Nálezy
Niečo z mojej zbierky aj ked su to podkovy potešia, 1 fotka vrch 2spodek atd. Niektore su dost zničene vidiet aj kvalitu materialu. Vičistene v ramci možnostý.Přispívat do diskuze a hlasovat pro vybrané komentáře mohou jen registrovaní. Prosíme, zaregistrujte se nebo se přihlašte!
Komentáře
heteropteryx
21. 02. 2013, 11:22Pěkný podkovy. Většina 20. století, některé možná i devatenácté. Dvacáté století je vše, co má šroubovací ozuby. Na jedné podkově jsou dokonce místo hmatce použíté ozuby tvaru H. Ostatní podkovy mohou být 19. i 20. století. Neřekl bych, že opotřebení svědčí jen o kvalitě materiálu, ale i o tom, jak byla ta která podkova dlouho používána a jakou měl případně koník vadu chůze - jak šmajdal. Já bych je ještě aspoň na týden dva ponořil do octu a pak z nich budou krasavice
heteropteryx
21. 02. 2013, 11:25No ale jak o tom přemýšlím, tak možná ta poslední podkova by mohla být i třeba z 19. století... Ale takový typ a tvar se používal cca 200 let. Bez kulturní vrstvy neurčitelné.
stopercz
21. 02. 2013, 11:40Nevím, jak jsou staré ty hřeby-podkováky, ale před týdnem překovávali našeho bělouše a ty hřeby byly úplně, ale úplně stejné. Jeden ohnutý jsem narovnal a je z něj věšáček na bundu pod pergolou. Asi v podkovářství platí, že osvědčené věci se nemění.
heteropteryx
21. 02. 2013, 12:13Přesně tak, osvědčené věci se nemění, takže ty hřebíky jsou už x století tvarově stejné a liší se maximálně použítým materiálem a strukturou. Co mám několik opravdu starých podkováků, tak maji takovou tu nudličkovitou strukturu železa z hamru, ale tvarove sedí. Jinak když ho člověk u konce stopky zakroutí, tak je to dobré srdíčko do zvonku, pokud se zvonek najde celý a srdíčko není.
Ty hřebíky, předpokládám, nejsou kopané. Vzhledem k zachovalosti bych je viděl na pár desítek let maximálně.
chaco
21. 02. 2013, 14:05Tie klince su 20 storočia 70-80 roku nove.
krokohot
21. 02. 2013, 14:09Poslední podkova může být i z 18 století.
Bazmek
21. 02. 2013, 14:22Videl som tu už niekoľko krát, ako sa určovali podkovy presne na konkrétnu nohu, či bola predná, zadná, pravá alebo ľavá. Podľa čoho sa to určuje? Ja to neviem.
heteropteryx
21. 02. 2013, 15:56Bazmek: Rozlišit podkovu na přední nebo zadní nohu jde celkem dobře i když u fotky ze špatnýho úhlu někdy dost váhám. Ale obecně na přední noze je podkova kulatější. Třeba foto 16 a 20 jsou podkovy přední. Na zadní noze je podkova tvaru části elipsy nebo písmene U.. prostě protáhlejší, hranatější. Třeba foto 7 a 17.
Na posouzení pravá x levá musí být podkova celá a dobře očištěná, aby bylo dobře vidět, kde jsou díry na hřebíky. Vychází se z anatomie kopyta, u studia podkovy z toho, že na vnější straně kopyta je hřebík blíže ozubu než na vnitřní straně. Takže třeba obr. 15 a 16 je levá přední. Ale u jiných obrázků, aby se dva hádali. Proto je potřeba podkovy důkladně očistit a fotit kolmo svrchu a zespodu. Eventuelně pak třeba pod jiným úhlem vyfotit ozuby.
Rossy
21. 02. 2013, 16:09http://www.metaldetectingworld.com/cache_hunting/square_nails. jpg
http://www.detektorweb.cz/images/stories/upload/2011/41353/obr9.jpg
http://www.detektorweb.cz/images/stories/upload/2011/41353/obr8.jpg
Vývojem procházel i podkovářský hřeb než se ustálil v dnešním tvaru.
Rossy
21. 02. 2013, 16:13Někde jsem také četl, že rameno podkovy vnitřní strany kopyta bývá o kousek kratší.
heteropteryx
21. 02. 2013, 16:27Rossy: Může být, ale to se těžko sleduje, pokud k ní na porovnání není i to kopyto. Variabilita kopyt je veliká jak v tvaru, tak velikosti i asymetrii, takže někdy se podkova velmi špatně přiřazuje konkrétnímu kopytu.
Rossy
21. 02. 2013, 16:37Ne, ne já jen chtěl doplnit tvé určování o něco, s čím se také člověk může setkat. Dnes se také vyrábí některé podkovy jako pravé a levé a zadní a přední, kdy vnitřní rameno podkovy je kratší než rameno vnější. Rýha je posunuta blíže k patkám a vzdálenost mezi první a poslední dírou na podkováky je na vnitřním ramenu menší. U některých podkov je zase vnější rameno širší. Ale myslím, že tak jako je to dnes jen u některých podkov tak tomu bylo i v minulosti.
Rossy
21. 02. 2013, 16:57Ještě jsem zapoměl jedno rozlišení a to u podkov které jsou opatřeny čapkami. U jezdeckých koní je na přední podkově jedna a na zadní dvě. Podkovy tažných koní mají většinou po třech. Čapky přidrží podkovu na kopytě, aby nemohlo dojít ke střihu podkováků a sesmeknutí podkovy z kopyta.
Rossy
21. 02. 2013, 17:08Když se tak na to dívám, tak většina presentovaných podkov je vybavena jednou vrcholovou čapkou. Podle toho co jsem napsal a bez ohledu na to jaký má podkova tvar, by měly být z předního kopyta.
heteropteryx
21. 02. 2013, 17:18ale nejsou... rozhodně ty U podkovy jsou zadní. 1+2, 7+8, 9+10, 11+12 a 17+18 jsou zadní, zbytek jsou přední... řekněme na 95 %. Foto 9+10 je přímo knižní ukázkový tvar současné zadní podkovy. Tvar je primární. Čapky bych bral rezervovaně, a spíše pro současné podkovy. Treba tu http://www.propodkovare.cz/polozky/stahnout/? id=103 je vidět krásně ten rozdíl tvaru, i posunutí hřebu vně a uvnitř. A ukázkově, jak píšeš, jsou tu pořešeny i čapky - jedna na přední, dvě na zadní.
Rossy
21. 02. 2013, 17:47No, tvar podkovy neurčuje jestli se jedná o přední nebo zadní kopyto ale tvar podkovy určuje kopyto. Jesli se bavíme o podkovách 20.století musíme se řídit i tím že je pravidlem umísťovat na přední podkovu jednu čapku a na zadní dvě/u určitých typů podkov/. Je to dáno tím jaký je rozdíl v práci předního a zadního kopyta. /vždy ovšem existují vyjímky/
Podkova 9,10 nemá podle mne čapku/
Odkazy na dnes vyráběné podkovy jsou jen odkazy na polotovary které se na dané kopyto většinou musí upravit.
heteropteryx
21. 02. 2013, 18:03Ono je to blbě vidět, ale na 9 je čapka... jedna, ve středu, ale je úplně nalisovaná na podkovu... Jasně, tvar podkovy určuje kopyto. A přední a zadní kopyto není tvarově stejné. Přední je kulatější a zadní oválnější, protaženější. Proto má i přední a zadní polotovar pro podkovu jiný tvar. Kdyby byl tvar předního a zadního kopyta stejný, mohl by se dělat jen jeden tvar polotovaru, případně s různým počtem a umístěním čapek. Primární je zde trvar kopyta, z něho se odvozuje rozdílný tvar podkovy pro přední a zadní kopyto. A somozřejmě fyziologické i patologické odchylky až anomálie, které základní tvar mění a upravují, případně druh pracovního využití koně.
Rossy
21. 02. 2013, 18:14S tím tvarem předního a zadního kopyta máš naprostou pravdu. Já to moc "opřel" o ty čapky. Bylo by ovšem zajímavé vidět jak vypadala přední podkova z toho samého koně, kde ty tvrdíš že se jedná o podkovu zadní.
Jinak máš ve všem co jsi psal pravdu. To já jen ze zvyku
heteropteryx
21. 02. 2013, 18:29Rossy: V pohodě. když člověku nikdo neoponuje, tak intelektově zakrní a ještě zpychne
Bohužel na žádného podkováře napojený nejsem, ale plánuju si s nějakým domluvit návštěvu a pořešit různý otázky kolem toho. Zatím diskutuju jen s koňským veterinářem.
marinex1
21. 02. 2013, 20:10marinex1
21. 02. 2013, 20:18heteropteryx:Tak ti nevím jertli máš pravdu s těmi kopyty. Mám sám koně Bohužel bez podkov. Kopyta strouhám sám ale nějakého rozdílu ve tvaru jsem si nevšiml. Hned při dalším strouhání to řádně přeměřím
Rossy
21. 02. 2013, 20:34http://www.equichannel.cz/data/imgs/00107963m. jpg
To:záleží opravdu na plemeni koně. Někdy jsou rozdíly nepatrné. Což mne vedlo k doměnce že ani podkova nemusí být až tak rozdílná. U jiných plemen je to markantní.
Rossy
21. 02. 2013, 20:41http://www.equichannel.cz/data/imgs/00107960m. jpg
http://www.equichannel.cz/data/imgs/00107962m. jpg
http://www.equichannel.cz/data/imgs/00107966m. jpg
U některých je rozdíl u některých by jste jen hádali.
Rossy
21. 02. 2013, 21:10Jen ještě naposledy. Rozlišení přední a zadní podkovy čapkami.
http://www.ifauna.cz/mdiskuse/foto/4504f761624cd. jpg
Cajk
21. 02. 2013, 21:54Jsem moc rád za tuto debatu alespon se člověk něco nového dozví
Varix
21. 02. 2013, 22:14Rossy má pravdu. Záleží na plemeni a k čemu to plemeno je určené. A polotovary se opravdu kovají podle kopyt koníka. Existují podkovy na opravu kopyt.
heteropteryx
22. 02. 2013, 08:03Proto většinou píšu ve smyslu, že to "nejspíš bude", nebo že to "pravděpodobně je". Jak píše Rossy a jsem též zmínil. Někde je to jasné a někde aby se dva hádali. Čapky pomohou u podkov nové doby, ale u těch starších, tam se musí odhadovat jen z tvaru... Podkova je vlastně v analogii k člověku takový veliký nehet. Nehty na nohou máme deformované nošením bot. U většiny lidí je jasný rozdíl mezi tvarem a velikostí nehtů na rukou a nohou... ale když budete hledat, tak byste určitě našli člověka, kde nějaký nehet z prstu na ruce bude skoro stejný s nějakým nehtem na noze... tvarem i velikostí...
stopercz
22. 02. 2013, 11:31Mohu Vás potvrdit, náš rošťák má kopyta nemocná, respektive měl, a proto před lety skončil s dostihy v Chuchli, a okovat ho dá práci, protože kovář se fakt "vyvzteká" než upraví jednu podkovu, natož všechny, každá má nějaké mimořádnosti (špecifiká bych řekl). Ale už to asi bylo naposled, prý tak za půl roku bude možné ho pustit bez podkov, ale jen na měkkotinu (louky, zahrada).
PETER1979
22. 02. 2013, 18:00za prednášky a podkovy