Úvod / Nálezy

Můj životní nález

05. 12. 2012 Autor: vitav 7158× 87
Vážení kolegové. Roky jsem odolával pokušení představit můj nález. Jedním z důvodů bylo také to, abych nevzbuzoval klamné iluze v začínajících hledačích. Ale neustálé kritiky na nás "Vykradače historie" mě k tomuto kroku dohnaly. Tímto se také omlouvám přátelům, kterým jsem slíbil, že to na web nedám. KRITIKOVE'!!! Račte si uvědomit, jak se muzea zaplnila od začátků detektoringu. Vždyť by to vše zůstalo v zemi na pospas osudu, přírodě a civilizaci. Není to tak jak tvrdí archeologové-" je to potřeba nechat dalším generacím"! Už naše generace toho příliž zničila! A další zničí ještě víc! Monstrance je gotická, vyrobena v r. 1400. Dnes je majetkem muzea.

 Autor: vitav

Komentáře

schmiede

05. 12. 2012, 09:40

No a trochu přiblížit nálezové okolnosti?

marczus

05. 12. 2012, 09:41

to uz bylo pred lety ddetektor revue
? ne?

SunTzu

05. 12. 2012, 09:55

Ahoj, vím - je v Jihlavském muzeu, je to už delší doba, cos to našel, ale ještě jednou gratuluji - je to samozřejmě životní nález, drtivá většina hledačů si o něčem podobném může nechat jen zdát.
Cos napsal můžu do puntíku podepsat. Chápu snahu ponechat část artefaktů na lokalitách - ale realita je někde jinde.

Iceman

05. 12. 2012, 09:55

Zřejmě to bylo tak velký že se to nikdo neodvážil ukrást

benytes

05. 12. 2012, 09:59

Nádhera

Burchinal

05. 12. 2012, 10:11

Jako nález fantazie.
Obecně lze na jakoukoliv lidskou činnost pohlížet různě a s různými názory. Extrémní názory (na kteroukoliv stranu) jsou nezdravé a nedobré, použitelný a funkční stav věci je třeba vždy hledat někde uprostřed a tomu pak případně upravit pravidla, pokud je to nutné. Stejně tak se v každé skupině lidí najdou černé ovce, a to i mezi archeology.

jajan

05. 12. 2012, 10:14

Díky za zveřejnění, pěkně to uměli, klobouk dolů a co píšeš plně souhlasím.

vitav

05. 12. 2012, 10:30

Schmiede- možná dám povídání do článků na Webu, o několik foto jsem přišel, když se mi p.... disk. Možná něco i přefotím. Povídání to bude zajímavé, protože určit stáří monstrance byla pěkná komedie.

standovamama

05. 12. 2012, 10:39

jo jo na tom místě se našlo více věcí i když mnohem menších. ty si to měl tuším pod pařezem že?

HAMZ

05. 12. 2012, 10:53

.. tak to je neskutečný

CB

05. 12. 2012, 10:55

Dostal jsi odměnu? Z hodnoty kovu?

Rossy

05. 12. 2012, 11:05

Nezbývá mi než opakovat gratulaci.

pettepette

05. 12. 2012, 11:06

CB: hodnota kovu asi nic moc, není to zlato.
http://zpravy. idnes.cz/hledal-samorost-nasel-pozlacenou-monstranci-fnj-/domaci. aspx? c=A050823_143717_zajimavosti_nel

pepe136

05. 12. 2012, 11:34

Teda chlape krásnej nález, ale spíš bych přivítal příběch jak sto našel jaké byli okolnosti nálezu a né ty zbytečné sáhodlouhé rozprávky o ničem a až na koci dvě informace k nálezu.

jack177

05. 12. 2012, 12:26

pepa 5 : Když je to o ničem, tak to nečti a jen tiše zírej.

18

05. 12. 2012, 12:29

ty střepy nádob byly u tý monstrance? Jinak bomba.

hypo1

05. 12. 2012, 12:50

Nálezové okolnosti jsou celkem pěkně popsané v článku na odkazu od harywentila. Skvělej nález, i když to je pozlacená měď. Na tom místě se to teď bude "hledačema samorostů" jenom hemžit.

Lupardo

05. 12. 2012, 13:00

Pěkný nález

Halifax-H1

05. 12. 2012, 13:17

Musel to být krásný pocit a ten nááááádherný adrenalin. Je to fakt moc krásný. Připojuji se s gratulací.

B.V.K.

05. 12. 2012, 13:31

Zase odevzdáno

heteropteryx

05. 12. 2012, 13:45

Zdravím, pane kolego, a velmi gratuluji k nálezu i k přístupu. Ještě zareauguji na negativní přístup některých archeologů k hledačům. Stejně jako i jinde jsou lidé velmi slušní, průměrní a hajzlíci, tak to je i bude mezi hledači. Problém je v tom, že excesy těch neslušných jsou mnohem patrnější a víc se pamatují. Taky zapomenete sto návštěv slušných lékařů, kteří Vám vyléčili Váš problém, ale budete si pamatovat toho jednoho vola, po kterém máte např. jizvu jak "kráva". A tak je to i s námi hledači. Spousta je slušných, co hledá někde po polích desetníky a když najde kus bronzu, jde to odevzdat, ale jsou i vychcánci, co chodí a plundrují... Jako příklad dávám známé lokality na jihu republiky, kde se nacházejí vltavíny. Není na to potřeba detektor, ale je to tam rozkopané jak měsíční krajina... A zase je to o tom, že někteří lidé jsou hajzlíci a jejich konání je vidět mnohem víc než konání stovek slušných geologů, kteří si své kameny hledají po polích a výsypkách... Problém je, že jakákoliv zákonná restrikce zase jen odradí ty slušné a ti neslušní budou plundrovat dál...

milda70

05. 12. 2012, 14:12

NÁDHERA Na tohle by se měl jít povinně podívat každej z těch archáčů co hlásají že detektoráři jsou jen zloději.

Vyhpet

05. 12. 2012, 14:16

gratulace

vitav

05. 12. 2012, 14:22

Gajvr- v okolí se našly pouze RU mince, podkova a pár krámů. Nic středověkého. Já to tam prošel s 3 detektory. Naposled s Detechem.
18-Ty střepy k monstranci nepatří.

Felix JK

05. 12. 2012, 14:24

... znamenitý nález, ale nie je kompletná, niekto ju už "prečistil".

nudas

05. 12. 2012, 14:56

nádhera toto
milda70 : souhlas

dedek33

05. 12. 2012, 15:06

In-zero

05. 12. 2012, 16:16

pěkné

Dark.Warrior

05. 12. 2012, 16:28

Když tu furt čtu některé názory, nestačím se divit. Poznal jsem už dost archeologů a ještě více hledačů. Chápu pohledy obou dvou stran, ale nepochopím osočování o tom, že archeologové kradou - nikdy jsem se s tímto nesetkal, všichni to odmítají a nikdo ještě nepřinesl důkazy o opaku jejich tvrzení - bylo by možno dodat jediný důkaz? Není to spíše jen taková malá útěcha pro hledače proč jim tu či onu věc nedat alespoň k zdokumentování? ! Ono UAPP je něco jako peklo, co jednou schvátí, již nenavrátí a s těmito věcmi se stále počítá. Neodepisují se, prostě tam stále jsou a budou napořád. , pokud nepostihne depozitář nějaká pohroma. Minule jsem byl u archeologa odevzdat nějaké nalezené věci a připravoval zrovna výstavu a zrovna přivezl z Teplic nějaké nálezy vhodné k vystavení. Vše pečlivě zabaleno a na vše byly papíry a jaké bylo jeho zděšení, když se chtěl pochlubit mincičkou, kterou taktéž převzal a najednou nikde nebyla. Nakonec ji tedy nalezl zapadlou v mističce, ale už ho jímala hrůza, že jí ztratil, takže tito lidé se o nalezené velice dobře starají a zkoumají toto z pohledů a souvislostí, které "obyčejný člověk" nemůže, nebo nechce ani pochopit. Pro ně má kolikrát daleko větší význam kus bronzové čepelky s vyobrazením jelenů, než zlatá kilová cihla. Proto je důležité pro celou společnost, aby tito měli s čím pracovat a dávat věci do souvislostí pro poznání nás i budoucích. Nehledě na to, že je pěkné vystavit si "šestset let starou monstranci" doma, ale už člověk neuvažuje tak, že kupříkladu po jeho smrti to nicneříkajícím dědicům přijde jako kus odpadu a hodí to do kontejneru, odkud to vyhrabe nějaký bezdomovec, který to dodá do sběrného dvora k přetavení kupříkladu na užitečný vrut...

somira

05. 12. 2012, 16:47

Dark. Warrior - tak, tak... odevzdável jsem zatím jen jeden předmět archeologovi a jeho přístup byl opravdu supr. Až mě překvapila jeho otázka, zda bych byl ochoten nález předat ( viz mé nálezy bronzový kroužek ). Na to jsem mu odpověděl, že jistě, já se jako vlastník archrcheologického nálezu necítím. Jen bych se rád dozvěděl, co to vlastně je a kam to půjde. Dostal jsem protokol o předání nálezu a mám lepší pocit že bude kroužek v muzeu než kdybych si ho dal doma do poličky a ukázal ho pár lidem co přijdou na návštěvu. Příště, jestli něco najdu, udělám totéž a rád.

somira

05. 12. 2012, 16:48

Jo zapoměl jsem to hlavní... moc pěkné...

vitav

05. 12. 2012, 16:57

Dark. Warrior-Nikdo z nás nemůže žádné ztráty dokázat. Příklad. Jedna lokalita -nález důstojnické šavle-60.tá léta. Není. Druhá-Meč z třicetileté války. Ten co ho odevzdal má předávací protokol. Meč ale není. A na toto narážejí badatelé, kteří chtějí nálezy do článků... Že by spolu šermovali muzejní skřítci?

militaria

05. 12. 2012, 17:09

cernunos

05. 12. 2012, 17:23

Dark. Warrior: Ahoj, pěkně napsané

2kajman

05. 12. 2012, 17:26

Burchinal:nesouhlasím s tvým názorem, že"Extrémní názory(na jakoukoliv stranu)jsou nezdravé a nedobré". Můj názor je opačný. Pouze extrémní názory dokáží vyvolat diskusy. Pokud se budeme pořád pohybovat někde uprostřed, jak píšeš, dotáhneme to akorád do prdele. To vyhovuje pouze mocným. Už jsme si to vyzkoušeli za komunistů a teď 22 let zase. Jinak s tebou souhlasím......... Vitav:super nález, i přístup, gratuluji

2kajman

05. 12. 2012, 17:33

A sakra, jsem si to nepřečet, tak češtináři omlouvám se.

Burchinal

05. 12. 2012, 18:40

Dark. Warrior - že to všichni odmítají? A co bys čekal že ti řeknou? Ano, věci se nám občas ztrácejí, ale nebojte, noste nám je dál?

bazo

05. 12. 2012, 18:42

mafug01

05. 12. 2012, 18:51

Hustý....

CheGuevara

05. 12. 2012, 19:02

Dark. Warrior

kdysi se mi do rukou dostala knížka o kultuře Keltů, součástí byly i popisy vzácnej mincí z nálezů, byla tam i větička, že bohužel tyto mince z depozitáře zmizely a neví se kam. To máš jasnej důkaz a takovejch bude mnoho. Takže i muzejníci kradou jako straky.

bob.67

05. 12. 2012, 20:05

Gratuluji. To by chtělo fotky z terénu. Ještě by mě zajímalo z jakého kovu je monstrance.

Dark.Warrior

05. 12. 2012, 20:20

to vitav: pokud máš takovéto důkazy, je tvou občanskou povinností toto oznámit PČR a ta případ prošetří...

Dark.Warrior

05. 12. 2012, 20:24

to CheGuevara: možné to je, jen se zeptám kdy bylo kdysi - pokud to bylo kupříkladu za války, či v dobách jinak nejistých, pak se není čemu divit. Režim (jakýkoli) před rokem 89 neměl zájem na výzkumu historie a bylo jim celkem šum a fuk že se ztratil nějaký ten krám... I výzkum se dříve prováděl u některých tím způsobem než aby se něco dělalo, vykázala se práce a kosti a jiné předměty končily na pasovce v uhlí...

vitav

05. 12. 2012, 20:25

Dark. Warrior-auž si nekopnu a tím už nebudu moci do muzea nic dát. Co jsou důkazy, když se to mohlo ztratit před 30,nebo 10 lety. To je demagogie.

Čmuchý

05. 12. 2012, 20:27

Vtomto státě kradou jak politici a jejích rodiny a kamaráčov, ale i archáči, jen aby si ještě nahrabali na poctivosti obyčejných lidí s dobrou vůlí a přesvědčením, než příjde gilotina času i na jejich krk! Nikdy bych to neodevzdal, ale ani neprodal!!! A teď do mně

Mipo

05. 12. 2012, 20:32

Pěkný, ale jestli tohle je gotika, tak já jsem čínskej bůh, dobrá blamáž

kacuro

05. 12. 2012, 20:32

vitav: od toho jsou kurátoři sbírek, kteří za ní zodpovídají. pokud se něco ztratilo, tak nese zodpovědnost on, pokud se to ztratilo před delší dobou, kdy spravoval sbírku někdo jiný, tak to stejně odnese ten současný, který na to při převzetí sbírky nepřišel... to je jednoduchý vzorec. jinak souhlas s Darkem!

nový

05. 12. 2012, 20:35

každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán

vitav

05. 12. 2012, 20:45

Máš pravdu MIPO. Vraťme se do gotiky. Pro zajímavost přidám detail. V okénkách byla slída, monstrance byla skládací.

Rossy

05. 12. 2012, 20:45

To:Mipo. Otevři si toto.
http://www.google.cz/search? q=gotick%C3%A1+monstrance&hl=cs&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=EqK_UJaiFsjk4QSB-4BQ&ved=0CC4QsAQ&biw=1024&bih=605

vitav

05. 12. 2012, 20:48

Mipo. Asi jsem té narážce neporozuměl. Ale jestli máš o monstranci pochybnosti, expertizu dělalo Národní Muzeum

Mipo

05. 12. 2012, 20:55

to je tvé tvrzení, možná se mýlím, ale z obrázku v detailu to vypadá pouze jako odlitek a néééééé ruční zlatnická práce na 14.stol. Již jsem pár monstrancí viděl a držel v ruce, ale tohle ne, co takhle nálezové okolnosti, nebo aspoň číslo záznamu z muzea

Venawass

05. 12. 2012, 21:02

Můj sen

Rossy

05. 12. 2012, 21:14

To:Mipo. O datování se třeba můžeme bavit, ale nevím jestli by takto vypadala monstrance renesanční, nebo barokní. Navíc je to zlacený bronz a asi se dá předpokládat, že je tato monstrance vyrobena z odlévaných dílů.

DUTMAN

05. 12. 2012, 21:16

Rosy tak tak. Skládá se z mnoha dílů. Také to může být zlacený zinek. Nebo stříbření v jiné variantě. Mám o tom docela slušně spracovanou knihu. Nedávno jsme pořádali výstavu na toto téma tak jsem to zevrubně skoumal. Je to tedy machrovinka jak je to zhotovené.

Delon

05. 12. 2012, 21:29

DUTMAN: ty jsi ale vysokoškolák a ingeneering... příště až budeš něco zkoumat tak se nejdříve pořádně poraď s někým gramotným jak se tovůbec píše a pak teprve se tady vysírej a dělej ingeneering

Rossy

05. 12. 2012, 21:30

To:Mipo. Tím ovšem neříkám, že všechno co je vyrobeno ve stylu gotiky je z období gotiky. Já jen reagoval na to tvé gotika ne.

Pesimista

05. 12. 2012, 21:32

Ten, který mi ukáže profesionálního archeologa, který doma nemá nic neevidivaného, respektive nalezeného v rámci svého pracovního vytížení, dostane ode mne 10 piv.

vitav

05. 12. 2012, 21:33

Mipo-Gotických monstrancí moc není z jednoho prostého důvodu-monstrance je duší kostela a byly hlavně v Baroku VŠECHNY předělány. Dneska jsou jako pouťové atrakce. A sklo ve dvířkách se začalo používal okolo r. 1500.O originálu vůbec nepochybuj. Jinak budeš jako komise historiků, kteří prvně monstranci zkoumali. Byli téhož názoru jako Ty. Nebo pochybuješ o Mg. D.Stehlíkové, specialistce na zlato v Gotice?

ryža

05. 12. 2012, 21:37

A co takhle více fotek? Neznám historickou hodnotu nálezu, ale aspoň bych se podíval na detaily nálezu.

kvalt

05. 12. 2012, 21:49

kepák: Přijď se ke mně podívat. A vem s sebou rovnou ta piva, ať to nezdržujem.

CheGuevara

05. 12. 2012, 21:55

jinak za odevzdání samo PALEC NAHORU! Tušim jsem o tom někde četl.

W650

05. 12. 2012, 22:06

Samozřejmě, že odevzdat muzeu! A kdo tady pinda jinak, tak má v hlavě sečku! Dál není o čem diskutovat.

vitav

05. 12. 2012, 22:09

Che Guevara-Bylo to i v televizi, media to v r. 2006 dost rozmázla.

milda70

05. 12. 2012, 22:20

Delon:

Baar

05. 12. 2012, 22:53

Řekl bych že se pravděpodobně jedá o relikviář, než monstranci.

vitav

05. 12. 2012, 22:58

Baar- ve dvířkách byl držáček na oplatku. Ten byl asi zlatý a tak byl také pryč. Oplatky(hostie) byly v té době malé.

zobin

06. 12. 2012, 01:17

gratulace veliká

Pesimista

06. 12. 2012, 07:55

KVALT: jestli jseš jeden z "nich", tak klobouk dolů. To jseš opravdu bílá vrána. Piva platí.

standovamama

06. 12. 2012, 10:48

VÍTAV. myslel sem širší okolí, jezdím tam občas na políčka a mincí je tam požehnaně at se daří

Machus

06. 12. 2012, 10:56

Ahoj. Přidám trochu do mlýna: Jsem bývalí zaměstnanec Muzea Českého Lesa v Tachově, v současnosti aktivní detektorista. Archeo nálezy odevzdám do muzea, viz můj příspěvek štípaná industrie. Díky odevzdání nálezů jsem poznal super archeologa z Plzně, kterého zná spousta místních detektorářů :Milana Řezáče. Od té doby spolu aktivně spolupracujeme a prohlubujeme výzkum doby kamené na území Tachovska. Odevzdání a přesné určení lokality je důležité pro další výzkum. Za odevzdání nálezů jsem obdržel několik knih a neomezenou permanentku na volný vstup do našeho muzea. To důležitější je že jsem poznal několik dalších skvělích lidí, které zajímá historie a pomohl jsem objasnit část naší minulosti. Nezažil jsem ani jsem neslišel že by nějaký pracovník muzea, nebo dokonce archeolog ukradl předmět z depozitáře. Pro takového člověka má předmět v depozitáři větší cenu než v soukromé sbírce. S předmětem může dál pracovat, zkoumat ho. Proč by to kdo dělal? Proto lidi spolupracujte, odevzdávejte, je to škoda. Jinak k nálezu a za odevzdání obrovská gratulace. Machus

CheGuevara

06. 12. 2012, 11:39

Podle svědectví dlouholetých pracovníků muzea se navíc ztrácejí cenné exponáty. Například i proto, že nejsou inventarizovány.
Zdroj: http://zpravy. idnes.cz/sef-narodniho-technickeho-muzea-dostal-padaka-vini-ho-z-kradezi-pvq-/domaci. aspx? c=A100819_125902_domaci_kot

SunTzu

06. 12. 2012, 12:15

Mipo: můžeš mi říct, na základě čeho tvrdíš, že to není gotika? Jak asi můžeš posoudit kvalitu zlatnický práce, když si jí v ruce neměl. To jako z týhle blbý fotky? No tak to jseš skutečnej znalec...

SunTzu

06. 12. 2012, 12:24

Proboha, když se něco ztratí v nemocnici, taky nemůžu tvrdit, že všichni doktoři jsou zloději. Všude pracujou jenom lidi. Pojďme spíš hledat způsob, jak to může fungovat, než důvody, proč to nejde.

vitav

06. 12. 2012, 12:45

Ještě jeden postřeh. Možná se pletu. Pro archeology je stejně důležité jako předmět sám vědět podrobnosti z lokality a vše co stím souvisí, čili i to, co bylo kdy v oko¨lí nalezeno. Předmět sám, pokud je zdokumentován, nafocen, zakreslen atd(železné předměty) už tak zajímavý není, protože je nad síly muzeí tyto železa udržet, aby se nerozsypala. Jedná se o předměty běžně nalézané, co odevzdáme do muzea. Já tam dal aspoň 30 hrotů šípů. V Jihlavském podzemí mám desítky nálezů, které musím občas překonzervovat. Tím také vysvětluji případné "ztráty" v muzeích. Některé železné nálezy se prostě rozsypou.

kvalt

06. 12. 2012, 14:33

kepák: Platí. Na kdy to plánuješ?

Gajda

06. 12. 2012, 23:17

vitav: mohu se zeptat ve kterém je muzeu??

Gajda

06. 12. 2012, 23:23

vitav: mohu se zeptat ve kterém je muzeu??

Gajda

06. 12. 2012, 23:23

vitav: mohu se zeptat ve kterém je muzeu??

Krutor

07. 12. 2012, 00:14

A je to tady! Po několika letech dochází na moje slova. Začíná aspoň papírové sbližování archeologů a hledačů. Co se týká důkazů o tom, jak se v muzeích krade, tak bych chtěl upozornit Dark. Warriera, že s "důkazy" je to stejné jako všude tam, kde je zloděj zároveň správcem majetku. Vždycky se postará, aby stopy byly zahlazeny a tak přímé důkazy a svědky bychom hledali marně. To stejné je ve vládě. V těchto případech musí stačit pouze nepřímé důkazy a tak jako není kouře bez ohně, tak když po odevzdaném nálezu chybí nález, nebo ještě lépe více nálezů naráz, tak je jasné, že to někdo ukrást musel a z pohádek o neznámých pachatelích jsem už vyrostl (Vzhledem k jejich trapně nízkým platům se jim ani nedivím. )

Jak už správně napsal VITAV, všechno podstatné si archivujte, doporučuju GOOGLE EARTH a pak po domluvě posílejte fotky a souřadnice archeologům. Pokud na tohle přistoupí a nebudou se na hledače škaredit, tak nepochybuji, že budou mít informací plnou almaru. Možná by UCe mohl zveřejnit seznam archeologů, kteří by na tohle přistoupili (Pokud tedy nebudou mít archáči strach ze svých kolegů?).

Vitav: O rozpadených železech se nikdo nebaví... Řeč je o odevzdaných, potvrzených a nedohledaných věcech. Dárci mají ovšem strach do toho jít a při stavu naší justice se jim ani nedivím, nakonec by měli problémy jen oni a viník by se smál...

vitav

07. 12. 2012, 10:35


Gajda-Jihlava. Ale vystavují ji jenom příležitostně.
Krutor-chtěl jsem tím říci, že to co se "rozpadne" už není dohledatelné.

2kajman

08. 12. 2012, 04:20

Krutor:souhlasím, asi to tak je. Ještě jsem neviděl zeleninu s nožičkama.

2kajman

08. 12. 2012, 04:29

Hlavně nepište, co je moje občanská povinnost, když něco zjistím. Všichni víme, jak by to v tomto státě dopadlo a mrzí mne, že to tak, bohužel, je.

vitav

08. 12. 2012, 12:10

Pánové. Naše dohady bych shrnul do jednoho názoru. S archeology spolupracovat musíme. To je naše občanská povinnost.

ARNYT

08. 12. 2012, 12:12

Metkyks

09. 12. 2012, 11:46

Luxusni kousek. Ja to tak jak pises. Bohuzel ted je doba takova ze co predevsim z poli nezachranime mi tak za par let tam budou jen kousky. Duvod je jasny drticky kameni ktere rozdrti cokoliv zadny zakon nezastavi a toto pocinani nici nasi historii nejvice. Za par let na nekterych polich nenajdeme nic vic nez ulomky a to bude velice smutne. Proste je to smutne

morae

09. 12. 2012, 15:48

někde na netu byly i fotky rekonstrukce tohohle kousku! Už to, když na samém počátku tvrdili, že je to jen replika max. pár století stará, jestli vůbec, bylo zvláštní.
A o přístupu některých správců sbírek - http://vary. idnes.cz/cenna-loketska-sbirka-se-uz-brzy-vrati-do-lokte-na-hrad-pp4-/vary-zpravy. aspx? c=A121009_1838324_vary-zpravy_slv
Přečtěte si i související - něco se postrácelo a objevený seznam se správcům asi moc nelíbí.