Úvod / Nálezy

Moje malá záhada

28. 01. 2010 Autor: tony counter 7199× 28
Nejprve se chci omluvit všem nebot opravdu nejsem spisovatel. A ted k věci předmět jsem kopnul na podzim v  Rožumberských kopcich tento byl obvzláště strmý. Předmět ležel cca v 50cm hlíny. Nijak jsem ho nečistil rez odpadla sama. Prosím o radu, jednali se o archeo i o odkaz na příslušné pracoviště. A neodpustim si dovětek pro dotyčného jenž mi odepsal na můj první příspěvek tady. Cituji, že zaplácavam místo ostatním. Nechtˇ pán odpusti. Zvídavost je motorem jenž mě donutila zaplacat to místo. Děkuji za jakoukoli připominku k nalezu.

TONY COUNTER

 Autor: tony counter

Komentáře

skv

28. 01. 2010, 10:01

Máš to trochu rozostřené. Z půdorysu to vypadá jako šipka. Kdysi jsem viděl keltskou s rituálně zahnutým hrotem. Z dalších snímků je patrné, že to šipka nejspíš není. Jsem zvědav na určení. Hodně štěstí!

Aksamit

28. 01. 2010, 10:11

A není to zákolník?

svoba

28. 01. 2010, 10:11

Tony Tony. Pokud jsi to četl, tak tak to o zaplácávání bylo pro Půdičku. Ale neboj. System pochopíš brzy. Jinak k Tvému nálezu. Taky bych se přikláněl k šipce, ale ta defornace... no nevim. Taky jsem zvedavej co to bude.

hypo1

28. 01. 2010, 10:18

Souhlas s Aksamitem. Jako malej jsem našel podobnej hřebík v jižních Čechách na polní cestě a děda mi tehdy řikal, že to je zákolník-něco jako pojistka, která drží kolo, aby neupadlo z nápravy vozu.

1488

28. 01. 2010, 10:20

Nevim naco seto použivalo ale jsou toho plné lesy, vykopal jsem to tak 50krat, myslim žeto má něco společného ze stahováním dřeva.

Aksamit

28. 01. 2010, 10:43

Zákolník fungoval jako jakási závlačka. Na nepohyblivé osce vozu bylo nasazené loukoťové kolo a z vnější strany bylo jištěné zvrchu zastrčeným zákolníkem. Pokud zákolník vypadl, hrozilo, že kolo sklouzne z osky a celý vůz se vybulí... viz. mnoho českých pohádek nebo např. film o PetruVokovi z Rožumberka

zero

28. 01. 2010, 10:54

skv- co to je rituálně zahnutá špice hrotu?

pliza27

28. 01. 2010, 10:54

mě to příde hranaté, nemohla by to být ponkajzna?

schmiede

28. 01. 2010, 11:00

Tato věc je obyčejný zajišťovací hřeb z koňského povozu. Nezajišťoval kolo, jak tady již někdo mylně napsal, ale jakékoliv obroučky, zejména na bočnicích vozu - hlavně rozpory u tzv. "žebříňáků". Je to stoprocentní! Vím o čem mluvím. Stáří tak asi 20. - 50. léta min. století.

llucky76

28. 01. 2010, 12:47

ano, hřeb :) dnešní lidé se diví, ale tenkrát měli trochu jiné myšlení a možnosti:) a toto je jedenz jejich nutných tvarů tvarování hřebů, aby mohly být použitelné :)

ignis

28. 01. 2010, 13:18

Bežný zákolník. Moc dobre to tam nedržalo, pretože sa nachádzajú často.

schmiede

28. 01. 2010, 13:55

ignis- když nevíš, tak neplácej- já to tak dělám a dělám dobře

juraj1973

28. 01. 2010, 13:56

Presne tak je to zákolník a tu je jeho lepšie foto : http://detektorista. webnode. sk/album/rozne/#zakolnik-jpg

fagin

28. 01. 2010, 14:58

Schmiede má pravdu.

scyth

28. 01. 2010, 16:10

zakolnik - nasiel som ich minimalne 70, urcite ich este vykopes spusty

fagin

28. 01. 2010, 16:51

Já jsem jako kluk na žebřináku s dědou jezdil. U nás měli zákolníky troch jiný tvar, nahoře měl příčku která byla ohnutá dolů a kopírovala tvar náboje kola. Asi záleželo na kováři který to dělal. Pokud vím tak v každé vsi byl minimálně jeden mistr kovář.

ignis

28. 01. 2010, 16:53

sorry, proste niečo stratené z voza s konským pohonom. Nezbieram to ani nenosím domov.

juraj1973

28. 01. 2010, 17:06

Ignis - ale je to ďalšia súčasť histórie a vidíš čo všetko sa o tejto pre Teba bezvýznamnej súčiastke z voza už napísalo a história by mala byť práve o tom. Obyčajné veci majú tiež svoje osudy. Aj keď už stratili svoj lesk, ich čaro zostalo...

jones

28. 01. 2010, 18:26

Našiel som taku istu vec. Po  vyčisteni sa objavili z vnutornej strany tri jamky. Načo služili tie priehlbiny

SunTzu

28. 01. 2010, 19:10

Je to tak, jak už tady zmínili ostatní, zákolník, schmiede sorry, asi máš pravdu, ale já tomu prostě tak říkám. Může ale být i o dost starší, od gotiky do novověku se dělaly stejně.

fagin

28. 01. 2010, 19:50

Jones:Ty tři jamky na těch součástkách povozů jsem viděl i u nás myslím že se jednalo o jednoduchou ozdobu. V dětství jsme měli kovárnu v sousedství a strávil jsem tam jako kluk dost času. Pozoroval jsem všechno, chodil s tuplákem pro a byla to docela dobrá škola.

Rozum

28. 01. 2010, 21:07

Koukam "Pudickovi" uz admin utnul nejspise tipec.........

ignis

29. 01. 2010, 09:33

Juraj, netvrď mi, že si nosíš domov všeko staré železo, podkovy, obruče, kovania vozov a podobné veci. Hľadám iba tretí rok a už by som na to potreboval zvláštnu miestnosť.

juraj1973

29. 01. 2010, 09:45

To je jasné, že nie ale vážim si všetky veci. Ale naspäť nič nezakopem, aby mi to nabudúce nepískalo. A napr. podkovu zavesím na strom a niekto si ju určite zoberie.

di

29. 01. 2010, 18:39

radlice z 10. století, archeologický nález, získaný protizákoně, doma ti na to bude padat prach, raději to dej do muzea a budeš mít klid!

juraj1973

29. 01. 2010, 19:50

Di - tak ty si to dnes totálne

SunTzu

01. 02. 2010, 23:03

Di: už to nehul

jiva

17. 02. 2011, 21:31

juraj1973-přesně tak, když už to vykopu a dohledám tak to tam nenechám a dám to do kapsy a hlavně po sobě zahrabu díru.