Mince (?), svátostka a knoflíky
Prosím zdejší odborníky o určení těchto předmětů. Mince je patrně olověná, ve středu má osmicípou hvězdu, dole hodnota 20 a v opisu je asi R? E/E. Na reversu je nějaký vzor, podle mě vznikl při odlévání.Přispívat do diskuze a hlasovat pro vybrané komentáře mohou jen registrovaní. Prosíme, zaregistrujte se nebo se přihlašte!
Komentáře
18
12. 10. 2011, 10:55žeton, svátostka a pěkný knofle.
mafug01
12. 10. 2011, 11:57A podle mě to bude plomba
mlha
12. 10. 2011, 15:48plomba ze zinkové bedny na patrony, 1.válka asi rus.
jezero
12. 10. 2011, 18:03Na první fotce je pivovarská sudová plomba, o velikosti 20 mm.
Plomba ( pečeť ) ze zinkové Ruské bedny vypadá jinak.
Knoflíky :
arsenbronz štítový 17-18,
arsenbronz 17, cínový buď vylitý olovem, nebo s olověným víčkem ze 17 století.
Kvítek
12. 10. 2011, 18:35Děkuju, mistře Jezero! Kochám se z vaší košaté moudrosti
Kvítek
12. 10. 2011, 18:44Děkuju, mistře Jezero! Kochám se z vaší košaté moudrosti
mistr-x14
12. 10. 2011, 19:37Kvítek - můžeš se mi prosim ozvat na email? Chci se na něco zeptat. dík
Green 2
12. 10. 2011, 19:39Pěkný nálezy
Kvítek
12. 10. 2011, 20:10mistr-x14:Klidně se ozvu, dej mail.
skaj
12. 10. 2011, 20:19Ke svátostce (text příspěvku je z mého připravovaného interaktivního CD s názvem "Světci na nebi i pod zemí.. aneb co jsem to vlastně našel", které se zabývá problematikou určování nalezených svátostek. Blíže na e-mailu).
Jde o poměrně časté vyobrazení štítu s „benediktinským zaříkáváním“ společné s vyobrazením štítu s počátečními písmeny tzv. „zaříkávání patriarchy Zachariáše“ (+Z+DIA+BIZ…. atd. ), které mělo sloužit jako „zesílená“ ochrana zejména proti moru a obdobným nakažlivým smrtelným chorobám:
Tato kombinace Benediktova a Zachariášova zaříkávání však mohla být při vyhotovování svátostek legálně používána pouze do roku 1741, jak vyplývá z Přibilova textu ke svátostkám, které přiřazuje k Chrámu sv. Markéty s klášterem Benediktinů v Praze-Břevnově:
„Pro numismatiky jest pamětihodno, že opat Bruno Löbl, aby učinil přítrž zneužívání křížů a medailí sv. Benedikta a dal jim jednotnou formu, vyžádal si na papeži Benediktu XIV. rozhodnutí o přesné a neměnné podobě medaile a kříže sv. Benedikta a privilegium k svěcení takovýchto medailí (dekret z 23.XII. 1741). Od té doby nesměly mimo tyto medaile, měly-li býti účastny výsad a odpustků, mimo předepsanou podobu sv. Benedikta na líci a jeho kříže i exorcismus na rubu obsahovati jiných přídavků, zejména nikoliv exorcismus zv. Zachariášovým. “ 1)
V jedné věci však nemohu s Bedřichem Přibilem souhlasit, a to je jeho přiřazení zaříkávání patriarchy Zachariáše k osobě papeže Zachariáše:
„Na med. sv. Benedikta přichází na jedné straně kříž se zažehnáváním sv. Benedikta, na druhé velmi často zažehnávání papeže Zachariáše (†752) proti moru, proto byly med. nazvány morové amulet 2)
Patriarcha Zachariáš (přesněji: Jeruzalémský patriarcha Zachariáš) není totožná osoba s papežem Zachariášem. Jeruzalémským patriarchou byl Zachariáš zvolen v roce 609 (pojem patriarchát je v tomto smyslu vztahován k hlavě partikulární církve, založené apoštolem původně v Římě, Antiochii, Alexandrii, Konstantinopoli a Jeruzalémě).
Původ „Zachariášova požehnání“ souvisí dle tradice s průběhem Tridentského koncilu (s přestávkami se konal v letech 1545 - 1563). Na jaře roku 1547 vypukl skvrnitý tyfus („krutý mor“), kterým onemocnělo či mu padlo za oběť několik účastníků koncilu a epidemie nemoci byla zastavena teprve tehdy, když prý byly na radu patriarchy Leonarda z Antiochie shromážděným průvodem v okolí města zpívány náboženské písně, přeříkávány modlitby, uctíván a v průvodu nesen kříž, na němž byla počáteční písmena „Zachariášova zaříkávání“.
Symbolika benediktinského kříže je obvykle známa, neuškodí však, abychom si ji na tomto místě zopakovali:
• v horní části kříže je obvykle umístěno slovo PAX (mír), nebo monogram IHS - Iesus Hominum Salvator - Ježíš spasitel lidí (Ježíš Kristus),
• v úhlech kříže se nacházejí tato čtyři písmena: CSPB = Crux Sancti Patris Benedicti = kříž Svatého otce Benedikta,
• svisle na kříži jsou vidět písmena: CSSML = Crux Sancta Sit Mihi Lux = Kříž svatý ať je mým světlem,
• horizontálně písmena: NDSMD = Non Draco Sit Mihi Dux = Drak (ďábel) ať mi není vůdcem,
• na oválném pásu kolem kříže je dále umístěno 14 písmen: V R S N S M V = Vade Retro Satana Numquam Suade Mihi Vana = Odstup satane, už mně nikdy nesváděj! a S M Q L I V B = Sunt Mala Quae Libas Ipse Venena Bibas = Tvé sliby jsou jen klam, svůj jed si vypij sám!
Symbol „dvojitého“ (patriarchálního) kříže (kromě toho, že jde o symbol východních patriarchů a později také arcibiskupů západní církve) byl chápán prostým zbožným lidem tak, že tento kříž měl „zesílené účinky“ -o to silnější, když byl kříž opatřen zaříkáváním, vyvedeným formou počátečních písmen žalmů a modliteb. Pro ukázku několik z písmen a znění veršů:
+ Crux Christi salva nos… Z Zelus domus tuae liberet me… + Crux vincit, crux regnat, crux imperat, per signum crucis libera me, Domine, ab hac peste… D Deus, Deus meus, expelle pestem a me et a loco isto et libera me… I In manus tuas, Domine, commendo spiritum, cor et corpus meum… A Ante coelum (et terram) Deus erat, et Deus potens est liberare me ab ista peste… + Crux Christi potens est ad expellen-dam pestem ab hoc loco et a corpore meo…
----------------------------
1) Přibil, B.: Soupis československých svátostek, katolických medailí a jetonů, díl II. Čechy – Praha, NČČ, ročník XIII. – XIV. , 1937 – 1938, str. 78
2) Přibil, B.: Úvod do studia náboženské medaile, NČČ, ročník II. , 1926, str. ozn. číslem 64, poznámka pod čarou č. 29)
Kvítek
12. 10. 2011, 20:55skaj:Tak malý kousek plíšku a takové vyprávění? Smekám!