Úvod / Články / Archeologie

Něco k určení

08. 03. 2012 Autor: Talp 7542× 77
Děkuji předem za bližší určení /dataci od zkušených k tomuto "hřebu" a sponě. Medailemi, pochvalami, doporučeními mi vlákno nezatěžujte Talp.

 Autor: Talp

Komentáře

zobin

08. 03. 2012, 10:29

hezký -

Pardus

08. 03. 2012, 10:31

Tak bez do muzea, tam ti povi co to je 

Talp

08. 03. 2012, 10:41

díky, do muzea si běž sám

Mirek D.

08. 03. 2012, 10:48

Talp- líbí se mi tvá reakce , jasně, srát na ně!! Ta sponka je římská, ale to zdobení mi přijde mladší, takže období někde těsně po... hřeb bude spíš jehlice, pěkný...

ragnarog

08. 03. 2012, 10:50

Heleď, víc pokory by ti rozhodně neuškodilo. Chceš neco určit, ale chováš se arogantně. Je mi jedno, že si nepřeješ takové komenty, ale takoví jako ty mě vytáčejí. Zjisti si, co to je, sám, když ti nejsme dost dobří...

Mirek D.

08. 03. 2012, 10:53

přesněji cca 400l. nl

bagr-bagr

08. 03. 2012, 10:53

vidim tam ruce

Pardus

08. 03. 2012, 10:54

ragnarog : proto jsem mu napsal, co je uvedeno nize. Jinak mam na haku co s tim provede

Talp

08. 03. 2012, 11:14

ragnarok pokoru mám k osobnostem a na těch pár co tady je  jsem se taky obrátil, ostatní co jen kecaj a zasíraj druhým vlákna zbytečnostmi na který nebyli tázáni nejsem zvědavej,
díky Miras

jack177

08. 03. 2012, 11:14

Miras : takhle to dovede určit každej /nic neříkajíc /a jestli si myslíš i Talp že jste chytřejší než hoši v muzeu.... a navíc nevím, nevím, jestli nebrakuješ archeo. lokalitu.

DUTMAN

08. 03. 2012, 11:27

Mirek D.

08. 03. 2012, 11:42

jack177- no, třeba ty dokážeš určit i jméno majitele, ale muzejníci ti se svejma vš neřeknou víc. Dám příklad http://www.esbirky.cz/cz/datace/8000-400-pr-n-l/doba-bronzova-2200-750-pr-n-l/kolecko-8/... kolečko , podívej se na dataci , když to bude nůž, napíšou nůž, když část nože, napíšou "část nože" a když si nebudou jistí, dají za to všechno otazník

ragnarog

08. 03. 2012, 11:51

Miras: Zato ty jsi byl u toho, když to kolečko odlévali, že to víš tak přesně...
Talp: Tak ty nezasírej DW, když ti nejsme dost dobří. My (a tady si směle troufnu mluvit za víc lidí) zase nejsme zvědaví na takové arogantní ignoranty...

Mirek D.

08. 03. 2012, 11:53

ragnarog- nevim to přesněji, než oni, ale nemachruju

Kansan

08. 03. 2012, 11:57

3 a 4 Ozdobný hřeb ze dveří, branky

DUTMAN

08. 03. 2012, 12:15

To se dneska člověk zase zasmál. Kansan

DUTMAN

08. 03. 2012, 12:16

Miras:Stím určováním to máš pravdu. To ja samí otazník a domnívámese a nehodlám si určit . A přitom je to tak jasné.

Kelt

08. 03. 2012, 12:24

ragnarog: Miras náhodou u odlévání byl, na  vlastní voči jsem viděl jak podobný spony odlejvá :o)))) a  neprudˇ:o)))
Miras, Talp : sponka hezká, ten vzor jsem ještě nikde neviděl....

Mirek D.

08. 03. 2012, 12:33

DUTMAN- jasný to nejni, ale určovat předměty s přesností plus minus 700let, nejni žádná frajeřina, na to nepotřebuju doktorát Tak jsme tady koukám Talpovi to vlákno parádně zaneřádili co? Kelt- sprostá pomluva , sponka to není obvyklá a to zdobení už vůbec né.

qepe

08. 03. 2012, 13:21

... a to já ti to vlákno rád zatížím páč takového arogantního blba jako seš ty sem tady neviděl snad pět let. Doufám, že seš jenom vyjímka!

Jackus

08. 03. 2012, 13:24

ragnarog, qepe:
podepisuji.

kim

08. 03. 2012, 13:29


qepe :SLOVA JAK Z MRAMORU

bagr-bagr

08. 03. 2012, 13:38

.felix.

08. 03. 2012, 14:10

spona dost hustá, arogant taky

koholik

08. 03. 2012, 14:20

a teď si dám jednu medailku

Kansan

08. 03. 2012, 14:39

DUTMANE - takové hřeby jsem našel asi tucet před léty společně s panty, starým zámkem a krásným klepadlem ve tvaru slunce Vše bylo z mosazi, panty z řeleza a pár měděných hřebů mne zůstalo viz příspěvky Čemu se zasmát Tento člověk oplývá ukázkovou arogancí- vskutku, ale aby napsal materiál to už měl myšlenkový zkrat -njn ONO to tak bývá agrese potlačí vždy rozum

Kansan

08. 03. 2012, 14:41

Dutmane dám Ti za smích a jednu na TO!

cortes

08. 03. 2012, 14:42

Miras.. No poradit si nenechají a drží se hesla, že nejlepší obrana je útok.
Kašlat na to.
No v muzeu by to ukázat mohl.
Aspoň poslat fotky a přidat nálezové okolnosti.

Tomín

08. 03. 2012, 14:51

Hlon

08. 03. 2012, 15:11

Určovat a nekecat, na to není Talp zvědavej... třeba je Talp poštovní úřednice, taková ta PŘÍJEMNÁ... s knírkem

milwaukee

08. 03. 2012, 15:28

pepa_d

08. 03. 2012, 15:29

Spratek.

Talp

08. 03. 2012, 15:39

Miras jednou jsem viděl na ulici dogu a kolem ní spoustu takovejch malejch, usoplenejch, nervozních podvraťáků co jenom z velké dálky šňafali. Jo a ona byla v klidu a vůbec si jich nevšímala

Centurion

08. 03. 2012, 16:03

No... bohužel, pořád existují arogantní idioti... kteří si nevidí do huby. A ta anonymita jim dodává sílu... blbcům!

kim

08. 03. 2012, 17:01

Centurio >na to vždy říkám jedno heslo:Další hrdina skrytej v anonymitě dětskýho pokojíku??

čumim

08. 03. 2012, 17:36

Psilocybe semilanceata

paksovka

08. 03. 2012, 17:37

Háže tady machra a hajzl ma na poli

Kelt

08. 03. 2012, 18:41

Nějak nechápu proč se  navážíte do Talpa, na  začátku se  jen ohradil proti poslání kamsi na  radu.... Každopádně mě spíš zajímá ta  spona, dokáže ji někdo přesněji určit?

dabelhorny

08. 03. 2012, 19:20

tip : ženská spona - rímske kúpele

Talp

08. 03. 2012, 19:26

Kelt tak jak to tady ty roky sleduju tak se vůbec nedivím. Počáteční korektní atmosféra se začala hroutit v době někdy kolem 2500 uveřejněných nálezů, co si tak vzpomínám. Adminům je to jedno, vlastně jak to vypadá tak jim tento tristní stav DW vyhovuje.
I proto jsem v úvodu mýho vlákna slušně požádal o to co nestojím. Vytvořila se tady skupina, která druhý furt jen něčím otravuje aniž by měla co podstatnýho říci. Plytké kecy mimo mísu, sekýrování, drzé rady bez ohledu zda o ně druhý stojí, kolikrát vulgarity, spousta hrubých gramatických chyb, netolerance, atd. Vy s Mirasem jste toho protipóly. Dokonce bych si troufnul říci, že DW je zrcadlem neblahého stavu velké části české společnosti.
Bohužel jiné už to nebude,, , nedivme se, jsme v Čechách.

Kelt

08. 03. 2012, 19:56

Talp: nechápu ty  útoky na  tebe :o) na  fotkách hodně zajímavá spona a  oni tu řeší "cosi" věci okolo webu jsou mi šumák, to je věc admina. On sám ví kam a  proč to směřuje.
Zpět k tvé sponě, prolezl jsem všechnu dostupnou literaturu co mám doma. A nikde jsem nenašel ornament který je  na  té sponě. Vlastně ani na  jiných předmětech jsem neviděl podobný motiv. Divím se  že se  tu ještě nevyjádřil někdo z těch co tomu trošku víc rozumí.

Kamil 007

08. 03. 2012, 20:22

Super Další zábavná diskuse. Nejvíce pobavil chytrolín ragnarog,
to je dem. nt. To snad ani možné není.

joe98

08. 03. 2012, 20:36

Zdar Talpe , , sponka je moc pěkná a neřeš tu diskuzi co se tu zvrhla, kdo tě nezná ať si pomlouvá .

cortes

08. 03. 2012, 20:38

No mě to zajímá taky.. vážně za 1 ten ornament mohl být vyfocený aj z hora
tož za druhé, stejně si myslím, že odborník by to mohl určit raz dva.
Tak se nezlob Talpe.
Přítulka archeoložka mě k tomu taky nic neřekla--))

cortes

08. 03. 2012, 20:47

Ps.. Ty bábovky někde určoval jezero. Na DG na to někdo odkazoval, že 18 století.
Bez záruky --))

fooffr

08. 03. 2012, 21:18

Poslední dobou tu už jen vévodí Knížepán!
Nepomlouvám, nálezy jsou pěkné
ale serou mě tu některé diskuse

Talp

08. 03. 2012, 21:22

též zdravím joe devadesátosmičko
cortes v poho

morfeus

08. 03. 2012, 21:40

ahoj, nálezy hezky,... a ten web by se měl přejmenovat.. pár hlubců to tu háže někam jinam. .

tibko

08. 03. 2012, 21:41

Možno kecnem blbosť, spona vojenská, žeby s označením hodnosti? Hviezda a v nej 4 štvorce - légie, stotiny...

Talp

08. 03. 2012, 22:02

tibko já tedy nevím, je dost malá, takže bych se spíše přikláněl k již pronesenému, že dámská, ale všechno je možný

quaderberg

08. 03. 2012, 22:28

Ten ornament je fakt zvláštní, taky ho nezařadím. Přikláněl bych se k verzi, že se jedná o ženskou ozdobu, a pak nemusí mít ornament žádný další význam, je to prostě dekorace.

ragnarog

08. 03. 2012, 22:40

Knížepáne, raději sklapni, ty ses taky minule projevil jako pěkný idiot...

jezero

09. 03. 2012, 00:18

cortes :
Jirko to ale byl knoflík, tohle je něco jiného a podstatně staršího.

DUTMAN

09. 03. 2012, 00:33

Nejdříve by jsme měli začít s určením jejího tvaru:
- pijavkovité, uzavřené z vnitřní strany
- loďkovité, mají otvor
- vynutí jednoduché
- geometrické, ryté motivy
- drakovité spony: 7.- poč. 6. st. BC, S oblast
- diskovité
- smyčcovité
- pijavkovité
Tak že já si myslím že je loďkovitého tvaru.
Na sponě je vidět geometrický tvar nebo výjev?
Tyto geometrické tvary jsou tipické pro Etruskou kultůru. Byli ryté i lité.
S největší pravděpodobností by se mohlo jednat o ženskou sponu a to díky malému lučíku a ztluštělému tavru lučíku. Tyto tvary jsou převzaty z villanovských kultur. Na detailech spony je jasně vidět velký řecký vliv a helenismus. Ty spony v dřívější době měli dosti zdobné. Postupem času se veškeré zdobení vytratilo např filigrán granulace glazura. Tak možná proto to posunutí v dataci směrem nahoru.
Berte mou úvahu z velkou rezervou. Děkuji za pochopení.

Mirek D.

09. 03. 2012, 07:39

DUTTMAN- mooc pěkná práce!!
Talp- tobě děkuji za uznání a vez, žes promluvil mi z duše!

zobin

09. 03. 2012, 09:21

dutman - . Cortes - Jo tu bábovku mám v p. knoflíky. Jak píše jezero. - .

butcher

09. 03. 2012, 10:00

celkem rušná debata pro jednu římskou sponku, kterých jsou tu občas mraky, ale tahle mi dala docela zabrat dohledat analogii, vAlmgrenech jsem ji nenašel, až pomohlVISUAL CSTALOGUE OF RICHARDHATTAT´S ANCIENT BROOCHES, OXBOW BOOKS 2007 kde str. 285 obr. 199resp. 1355jedocela podobnýs popisem ITALIAN BROOCHES8. -5. stol. BC, což by odpovídalo Dutmanovu období villanovskému. daší podobné jsou str. 303obr. 721 T-SHAPE BROOCHES1.-2. STOL. AD, což je o dost mladší, ale dle popisu mohou být i emailované a toto kryté vinutí by této dataci odpovídalo, každopádněnejlepší odborník na římské dsponky je v tomtomstátě Eduard Droberjar, ten ti poví kromě datace i co měl výrobce k obědu , ale chce znát lokalitua pokud je to villanovská, tak je to velmi zajáímavý nález dokládající kontakty s Etrusky a těch u nás moc není, , takže bych se přimlouval přes admina za kontakt na nějaké odborné pracoviště

Mirek D.

09. 03. 2012, 10:20

butcher- no tak tebe chválit nebudeme, anžto ty bys měl bejt znalej věci tak nějak automaticky . Ale taky moc dobrý.

Pardus

09. 03. 2012, 10:26

No, uz vic co to je, kolik za to asi chtit a misto do muzea hupky na burzu

Mirek D.

09. 03. 2012, 10:48

Pardus- jeho věc néé?? Blahoslavení choří duchem, kteří se plahočí, aby se zloději všech zlodějů a těm jenž tohoto lapku velebí zavděčili!!

cortes

09. 03. 2012, 12:33

jezero., Máš pravdu, jsem to metelsku blesku
Tak se omlouvám.
J.

Talp

09. 03. 2012, 18:32

Pardus a jemu podobní - co furt máte s tou burzou, Aukrem, atd. Nenapadlo vás, že když mě něco nezajímá a naopak, tak určité věci pustím tomu koho to zajímá a na jejich úkor si pořídím to co mi chybí a k čemuž bych se jinak než koupí nedostal. Pro sběratelé co nechodí s klackem, ale i pro ty  co chodí je nákup jednou z možností jak zkvalitnit svoji sbírku a poté s ní i obohatit výstavu. Nebo ji i ve finále odkázat, věnovat muzeu. Ve světě je to zcela normální, že soukromí sběratelé provádějí zápůjčky k instalovaným výstavám. Ať už co se týče obrazů, mincí nebo jinak koncipovaným akcím. Jsou to vážení a respektovaní lidé. Nikdo jim přitom nic nepodsouvá, neobviňuje ze zlodějny a bůvíčeho,, , tak jak je to tady už pár let zcela normální a adminy tolerováno. Osobně co najdu si nechávám a ničeho jsem se nezbavil ani nezbavím. Ale i kdyby co je komu do toho. Já se taky nestarám, respektuji a je mi jedno jestli s tím mažete do muzea. Každýho je to ryze osobní věc pro co se rozhodne.
Od známýho bych to ještě bral jako žert nebo černý humor, ale vzhledem k tomu, že lidi o který se tady přímo nebo nepřímo otíráte neznáte, nedá se to jinak nazvat než drzost a provokování. A bez hloupých komentářů, nepodloženého obviňování, lustrování nálezů, absence vzájemného respektu archeomilců a těch na druhý straně barikády tady nemůže nikdy zavládnout klidná a konstruktivní atmosfera. Takhle to vypadá jako v době temna - kdo neodevzdá do muzea, neobrátí se na víru jedinou, oficialně uznávanou bude upálen nebo vyobcován nenávistnými komentáři druhých---inkvizitorů. Zkuste se přenést nad touhu "já mu to teď ukážu", vystříhat se přiblblých komentářů, soustředit se na určování nálezů a zavládne tady pohoda jako v době když se tento web zřizoval.

Jo a potřeboval bych vědět co je to za erbovní korunku, která má 9 "čudlíků" nahoře. Zda královská, biskupská, knižeci, či jaká. Kdo poradí?

DUTMAN

09. 03. 2012, 18:34

Butcher díky za info i za to že jsi uznalí v tom že nejsem daleko od pravdy. Asi bych doporučil literaturu která je v tomto směru špičkou.
Jen ty peníze kdo jim za to má platit .


Literatura:
Reallexikon der Germanischen Altertumskunde, Fibel und Fibeltracht, Valter de Gruyter, Berlin, NY 2000

Reynolds Higgins, Greek and Roman Jewellery, London 1980

R. Ross Holloway, The Archaeology of Early Rome and Latium, London, NY 1996

Ines Jucker, Italy of the Etruscans, 1991

David and Francesca Ridgeway, Italy Before Etruscans, 1979

Catalogue of the Jewellery, Greek, Etruscan, and roman, British Museum, London 1911

British Museum Catalogue, Early Etruscans str. 127, 128 a 129, plates 15, 17, 19, 20


Giovanni Becatti, Oreficerie Antiche, etrusche di stile orientalizzante e ionico, str. 67, tavola LV a dál, etrusche del periodo classico ed ellenistico, str. 96

D. E. Strong, Catalogue of the Carved Amber, London 1966

Schatze der Etrusker, Austellungskatalog, Saarbrucken 1986

E. Formigli, FIBULAE

Biba Teržan, Certoška fibula, in: Archeološki vestnik, Lubljana 1977

Johannes Sundwall, Die alteren italischen fibeln, Berlin 1943

Patrizia von Eles Masi, Prahistorische Bronzefunde, Le fibule dell Italia settentrionale, Munchen

Studia Hercynia II, Pragae 1998

Etruskové, katalog Litomyšl 2000

Bouzek, Etruskové, jiní než všechny ostatní národy



Luftreisen

09. 03. 2012, 23:24

Talp: osobně znám Parduse a vím jak své komentáře směřuje, prostě zase dostal jednoho, co je ochoten se s ním přít

Talp

10. 03. 2012, 07:07

Sana Mens dobrý! Vypadá jako ze stejnýho košíku. A co popis, nebyl u toho obrázku nějakej?
Jinak všem co se konstruktivně podílejí na rozkrytí děkuji

Kelt

10. 03. 2012, 08:56

Sana Mens: paráda, jak jsi k tomu obrázku dospěl? kde takové hezké obrázky jsou?

Sana Mens

10. 03. 2012, 18:57

Dobrý. - vzhľadom k tomu že na Slovači sa môžeme hrabať už len v papieroch, tak sa hrabem
Takže : http://uloz. to/xtAC6pD/rf-rar
jedná sa o spracovanie rim. spôn z nem. náleziska.
jazyk nemecky. pass:login

Kelt

11. 03. 2012, 00:17

Sana Mens : díky za  studijní materiál

Talp

11. 03. 2012, 14:00

Sana Mens stáhnul jsem, ale otevřít nejde, heslo nefunguje ať dělám co dělám

schmiede

11. 03. 2012, 17:50

Pro Talpa - devět čudlíků(perel) na korunce je hraběcí.

Talp

11. 03. 2012, 20:19

schmiede už jsem si našel
http://cs. wikipedia. org/wiki/Koruna_%28heraldika%29
přesto díky

jezero

11. 03. 2012, 21:40

Sana Mens
také si nevím rady s heslem.

Sana Mens

12. 03. 2012, 08:34

Nazdar pass=moj login napiste sanamens

Talp

12. 03. 2012, 10:29

Sana Mens heslo v pořádku, děkuji za velice výživnou publikaci

jezero

12. 03. 2012, 21:37

Kamaráde moc děkuji, je to velmi zajímavé.

Rozum

21. 03. 2012, 08:19

Zajimavy nalez gratuluji k zelenine.

V-2

21. 03. 2012, 22:32

Talpa.. pravda, pravda