vypuknutím II. světové války se však zavedení dvou ráží ukázalo jako logistický problém při zásobování armády municí, a tak bylo pod vlivem válečných událostí rozhodnuto ponechat ve výzbroji starší a slabší náboj, na který byla ale komorována většina italských zbraní. Nově vyrobené pušky na náboj 7,35 a munice do nich byly od armády staženy a přenechány spojencům, konkrétně Finsku. V místech, kde se pozlacená střela nalezla se v minulosti již podařilo kopnout pár věcí (např.: finský ešus s iniciálami v azbuce, ručně dělaný hliníkový hřeben s nápisem Karelský front 1944, sovětský ešus s rytým nápisem Zapolarje 1944, finské 9mm náboje firmy SAKO z roku 1943, medaile za Leningrad…atd. ), které odkazují na to, že alespoň část vojáků, kteří zde v květnu 1945 tábořili, pocházela ze severského bojiště. U střely mě pak napadá jediné vysvětlení (tedy jestli jsem ji určil dobře a na tom to celé stojí), a to že byla vypálena z italské pušky ráže 7,35mm finským vojákem na Karelském bojišti. Projektil Rusa trefil, ale nezabil. Pokřivený a ohnutý skončil buď v části výstroje nebo snad i v těle (?) rudoarmějce. Po vyjmutí si ho nechal voják na památku jako talisman pozlatit (snad zubním technikem, čemu odpovídá použité zlato i stopy po kleštích v zadní části střely, která by byla normálně schovaná v nábojnici) a nosil ji na šňůrce na krku. Část zlacení se na špičce časem oloupala (to se mohlo stát i později až v zemi) a voják v lese svůj talisman ztratil. Jiné vysvětlení nálezu neobvyklé ráže a pozlacení střely mne nenapadá, snad jedině ten vlkodlak :-) Už jste se s něčím podobným taky setkali? Za každý názor předem dík.
Paul2
Přispívat do diskuze a hlasovat pro vybrané komentáře mohou jen registrovaní. Prosíme, zaregistrujte se nebo se přihlašte!
Komentáře
MarekFox1
05. 10. 2017, 09:53... na vlkodlaka spíš asi stříbro...
Panzerfaust6
05. 10. 2017, 10:21nooo, keby bola vypálená z pušky, byy mala stopy po drážkach, tak neviem... ale pekný článok
George
05. 10. 2017, 11:45Ta kulka nikdy vystřelená z hlavně nebyla, někdo jí vylomil z hilzny. Nemá drážky po průchodu hlavní jak již psal Panzerfaust
Rossy
05. 10. 2017, 17:07Strojař
05. 10. 2017, 18:29Už tady několikrát "zaznělo", že kulky má pes. K tomu citát: Jaroslav Vrchlický, Rytíř Smil.... "Přísloví se k pravdě víže, v nouzi pes i kulky líže"...
Prizm.V
05. 10. 2017, 19:30Na mne je to moc dlouhý abych to čet, ale střela může být puškový 7,65 belgický a zlatá mosaz je typická v mokrých lokalitách. Nábojnice z rybníka jsou zlaté, polní zlaták, ze kterého se vyklubala sockoruna taky zažil každý.
Paul2
05. 10. 2017, 20:21Re: Strojař
,, Kulka na vlkodlaka, , je poznámka zlatníka, která se mi zalíbila. Proto je to v uvozovkách. V textu používám zásadně název střela (náboj = celek určený k nabíjení do zbraně, skládá se z nábojnice, zápalky, výmetné náplně a střely). Jinak s tebou souhlasím, že ty kulky používají např. v TV opravdu často.
Re: George, Panzerfaust6
Určit, jestli tahle střela letěla nebo ne není zas tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo. Není totiž galvanicky pokovena tenkou vrstvičkou zlata na původní měděný nebo mosazný plášť jako ta nová ze zlatnictví na obr. č. 12, ale jádro bylo zbaveno starého pláště (na kterém by byly ty rýhy) a opatřeno novým z méně kvalitního plátkového zlata asi jako zubní korunka na zubu. To mě vedlo k té úvaze o zubaři. Na novém plášti samozřejmě rýhy nebudou. Tvrdé jádro je ale na šičce a ohnuté a má zespodu plošku proto připomíná dráp – viz. obr. č. 9. Vypadá to, jako by střela po něčem tvrdém sklouzla a pak dopadla do měkkého a tak se víc nepoškodila. Tak nevím. Celá práce vypadá napůl amatérsky (použití železného očka) a napůl profesionálně (potažení střely plátkovým zlatem). To potažení se povedlo lépe na špičce, ale v místě přechodových ploch (zaškrcení střely, skosení v zadní části a na konci pláště vzadu) jsou patrné nerovnosti a nedokonalosti – viz. obr. č. 10. Je tedy otázkou proč by si někdo dával takovou práci, kdyby ta ohnutá střela nebyla důležitá. Proto si myslím, že letěla. To je ale jen moje hypotéza. Je to celé záhada, ale dík za názor.
Re: MarekFox1
Samozřejmě že na vlkodlaky, upíry a podobnou pakáž stříbrná. Název článku i poznámka na závěr je podle poznámky toho zlatníka.
radi
05. 10. 2017, 21:39A tu šupleru jsi určitě taky vykopal, to měření na setiny musí být velmi přesné Ber to jako profesní deformaci
Panzerfaust6
06. 10. 2017, 07:25Paul2: pokiaľ má pôvodný plášť odstránený a nahradený zlatým, tak sa pochopiteľne drážky nemohli zachovať. V tom prípade je to dosť kuriózny nález. Jak to bolo v skutočnosti, nezistíme, ale tvoj výklad by som už ďalej nespochybňoval.
Paul2
06. 10. 2017, 09:27Re habi:
Šupléta Mauser je ještě po dědovi z 30.let. Měří stále dobře a desetinné dílky 3 a 4 byly téměř v zákrytu. Novodobou digitální doma nemám, ale myslím, že pro taková měření stačí. Lepší než pravítko nebo čtverečkový papír. Ale máš pravdu, že už něco za sebou.
werre
06. 10. 2017, 11:07tak ono to měření stejně nemá cenu - jestli je původní plášť pryč a je tam to zlato tak to mohlo být fakt cokoliv a průměru bych se nedržel...
savki
09. 10. 2017, 16:18Vzhledem k tomu, že je střela zahlá, mohla narazit do něčeho tvrdého, třeba kosti. Nemusela však zabít a tak byla po vyoperování předělaná na tento "talisman
"