Úvod / Články / Archeologie

Malý príspevok

28. 11. 2006 Autor: NeviF 6939× 34
Pred pár rokmi som na jednom poli nazbieral asi 3 kg takýchto kamenných úštepov. V regionálnom múzeu mi potvrdili, že sa jedná o kamennú industriu z obdobia Mousteriénu, ktoré v týchto končinách skončilo asi pred 40 000 rokmi.
Týchto pár kúskov som našiel tento rok po jesennej orbe, takže ešte len pocestujú do múzea, kde budú pravdepodobne zapadat prachom v depozite spolu so svojimi "súrodencami" nájdenými už dávnejšie. To je asi osud nálezov, ktorých má väčšina múzeí plné depozity.:-(
Všetkých pozdravuje

NeviF

 Autor: NeviF

Komentáře

Taz-man

28. 11. 2006, 12:11

Hezký konečně nějaká změna

trapper

28. 11. 2006, 12:35

Pokud to muzejnici oznacili jako Mousterien, neni duvod o tom pochybovat, nicmene takovato stipana industrie prostupuje celym pravekem a jen doba trvani paleolitu je ztezi uveritelnych cca. 2 a pul milionu let. Nasleduje mezolit a neolit a jednotlive kusy jsou zachyceny i na Latenskych (keltove) sidlistich. Nasbirat na jednom poli povrchovym sberem 3kila(!?),je padny duvod k rozjeti vyzkumu jako svina.

NeviF

28. 11. 2006, 13:26

Bolo to nazbierané na ploche s priemerom asi tak 80 až 100 metrov. Po daždi bolo to pole úplne posiate týmito úštepmi. V múzeu mi povedali, že pravdepodobne sa jednalo o osadu "výrobcov" týchto nástrojov, pretože sa tam nachádzalo aj množstvo suroviny z ktorej sa to štiepalo. Na prípadný výskum som sa ich pýtal aj ja, ale ich vyjadrenie bolo také, že keby sa podarilo na financovanie výskumu získat peniaze tak možno by sa to robilo, ale vraj nieje veľká šanca aby sa to v blízkej budúcnosti robilo. Tak sme sa aspoň dohodli, že keď na tom poli niekedy niečo nájdem tak im to dám.

trapper

28. 11. 2006, 13:51

Kecy. Rozjet takovyto vyzkum na poli neni nic technicky, ani financne nemozneho. Spis rozumim tomu, ze se jim to nechce delat, pac kdo by to mel vsechno evidovat, ze?. Ale to neni tvoje starost, ty jsi pro to udelal vic nez jsi musel.

saman07

28. 11. 2006, 17:01

Moc hezké, snad archeologové pochopí že máme vážný zájem o uchování památek ze širokého spektra naši minulosti a ne jenom o drancování všeho kovového!

Kikon

28. 11. 2006, 18:57

Moooc krásné, pocházím taky z pazourkového kraje, ale přestěhoval jsem se na místo kde jsou samé droby a jsem z toho mírně nervozní.

GEGE

28. 11. 2006, 21:45

Veid

29. 11. 2006, 03:16

U nás se tohle válí na každým poli

numík

29. 11. 2006, 09:57

veid:souhlasím, když člověk ví kde sbírat, tak toho nasbírá mraky

trapper

29. 11. 2006, 10:51

Jiste. Dnes jeste jo.

bodams

29. 11. 2006, 20:41

SUPER

Will

29. 11. 2006, 20:47

trapper: No on to je poměrně velký problem, protože jestli je to tak vydatná lokalita, tak to může trvat roky a možná desetiletí, než by výzkum došel zdárného konce. A je potřeba platit dělníky, zřídit tam zázemí a zajišťovat lokalitu přez zimu atd. Je to hodně velká pálka na to, kolik stát může na podobné aktivity uvolnit. A když si představíš, kolik jiných záchranných výzkumů je potřeba vést rok co rok na místech, kde se buduje nová zástavba (obchodní domy, přestavby v historických centrech měst, výkopy kanalizací apod. ) a kde pozůstatky po osídlení vezmou při stavbě za své, tak nějaká lokalita kdesi v polích můsí počkat, protože je zatím relativně chráněná před zničením. Takových nadějných lokalit je u nás i na Slovensku mraky, ale peníze jsou potřeba na jiné věci než na díry do země v polích. Navíc v období, které tato lokalita reprezentuje, se ještě neužíval žádný kov, takže ani vyrabování "profidetektoráři" nehrozí.

numík

30. 11. 2006, 07:10

will:moc napsáno dle skutečnosti, ano přesně tak to je, 100%souhlas

trapper

30. 11. 2006, 13:25

Jestlize vyzkum na takoveto lokalite trva roky, nebo dokonce desetileti, tak je patrne neco spatne a je na case zmenit pristup. Z vlastni zkusenosti vim, ze napr. odkryti rimske villy s mozaikovou dlazbou v Sussexu zacalo po letni sklizni a skoncilo jeste drive, nez musel farmar na podzim zasit a to v 6 lidech za pouziti jednoho bagru zapujceneho dohromady asi na 15 hodin. Pochopitelne dalsi cas je potreba na nasledne zadokumentovani, ocisteni, konzervaci, popr. identifikovani nalez. predmetu na pracovisti archeologa atd., ale to uz k jeho praci tak nejak patri. Co se tyce tebou uvadenych zachranych vyzkumu, tak v drtive vetsine je hradi soukromy investor, takze o nejakem extremnim zatizeni statni pokladny nemuze byt ani rec.
Takze dnes jsme probrali efektivitu prace s dopadem na statni kasu a za domaci ukol se zkuste zamyslet nad tim, co taky muze prijit na radu az prestanou pipat detektory.

Will

30. 11. 2006, 15:52

Výzkumy významnějších lokalit tak dlouho trvají (Pohansko, Mušov, Mstěnice, Rokštejn atd. ), to si ověř. Tahle slovenská lokalita bude mít menší rozsah, ale kopat paleolitické sídliště asi nebude to samé jako výzkum izolované římské vily, pár sezon to nejspíš zabere. A takových podobných lokalit jsou mraky, co by si zasloužily výzkum. A to souvisí z těmi záchraňáky - nejde přece o peníze (já o nich taky v této souvislosti nemluvil), ale o to, že na ně archeolog musí denně dohlížet. A když během sezóny musí provést několik takových záchranných výzkumů, těžko se bude zabývat nějakou lokalitou kdesi na poli, která rozhodně tolik "nehoří". Přijmout další archeology a  vybudovat další pracoviště a depozitáře, to jsou ty státní peníze, které na takové věci prostě nejsou. Na některé takové lokality čas a prostředky vyjdou, ale zdaleka ne na všechny a říct, že má archeolog popadnout krumpáč a lopatu hned, jak dostane zajímavý a obsáhlý soubor nálezů odněkud z pole, je nemístné. Jak bys zařídil, aby se vykopaly během sezóny všechny takové nadějné lokality? Tady se o neefektivitě práce nedá vůbec hovořit.

numík

30. 11. 2006, 23:07

trapper:asi máš špatné informace, soukromý investor platí výzkum pouze když se na tom pozemku bude stavit nějaký podnikatelský objekt, ted si přesně nepamatuju definici zákona, takže někde na poli pokud se nebude stavit to platí stát, stát platí i kdyby se prováděl výzkum na tvém pozemku, pokud by se na něco narazilo třeba při přistavování domku

numík

30. 11. 2006, 23:16

trapper:dal jsem si tu práci a našel jsem to, tady je výňatek §22:Je-li stavebníkem právnická osoba nebo fyzická osoba, při jejímž podnikání vznikla nutnost záchranného archeologického výzkumu, hradí náklady záchranného archeologického výzkumu tento stavebník; jinak hradí náklady organizace provádějící archeologický výzkum.

očko

01. 12. 2006, 20:43

no už jsem se tu rozepisoval víckrát, to jenom pro ty kterým to nedá a dělají si naděje, že najdou lokalitu plnou mincí a zlata. Nic takového mimo ojiž osídlené místa nelze nalést, takže jestli se vám chce kopat pod základy současných panelových domů, tak máte možnost. To jsou jediná místa, kde lze na sto procent nalézt poklady na starém osídlení, které se nacházejí pod dnešními městy a nikde jinde.

Will

02. 12. 2006, 01:06

očko: No, nechci se hádat, ale depot stříbrných mincí, uveřejněný v této sekci Sing-Singem, kritériím takového pokladu zcela vyhovuje, ne?

trapper

03. 12. 2006, 18:29

To neni numiku nic noveho, jde jen o ten pomer. Pokud mas lepsi informace, tak me oprav.

numík

03. 12. 2006, 21:24

trapper:no jasně o poměr, protože se staví hodně podnikatelských objektů, kde výzkum je nezbytný a na nějaké nálezy na poli není čas a  ani nejsou finance

Kejzlar

05. 12. 2006, 11:01

Očko: těch pokladů co se našly mimo osídlení jsou desítky, a často šlo o stovky až tisíce mincí. Oni také lidé utíkali z osídlení před armádou i s majetkem a armáda zase nakradla, no a občas to někdo schoval ze strachu u cesty, v lese atd.

Kejzlar

05. 12. 2006, 11:06

Trapper: on je opravdu rozdíl vykopat jeden římský dům a nebo plochu několika hektarů se stovkou hrobů, či sídlištních objektů!
Will: naprostý souhlas!

trapper

05. 12. 2006, 11:53

Will, Kejzlar a Numik:Rad bych prispivajici upozornil na fakt, ze se stale pohybujeme v uzavrenem spolecenstvi nekolika zahloubenych objektu paleolitu a ne na centralni urovni Stradonickeho oppida, nebo v rimskem lezeni na brehu Dunaje. Smidra vydra.

Will

05. 12. 2006, 15:42

trapper: To je jasné, ovšem "několik zahloubených objektů" je relativní pojem. Může to být opravdu jen malý výrobní komplex, ale může se to rozrůst i do rozměrů slušného sídliště a podle toho také výzkum bude vypadat - sondáže na různých místech, odkrývání plochy kolem zachycených objektů (která se může ukázat i prázdná) atd... A je především nutné počítat s tím, že postup při odkrývání paleolitické lokality bude mnohem podrobnější a důkladnější než u novějších staveb (tebou zmiňovaná římská villa), tj. bude se postupovat po malých vrstvičkách, protože pozůstatky takto starého osídlení jsou mnohem drobnější a hůře postižitelné a nedají se ani tak přesně předpovídat dopředu. Nedá se to v podstatě přesněji odhadnout z povrchového sběru a výzkum pak může připravit velké překvápko.

numík

07. 12. 2006, 17:41

Will:naprosto souhlasím, ale zjišťuji, že některé lidi nepřesvědčíš at píšeš co píšeš

Will

08. 12. 2006, 17:24

numík: Co naděláš, stehně mi to nedá nic k tomu nenapsat

trapper

17. 12. 2006, 16:35

Zatim jste nenapsali nic, co by me presvedcilo, vyjma vaseho obsahleho coby-kdyby a proc to nejde. Nejste nahodou brachove?

Will

17. 12. 2006, 23:08

To "obsáhlé coby - kdyby a proč to nejde" je přesně to, co jsem chtěl napsat - říká se tomu argumenty. Argumenty, podporující mé tvrzení "proč to nejde". Nevím, co jiného si představuješ, že ti povím. Měj se.

manowar

25. 12. 2006, 16:03

horni rada, z leva doprava, 2,3,4 predmet jsou hroty, minimalne 3,4 jsou hroty, stipane levaloiskou technikou

trapper

09. 01. 2007, 13:49

Mozna by jsi mel venovat trochu casu argumentum "proc by to jit melo" a byli by jsme o kousek dal. Taky se mej

Will

09. 01. 2007, 17:43

Ježkovi voči, to přece tvrdíš ty, že by to jít mělo, ne já Přece nebudu argumentovat sám proti sobě. Já takové argumenty neznám, proto tvrdím opak

trapper

10. 01. 2007, 21:42

Argumentovat sam proti sobe, je jeden z dobrych zpusobu, jak na neco noveho prijit. Doporucuji vyzkouset. Pokud ani to nepomuze, zkus se porozhlednout kamkoli na zapad od ceskych hranic, jak zachranuji pamatky ti, co nestoji u statni kasy s natazenou rukou a prstem v nose. Cest praci.

Will

12. 01. 2007, 12:52

Tak zkus argumentovat proti sobě ty. Já ti řekl důvody, proč se hned nekope kde co a čekám, že mi povíš, jak by šel zařídit opak, mě to nenapadá. Ale zatím jsem se nic nedozvěděl. Zdárec