Úvod / Nálezy

Laténská sekerka nebo novověký dloubák kůry?

21. 05. 2015 Autor: Fansense 7017× 18
Ahoj všem,
včera jsem ve starém ovocném sadu, který se vyskytuje už na mapách z 18 století, kopl tyto dva železné předměty, které byly 20 cm pod povrchem a zhruba 1 m od sebe. Prosím o informaci, zda se jedná o předměty z laténského období, nebo jestli sloužily lidem před několika desítkami let při práci v sadu.
Děkuji a přeji mnoho štěstí
Fansense

 Autor: Fansense

Komentáře

Jackus

21. 05. 2015, 10:37

100% novověk

Antares

21. 05. 2015, 11:43

Tak Latén to určitě neni.

Fansense

21. 05. 2015, 13:49

Aha, já jen že, když se zadá do Googlu pojem Laténská sekerka, tak se objeví zcela totožný předmět. Já jsem alespoň žádný rozdíl nepoznal. Díky za info.

fagin

21. 05. 2015, 15:14

Je to zajímavé, při sázení stromů děda vykopal sekeru z laténu a kovář mu ji trochu opravil. I to se může stát. Tak co to teda je chlapci když to není latén?

Skorszeny1

21. 05. 2015, 15:40

Loupák na kůru, co asi jiného by jsi myslel.

Rossy

21. 05. 2015, 15:49

No, ono to kolikrát vypadá, že v Laténu se vyráběly jen sekery s tulejkou a co se jen trochu odlišuje musí být novodobé, nejlépe novodobý odkorňovač nebo škrabka. Přitom i v latenu se vyráběla spousta podobného nářadí ať už k opracování dřeva nebo půdy. Jen tak v rychlosti odkaz. Na straně 14, jsou některé typy vyobrazeny.
http://www.archaeo-grossklein.com/downloads/waffen-werkzeuge-im-wandel-der-zeit.pdf

SonOfNorth

21. 05. 2015, 19:42

Je to sekera už len podla tej masívnej čepele. Toto okolo novovekeho loupáku alebo otky ani nechodilo...

Rosterix

21. 05. 2015, 20:30

Já například nedávno viděl železnou latenskou sekerku s otevřenou tuleí, která byla proti případnému rozevření jištěna zakovanou kulatinkou která ty rozevřené části středem spojovala. Ukazoval mi ji kolega jajan.
Přitom jsem se s tím v literatuře nikde nesetkal.
Všechno je jednou poprve.

Prddd

21. 05. 2015, 20:30

A není to náhodou ten žlábek-pítko z napajedla (nádrže) pro dobytek?

Rossy

21. 05. 2015, 22:52

Na tomto odkazu řeší sekeru s podobnou "otevřenou tulejí". Považují ji za přechodový typ doby halštatské, ve střední a mladší době železné tato zbraň zmizela. Dávají na ni i nějaký odkaz.
https://joanallendetectors. wordpress.com/2014/02/07/guest-
post-axe-head-found-with-minelab-safari/
Ale nevím co je na tom pravdy.

fagin

22. 05. 2015, 11:41

Prddd: ten je přece hliníkovej.

SunTzu

23. 05. 2015, 02:09

No jasná laténská sekera a na ní je narvanej kroužek z kosy(laténský), asi to tam napasovali kvůli zpevnění tuleje, není dovřená... nevím co se tady řeší za záhadu. Holt byli Keltové praktičtí, je to takový ruský styl, vypadá to divně, ale je to funkční...

Rossy

23. 05. 2015, 09:25

To:SunTzu. No, jde mi spíš o to, jestli byla tato sekerka takto vyrobena. To znamená bez tulejky. Ony jsou opravdu známy z přechodové fáze halštatu a říkalo se jim flange axe, volně přeloženo, přírubová sekera a byly ze železa. V tom odkazu, který jsem dával, dokonce píší, že se objevují znovu, na závěr laténu, u germánů, ale to jsem jinde už nedohledal. Ten kroužek jsem neřešil, ale to uchycení takovéto sekery kroužkem je asi smysluplné řešení. .

Rossy

23. 05. 2015, 09:32

Na tomto obrázku je jeden z úplně prvních typů takovéto železné sekerky bez tulejky, který tvarem napodobuje sekerky bronzové, ale už je ze železa. Je to foto z muzea halštatu.
http://www.lessingimages.com/w2/070101/07010140.jpg

Rossy

23. 05. 2015, 13:53

Tak například vypadá sekerka s rozevřenou tulejí
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images? q=tbn:ANd9GcQq-wanvwV-b05d45VjI6FxKTkvNh6psKrvdipBUcoK3ptlx-MzZw
a to se s prvním obrázkem tohoto nálezu nedá srovnat. Tady se snad už o tulejku nejedná. Ale je to jen úvaha.

SunTzu

23. 05. 2015, 17:11

Tady to spíš vypadá na nouzovou opravu, tulej byla evidentně nedovřená a konce "křidýlek", které svařené přes sebe uzavírají tulej, se asi odlomily. Proto vzali, co bylo po ruce - v tomto případě objímku z kosy. Ne na každém dvorci byl kovář...

Rossy

23. 05. 2015, 18:39

To:SunTzu. Ano, máš pravdu, jako dobová nouzová oprava poškozené tulejky se to dá také vysvětlit. Každopádně zajímavý nález. Takto opravených se asi hodně nenašlo.

SunTzu

23. 05. 2015, 21:57

Máš pravdu, tohle je skutečně unikát, nic podobného jsem zatím neviděl.