Úvod / Nálezy

Mlhavé listopadové ráno...

16. 01. 2013 Autor: Tempskia 6061× 19
Mlhavé listopadové ráno... to je ta správná doba, kdy staré lesní cesty vydávají svá tajemství.



Železo už pomalu leze.



No, a přes vánoce vyčištěno. Odhadnete stáří? Můj tip je tak cca 16. - 17.století.

 Autor: Tempskia

Komentáře

s.a.t

16. 01. 2013, 09:48

no podla mna to malokto bude vediet, z akeho je storocia, ale si frajer, ako si ju vycistil

honda2

16. 01. 2013, 10:05

Krásný podzimní fotky, jak malovany.
No a podkova je gut. U mě máš za ni , hodně lidí by ji ani nebralo, natož ji tak pěkně vypucovat.
Elektrolíza?

heteropteryx

16. 01. 2013, 10:21

Super podkova a super vyčištění. Takhle si představuju čisté železo a takhle taky železné předměty čistím. Takhle člověk jasně vidí všechny detaily, strukturu kovu, práci kováře a podobně. Ono najít třeba stříbrňák je super, ale je to sériová výroba. Stará podkova je originál a když si člověk představí, kudy všade cestovala a po staletích v zemi ji teď najde, očistí a udělá z ní svým způsobem umělecký artefakt.

honda2

16. 01. 2013, 10:26

heteropteryx
Moje slova, ale já bych to tak pěkně nenapsal.

Rossy

16. 01. 2013, 10:37

Hmatce u podkov se objevují během 14 století.

Rossy

16. 01. 2013, 11:23

Záleží také na tom jestli má železo "nitkovitou" strukturu. To z fotografie není zřetelné. Pak by se jednalo o železo vyrobené na hamru/paketováním/a to už by bylo někde od 16.století výš.
Ale ani to není směrodatné.

heteropteryx

16. 01. 2013, 11:39

Rossy: Já spíš nacházím u starých železných (nejen) podkov strukturu "plátkovitou". Ale to beru jako že kovář skovával dohromady různé zbytky a překoval to v podkovu... ale jak píšeš, není to směrodatné...

s.a.t

16. 01. 2013, 11:49

heteropteryx: no nesuhlasim s tym striebornakom! Vsak v stredoveku sa razili nie seriovo, ale kazdy osobitne, ale RU uz bola seriovka- to mas pravdu

milda70

16. 01. 2013, 12:06

Fotky krajiny

heteropteryx

16. 01. 2013, 12:53

s. a.t: Ja myslel prave ty relativne novodobé. Samozřejmě s těmi staršími máš naprostou pravdu!

Rossy

16. 01. 2013, 17:37

No, já bych spíše souhlasil s tím co prve napsal heteropteryx. Přece se jenom i v dávných dobách používala na mince raznice. Vlasně už byl rozdíl jen v to jak kdo do raznice uhodil a jak byl nešikovný. Podkova to je úplně něco jiného. Tam nešlo o jedinou ránu kladivem.
Ale je to věc názoru.

CheGuevara

16. 01. 2013, 18:52

přesně tak, stříbrňáky rozhodně nejsou sériová výroba, de facto každej je jinej, jak do toho frajer švihnul kladivem :)

Rossy

16. 01. 2013, 20:23

No, abych to ještě jednou vysvětlil. Ona ta ražba mincí, i v tom středověku za použití razidla, byla seriová výroba. Neboť, jak se můžeme dočíst... Sériová výroba nebo také masová výroba je výroba velkého množství stejných produktů... a to ražba mincí určitě byla. Kovář se nevěnoval pouze výrobě podkov a navíc podkova není
standartizovaná a vyráběla se individualně pro každého koně.

Rossy

16. 01. 2013, 20:41

Zhruba od poloviny 20. století se podkovy vyrábějí především strojově a podkovář ji jen upravuje. Tedy od poloviny 20.století můžeme i o podkovách s orčitou mírou tolerance říci, že se vyrábí sériově.

s.a.t

16. 01. 2013, 23:40

Rossy: ber do uvahy aj to, ze v stredoveku bola kazda minca vlastne original, ako pise CheGuavara :) Ale samozrejme mas pravdu s tymi podkovami, kovac pracoval ako šuster

Rossy

17. 01. 2013, 05:39

To:s. a.t. Jak se uvádí..... První náznak „sériové“ výroby by se dal najít ve středověké Číně – první takový standardizovaný objekt byl šíp...
Stejně i dnes, když si jdeš kupovat nějaký sériově vyráběný výrobek sleduješ jestli nemá nějakou vadu. Tam nejde o tu vadu ale o tu masovost/seriovost /výroby standardizovaného výrobku.

Tempskia

17. 01. 2013, 07:36

Takže já nejprve odhadnu, jestli to může mít nějakou historickou hodnotu a podle toho volím způsob čištění. Pokud to za to stojí, tak napřed očistím mechanicky, ocelovým kartáčem buď ručně, nebo rotačním a pak používám eletrolýzu v zásaditém roztoku. Když usoudím, že je vyčištěno, osuším, zahřeji tak na 80°C a pak vyvařím v destilce 2 hodiny. Usuším zahřátím a nakonec natřu včelím voskem rozpuštěným v technickém benzinu. To když chci, aby byl vidět kovový povrch. Jinak se ještě před voskováním pasivuje taninem, nebo H3PO4 (jsou obsaženy v bezoplachových odrezovačích).
Pokud je to něco, co nesnese tento postup, čistím jen mírně mechanicky a ručně! Pak vyvařím v destilce a voskuji.

heteropteryx

19. 01. 2013, 16:05

Tempskia: A ta destilka Ti nedělá žádný problém? Já už to namáčím do destilky jen při pokojový teplotě, protože při vaření mi to zase chytne lišku :(

Tempskia

22. 01. 2013, 14:13

To heteropteryx:
Jo, trochu to chytne. Já to dám ještě teplé (jak to vyndám z té destilky) dosušit (trouba, na kamna apod. ) a pak to, pokud chci aby byl vidět opravdu místy kov, lehce přejedu jemným kovovým kartáčkem. Potom včelí vosk. Ten se mi osvědčil zase na zahřáté železo.