Úvod / Nálezy

Nálezy z konce prosince

05. 01. 2007 Autor: Inoboediens 6055× 33
Ta zvláštní plechová trubička s kroužkem byla nalezena v lese. Je sletovaná z plechu, který je částečně zdoben šikmými proužky. Trubička se směrem k ústí zužuje v takovou hubičku na jejímž konci bylo něco přiletováno. V horní polovině je trubička deformovaná - promáčknutá. Délka trubičky bez očka z kroužkem je přesně 14 cm. Absolutně mě nenapadá, k čemu taková věc mohla sloužit.
Železná šipka byla také nalezena v lese. Těžko říct, zda je to středověk či něco novějšího a k čemu to sloužilo. Vzhledem k tomu, že asi 500 metrů od  místa nálezu stála od nepaměti kovárna, tak bych prozatím typoval na to, že se jednalo o jakousi hračku místního děcka a to si zkoušelo házet malým oštěpem do stromu. Jako děti jsme dělávali ve stejném lese podobné věci. Čert ví k čemu to bylo. Celý hrot je dlouhý 107 mm a v nejširším místě 9 mm.
A tak to vypadá, když člověk půjčí detektor bratrovi. Půjčil jsem bráchovi svého Hejkala a on hledal na místě, kde jsem předtím hledal mince a tak jsem měl vydiskriminované železo. A že on bral všechno, tak našel tuhle pěknou podkovu. Je zvláštní tím, že na jednom konci není skutá do plocha, ale je skutá na výšku o 90 stupňů. Byla nalezena v místě, kde podle tradice za třicetileté války Švédové rajtovali své koně a totéž na stejném místě měli dělat i Prusové či Rakušané během jiných válek. Tomu místu se podle toho rajtování říká Rajčuda. Ale klidně to může být i podkova ze selského koně. Na tom místě byla pole, políčka i luka.

Velmi prosím znalce o určení nálezů.

Inoboediens

 Autor: Inoboediens

Komentáře

irich

05. 01. 2007, 10:12

obr 3,4. je hrot šípu

kefa

05. 01. 2007, 11:20

Nebo pilník

DFC

05. 01. 2007, 12:17

Já jsem pro pilník

fredka1

05. 01. 2007, 12:54

Je to určitě hrot šípu.

saman07

05. 01. 2007, 13:08

Není tam sice nic na srovnání velikosti, ale já jsem také pro pilník.

Backwood

05. 01. 2007, 13:13

Je to na 100% středověký, nebo ranně novověký hrot šípu. Tulejový tip, většinou pro kuše

Kejzlar

05. 01. 2007, 13:14

Ach jo, pilníkáři se zase vyrojili Tohle je 100% hrot šípu do luku, 13.-14.století! Zdar PILNÍKŮM

maniacHD

05. 01. 2007, 13:19

Není ta trubička odměrka na střelný prach?

Will

05. 01. 2007, 13:40

backwood: Těžko může být tulejový, když má trn.

saman07

05. 01. 2007, 13:59

Viděl jsem šipky do kuší a luků nasazují se na dřík šípu objímkou a  také nejsou tak mohutné.

Inoboediens

05. 01. 2007, 14:42

Můj kolega vyslovil názor, že by to mohl být dřík, který se umisťoval např. do pískovcového ostění, zalil se sírou nebo olovem a k němu mohl být uchycen pant či něco jiného.

SunTzu

05. 01. 2007, 16:29

Na stopro hrot. Hroty s trnem jsou typycký spíš pro lukovky rannýho středověku, na luk to vypadá ale zas dost těžký. Každopádně je to hodně zajímavý. Pilníkářům hezký Nový rok a hodně pilníků!

kacuro

05. 01. 2007, 16:38

Je to typický hrot ze šípu do kuše s řapem (trnem), kdo se zajímá o středověk, dá mi jistě za pravdu!!!

GEGE

05. 01. 2007, 17:11

Ten hrot s trnem se tě povedl je v pěkné zachovalosti

Kejzlar

05. 01. 2007, 17:18

udo: souhlas, to ještě neviděli "pilník" do balisty!

xxxx

05. 01. 2007, 18:46

14.století hrot šípu do kuše běžná věc.

saman07

05. 01. 2007, 19:49

Máte pravdu je to hrot do kuše, není co dodat.

jurgen

05. 01. 2007, 20:12

Na hrot do kuše je to moc dlouhé a mělo by to tulej.
Čtyřhranný pilník nemá zůžené tělo.
Na 99% to je přímý trn ze středověké zbraně známé pod názvem kropáč, (nebo hvězda ). Na tyči pevně přizpůsebená koule a z ní vyčnívající trny.

Müscha

06. 01. 2007, 00:27

Je to hrot šípu s trnem, vzhledem k veliosti se pravděpodobně jedná o hrot ke kuši. Nadruhou stranu se i lukem dají vystřelit takové hroty bez ztráty funkčnosti (záleží na luku, je to experimentálně ověřeno). Stáří podkovy jde určit jen velice orientačně, středověké podkovy nemají hmatec. Ta trubka nebude asi nic moc slavného, bo je na ní vidět zbytek pozinkování (nebo co je to za svinstvo), takže recent.

Müscha

06. 01. 2007, 00:35

Stejně tak nelze přesně určit stáří hrotu. TO by šlo jedině s průvodními nálezy (keramika aj. ) a se znalostí nálezových souvislostí.

Inoboediens

06. 01. 2007, 06:10

První zmínky o obci, poblíž které jsem ten hrot kopl, se vyskytují v roce 1371. Jedná se o náhodný lesní nález, když jsem vyrazil hledat cokoli. Byl v hlobce do 15 cm, jiné nálezy kolem nebyly. Bylo to v lese jen pár metrů od okraje vesnice. Tato oblast není archeologickou lokalitou. Pokud je mi známo, tak žádné jiné archeo nálezy z bezprostředního okolí naší vesnice neexistují. Jakmile se začaly množit Vaše názory, že by se mohlo jednat o hrot šípu, obrátil jsem se na muzeum a tak čekám na jejich vyjádření.

Will

06. 01. 2007, 16:50

Inoboediens: No vidíš, to je lepší než všechny dohady.

Kejzlar

06. 01. 2007, 16:57

Inoboediens: nálezy hrotů ke střelbě lukem a kuší se nacházejí takřka po celém území republiky a to dosti často ojediněle. Používalo se jich také k lovu a dá se to přirovnat k tomu jako když najdeš olověnou kouli do předovky v lese. To že jsi se obrátil na muzeum je dobře, ale pravděpodobně ti tuto střelu nechají, je to opravdu poměrně běžná věc.

GEGE

06. 01. 2007, 23:31

udo:bud zdráv, mě se zachovalost hrotu líbí moc, tento hrot bude v 90%kov, jak vypadají krásné hroty? já ještě nikdy žádný hrot nenašel

BRONZÁK

07. 01. 2007, 01:52

Teh hrotík je pěknej podkova je taky

Will

08. 01. 2007, 16:14

udo: Zase jsi nás oblažil svou neskonalou moudrostí, konečně jako vždy. Já se ti divím, že ti to pořád nedochází...

Will

08. 01. 2007, 17:38

udo: Jsi legrační...

jurgen

08. 01. 2007, 18:51

udo
Pro Tebe třeba blbost, pro někoho nikoli.
Šípy do kuší (průbojný ) sice měly takovýto tvar, ale příde mi dost dlouhý ke své štíhlosti.

GEGE

08. 01. 2007, 20:06

udo:stačí si přečíst článek a máš měřítko, hrot je dlouhej107.mm a v nejširšim místě 9.mm Dle mě jde o hrot s řapem, ale nikomu to nevnucuji to je jen muj názor

Inoboediens

08. 01. 2007, 20:11

Vážení kolegové! Zítra v 10.00 hodin za mnou do práce přijde jeden pan doktor z našeho muzea, podívat se na ten hrot. Jak budu něco vědět, hned Vám to sem dám.

Inoboediens

09. 01. 2007, 11:03

Vážení kolegové! Pan doktor ze Slezské univerzity v Opavě, tedy ne z muzea, šipku zhlédnul a prohlásil toto: s největší pravděpodobností tento hrot s trnem pochází ze 13.-14. století, není to domácí výroba, ale je to typ nomádský, tedy sem byl zavlečen Tatary či Kumány či jinými kočovníky z té doby, vzpomeňme na bitvu s Tatary u Olomouce, nebo na kumánské žoldáky císaře Zikmunda. Pan doktor je s těmito nálezy velmi dobře obeznámen. Pod rukama mu prošlo velmi mnoho hrotů. Hrot si mohu ponechat, neboť se jedná o samostatný nález, když v okolí nebyly nalezeny jiné předměty, které by s tímto nějak souvisely.

Inoboediens

09. 01. 2007, 11:15

Zapoměl jsem ještě uvést, že se jedná o hrot k šípu do luku. K podkově mi řel, že bude pocházet pravděpodobně z období před 30ti letou válkou, ale chtělo by ji očistit, aby byly patrné markanty důležité pro přesnější dataci.

GEGE

09. 01. 2007, 22:18

No tak to mě trošku zaskočilo , že je to hrot s řapem mě bylo jasný, ale přikláněl jsem se ke kuši