Úvod / Články

Nález leteckej bomby

17. 04. 2007 Autor: Milo 7270× 42
V sobotu bola v Novej Bošáci vyzdvihnutá a zlikvidovaná americká letecká 500 lb bomba. Pochádzala z lietadla B-17G, ktoré štartovalo v Taliansku, cieľom boli továrne v Ostrave. Bomba sa nachádzala v ťažko prístupnom teréne. Zaujímavosťou je, že ju našiel neznámy mrcasník, ktorý ju čiastočne odkopal a po zistení, že je to bomba, túto nechal tak a odišiel. Bombu potom našiel náhodne okoloidúci turista.

Zdraví Milo

 Autor: Milo

Komentáře

DFC

17. 04. 2007, 11:32

Nedaleko odtamtud pochází tchán a říkal, že tam někdě spadly snad dvě B-17 a letci tam mají i pomník. Někdy se tam musím podívat. Jdou k těm událostem někde dohledat bližší info?

Kvítek

17. 04. 2007, 13:52

Asi se jedna o prvni nalet na Ostravu. Nekde jsem o tom cetl a pry skoncil katastrofalne-jenom v okresu UH spadli asi 2-3 B-17G. A jestli si pamatuju dobre, tak ztraty americanu byly asi 60 nebo az 70%...

sifon

17. 04. 2007, 16:36

Ta ČaRozety u těch náložek na bombě mají tak 60 cm. Jestli 1 cm hoří zhruba sekundu tak to se hoši asi proběhli.

JirkaS

17. 04. 2007, 16:46

A explodovala ta bomba vůbec? Mně to připdaá nějaký divný, stromy 2m od bomby neporušený, nebouchly jen ty náložky? Nebo byla výbušnina v bombě časem znehodnocená?

Andy Green

17. 04. 2007, 17:49

Dokonce to vypadá, že OT tam dojelo po svých

dabac

17. 04. 2007, 18:01

pekný príspevok!

Kvítek

17. 04. 2007, 18:07

V úterý 29. srpna 1944 brzy ráno vzlétlo ze základny v Itálii množství amerických bombardérů B-17G. Úkolem bylo bombardovat nádraží ve Vítkovicích. Jedna ze skupin však byla napadena německými stíhačkami a bylo sestřeleno 10 bombardérů... To by mělo být ono...

Hujer

17. 04. 2007, 20:19

Ten systém roznětu je nějakej divnej. Dvě nálože UTN a dva čarozety.
to co bouchne prve, druhou nálož odfoukne. normálně bych ty UTN buď
střílel elektrikou, nebo alespoň propojil bleskovicí,

cetnikII

17. 04. 2007, 20:26

Hujer: podla mňa bola druhá nálož ako poistka keby sa jedna nerozbehla...

mátoha

17. 04. 2007, 21:03

Ať žijou uvědomělí turisti

Asterix

17. 04. 2007, 21:08

Bomba uz byla nefunkcni, protoze jinak by tam byl asi 20m krater a 5m do hloubky...

bighead

17. 04. 2007, 21:09

Aspoň provětrali Skota, ten OFFroad je co za značku-vzadu to má napsáno Stražan?

skydevil

17. 04. 2007, 21:20

cim viac pyrotechnikov, tym viac nazorov na odpal. ako z pravnikmi. podla mna jedna uteenka staci, alebo ich prepojit s bleskovicou. hlavne ze isla, to je dolezite

Hujer

17. 04. 2007, 21:26

gres kdyby ty náložky propojil kusem bleskovice, tak to má sichr na 200%

Hujer

17. 04. 2007, 21:32

sky devil Samozřejmně máš pravdu. I kdyby v té bombě nebyla funkční nálož, i jedna UTN ten plášť bomby totálně zlikviduje.

Hujer

17. 04. 2007, 21:38

sky devil Samozřejmně máš pravdu. I kdyby v té bombě nebyla funkční nálož, i jedna UTN ten plášť bomby totálně zlikviduje.

Hujer

17. 04. 2007, 21:38

gres kdyby ty náložky propojil kusem bleskovice, tak to má sichr na 200%

Andy Green

17. 04. 2007, 21:52

Tady je víc odborníků přes řízený pšouky než bych očekával

cetnikII

18. 04. 2007, 06:10

Hujer: asi došla bleskovica :)

Milo

18. 04. 2007, 09:12

Tak to je kopec otázok a názorov, zoberiem to postupne, aby som nič nevynechal.

Kvítek: Áno, to je ono. Stalo sa to 29. augusta 1944. Ostatné lietadlá padli na druhej strane hranice. Na fotke č. 3 sú vyznačené postupné dopady ďalších lietadiel, ako sa snažili dostať k Ostrave.

JirkaS: Samozrejme, že bomba explodovala. Pozri si posledné 3 fotky. Na prvej je miesto pred výbuchom, na ďalších dvoch to isté miesto po výbuchu. Kráter nie je veľký, pretože bomba nebola hlboko zakopaná. Keď je zhodená z lietadla, zaryje sa hlbšie do zeme a kráter je patrična väčší.

Milo

18. 04. 2007, 09:26

A teraz k otázkam pyrotechnickým.

Sifon: Toto nie sú normálne čarozety, ale čarozety s pomaly horiacou zápalnicou. Normálne čarozety majú zápalnicu čiernej farby, toto je zápalnica modrej farby. Bežný čarozet má označenie Ča-Ro-Z 60, toto je Ča-Ro-Z 5. Doba horenia 5 minút.

Hujer: Ten systém roznetu, ktorý popisuješ (prepojenie bleskovicou), je tzv. združená adjustácia. Tá sa používa v špeciálnych prípadoch, kedy potrebujeme určitú časť munície odpáliť najskôr (jednotné delostrelecké strelivo alebo rakety).
To, čo je použité v tomto prípade, sa nazýva zdvojená adjustácia. Používa sa na elimináciu zlyhávky. Munícia je iniciovaná na 2 miestach. Pri výbuchu prvej UTN vybuchne celá bomba aj s druhou UTN, odfúknuť ju nestihne.

Milo

18. 04. 2007, 09:33

Gres: Bleskovice máme dosť, ale v tomto prípade nebola potrebná. Problém nebol v možnosti zlyhávky UTN, ale v možnosti zlyhávky iniciátora. V tomto prípade by stačila aj jedna UTN s dvomi iniciátormi, ale chceli sme mať istotu.

Bighead: Ten offroad je Mercedes G, firma Stražan nám na ňom robila špeciálne úpravy. Požičiavajú si ho na rôzne výstavy, tak preto je to meno úpravcu tak zvýraznené.

Snoopy

18. 04. 2007, 10:53

no tak to je pěkná kočička

skydevil

18. 04. 2007, 11:26

milo, pekny clanok, pekna praca. my ked odpalujeme na dargove tiez zdvojujeme a pouzivame carozet 60,trochu sa prebehneme, ale je to len o dobrej logistike a o vhodnom vybere ukrytu dopredu, odmenou je pekna sleha a tlakovka

Milo

18. 04. 2007, 17:26

Skydevil: Tak pokiaľ túto činnosť vykonávate oficiálne, tak to sa musíme poznať.

skydevil

18. 04. 2007, 17:54

milo, jasne, ze oficialne, aj ked ja som uz v civile, robim mojim byvalym kolegom kopky v lese, aby sa to tam nevalalo, mena nemusime vytahovat na webe, ale vies dobre, kto tu robi nalezy a ich likvidaciu

Kvítek

18. 04. 2007, 21:02

Na te mape jeste asi chybi Velehrad a Korytna, ale nevim jiste, jesli to byl stejny datum, ta Korytna tak na 90%...

matejr

18. 04. 2007, 21:35

Zdar, zajímavý nález. Máme chalupu na Krhově a tam byla sestřelena B-17 ve stejný den. Nemám sice detektor ale tyhle věci mě hodně zajímají. Super!!

Milo

19. 04. 2007, 12:36

Skydevil: aha, tak už asi viem, o koho sa jedná.

skydevil

19. 04. 2007, 12:59

milo, svet je maly, drzim palce v dalsej praci

liberator

19. 04. 2007, 17:04

Kvitek: Korytná byla 22. srpna 1944, mrkni na mé přísvěvky

Milo

19. 04. 2007, 17:34

Skydevil: Dík, želám tiež všetko najlepšie.

sgt

19. 04. 2007, 20:29

Pro Asterix :Na Vyškovci je dodnes kráter po té samé pumě, ale není tak velký jak popisuješ.

sgt

19. 04. 2007, 20:32

DFC. V Šanově má kámoš k tomu dni dost dobré muzeum.

sgt

19. 04. 2007, 20:32

Pro Asterix :Na Vyškovci je dodnes kráter po té samé pumě, ale není tak velký jak popisuješ.

Kvítek

19. 04. 2007, 20:38

Liberator:Ty jsi nekde z okoli Korytne??? Ja mam babinu v Hornim Nemci a ta me vykladala, ze z toho prvniho naletu na Ostravu jim shodil americky bombarer na pole bombu, kdyz se snazil co nejvic odlehcit. A udajne nekdo v lese po valce nasel letecky kulomet, pravdepodobne z toho bombarderu... Nekde mela schovanou fotku toho pole-ten rok asi neorali

Kvítek

19. 04. 2007, 20:53

Liberator:Ty jsi nekde z okoli Korytne??? Ja mam babinu v Hornim Nemci a ta me vykladala, ze z toho prvniho naletu na Ostravu jim shodil americky bombarer na pole bombu, kdyz se snazil co nejvic odlehcit. A udajne nekdo v lese po valce nasel letecky kulomet, pravdepodobne z toho bombarderu... Nekde mela schovanou fotku toho pole-ten rok asi neorali

MG34

20. 04. 2007, 12:47

Milo:Máš pravdu, ikdyž jsem s modrou zápalnicí nedělal. Na ČaRo. Z-60 je hnědá(dost nespolehlivá), nebo černá na sériích z 60let. Kupodivu se starší černou jsem nikdy trable neměl. Použít víc iniciátorů je jej a jen rozumné!! Mám s nimy špatné zkušenosti. Hodně štěstí.

Milo

20. 04. 2007, 13:47

MG34: Dík. My máme našťastie len čarozety s čiernou zápalnicou a za 17 rokov som s nimi nemal ani jeden problém. Zdraví Milo.

liberator

20. 04. 2007, 15:48

kvitek: ne sem z Olomouce, Korytensky bombarder se už vracel z náletu z jizniho Polska, tu fotku pohledej, bude zajímavá, ten kulomet mohl být tam odtud

MG34

21. 04. 2007, 08:59

MILO:Já dělám u vojáků a musím makat s tím co mi přiveze útvar. U hnědých "čarozetů" není výjimka 60% selhaných.. Radost dělat.
Pokud ale dostanu černou, souhlasím s tebou. Nikdy žádný problém. jen ale nedělám 17 let. Ale snad se toho taky dožiju!

Milo

24. 04. 2007, 09:39

Toto som našiel k tejto udalosti na internete:

Na deň 29.8.1944 naplánovalo veliteľstvo 15. americkej leteckej armády, umiestnené v Taliansku, útok na priemyslovú aglomeráciu v Moravskej Ostrave a okolí. Cieľom 28 bombardérov B-17 G2 bola rafinéria v Přívoze. Všetky lietadlá štartovali z letísk v južnom Taliansku. V priebehu letu nad Juhosláviou sa dostali do kopovitej oblačnosti, ktorá ich prinútila vystúpiť nad mraky do výšky 9000 metrov. Počas stúpania sa formácie lietadiel porušili a celá zostava sa roztiahla na viac ako 100 km. To znemožnilo stíhacej ochrane účinné krytie celého zväzku. Na jeho konci letelo 28 fortressov B-17 G druhej bombardovacej skupiny. Porušená zostava (niekoľko km rozostupy) dala možnosť nemeckým stíhačom zaútočiť. Nečakane prišiel nad moravsko-slovenským pomedzím krvavý útok 89 nemeckých stíhačov. Útočníci sedeli v 24 špeciálne upravených stíhačkách Focke Wulf 190 A-8 a 65 stíhačkách Messerschmitt Bf-109 G. Neúprosný boj začal o 10:41 hodine a skončil niečo málo pred jedenástou. V tomto masakri, keď letci zažili hotové peklo, stratila 2. bombardovacia skupina v priebehu 10 minút deväť lietajúcich pevností.
Pilot Robert McCloskey, ktorý letel ako predposledný v zostave s lietadlom č. 473, spomína na prudký útok stíhačov takto: „Začali okolo nás lietať guľky, vybuchovať granáty a potom začali horieť 3 motory aj s ovládacím panelom. Dostali sme to všade. Lietadlo prešlo do plochej vývrtky a my sme spadli z 8200 do 3600 metrov. Bombometčík sa pokúšal odhodiť bomby, ale systém nefungoval a bombovnica bola v plameňoch. Všetko sa zdalo byť beznádejné, a tak som vydal rozkaz - opustiť palubu, vyskočiť padákom. Pretože bombovnica horela, museli sme my v prednej časti lietadla použiť predný núdzový prielez, ktorý nie je tým najlepším miestom. Len čo som opustil riadenie, prešlo lietadlo do vývrtky. Padajúci horiaci bombardér explodoval ešte vo vzduchu, rozpadol sa na dve časti, medzi nimi vyrazil obrovský jasný oblak horiaceho benzínu, ostatné bomby sa výbuchom uvoľnili a rozleteli do strán. Vrak sa v divokých kotrmelcoch vo vzduchu prevracal, opadávali z neho ďalšie časti, až nakoniec s hukotom dopadol do bukového lesa pri osade Predpoloma na Slovensku. “
V blízkosti trosiek sa našli štyri ohorené telá mŕtvych letcov, ktorí boli neskôr identifikovaní ako pravý bočný strelec seržant Charles A. Munden, ľavý bočný strelec štábny seržant Harold Schirmer, strelec zadnej veže seržant Emer J. Pruitt a radista štábny seržant Edwin R. Everett. Šiestim letcom sa predsa len podarilo v poslednej chvíli vyskočiť. Niektorí z nich boli ťažko popálení a ranení. V ten deň fúkal južný vietor a ten všetky padáky zaniesol cez hranicu na moravskú stranu, kde všetci pristáli v okolí Vyškovca. Pilot por. Mc Closkey na to spomína: „Pristál som v skupine stromov asi 13 metrov nad zemou a šťastne som sa dostal späť na matičku zem. Bol som ranený a potreboval som lekárske ošetrenie. Zhorela mi väčšina vlasov, ruky a tvár som mal popálené a mal som taktiež vážne zranenie ľavého zápästia, tyla a ramena. Ked som sa rozhliadol okolo, videl som dvoch mužov s puškami, ktorí ma nevideli, dokiaľ som na nich nezamával. Niekto zo zbehnuvších sa civilistov priniesol z doliny rebrík, okolo ktorého omotali záchranný čln z nášho havarovaného lietadla a na týchto provizórnych nosidlách ma zniesli do údolia Vyškovca. Tam ma naložili do starého voza, ťahaného párom volov a odviezli tam, kde už čakali Nemci s nákladiakom, ktorí ma odviezli do nemocnice. Jedno mladé dievča išlo celou cestou vedľa nás a nieslo vetvičku zo stromu, aby mi tienilo od horúceho slnka. Toto sú ľudia, ktorých by som zasa rád stretol. “
Podobný osud čakal aj ostatných päť letcov z bombardéra č. 473, ktorý bol zostrelený nad naším katastrom. Druhá zostrelená "lietajúca pevnosť" č. 885 pod vedením npor. Merilla A. Prentica mala omnoho tragickejší osud. Deväť letcov zahynulo a len jednému sa podarilo zachrániť. Týmto šťastlivcom bol navigátor poručík Charles H. McVey. Okrem 3 ťažkých amerických bombardérov (spadli aj na Vyškovci) bolo zničených 5 nemeckých stíhačiek. Štyria americkí letci, čo zahynuli v súboji, boli 31. augusta 1944 dôstojne pochovaní na cintoríne v Prebošáčke. V roku 1946 boli americkí letci exhumovaní a prevezení do USA.
(Nová Bošáca 1950-2000, str. 64-66).