Úvod / Nálezy / Půdovky atd.

Medaile Sudety - originál nebo falsum?

01. 09. 2014 Autor: Johny303 6331× 24
Dobrý den,
zakoupil jsem tuto medaili za obsazení Sudet. Když se mi dostala do ruky, nebyl jsem si v žádném případě jistý její originalitou a měl jsem pochybnosti, dal jsem si ji proto ověřit ještě od jednoho člověka, který ji označil za jasnou kopii s tímto odůvodněním:

,, Musím zklamat tato medaile za Sudety je nepovedený odlitek, tím pádem padělek, podívejte se dobře na svastiku, je kostrbatá nepravidelná a to si Němci nikdy na svoji preciznost nedovolili, to mě hned upoutalo, je tam velmi moc rozdílů, oba obličeje postav jsou jiné, nekorespondují s originálem, věnec u svastiky není žádný u vaší medaile, na originálu je bohatý, výrazný, zobák orlice končí daleko za patou první osoby, u vaší je zkrácený, tím pádem kratší a to bych mohl pokračovat dále nepočítaje nevýrazné ražby celé medaile. "

Napsal jsem tedy prodejci zprávu o tom, že bych chtěl vrátit peníze a medaili že pošlu zpět. Bez problémů souhlasil, ale zároveň se bránil, že se jedná skutečně o originál. A napsal mi toto:

,, Dobrý den, já jsem si zase jistý tím, že medaile je 100% originál, bylo více ražeb a více výrobců, takže odchylky jsou možné, ražby u těchto medailích Sudety, Rakousko, Memelland byly na averzu nevýrazné jako třeba medaile a odznaky u Kriegsmarine. Respektuji Váš názor a souhlasím s Vaším řešením. Pošlete mi Vaše bankovní údaje a já Vám převedu Vaše peníze zpět, medaili prodám obratem jinde - s pozdravem Zdenek Štěpka.
PS: sdělte mi však, podle kterých znaků jste přišli na to, že medaile není originál a který "odborník" Vám toto nakukal, to by mě opravdu moc zajímalo, jinak jste první který mi moje medaile reklamuje, je mi 65 let sbírám 3. Říši 30 let a ve své sbírce nemám kopie!!!
Posílám Vám odkaz na pár zahraničních stránek, tak to porovnejte a posuďte sám:"

http://www.emedals.com/highlighted-offerings/germany/third-reich-army-awards/campaign-commemorative-awards/october-1-commemorative-medal-g12116
https://www.weitze.net/detail/47/Medaille_zur_Erinnerung_an_den_1_Oktober_1938__228947.html
http://www.ma-shops.com/zilvar/item.php5?id=9730

Tak jsem mu odepsal, ať mi počká, že si to ještě ověřím z více zdrojů. A chci poprosit o radu - je tedy tento zakoupený kus dobový originál a nebo není?
Moc děkuji.
Johny303

 Autor: Johny303

Komentáře

Karlos246

01. 09. 2014, 11:49

Mě osobně se nepozdává detail větrníku...:) Ale moc metálům nerozumím. .:)

Merkur

01. 09. 2014, 12:05

Těžko říct, metály cíleně nesbírám, ikdyž tento vlastním. Příjde mi, že na tom mém je daleko ostřejší ražba lícové strany a kříže na praporu i dole v orlici jsou pěkně pravidelné. Z rubovky mi příjde, že ražba nápisu dokola, který vystupuje plasticky je z tenčích písmen. Nevím kolik bylo výrobců tohoto řádu, tak si netroufám tvrdit to či ono.

snowfell

01. 09. 2014, 12:12

Mám šuplíkový originál a váží 12,57g. Mám i kopaný originál a ten váží 12,56g. Zkus to zvážit.

Johny303

01. 09. 2014, 12:50

No, výrobců prý bylo dost a drobné odlišnosti jsou normální, alespoň to tak tvrdí sběratel, od kterého jsem to koupil viz. popis.
Jinak, medaili jsem zvážil a i se stuhou a připínáním má 14g, což by tedy mělo plus mínus odpovídat originálu.

leipa

01. 09. 2014, 13:35

Zde bych si troufl tvrdit, že jde o originál. Důležité je i jak je naletováno očko. U originálu jde o "čistou práci", celouzavřené a začištěné letování. u kopie by se s tím nikdo tak nebabral.

marczus

01. 09. 2014, 13:38

100 procentne kopie. staci se podivat na ten velkej hakovej křiz na vlajce. je to hnus. .

tomfzr

01. 09. 2014, 14:11

mám jeden kopanej a jeden koupenej, na obou jsou hák. kříže na vlajkách a vypadají na chlup stejně

prd

01. 09. 2014, 14:25

kdo by se dělal s tímhle vyznamenáním zas taková vzácnost to není já myslím že je to origo!!!

Paul2

01. 09. 2014, 15:13

Jak píše prd. Taková vzácnost to není. Já osobně mám ve sbírce jen to, co si sám kopnu. Je to úplně jiná radost než když něco koupíš. Díval jsem se na germanmilitaria.com, tam je stejná a je jí podobná jako vejce vejci viz. http://www.germanmilitaria.com/Heer/photos/H070871.html. Tam kopie neprodávají, tak si můžeš stáhnout fotku a porovnávat jak v tom zábavném kvízu -najdi pšt rozdílů Jenom jedný věci se trochu divím. Proč to kupuješ, když tomu nerozumíš? Dřív než vyplázneš za něco peníze si raději o tom něco zjisti a přečti než pak rozhořčeně psát, že potřebuješ poradit jestli je to originál nebo fake. Máš štěstí, že prodejce komunikuje a chová se korektně (nabízí zrušení obchodu a vrácení peněz). Příště takové štěstí mít nemusíš. A jestli chceš zaručený originál tak nebrouzdej na Aukru, ale s detíkem v lese

Johny303

01. 09. 2014, 17:16

Uf, takže podle jednoho originál a podle dalšího zase kopie. Vypadá to složitěji, než jsem si myslel... Očko je u medaile uzavřené vzorně.
Jinak, co se týče argumentu, že tato medaile není vzácná, nezlobte se, ale to mi nepřijde jako dostatečné pro to, abych ji automaticky pojal za originální.
Díky, Paule, za odkaz.
Jinak, snažím se o těchto věcech zjistit, co se dá. Ale těch zkušeností ještě nemám moc a jak jinak je mám asi získat, než skrz tyto nejasnosti. Když si k fotce vyznamenání vezmu odbornou publikaci, stejně tam často ten rozdíl nenajdu i když tam je a ti zkušenější ho hned odhalí... A co se týká konkrétně této medaile, tak tady jsou pravděpodobně zkušenější téměř všichni, ale shoda tu tentokrát není. ;)
Hledání s detektorem plánuju, ale to přece nejde ze dne na den. ;)

Tak zatím všem moc děkuji za příspěvek do diskuse, budu rád i za případné další.

Hezký začátek nového týdne přeji.

Rozum

01. 09. 2014, 21:22

Narazil jsi na solidniho prodejce. Vyrobcu bylo opravdu dost... Sam nevim mam kopane a tam se moc porovnavat neda.

Gerlach-G1

01. 09. 2014, 23:52

No - Je těžké v dnešní době hodnotit něco jako origo nebo kopie. Kupovat je hazard i když jde i o tak rozšířenou a běžnou medaili. Já sám za sebe říkám že mě zaráží ta novost, má ražební lesk, nikde ani nepatrnej škrábanec. Viděl jsem těchto medailí několik, i půdovky-pečlivě uložené včetně etue. Žádná ale nevypadala takto-Ty roky zanechali jemný nádech -patinu, Nepatrné škrábance, nebo prosakující načervenalé měděné fleky.

Gerlach-G1

01. 09. 2014, 23:57

Těžko by někdo 76 let opečovával tak běčnou medili jak vzácnou minci. Ale je to jen můj postřeh - všechno může být upně jinak.

Johny303

02. 09. 2014, 00:10

Děkuji za názor. ;) Ano, ta medaile vypadá naprosto jako nová. Akorát stuha vypadá zašle... Jinak na medaili samotné jsem si všiml jediného flíčku, znatelného i na fotkách a to na zadní straně mezi nápisem Fuhrer a hákáčem.

Kahánek

02. 09. 2014, 12:44

Johny 303, na mojí nalezené medaili mám ve slově FÜRER, nad U, dvě tečky. Hmotnost medaile mám po očištění 12,63g. Medaile mám celkem zachovalou, tak dej vědět, kolik váží ta tvoje. Tloušťka měřená na hraně je 2,7 mm. Jinak jsem žádné rozdíly nenašel. Na fotkách je to porovnání dost pofiderní.

Kahánek

02. 09. 2014, 12:51

Ještě k Johny 303, medaili jsem vážil bez stuhy, ale s oběma očky. Stuha uložení v krabičce nepřežila.

prd

02. 09. 2014, 16:33

no tak když začínáš tak to nekupuj na Aukru a kup si radši literaturu a študuj a študuj a študuj ale zahraniční literaturu a ta stojí penízky víš. A hlavně fakt když koupíš a pak začneš zjišťovat jestli je to origo nebo ne tak se akorát nasereš a tady strapníš. a metály v dnešní době tak to si užíj moc ti nezávidím

cuvi

02. 09. 2014, 18:23

Nech si udělat expertýzu na WARCROSS u pana Charváta za 400,-kč a budeš vědět vše co potřebuješ. http://www.warcross.cz/wordpress/

dukát

02. 09. 2014, 19:13

U metálu za dvě stovky si nech udělat expertízu za čtyři. To víš, že je pravá. Akorát ji někdo sakramentsky vyblejskal.

Johny303

02. 09. 2014, 20:52

Přesně tak, dukáte, podobně jsem rovněž uvažoval. Expertíza se v tomto případě nevyplatí... Leda, kdybych se rozhodl zainvestovat a poslal na expertízu hned několik kusů, pak bych třeba odeslal i tento, ale samostatně ho tímto způsobem řešit nehodlám... Jinak, ke shodě všech tu v tomto případě asi nedojde, ale i tak Vám všem moc děkuji za názory a za rady. Vážím si toho.

ipola1

04. 09. 2014, 10:01

Jonn303: nikdy se všichni neshodnou a hlavně když radí chytráci typu - velký hákáč na praporu, ale buď v klidu, ta medaile je ok.

Johny303

04. 09. 2014, 12:20

Díky moc, ipolo. ;)

coil

06. 09. 2014, 18:37

Souhlasim, ze na beznou medaili v hodnote par stokorun je nesmysl delat jakoukoli expertyzu. Podle me je taky originalni. . jen jeji hodnota je ted diky lesteni mnohem nizsi nez u medaili s originalni patinou (stejne jako u minci.. )

Pepe77

15. 09. 2014, 11:36

Jestli ji už nechceš, dej vědět na bigkick@seznam.cz, vezmu ji od tebe.