Úvod / Články / Archeologie

Mladší doba bronzová?

31. 10. 2006 Autor: Bonnie a Clyde 8282× 76
Zaskočeni zachovalostí nálezu, až UC a Oťas nás musel upozornit, že níže vyfocený hrot kopí, může pocházet i z mladší doby bronzové. Takže po eventuelním pozitivním určení odborníkem, snad uvedený hrotík uvidíme vystaven v některém z českých muzeí.

Pravdou je, že místo nálezu bylo přinejmenším podezřelý. V lese, kam opravdu nikdo moc často nezavítá, uprostřed menšího skalního útvaru, ve vertikální poloze, cca 15 cm v zemi. A jako třešnička na dortu, kousek od hrotu se ze země vyloupl hezký čtvrťáček. Asi zde v minulosti bylo vcelku rušno. Dohledání se vyloženě nabízí. Ostatně zachovalost hrotu můžete posoudit sami.

Barvu pod cívkou jak od Picassa.

Bonnie a Clyde

 Autor: Bonnie a Clyde

Komentáře

zmroote

31. 10. 2006, 10:05

No, uvidime zda to vystavi. Kazdopadne dej vedet jak to dopadlo. Zda si neco dostal a jestli to vystavi :-) Jsem celkem zvedavej...

zmroote

31. 10. 2006, 10:05

Co jineho vystavit, nez takhle krasne zachovalej exemplar. -)

romale

31. 10. 2006, 10:36

Nejsem odborník na takto staré věci, ale tento hrot jsem viděl v knize spolu se starými bronzovými sekyrkami apod. Takže podle té knihy bych to opravdu zařadil do tohoto období. Každopádně exkluzivní nález, který někdo nenajde za celý život. Gratulace Romale. .

Vlasta_CZ

31. 10. 2006, 10:40

To tedy ano, perfektní zachovalost. Když odmyslím tu krásnou patinu, tak je jak právě vyrobený...

trapper

31. 10. 2006, 11:32

Moc hezky a je fajn, ze to nachazite zrovna vy. Preju dalsi poradne ulovky!

Sing-Sing

31. 10. 2006, 11:37

Enselad

31. 10. 2006, 12:12

Kolik to má stát??

jurgen

31. 10. 2006, 12:41

Tak to smekám svůj klobouk, krásný artefakt , Myslím, že by měl být vystavený. Snad by muzeum neošidilo své návštěvníky o takový majsterštuck jako to bylo zvykem v minulých dobách

DFC

31. 10. 2006, 12:42

To je až k neuvěření

cortes

31. 10. 2006, 12:49

To už si děláte pr.. l  .. se mě nějak špatně dýchá

Bonnie a Clyde

31. 10. 2006, 13:07

to Trapper. Tak k tomu není opravdu co dodat-díky.

Paolo

31. 10. 2006, 16:42

Mňo, blejská se to jak psí koule... Za tu dobu by měl zub času něco málo nahlodat, ne? Jsem zvědav na posudek od ingousťáků z muzea.

Drobek2

31. 10. 2006, 17:08

Jen ať se blejská. Poved se jim hodně čistej kov a měděnka to uzavřela a zachovala. Jinak moc hezké!!!! Určitě dej vědět jak to dopadlo v muzeu. Kamarád dal do muzea 5! nádhernejch keltskejch sekyrek a všechny jsou v depozitu.

Fami

31. 10. 2006, 17:21

zmroote

31. 10. 2006, 17:27

To Drobek 2: Nedavno sem se na podobny veci byl podivat v muzeu. Ten bronz v podstate nestarne, krome patiny samozrejme. A pokud byl vylestenej uz v dobe vyroby a pak byl celou dobu nekde v lese mezi kameny a ne na poli, kde je kazdym rokem 2x posunutej nekam jinam, tak muze vypadat klidne takhle. A prave ta zachovalost je na tomhle kousku to krasny...

MAJKL 2

31. 10. 2006, 17:56

Se vám nějak daří...

_ypsilon_

31. 10. 2006, 18:03

je krasny.

Bonnie a Clyde

31. 10. 2006, 18:09

to Maarkii. Jsme dva, o tom jsme uz psali, psali jasme taky o stěstí, kterýho jsme letos měli opravdu požehnaně a který přejem nejenom tobě Maarkii, ale všem. Všechny naše ZVEŘEJNĚNÝ nálezy jsou koplý letos. Vono taky někdy jde o to, nekoukat jenom na web a sem tam si výjít ven.

HLEDACKA

31. 10. 2006, 18:22

to je nádhera a přeji vám at vás štěstí neopouští at hledáte v lese nebo v houští

Dietr

31. 10. 2006, 18:40

No, tak koukám, že se to tady s nálezama "pěkně" rozjížídí. Za chvilku tu budou zvesela lítat keltský duhny, bronzové nádoby a mnoho jiných dalších artefatků. Jen tak dál.... Proč ne, když je určitá veřejnost a prostředí tomuto našemu koníčku tak příznivě nakloněna. Jen můj názor, nic víc.

bába

31. 10. 2006, 19:00

Hezký nález. Na naše bronzáky mi to přijde dost pečlivě zpracované. Tipoval bych na import ale třeba se pletu.

Paolo: o bronzácké sekery a nože se dá docela ošklivě pořezat při vyndavání z díry.

GEGE

31. 10. 2006, 19:22

Koukám jak fík , ta zachovalost je až neuvěřitelná nu asi to nebude ze severu kde je příliš kyselá půda. Hlavní je že při vyzvednutí z půdy neutrpěla ůjmu bud motykou nebo třeba okolnim otěrem o kamení. Upřímná gratulace . PS:je tofoceno za deního světla

GEGE

31. 10. 2006, 19:26

Jak tak koukám tak asi ne vypadá to na umělé osvětlení

Bonnie a Clyde

31. 10. 2006, 20:02

Koukáš správně Gege. Večer, pod stolní lampou.

Drobek2

31. 10. 2006, 21:36

To Zmroote: Já jsem jen reagoval na odkaz pode mnou. Už jsem nějaké věci z té doby viděl a vim, že čas je v podstatě vylepší.

romale

31. 10. 2006, 21:48

Drobek 2/souhlasím s tebou, měl jsem minulý rok v ruce věc z této doby a jak píšeš, ta měděnka uzavře nález do neprodyšné kukaňe a člověk ani nechce věřit, že se to válí 2500 let v hlíně, ale je to opravdu tak, kdybych to neviděl, nedělal bych tady chytrolína. Bronzákům zdar Romale. .

sidal

31. 10. 2006, 22:45

Krásnej nález, gratulačka. Ta patina je suprová a je vidět, že se to nevláčelo po polích. O věci, kterou jsem měl z období laténu naposled v ruce, jsem si z počátku myslel, že je to něco novějšího a místo patiny, že to má na sobě smalt. , za tu dobu to udělá prostě krásnej povrch.

Kelt

31. 10. 2006, 23:24

gratuluju prostě nádhera
jsem prostě nenapravitelnej šťoura... neodpustím si jednu poznámku. Kdysi jsem si povídal s archeologem na téma spolupráce. myslel jsem že můj pohled je pro něj ok. Já to bral jako že budu dál v klidu chodit po poli a když něco najdu tak mu to přinesu. Můžu taky chodit kam mi řekne a zase když něco najdu tak mu to přinesu... Myslel jsem že se mu to bude líbit... omyl přátelé, těžkej omyl. Reakce byla v kostce asi taková: Takže jako ty si budeš choit po poli a já budu papírovat. já bych taky rád chodil po poli a někdo to za mě zpracovával. No zpočátku mě to zarazilo, vždyť já to myslel dobře... pak jsem se vžil do jeho situace a trošku mi to docvaklo... Nechci se tady dohadovat, berte to jako téma k zamyšlení, ale docela by mě zajímal váš názor. Není vždy vše jen bílé a černé.... Fakt nechci prudit ale je hodně pohledů na určitou věc

kacuro

01. 11. 2006, 19:31

achhhhh...

bába

01. 11. 2006, 22:05

Kelt: tak nějak podobně jsem to psal Sing-Singovi

Kelt

01. 11. 2006, 23:18

Bába: je to tak, prostě je potřeba si uvědomit jak to všechno doopravdy je a podle toho se chovat... hodně lidí stále žije v ideálech jako že je na světě spravedlnost a tak, je potřeba se dívat realitě do očí a občas vzít v úvahu i stav věcí tak jak je a ne jak by měl být. Co se týče toho archeologa o kterém jsem psal níže, plně ho chápu.

KenTaur

02. 11. 2006, 13:52

Kelt: a v čem ho chápeš? Že v pracovní době, za kterou je placenej, musí dělat svoji práci a tobě závidí, že ve svém volném čase chodíš po poli? Vždyť svůj volný čas taky může trávit na poli.

Honan

02. 11. 2006, 14:10

Nepřu se, ale mě to připadá jek strojová výroba. Samozřejmě soudím poze z fotek.

romale

02. 11. 2006, 18:11

Ken Taur/myslím si to samé co Ty, a poslal bych ho do hajzlu, jsem prostě takovej. Zdar Romale. .

romale

02. 11. 2006, 18:36

Honan/strojová výroba to určitě není,. mám spoustu přátel hledačů, který takto starý věci našli, až to budeš mít v ruce, sám budeš překvapenej tou zachovalostí. Je třeba se zamyslet nad tím, než vyneseš ortel nad příspěvkem. Zatím zdar Romale. .

Drobek2

02. 11. 2006, 20:35

To Honan: Mam takovou představu jak asi ten stroj vypadal: Dvě nohy, dvě ruce, vohoz v kůži a ujížděl na hustym dost nechutným pivu. Teď vážně. Myslim, že první stroje na opracování (kování) kovů byly hamry a to bylo určitě až o několik století později. A v té době už tento hrot čekal na Bonnie a Clyda v lesíku uprostřed menšího skalního útvaru.

zmroote

03. 11. 2006, 13:31

KenTaur a Romale> moje rec!
Kelt a Baba: idealy sou jedna vec a kazdej asi vi, ze to nikdy idealni nebude. otazka zni, jestli neni dobry se snazit, aby se to k nim aspon priblizilo, nez se prizpusobit tomu srabu co je vsude okolo..... ale je to pouze muj nazor. Vas vam neberu...

Dede

03. 11. 2006, 18:13

Prostě náááádhera, včera jsem ho (ten hrot) měl v ruce a viděl ho vlastníma očima až mi to mozek skoro nebral. Obrovská gratulace šťastnému nálezci. S jeho přístupem k nálezu a dalším postupem v celé záležitosti mu od srdce přeji další pěkné nálezy.

bába

03. 11. 2006, 20:49

zmroote: snaha o přiblížení se ideálům naráží na téměř nepřekonatelný problém - lidi. Ale máš pravdu, že by si to měl každý aspoň jednou v životě zkusit a z výsledku vyvodit důsledky.

manowar

04. 11. 2006, 12:43

tehdy byli slevaci mistri sveho remesla, myslim ze polovina z nas by nedovedla vyrobit ani z poloviny tak kvalitni formu na lidi, natoz tak odlit tak precizne ten odlitek, naprosta krasa , nekdo tady psal ze to tipuje spis na import, dle zpracovani, ja si to nemyslim, je to taky mozne, ale i tady vznikali na nasem uzemi nadherne dukazy zrucnosti tehdejsich metalurgu . Ale pochybuju ze muzeum z toho nalezu padlo do kolen, depozitare v tech velkych muzejich jsou plne stovek podobnych nalezu z depotu a podobne, mecu, sekyr, srpu, hrotu kopi, skonci to stejne v depozitu a nikdo krome "vyvolenych" na to nebude moci sahnout ( stejne je to paradox, ty to najdes, lezi to 3500 let v zemi a pak ti doslova archeologove reknou "ne, ty na to nesahej, ty nejsi odbornik z nasich rad" ) - jako by byli nejaci nadlide, take nesouhlasim s depozitem predmetu nalezenych treba na Morave, nekde v PRAZE!! . Je to vuci tem lidem, jejich kulturni dedictvi dany nalez je, nefer!!! . Taky bych se chtel pokochat krasou nalezu z naseho kraje, ale to mam k vuli tomu ziskavat povoleni v muzeu v Praze k nahlednuti do depozitaru, na ten a ten predmet??? . Byt i blby kamenny hrot, nebo treba rohovcove skrabadlo? !

Gila

04. 11. 2006, 19:51

romale 18:11 - 2. 11. 06 souhlasím s tebou

Bonnie a Clyde

04. 11. 2006, 20:38

Zdravíme všechny! Debata, sic zajímavá , ale v tuto dobu již trošku o ničem, vzhledem k tomu, že je celá věc v koloběhu. Pojďte zkusit to, co je nám předpokládám nejbližší - tím zveme všechny eventuální zájemce (asi trošku nezvykle) na dohledávku výše zmíněné lokality nálezu. Lesík je natolik rozlehlý, že se nás tam vejde hafo a byla by škoda, zanechat v zemi něco podobně bronzového. Podotýkám, že lokalita je zajímavá i pro válkaře. Eventuálním zájemcům pošleme bližší informace.

bába

04. 11. 2006, 21:30

Bonnie a Clyde: než to spustíte, dobře si promyslete, kolik lidí je minimální počet pro vyluxování lokality. Místo se rozkřikne a jestli se to prokazatelně nevybere a někdo něco po vás najde, pak to tam bude vypadat jak krajina u Verdunu . Mělo by to být perfektně zorganizované. Teď mě tak napadá - budou u toho archeolózi? Jak je to daleko od Práglu (cca)?

bába

04. 11. 2006, 21:50

A jestli bude mít polovina lidí horší detektor než nejlepší a nebo s ním nebudou umět, tak je to stejně k prdu.

butcher

05. 11. 2006, 10:26

bonnie a clyde: gratulace k nálezu i jeho dalšímu osudu, ale PROBOHA!! neblázněte s takovouhle partyzánštinou a ještě veřejně vyhlašovanou. Když už to kopí ponesete do muzea, vemte tam nejdřív archeologa (bude-li zájem, pokud ne, no comment a vyluxujte si to). Takovýhle předmět umítěný způsobem a na místě které popisujete nemusí být sám a hromadnou akcí můžete dost zničit. Nezkažte si dobrý začátek

yose

05. 11. 2006, 11:14

super! presne taketo nalezy su podla mojho gusta

bába

05. 11. 2006, 16:27

butcher: když už s tím vylezli veřejně, tak tam asi archeologa pozvat chtějí (a teď už musí). Už jsem ale viděl lokality, kde byl podobný nález jediný a v oktuhu kilometru ani hřebík z podkovy.

pierrre

05. 11. 2006, 19:30

Jak to tak pročítám, nestačím se divit kolik "válkařů" jsou taky odborníci na starej bronz ... z pole to není, to se pozná... když taháš bronzácký sekery z díry, můžeš se pěkně fiknout... znám spoustu lidí, co tahaj podobný věci... latén, co sem měl posledně v ruce... měl sem v ruce věc z té doby... na naše bronzáky dost zachovalý... Ale spolíhám na solidnost pravých mrcasníků a doufám, že ty metráky bronzu, co máte doma sou všechny nahlášený v muzeu, na dokopání seker z díry byl přizván odborník, starej latén zůstal v čr atd. atp. Ještě by sem někdo mohl hodit ceníky takovejchhle věcí, popřípadě adresu výkupce (po cenách se tady taky kdosi ptal... ) a všichni budem ti nejšťastnější lidi pod sluncem Dietr, máš recht

Bonnie a Clyde

05. 11. 2006, 22:36

for everybody: asi dlužíme malé vysvětlení. Hrot již byl odevzdán muzejním odborníkům. Tito projevili zájem o místo nálezu micí, nicméně o místo nálezu hrotu neprojevili. A protože předpokládáme, hlavně dle vašich diskusních příspěvků, že by se eventuelní společná dohledávka zmíněného místa odehrála v tom nejlepším mrcasnickém duchu šlo nám pouze o osobní kontakt s malou šancí pro všechny něco zajímavýho kopnout. Kdyby se k nám připojil i některý z odborníků, jenom tuto skutečnost přivítáme.
To Bába: možná tato dohledávka bude šancí pro nás méně zkušené, jaký nejlepší detektor si pořídit a hlavně jak s ním pracovat
Myslíme, že touto nabídkou se nic pokazit PROBOHA nedá!!

bába

05. 11. 2006, 23:17

Bonnie a Clyde : tomu říkám praví muzejní odborníci

bába

06. 11. 2006, 07:24

pierre: "válkař" nejsem a něco už jsem viděl či měl v ruce, což ještě neznamená, že mám doma metráky bronzu. A není to tím, že bych je vyvezl za hranice. Je ale pravda, že spoléhat jen na solidnost všech je poněkud zavádějící.

UCAdmin

06. 11. 2006, 07:51

Bonnie a Clyde - mozna bych s tim tak nespechal. Verim, ze to bude cele poracovat a urcite se tam s vami nekdo z muzejniku vypravi. Jen by mel na celou akci dohlizet pan kaplan - staci si vzpomenout jak odesel tak za chvilku jiz na nas padal strom Jinak musim rict, ze jsem vas oba rad poznal a tesim se na dalsi akci

pierrre

06. 11. 2006, 13:25

Bába: Nic ve zlým, já jen aby nám tady ta rubrika nepřerostla přes hlavu. Já sám mám s archošama jen ty nejlepší zkušenosti. Případnýmu nezájmu bych se ale vůbec nedivil, s tím mám taky svý zkušenosti. Nejvíc sem se nasmál, když sem přinesl jednu kopaninu ukázat (jsme tak domluveni) a místo zasvěcenýho výkladu sem uslyšel jen: A cože to má jako bejt?

Bonnie a Clyde

06. 11. 2006, 20:27

to UC: potěšení na naší straně! Co se týká našeho kaplana, máme stejný názor

JeanC

09. 11. 2006, 17:21

Pierre: naprostý souhlas. Všechno co řekneš může být a bude použito proti tobě nebo skupině která má stejné zájmy jako ty. proboha než něco napíšete tak trochu myslete

butcher

11. 11. 2006, 19:34

bába 5.11. 16,27: souhlas, psal jsem taky jen "nemusí", ale dobře vím, že může jak píšeš ty, nebo je to také třeba jen mimo dosah detektoru...
bonnie a clyde: "Myslíme, že touto nabídkou se nic pokazit PROBOHA nedá!! " tak nevím, jestli je to od vás neznalost nebo provokace, už jen kdyby jste si přečetli pozorně diskuze na tomto webu, tak by jste tohle nikdy nemohli napsat. Pardon, ale to že v muzeu projevili zájem o místo nálezu "čtvrťáku" Františka I. a mladobronzové kopí je celkem nezaujalo... no tomu prostě nevěřím, ledaže by jste to ukázali vrátnému

Bonnie a Clyde

13. 11. 2006, 08:13

to Butcher :

Bonnie a Clyde

13. 11. 2006, 08:34

to Butcher : Opět pouze malé nedorozumnění. Měli jsme na mysli projevení zájmu o místo nálezu mincí k předcházejícímu našemu příspěvku 26.10. Nikoho opravdu provokovat nechceme. Už to tady někdo napsal - všechno co řekneš může a bude použito proti tobě

butcher

13. 11. 2006, 16:56

OK, to jsme si opravdu nerozuměli, stál jsem si na kabelu , jak říká klasik "mea culpa, mea maxima culpa" . Rzhodně jsem nechtěl nic používat proti vám, jen když už se tu začala prezentovat archeologie, tak by to mělo být takovým způsobem, aby to někdo neotočil proti nám všem, prostě radši 2x měř... ,

Bonnie a Clyde

14. 11. 2006, 08:24

Nyní snad jen: Souhlas s tebou Butchere

pierrre

14. 11. 2006, 09:13

To everymrcas: Jo jo, takový malý chlubení dělá laciný hrdiny a může způsobit velký problémy. Takže: Myslet hlavou a ne p... í. Mrcasu zdar!

zero

14. 11. 2006, 11:44

mazec gratuluji

puštík

21. 11. 2006, 13:50

Úžasná diskuze když to pozoruji, půlka mrcasníků je teda fakt odborníky na bronz. Proboha co si asi myslíte že muzea jsou nafukovací a všechno se dá vystavit... myslete trochu! Do toho co je u nás se snad nevejdou ani ty depozitáře. Jinak pro Bonnie a Clyde, gratuluji super super, super!! Puštík PS: není odborník jako odborník, někdo kope první ligu a někdo nemá ani na okresní přebor (to k těm archeologům z vlastní zkušenosti).

pierrre

25. 11. 2006, 18:24

To puštík: Spíš se každej stará a zajíma jen o to svoje období nebo kraj a zbytek je mu u prdele. Vlastní zkušenosti.

Bonnie a Clyde

14. 02. 2007, 14:38

Takže stručně k dalšímu osudu výše vyfocenému hrotu. Jak již bylo předepsáno hrot byl v minulém roce předán o proti předávacímu protokolu jednomu z předních odborníků z Moravského zemského muzea. Vzhledem k zachovalosti byl hrot poté podroben rozboru kovů a rentgenu, kde vyšlo najevo, že se jedná o výrobek, stručně řečeno vysoké kvality. Teď musíme smeknout před Bábou, který pouze z fotek v předchozím příspěvku otypoval hrot jako export. Je tomu opravdu tak. Dle soudu výše uvedeného odborníka se jedná o export někde z oblasti Egejského moře.
Myslíme si, že neméně důležité je zde popsat v jakém duchu celé předání probíhalo. Jsme rádi, že UC s Oťasem a jejich zde nejmenovaný přítel archeolog nám zprostředkovali předání nejen v místě našeho bydliště ale hlavně u uvedeného odborníka. Je to člověk nejen nesporných odborných kvalit, ale i člověk, který ač přední archeolog nemá nic proti našemu koníčku (samozřejmě za určitých známých okolností). Takže mimo společného dohledání místa, popsání nálezových okolností a zdokumentování samotného místa nálezu, které již proběhlo se otvírá dle našeho soudu plodná spolupráce a to i přes předávací protokol, který nám pravděpodobně pouze po hrotu zbude, se na ni těšíme.

Bora

11. 03. 2007, 12:19

Tahle diskuze je asi už uzavřená, ale neni to náhodou kus toho klacku, jak s ním pošťuchovali toho pána, kterej nechtěl slézt z toho kříže, ježiš jak se jenom jmenoval. // krásnej nález

HROTÍK

16. 03. 2007, 15:43

dnes me malem dostal infarkt!! v novinach jsem videl zpravu o tomto kopi... tys to fakt odevzdal... blazen.. klobouk dolu

Dom

16. 03. 2007, 20:00

Jó, tak to je kotel :) Musím uznat, že by byla škoda ho neodevzdat, tohle už historickou hodnotu má. Ikdyž původně jsem byl přesvědčen, že bych si ho určitě nechal Gratuluju

LOS PETROS

16. 03. 2007, 20:03

Dneska jsem se díval na TV. A jsi frajér že jsi to odevzdal, tvé děti se budou v můzeu dívat na tvůj nález, a mohou hrdě říct to našel můj táta

Drobek2

16. 03. 2007, 20:56

Tak jsem se dneska díval na telku a jsem ze srdce rád, že to kopí neskončí v depozitu, jak jsem předpokládal. Fakt výborný.

bulic

16. 03. 2007, 23:18

Jo teď mi to kámoš vyprávěl, že to taky viděl v TV. Jsi fakt dobrej, všechna čest

Headhunter

17. 03. 2007, 11:37

Kloubouk před tebou že jsi to odevzal... Jsi slušnej člověk že si to nenecháš doma a odevzdáš to, aby se na to mohli dívat i jiný lidé.

lenour

17. 03. 2007, 14:03

.. toto je názorná ukázka toho, proč se vyplatí hestorické nálezy odevzdávat. Nikdo z nás totiž nemusí vědět, co všechno drží v ruce a doufám že toto mnohé inspiruje a budou také odevzdávat. Kéž by.

lenour

17. 03. 2007, 14:04

.. oprava, historické. .

Sutyn

18. 03. 2007, 11:56

Taky jsemto viděl v TV. Jsi opravdu klasa, ne každý by to udělal.

Will

23. 03. 2007, 17:27

Taky jsem si všiml, že se nálezu i nálezci dostalo vcelku slušné publicity - noviny, televize. Supr, gratuluji k pěknému nálezu a hlavně k odevzdání do správných rukou, to se tu moc nenosí. Fascinuje mě, jak někteří nedokáží pochopit, žes ten nález vážně odevzdal. Mě by to přišlo milejší, než mít ten "kus železa" doma a civět na něj nebo ho střelit a prachy prochlastat.