Úvod / Nálezy

Nálezy III

07. 01. 2011 Autor: olda 41 7017× 21
Předposledním hledání, než-li napadl sníh, jsem se vydal s mým kamarádem Romčou do oblasti jedné zaniklé usedlosti. Bývalo tam snad pět, šest domů. Docela nám štěstí přálo a snad ten nahoře zařídil, že já jsem nacházel svoje knoflíky, mincičky a Romča svoje winterhilfky a odznáčky. Jak tak jdu, najednou signál jak hrom. Pár centimetrů pod povrchem jsem našel tuto nádhernou kropenku. To si dovedete představit, jak mi zaplesalo srdce. O kousek dál ještě zřejmně její horní díl. Radost veliká. Divné je, že v okolí se nikde nenacházel kostelík a ani kaplička. Zřejmě zde byl jeden bohatý statek, který měl svůj soukromý svatostánek. Když se na kropenku více zadíváte, určitě zjistíte, že má nádhernou patinu. A to je právě o tom, jak jsem psal na vaše předešlé reakce, že takovou patinu by mohl znehodnotit pouze Barbar.

 Autor: olda 41

Komentáře

DAVI

07. 01. 2011, 10:10

Krása

Sudajev

07. 01. 2011, 10:20

kropenka na svěcenou vodu.

Dole.kop

07. 01. 2011, 10:22

Je krásná, a s tou patinou máš pravdu. Akorát bych rád viděl zadní stranu- je to výlisek nebo je to plný materiál?

aurumann

07. 01. 2011, 10:44

Moc pěkný kop, gratulace Můžeš se ozvat? Mám jeden dotaz, díky.

montanista

07. 01. 2011, 10:57

Krásná kropenka a stou patinou. Jinak dříve měli normálně každý stavení svou malou kropenku aby se mohli modlit jak šli do práce a nebo se vraceli domů. Taky jsme pár našli ale keramický a rozbitý.

dandypleska

07. 01. 2011, 12:09

hezky nalez

orotaurix

07. 01. 2011, 12:29

vomel to dráťákem jinak super nález

ohrozimak

07. 01. 2011, 12:41

Moc pěkný věcičky, taky mám doma kropenku keramiku krásně zdobenou s andělíčkem a je na ní letopočet 1912 jen je kousíček uštíplej ale to nemění fakt že je to hezkej skvost. Jinak hodně starejch svatejch obrázků v rámečkách mám doma mraky

dahled

07. 01. 2011, 16:18

Velmi pěkné Oldřichu

olda 41

07. 01. 2011, 18:09

Na dotaz pro Dole. kop. Výlisek to není, je to odlitek.

tezcatlipoca

08. 01. 2011, 14:28

Krásná věc, jen škoda že to není ve stříbře. Tipuju že bude dost stará, 19.stol, nebo dokonce ke konci 18.? Ale to je jen můj intuitivní dojem. Jinak je pravda že dřív bývala kropenka prakticky v každé domácnosti, stejně jako různé kříže etc. Doporučoval bych skompletovat vteřinovým lepidlem, rozhodně ne nějaké ireverzibilní zásahy.

olda 41

08. 01. 2011, 15:58

tezcatlipoca i ostatní. Mám prosbičku. Je-li moje teorie správná a předmět na snímku 4 a 5 je součástí kropenky, jakým způsobem byly spolu pospojovány? Přiložením dílu k horní části kropenky to nejde. Díky za každou informaci.

rostbife

09. 01. 2011, 22:52

Cau kdyby si chtel tyhle vecicky za neco menit tak se ozvi kdyby ne tak se omlouvam sbíram podobné vecičky

tezcatlipoca

10. 01. 2011, 21:00

olda41 no podle mě to vypadá že to patří k sobě, nicméně na 100% se to podle fotek říct nedá (není to pravděpodobné, ale třeba pochází každá část z jiné kropenky, žádný společný motiv tam není). Spojené to asi mohlo být tak, že se část plechu překrývala a bylo to spájené. Nezdá se že by to bylo zlomené (t. j. původně jeden kus)
Mimochodem, zkusil bych změřit šířku samotné kropenky (té spodní nádobky pod Madonou) a té "stříšky". Pokud je to zhruba stejné, tak to zřejmě k sobě nějak patřit musí.

rostbife

11. 01. 2011, 13:32

patří to k sobě ta čast na posledních fotech byla zavěšena nad kropenkou melo to funkcy tzv. baldachýnu který chránil posvatne veci neco jako stříška v barokních kostelech je to třeba nad kazatelnou

tezcatlipoca

12. 01. 2011, 21:00

rostbife: o tom samozřejmě nepochybujeme, otázka je, jestli nepochází "baldachýn" z jiného kusu (jiné kropenky)

rostbife

13. 01. 2011, 13:15

To je možne že je z jine kropenky ale když se tak podívaš na te kropence na ty zavěsy z boku a pak ty ostre hrany nahoře myslím že by to nenechali tak bez ničeho a jestli to leželo blízko toho tak si myslím že to je na 90% k tomu druha věc jsou rozměry jestli to k sobě sedí

olda 41

13. 01. 2011, 22:41

Tak jsem nad oběma díly bádal a oni asi skutečně patří k sobě. Na vrcholu toho základního dílu jsou znatelné dva zbytky zřejmě po fe drátu, asi o průměru 5 mm. Vlasní kropenka nemá žádný úchyt k připevnění na stěnu. Ten horní díl ho má. Nejsou však na něm znát jakékoliv náznaky na připojení ke kropence. Možná, že ta hlavice není celá. Spodní část tomu nasvědčuje, je nerovná. Při nejbližší příležitosti tam zajdu a pokusím se najít případný zbytek.

jezero

18. 01. 2011, 15:12

Ta spodní část ( kulatá ) je ve skutečnosti baldachýn nad tou nádobkou na svěcenou vodu. není to kropenka, má to svůj název, ale nevzpomenu si jaký.

tezcatlipoca

23. 01. 2011, 14:49

rostbife: já si to samozřejmě taky myslím, možná bych dal i víc než 90% pravděpodobnost. Ber to jako takovou moji profesionální deformaci, nerad něco tvrdím na 100%, když k tomu není konkrétní důkaz (stopy po spojení překrývající se na obou částech, stejný vzor nebo ornament... )Každopádně, oba si sřejmě myslíme, že to k sobě patří, a zřejmě je to i pravda..:) Konec konců, ten důkaz by mohly být i rozměry, ale bohužel ani to se nedá podle fotek posoudit.
Jezero: Asi máš pravdu, kropenka je taková ta tyčka s bambulí, která se strká do svěcené vody a kněz tím cáká po okolí, že? Ale co pamatuju, u nás se vždycky říkalo kropenka i tomuhle (vyrůstal jsem v docela pobožném prostředí, v okolí je měl na zdech ledaskdo)

Rossy

06. 01. 2012, 19:41

To:jezero. Ono se to opravdu jmenuje kropenka.
http://www.christnet.cz/magazin/zprava. asp? zprava=22771