Úvod / Nálezy

Minometnej víkend

05. 03. 2008 Autor: Arab 6403× 40
Spousta lidiček zde odsuzuje zveřejňování munice, ale dělám to jen z toho důvodu, že najít jí může kdokoli z vás. Do nedávna jsem si myslel, že mě nic takového nepotká, ale potkalo. Poslední dobou je zde spousta mladých hledačů a s municí nemají žádnou zkušenost. Jistě vědí, že v případě nálezu jakékoli munice by měli zavolat na policii a nahlásit nález, nikdo jim hlavu neutrhne, ani já o ni nepřišel. Tento nález byl řádně nahlášen, část zničena na místě pyrotechnikem a zbytek odvezen.

Zdraví Arab

 Autor: Arab

Komentáře

kimcid

05. 03. 2008, 10:52

http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=show&i=10854&mm=1&vd=1

Paolo

05. 03. 2008, 11:18

No, když vidim, jakým způsobem to převážejí... To opravdu svědčí o veliké nebezpečnosti nálezu...

marczus

05. 03. 2008, 11:29

odkdy jsou pyrotechnici i kaskaderi?

Rich Raff

05. 03. 2008, 11:53

No nechcel by som soferovat to auto po lesnej ceste plnej nerovnosti a pocuvat ako mi vzadu veselo cinkaju oseba minometky.

pepa_d

05. 03. 2008, 13:05

Paolo, pravda, pravda, škoda že u nás nerostou.

pufik

05. 03. 2008, 14:00

Hmm taky cumim jakym zpusobem to odvazeji... Vzhledem k tomu ze jsou v nekterych zapalovace... Netusis podle ceho vybirali ktere znici na miste a ktere odvezou?

střep

05. 03. 2008, 14:54

Ten člověk za volantem musí mít vážný zdravotní problém v oblasti hlavy...

kimcid

05. 03. 2008, 15:19

nevim auta maji asi stejé všichni pyrotechnici. ale jestli ne a je to ten co byl u našeho nálezu, tak se nějak jeho trdvá linie zěnila.???

Krislend K1

05. 03. 2008, 15:26

způsob zabezpečení při převozu - neuvěřitelný! a pak nám bude někdo něco vykládat...

Kloss

05. 03. 2008, 15:32

Pyrouš si moc věří a podceňuje nepředvídatelné. Normální drncání to nemusí aktivovat, ale stačila by malá, nepředvídatelná dopravní nehod a...
Mimochodem víte o výbušninách, že rozklad výbušnin se urychluje zvýšením teploty, přítomností vlhkosti, teplotními cykly, působením nesnášenlivého prostředí (např. reakcí s laky či kovy v munici, stykem s látkami kyselé nebo alkalické povahy). Rozkladné produkty mají obvykle schopnost rozklad výbušniny dále autokatalyticky zrychlovat. Chemický rozklad způsobuje vznik nestability výbušnin. Tato nestabilita se může projevit ovlivněním funkčních parametrů munice, selháním funkce, v krajním případě i havárií zbraně nebo samovolným výbuchem skladované munice.

minik510

05. 03. 2008, 16:28

kryslend-vystihol si to.

MG34

05. 03. 2008, 17:58

Předpokládm že ten pyrouš dokázal posoudit zda ty miny šly laufem nebo ne.

Voss 69

05. 03. 2008, 18:07

Jsou tam rusáci i němci, asi nějaký poválečný muniční smeťák

Sirus1182

05. 03. 2008, 18:19

jenk007

05. 03. 2008, 18:56

Myslím že profík ví, co dělá.

mR.dAgOtH

05. 03. 2008, 19:08

A jak to je s nahlášením nálezu, když v podstatě kopání je trestné? (alespoň co se lesa týká). Nemohou po tomto nahlášení vzniknout nějaké problémy s policií?

vesmirek

05. 03. 2008, 19:18

Ku. va to je slušný muniční arzenál... najít tolik munice to je pech.

DaveVonDave

05. 03. 2008, 20:47

Krasavice!!!

tars

06. 03. 2008, 08:36

Arab:možná hloupej dotaz, ale to si jim je všechny vykopal, nebo se podíleli na dolování?

Tatino

06. 03. 2008, 09:04

Este som nikdy nepocul, zeby pri nahlasovani municie vycitali policajti nahlasovatelovi, ze sa rypal v zemi. Hoci aj v lese. Vo vecsine pripadov su radi, ze sa to nahlasilo a bude o jedno zbitocne nebezpecie menej.

kamzik

06. 03. 2008, 09:17

ked nema mina v predu zapalovac môze este vybuchnut?

Tatino

06. 03. 2008, 10:21

Osha prevdaze moze! Niektore minometky raze 82 maju zapalovac zvlast oddeleny od detonatora. Ten je sucastou naplne granata. Obsahuje citlivejsiu sloz, ako je samotna napln (ktorou je zvycajne TNT, amatol a pod. ) pri pokuse vybrat tento detonator, moze prist k nestastiu! Okrem toho, ak je v minometke dajme tomu iba samotna napln, aj tato, pri vystaveni vyssej teplote moze explodovat! Pre TNT je kriticka teplota len (! ) cca 300 stupnov!

duri123

06. 03. 2008, 10:22

osha: ano môže ale záleži to od vonkajších vplyvov ale keby si ju chcel odpaliť je na to veľa spôsobov ako to dosiahnúť lebo vo vnútri ešte trhavina je 

FUNY MA

06. 03. 2008, 12:28

Po kopcoch na východnom Slovensku sa toho vyskytuje dosť a možno aj v 10 násobne väčších množstvách, nielen mínometné, ale celkovo delostrelecká munícia, dokonca je pár miest, kde sú toho plné vrchôlky kôt. Okrem neodbornej manipulácie predstavuje munícia v takom množstve nebezpečenstvo aj v prípade vzniku lesného požiaru. P. S. V takomto prípade by mali požiarnici vyzliecť skafandre, nehasiť požiar a utekať domov k rodinám :-) A nehasil by som to ani zo vzduchu s "bambi vakmi" :-) Protilietadlovej munície je tiež dosť, hihihihihihi :-)

FUNY MA

06. 03. 2008, 12:30

Pre duri123: Ale až zase tak veľa spôsobov na odpal tej munície nieje :-) Práve kvôli tej trhavine, čo je vo vnútri :-) Ináč s Tebou súhlasím :-)

FUNY MA

06. 03. 2008, 13:29

Pre Tatino: Nad tými 300 stupňami na iniciáciu tritolu, by som pouvažoval. Je to dosť relatívne-absolútny pojem :-) Že ako to myslím? Áno, literatúra uvádza detonáciu pri 300 C, čo je pravda (laboratórne podmienky) Za bežných okolností toto samotné je relatívne, pretože musia byť splnené určité podmienky (možno nárast teploty za jednotku času), ktoré Ti presne teraz nenapíšem - nie som pyrotechnik - tieto podmienky sú za bežných okolností zrejme ťažšie splniteľné. Z tvojho príspevku vyznelo, že keď zapáliš tritol, tak boom... , ale ja Ti môžem povedať, zodpovedne povedať, že na vojenskom výcviku sme tritol pálili, myslím, horí pri nižžšej teplote, ako 100 C, takisto sa pri zahrievaní rozteká. Dokonca boli experti, čo hodili 150g (či 250g) nálož tritolu do pahreby, rep. do horiacej vatry a len zhorel. . Ozaj, ešte jednu zodpovednú vec, ktorú viem na 100 pro ti môžem napísať, že jedným zo spôsobov likvidácie tritolu je aj jeho spálenie (zapálenie a následné zhorenie!!! ), myslím, že sa to môže robiť z množstvom max do 150 Kg. P. S. Takže keď čítaš literatúru, tak čítaj aj poznámky pod textom. riadkami, lebo máš pravdu len čiastočne :-). Preto si myslím, že pri bežnom zaobchádzaní s čistým tritololom, samozrejme bez iniciátora (väčšinou zapaľovač s traskavinou) by sa nemalo nič stať, samozrejme neodporúčam to skúšať, lebo nikdy neviete, čím bola predmetná munícia plnená :-) Takže najnebezpečnejší mínomeťák je ten, ktorý má nakrútený roznecovač (zapaľovač) a má "nakopnutú prdel" a vyhorenú hnaciu náplň... Druhý v poradí je ten, ktorý má roznecovač, ale nie je zo spodu "nakopnutý". No a tretí, ten, ktorý by pri bežnej manipulácii nemal ublížiť je mínomeťák bez roznecovača.:-) Ale aj to nieje absolútne vzhľadom ku konštrukčnému riešeniu iniciačného mechanizmu.:-)

FUNY MA

06. 03. 2008, 13:48

Ďalší fakt, ktorý som nespomenul je, že munícia je väčšinou plnená zmesou trhavín, poprípade zmesou trhaviny a nejakých podporných chem. látok myslím, že NH4NO3 atď..... takže aj tu sa dá polemizovať o tritole ako takom. Takže radšej nemanipulovať :-)

MG34

06. 03. 2008, 15:49

Tatino:300stupňů C  je teplota VZBUCHU, ne výbuchu.
FUNY MA:Pálení TNT není nic tak zvláštního. Přesně jak píšeš.. Vyzkoušeno, a ani moc dobře nehoří
Jakjsi to myslel s tou směsí? TNT je prostě TNT.. Naopak on sám se používá k flegmatizaci jiných trhavin. (T/H například)

Milo

06. 03. 2008, 18:03

MG34: Funny mal na mysli amatol a podobné zmesi.

MG34

06. 03. 2008, 18:36

Milo:Děkuju. Nejak mi to nedošlo. Spěchal jsem.

jezero

06. 03. 2008, 19:33

SIKI2-16 :
pokud si chceš čuchnout k Německu, tak tam jdi dělat. Oni Tě to sami Němci zošklivý.

MG34

06. 03. 2008, 20:59

SIKI2-16:Jsi zaspal dobu kamaráde.. Helmuti už táhli na západ před pár desítkama let... Doma by ti zvoněl jen tritol a rez. Ovšem ORIGO NĚMECKÁ!!!

jezero:Jak se tak o nic nepěkně vyjadřuješ!

Tatino

07. 03. 2008, 22:08

FUNY MA, MG34, pravdaze, mate pravdu. Len by som chcel pripomenut, ze aj bezny ohnik moze dosiahnut vyssej teploty, ako je tych 300 stupnov! Staci poriadny zavan vetra. Ale tato uvaha je celkom zbitocna! Treba jednoducho povedat, ze vhadzovat minometky do ohna, sa neodporuca.

MG34

08. 03. 2008, 12:33

Tatino:Jasně. Nevhazovat, a pokud neumíš posoudit jejich stav (vystřelená nebo nevystřelená)ani raději nesahat Platí vždy když máš pochybnost... Tím nemyslím tebe osobně!

MG34

08. 03. 2008, 12:47

Jen pro informaci... Předpisy AČR definují mimo jiné jako NEBEZPEČNOU každou munici NEZNÁMOU. Předpoklásám že Slovenská armáda vychází z podobných předpisů

FUNY MA

11. 03. 2008, 13:38

Pre Tatino: Nikto tu nechcel vhadzovať mínometky do ohňa :-) To by som si nedovolil práve z titulu toho, čo napísal MG34 (že nikdy nevieš a ku každej munícii, ktorú nepoznáš treba pristupovať osobitne), písal som o tritolových náložkách. Ozaj v každom bežnom ohni, dajme tomu lesnej vatre :-) hihi na opekanie je viac ako 300 C, či nie?? . Tam proste asi ide o to dosiahnuť teplotu 300 C za určitú krátku časovú jednotku. Čo je práve pri bežných podmienkach asi skoro nemožné. Upozorňujem ešte raz, že tá teplota iniciácie je uvádzaná pri laboratórnych podmienkach, takže zrejme pri určitom tlaku a rýchlosti vzrastu teploty... atď... chápeme sa? :-)
Pre MG34 To isté, čo pre Tatino, ja som netvrdil, že mínometky do ohňa, v tomto zmysle som písal o tritolových náložkách :-) s predpismi máš pravdu, veď to som ale ani nevyvracal.... Ináč súhlasím s Vami, nešahať!!!!!! Ja sa toho osobne bojím, ako čert svätenej vody :-) hihi
S pozdravom

FUNY MA

11. 03. 2008, 14:03

A už dupľom by som to nebral zo sebou či už domov, alebo na dvor, ako tu je niekde možnosť vidieť na niektorých fotografiách v archíve detektowebu. Každý nález podľa môjho názoru a samozrejme podľa zákona treba ohlásiť, už len z jedného titulu, že ak niečo vykopete a nechate to vykopané, ako min. polovica amatérskych vojenských archeológov, hrozí, že to bude mať nedozierne následky, či už na budúcich náhodných šťastlivcoch-nálezcov najmenšej vekovej katégórie, alebo domyslite si, čo by sa stalo, keby miesto tvrdých bojov, kde sa arogantne necháva nájdená munícia ležať pohodená, zachvátil požiar, povedzme náhodný požiar... Kto to bude hasiť???

FUNY MA

11. 03. 2008, 14:16

Ozaj opravujem nie zo sebou, ale so sebou :-))))))
Pre ilustráciu : Slanské vrchy, konkrétne časť lesa juhovýchodne od Dargovského priesmyku, resp. od samotnej obce Dargov tkzv. Policírka, nie tak dávno, ešte dnešná 50-tnicka generácia si to pamätá. Neviem, či úmyselne, alebo náhodou zachvátil túto časť lesa požiar. Nemalo cenu to íť hasiť, tak asi týždeň to tam horelo a okolím sa rozliehali obrovské rany, keď vybuchovala munícia jednej z prvosledových línií obranného postavenia Gisela stellung.:-) Takže preto každý nález nevybuchnutej munície oznámiť, oznámiť, oznámiť........ čím viac, tým lepšie, aby pyrotechnici nechodili kvôli pár mosinom, mauserom, či mannlicherom (ale toto už nieje predmetom zákona).:-) hihihi
Ozaj ešte všetká česť autorovi článku, ku ktorému sa vedie diskusia, že sa rozhodol nález oznámiť, aj možno napriek tomu, že mu to časovo zabilo zvyšok dňa, ktorý mohol stráviť hľadaním :-)

FUNY MA

11. 03. 2008, 14:41

Na záver pozdravujem MG34, Tatina a Mila a samozrejme ostatných. P. S. Myslím, že na veci máme podobný názor. . Veľa zdarov v našom spoločnom koníčku a samozrejme u poniektorých zároveň aj v práci :-)))))))))))) Všetko, čo som napísal je viacmenej môj názor, takže ak je niečo zlé, prosím šetrne :-))))))))) Čaute...:-)

MG34

11. 03. 2008, 17:27

FUNY MA:Pokud moje komentáře vyzněly jako kritika, omlouvám se!
Jen jsem se snažil napsat svůj názor.
Pálení TNT není neobvyklá praxe. A to nejen ve formě náložek. Prostě to jde:-)