Úvod / Články / Archeologie

Nákrčník

13. 02. 2012 Autor: Stanley78 6675× 29
Zdravím vás všechny. Tak se mi jednou povedl při odpoledním objížďení různejch polí tenhle pěkně zelenej kousek. Škoda, že je to jen kousek. Měl by to být zlomek nákrčníku, jak jsem se dozvěděl od našeho archeologa, kterému jsem nález, místo a další podrobnosti nahlásil, nafotil, včetně GPS předal. Nebylo to na žádné archeolokalitě, ale pár metrů od dálnice dva metry od kraje pole, pole plného šubruňku z dob nedávných. Nicméně jsem se tam ještě něco najezdil nachodil a nahledal, ale jedinej výsledek byl že jsem jen část toho velkého zbavil bordelu. V tomhle stavu je už po konzervaci, která mi byla zařízena, ale neřeknu vám jak je to ošetřeno - nevim to. Díky za komentáře.

 Autor: Stanley78

Komentáře

Dlouhán

13. 02. 2012, 11:16

Stanley 78: nákrčníku??? Spíš mi to připadá jako úlomek-hlavice bronzové jehlice.... v literatuře jsou stovky různých typů..... určitě někdo z kluků určí přesně.

Stanley78

13. 02. 2012, 11:27

Dlouhán: Ahoj když jsem to našel, tak jsem si tenkrát myslel že je to kus jehlice. Soudil jsem podle různejch obrázků a nebo z vystavenejch kousků z muzeích. Je to jen kousek, do týhle podoby se to mohlo ohnout třeba při orání. A když jsem viděl ten nákrčník opět někde vcelku a představil si pouze tenhle kousek, tak se to taky nedá uplně vyloučit. psal jsem jen co jsem se dozvěděl. A na jehlici mi po tom co jsem jich několik viděl přijde to zakončení poněkud robustní. Tak uvidíme.

Stašek

13. 02. 2012, 11:30

Nefoť na bílým podkladu.

Dlouhán

13. 02. 2012, 11:39

Stanley 78: ahoj, já se s tebou nepřu, jen jsem napsal svůj názor, můžu se taky mýlit, tohle není můj obor, vyčkej na další kometáře

Stanley78

13. 02. 2012, 11:53

Jasný, rád si vyslechnu všechny názory a tak jsem ještě něco připsal určitě to neber jako že se chci přít. V poho. . taky nevim a nechám posouzení na moudřejších než jsem já.

snowfell

13. 02. 2012, 12:07

No nákrčník fakt nee. Na velikosti hlavy nezáleží (tohl občas říkám i ženě) Na pardubickým zámku mají jehlice s hlavicemi v průměru 12cm a středové šířce asi 4cm. Našel je můj učitel p. Cabicar v r. 1978 Na Olšinkách. Bylo jich cca 30ks. Některé vážily skoro 15dkg při délce přez 40cm. Nějaké Torques jsem viděl ale žádný nebyl z jednoho drátu. Vždy bylo okruží z masivu. Nicméně jehlice byť zlomená je také dost dobrý kop. Gratuluji.

Krutor

13. 02. 2012, 12:16

Stanley78: Masivní? Průměr asi 15mm je u jehlic normální. Kamarád má asi čtyři a dvě jsou ještě "masivnější". Ohnutí je normální a na poli by to byl div, najít ji po těch tisíciletích v kuse.

corax

13. 02. 2012, 12:33

jasná hlavička jehlice což by snad poznal jakkoliv zaměřený archeolog.....

SunTzu

13. 02. 2012, 12:44

Jehlice, na nákrčník moc tenký...

manowar

13. 02. 2012, 13:51

ano, uz jsem to psal kdysi, ja vim, ale rekl to archeolog, tak je to svate, ze? Cha cha... Je zvlastni, ze ackoliv nekdo argumentoval tim, ze ma kazdy svou specializaci, tak v prubehu studia tomu tak neni, minimalne ti bakalari maji stejny vseobecny zaklad a tohle se tam neuci??? Proboha...

Stanley78

13. 02. 2012, 15:38

Já netrvám na tom, že je to z nákrčníku a že co řekl že je svaté, jen jsem napsal co jsem se dozvěděl a to že spíš než zbytek z jehlice to vidí na zbytek z nákrčníku. Tenhle člověk neni žádnej bakalář, myslim že má dost skušeností a je i uznávanej jindy bych jméno neuváděl, ale pro ty co o něm pochybujou a´t si o něm přečtou něco pod jménem PhDr. J.Walhauser, Csc jeho i jeho názoru si vážim stejně jako vašich.
Koukáme tu pouze na zlomek a nevidíme do minulosti na toho kdo a kde to nosil, podobné to může být i s malým vyloveným řetízkem pro jednoho je to náramek a přes to vlak nejede, ale celej živod byl jen na noze Opakuji že si VŠECH názorů vážim. Díky

Rossy

13. 02. 2012, 16:24

Nejsem určitě na tyto věci odborník, ale proč by to nemohl být fragment pečetítkového nákrčníku.
http://pohanstvi.net/inde.php? menu=kovarnadoplnky
http://www.uappmost.cz/html/gal10/obr7.htm
http://cs. wikipedia. org/wiki/Torques

Kansan

13. 02. 2012, 16:46

Úlpmek bronzové jehlice, strašné foto ale jde to poznat

schoty

13. 02. 2012, 16:46

To jsou ale mizerný fotky . Píšeš zelenej kousek, já vydím vše černě. To vpadá na ulomenou jehlici.

Rossy

13. 02. 2012, 16:57

To:Kansan. Nechci být otravný, ale podle čeho se to dá poznat. Nebo myslíte, že by opravdu takto nemohl ten konec nákrčníku vypadat.

Krutor

13. 02. 2012, 18:01

Rossy: No, po shlédnutí odkazů jsou možné obě varianty. Lepší foto, dohledávka po přeorání a třeba z toho vyplyne něco navíc, ale asi nemá smysl to nějak hrotit. Nemá někdo odkazy na podobné jehlice?

Rossy

13. 02. 2012, 18:21

To:Krutor. To foto není dobré, ale mne opravdu zajímalo jak se to dá poznat. Co kdyby někdy....... Právě že existují i jehlice s pečetítkovou hlavicí.

Kansan

13. 02. 2012, 18:59

Rossy - ta jehlice je zalomená... nakrčník byl msívní a vytvarovaný od výroby...

Rossy

13. 02. 2012, 19:07

To:Kansan. Nechci to nějak natahovat ale podívej na tento odkaz. Masivní to právě být vůbec nemusí. Je to tu i s měřítkem.
http://www.uappmost.cz/html/gal10/obr7.htm

Rossy

13. 02. 2012, 19:10

Jen jestli dobře chápu, že ten odlomený kousek s hlavicí /v odkazu/ patří k tomu nákrčníku.

Kansan

13. 02. 2012, 19:42

Rossy - "HnicO" jde vidět... fotky úúúplně NANIC... a ty operuješ... a pitváš a pitváš...

kvalt

13. 02. 2012, 20:00

Fotka nic moc, ale jednoznačně jehlice.
Znalost hmotné kultury se na tuzemské archeologii učí minimálně, podle toho to taky někdy vypadá. "In" je GIS a další supermoderní vymoženosti. Jenže se zapomíná na to, že na blbé určení je každý software krátký.

corax

13. 02. 2012, 20:14

to Rossy: podle zakončení a tloušťky to opravdu vypadá spíš na jehlici nicméně nikdy neříkej nikdy

Rossy

13. 02. 2012, 20:28

To:Kansan. Stanley 78 chtěl slyšet všechny názory. Tak jsem se bohužel nepřidal k tomu většinovému. Ale já už jsem takový.

Kansan

14. 02. 2012, 09:39

Rpssy - Úlomek jehlice

EV

17. 02. 2012, 16:40

no taky spíš myslím jehlice než nákrčník s pečetítkovým zakončením... ale tak jak tak radost veliká :)

mmmmm

18. 02. 2012, 19:39

Rossy, nedej se, máš pravdu a Stanley 78 ty to příště pořádně vyfotˇ, ta fotka tedy nic moc.
http://www.keltove.cz/view.php? cisloclanku=2007110014

mmmmm

18. 02. 2012, 19:40

Rossy, nedej se, máš pravdu a Stanley 78 ty to příště pořádně vyfotˇ, ta fotka tedy nic moc.
http://www.keltove.cz/view.php? cisloclanku=2007110014

Rossy

19. 02. 2012, 21:13

To:mmmmm. Já o tom zase nebyl tak přesvědčený jen jsem tu variantu nechtěl tak šmahem zavrhnout.