Úvod / Nálezy

Nálezy z bojiště

30. 01. 2006 Autor: Dejf 6979× 24
Nazdar Mrcasníci.
Posílám fotky nálezů z léta. Vše nalezeno na kopci jménem Bojiště.
Potřeboval bych pomoc s určením té tyčky s vrutem na první fotce, do kterého období patří ta sekyra a ten přívěsek na 2. a 3. fotce od konce.

S pozdravem Dejf





















 Autor: Dejf

Komentáře

Dejf

30. 01. 2006, 11:18

Ty fotky jsou napsaný ve špatném pořadí .

martinru

30. 01. 2006, 12:13

prostřední kus-sekyrka je bezpečně latén, ozvi se, díky

ragnarok

30. 01. 2006, 12:58

Sekera je latén a napravo to vypadá na hlavici s jehlice jehla je pravděpodobně ulomená.

ragnarok

30. 01. 2006, 13:00

Na první fotce je Záklapka s fajfky.

jipin

30. 01. 2006, 16:20

Ragnarok:taky si myslim

Lord3

30. 01. 2006, 19:22

Ta sekera uprostřed a nejspíš ta hlavice od jehlice. Dobrý, škoda toho stavu, ale třeba se to zlepší. Příště. Držím palce. Když tak se ozvi na mejl.

stater2

30. 01. 2006, 19:22

sekera v prostřed je stopro latén. doporučuji se vrátit na místo činu. Bude tam toho víc.

Lord3

30. 01. 2006, 19:25

Latén hmm asi jo. Co materiál? Bylo to pohromadě?

Lord3

30. 01. 2006, 19:33

Pánové, škoda, že toto téma je na tomto webu tabu.
Pro mě je 60 let po válce vykopávat ID známky z hrobů horší než někde v lese najít sekeru v tomto stavu. Můj názor.

Ozzy

30. 01. 2006, 19:39

Dejf-je to kopec v Trutnově? Jestli jo tak se tam každej rok v srpnu koná nejlepší rockovej festival v ČR. Mám tam dědu a určitě se tam taky chystám vyrazit s detíkem. Ozzy.

Cancer

30. 01. 2006, 21:33

Lord 3: 1) A zamyslil ses, proč je to tady "tabu"? 2) Vážně věříš tomu, že všechny známky, co tady v nálezech vidíš jsou vykopány z hrobů?

Lord3

30. 01. 2006, 21:50

Cancer ad2) To rozhodně ne. Jen lidí, kteří se chlubí, že mají nové místo, kde jsou zakopaní němci, nejsou tak nepočetní.
ad 1) narážka je směřována na naši skvělou legislativu. Soukromé sbírky archeoloů jsou "legální" a vám budou brát detektor a dají vám po hubě. Chvástání viz tato adresa:
http://pohanstvi.net/inde.php? menu=detektor

jezero

30. 01. 2006, 22:09

Ahoj -ten knoflík je k mání? Pošli prosím mail. Ďík.

kvalt

31. 01. 2006, 13:58

Soukromé sbírky archeologů nejsou ani legální, ale ani "legální". Jejich majitelé by měli dostat po čuni jako první.

Cancer

31. 01. 2006, 17:24

kvalt: naprostý souhlas
Lord3: sorry, pokud je to myšleno takhle, tak jen souhlasím. Toto téma se ve fóru už probíralo, dokonce snad i ty bláboly na pohanství.net, ale když pak sem lidi stále posílají takovéhle nálezy, je lepší je ignorovat. Každý by měl mít v sobě nějaký druh autocenzury - co poslat a co ne, ale hlavně cit pro to, co má jako nález ohlásit. Nebo se s tím aspoň nechlubit na tomhle webu...

jurgen

31. 01. 2006, 21:09

Přátelé, můj názor znáte, když se zde mluví o laténu, je zde na mysli mladší doba železná. Je to doba tzv. keltů a její datace spadá ještě před stěhování národů, to je 450-50 l. př. n.l.
Už tz toho vyplívá, že daná věc patří do muzea. Kdo nesouhlasí ať raději mlčí, aby nepoškozoval jméno tohoto webu a ostatní mrcasníky.
To, že Dejf svůj nález zde ukazuje, na tom nic špattného není. Nikdo nezná vše a tady se alespoň dozví co našel. Je pak ale na každém jedinci, jak s nálezem naloží a za to je odpovědný jen on sám.

jurgen

31. 01. 2006, 21:12

Omluvte pravopis, stydím se 

ragnarok

01. 02. 2006, 07:12

Jurgen:Nic ve zlém, ale žes to nenapsal i k těm stříbrnákum co našel Bad. Nebo ty už podle tebe, když už o tom píšeš do musea nepatří

gyry

01. 02. 2006, 10:28

jurgen: souhlas s tebou. Já najít takovou sekerku, tak je to pro mě kus rzi, který netušim co je. A chodit do muzea neustále s tím co je toto a co je tot, taky by mě po pár návštěvách měli plné zuby. Takhle aspoň člověk zjistí jestli to co našel má cenu do muzea odnést.

Dejf

01. 02. 2006, 11:57

No tak to jsem vůbec netušil.

Jurgen: Řekl bych že by se mi v muzeu tak akorát vysmáli. Pro mě je to prostě sekyra a vůbec jsem netušil že je z období keltů . Navíc je tu mnohem více nálezů, které patří do muzea.

Jezero: Nejspíš ne 

Ozzy: Neni

jurgen

03. 02. 2006, 09:01

ragnarok : Nepíšu to každýmu a nálezovej soubor mincí Leopolda I, nemá tak významnou historickou cenu informace z dob před stěhováním národů.
Samozřejmě by se měl i tento soubor minimálně nahlásit, protože se nebude jednat o mince ztrátové, nýbrž úmyslně ukrytý depot.

gyry : dík, Ta sekera, pro mě taky kus železa, ale pro naše dějiny -článek do řetězu mapování a historie z dob, kdy hledáme odpovědi na mnohé otázky.
Dejf : myslím, že nevysmáli a nic Ti nevytýkám.

butcher

05. 02. 2006, 16:46

jurgen: souhlas, konečně zase jeden zdravě rozumný názor, je lepší když to najde někdo, kdo třebas neví o co jde (ostatně kdo z nás ví všechno ), ale ta informace se dostane na patřičná místa. Ať si naši oponenti z řad archeologů uvědomí, že třeba tahle sekera za pár desetiletí v dnešní chemicky ošetřované a kyselými dešti zavlažované půdě bude ve stavu iontů , nějaká ta 1/8 nákrčníku na zoraném poli bude díky orbě 1/16,1/32... atomy atd. To radši ať to má někdo ve vitrínce a muzeum informaci o nálezové situaci a fotky. Ale kšeftaře s těmihle věcmi rovnou !!
DEJF - pokud se ti nechce do muzea a bojíš se, že narazíš na pitomce typu p. Jenče, chtělo by to alespoň info pro vaše muzeum - minimálně fotku a nálezovou situaci třeba zaslat anonymně. To je to nejnmenší co můžeš udělat, i když zákon to vidí jinak.

manowar

14. 02. 2006, 00:07

sorry chlapi, ale v muzeu to zavrou do skrine, a nikdo to nikdy neuvidi, popisou to cislem, a tim to hasne, zanesou do kartoteky a maximalne popisou v nejakem sborniku... Viz. nalezy z meho rodneho kraje - Velka Morava - St. Mesto, jste tak naivni ze nekdy uvidim to, co se naslo za klenoty archeology par kilaku od meho bydliste? . Odvezou to do Prahy, tam je to v depositarich a MY lidi z toho mame velke h****, pardon, ale mam na archeology svij nazor, jdete s nema nekam... To si radeji ten vas rezavy kus zeleza necham. . Jde o princip... Nelibi se me postoj archeologu k tem vecem, to ze si to zdokumentuji, je sice hezke, ale co z toho bezny clovek ma kdyz jsou ty nalezy stejne nepristupne? . Opet h****

vidlák

27. 02. 2006, 17:42

myslím si, že není vůbec špatné se do takovéto diskuse pouštět. Když jsem si  přečetl návrh zákona prezentovaný Bůh- ví kde na netu dlouze jsem přemýšlel co sledují totálním omezením sběrů a všech dalších případných aktivit na poli archeologie jen na tzv. oprávněné instituce. Vím o mnoha polích s kamennou industrií, střepovým materiálem a o spoustě dalších lokalit s jinými nálezy. Když tohle pole majitel pooře a vědom si možnosti nálezu projde celou plochu a předměty sebere dostal by se do rozporu se zákonem. Cíleně by vyhledával a to už by nesměl. Je lepší je příští sezónu zase zaorat? Vím, že je to pláč na špatném hrobě a samozřejmě nikoho nenabádám k porušování pravidel. Jen jsem si na základě vašich příspěvků vzpomněl na nález značné části rozbité nádoby kultury lužicko- unětické + pražského groše + pazourku a spousty dalšího střepového materiálu na jediném místě. Nález byl učiněn při kopání sondy na poměrně malé ploše.
Nalezený materiál byl po očištění a sestavení do větších částí a zakreslení předán do muzea a už ho asi nikdo nikdy neuvidí.
Mrzí mě to o to víc, že místo je evidentně navštěvováno člověkem trvale, až po současnost. Chápu, že v této zemi chybí peníze i na daleko důležitější věci, ale rád bych se čas od času seznámil alespoň s nálezy v nejbližším okolí. Dává nám to obecné povědomí o činnostech našich předků v krajině, ve které žijeme. Vždyť v našem okolí v minulosti působili amatérští nadšenci, díky jejichž neúnavným sběrům se podařilo zmapovat a historicky dokreslit osidlování krajiny nebo zachránit lokality jinak navždy ztracené. Myslí si, že by bylo daleko vhodnější zájem o historii spíše podpořit. Samozřejmě, že se najdou lidé, kteří neznají jinou motivaci než peníze. Takoví se ovšem najdou i mezi profesionály, kteří mají památky chránit.
Vždyť podobnou situaci znám z vlastní zkušenosti z mineralogie. Mnohé nálezy minerálů jsou neopakovatelné a jedinečné. Přes to  nikoho nenapadne zakazovat sběr minerálů, pokud tím nezpůsobuje újmu přírodě popřípadě lidem (mám na mysli například „divokou ťěžbu“ vltavínů a tomu podobné „kousky).
Nebylo by daleko rozumnější i ze strany archeologů, zvolit trochu tolerantnější přístup?
Možná, že se mnou leckterý archeolog nebude souhlasit, možná, že se mnou nebude souhlasit ani leckdo z vás. Možná ale, že kdybych mohl nahlédnout do depozitářů našich muzeí, nemusel bych dnes vzpomínat na ozdoby z doby bronzové, které jsem před mnoha léty odhodil po sebrání na poli při sběru minerálů, jako „nějaký starý krámy“. Možná, že bych si uvědomil, co vlastně držím v ruce.
Tímto zdravím všechny mrcasníky a omlouvám se za odskok od tématu.

Vidlák z lontu.