Něco málo ke glazurám
Někdy se stane, že při nálezu kovového artefaktu objevíme ve výkopu i keramický střep. Často nacházíme ty, které jsou upraveny glazurou. Protože jsem si všiml, že se dotaz na jejich datování občas objeví i tady na Detektorwebu, chtěl bych uvést několik dat. I když v Egyptě a Mezopotámii byla známa výroba glazované keramiky již 4 000 let před našim letopočtem, budeme si všímat našich zemí. Pomineme-li importy, pak první datovatelné glazované výrobky, dlaždice, spadají do poloviny 12.století a jedná se o nálezy z Pražského hradu. Glazura na hrnčířských výrobcích se začíná objevovat od století 13. Jednalo se o olovnaté glazury. Jsou zelené až po odstíny hnědi a žluté. To záleží na druhu přidaného oxidu /např. pro červenou až hnědou se používal oxid mědi/ a způsobu výpalu. Glazura je transparentní /průhledná/. Zpočátku se glazovaly jen vnitřní stěny nádob z důvodu zamezení nasákavosti. Proto jsou někdy takové výrobky považovány za starší. Až později byly hrnčířské výrobky upravovány glazurou i vně. Dalším druhem byla glazura solná. Ta se používala nejčastěji na kamenině a u nás se objevuje od 15.století. Princip této metody spočíval v tom, že se při závěru výpalu do pece vhodila sůl. Chemickou reakcí vznikl nezabarvený zesklovatělý povrch výrobku s průhlednou sklovinou. Jedná se o nejkvalitnější povrch ze všech keramických technik. Koncem 16.a počátkem 17.století se u nás objevuje nový druh glazury a to glazura cíničitá. Tato glazura je již netransparentní /neprůhledná/ bílá, s možností dobarvení do různých odstínů a je založena na oxidech cínu. Výše uvedené způsoby glazování časem spolu existovaly souběžně. Navíc v určitých oblastech byl jejich nástup z různých důvodů opožděn. Na téma glazur jsou vypracovány odborné práce, ale myslím, že i tato povrchní informace pomůže mnohým v hrubé orientaci při datování nálezů glazovaných střepů ze kterých nejde odvodit původní tvar výrobku, který by dobu vzniku upřesnil. ROSSYPřispívat do diskuze a hlasovat pro vybrané komentáře mohou jen registrovaní. Prosíme, zaregistrujte se nebo se přihlašte!
Komentáře
Kansan
25. 10. 2012, 10:57slušně popsaný vývoj keramiky... ALE tady jsou v kurzu echt kury ... nevzdávej TO
kelt12
25. 10. 2012, 11:21Dobrý článok. Ale ja by som tam vložil viac fotografií, aby sme lepšie vedeli rozlíšiť tie tri druhy glazúr. Ono opis je fajn, ale foto je foto.
neri007
25. 10. 2012, 11:22Dakuje rossy to sa hodí. Jednoduché a stručné
heteropteryx
25. 10. 2012, 11:31ROSSY: Hezký článek. Ještě se zeptám, z čeho je ta klasická hnědá glazura na té relativně moderní keramice používané ještě běžně před pár desítkami let? Diky. Jinak ty zelené nacházím celkem často a lámal jsem si s tím celkem hlavu...
DUTMAN
25. 10. 2012, 13:44Zdravim te kolego. Jedna technologie a chronologie ti tam schazi.
A to dosti zasadni. Pisu z mob tak ze. ti pak pisnu s PC az budu doma na mejla.
Rossy
25. 10. 2012, 14:31To:DUTMAN. Jestli myslíš zakuřovanou keramiku tak tu já za glazuru nepovažuju. Ale možná existovaly i další. Já snad uvedl ty základní.
Tatino
25. 10. 2012, 16:32Vyborne! Vdaka Rossy!
slukin88
25. 10. 2012, 17:08Letos jsem našel pole kde toho je ohromný množství, jsou tam i větší kousky. V muzeu mě to pěkně roztřídil a na sáčky napsal století. Pokud by byl zájem můžu ti pár KG poslat
manowar
25. 10. 2012, 17:54Rossy
Souhlasim taky, zakurovana keramika se neda radit mezi glazovane, protoze se jen meni technologie vypalu. Resp. atmosfera pri vypalu a tim strep dostava jinou barvu. Pri tzv. oxidacnim vypalu je cerveny, cihlovy, redukcni vypal to jsou ty tmave, cerne strepy.
manowar
25. 10. 2012, 17:56http://www.artkeramika.cz/admin/images/big/1389.jpg
ryža
25. 10. 2012, 21:11Jako vždycky čtení supr!!
DUTMAN
25. 10. 2012, 21:18Né to jsem nemyslel. Také se povrch např. tuhoval. Ale i toto jsem také nemyslel. Písnu ti potom na mejla.
Rossy
25. 10. 2012, 21:18To:heteropteryx. Ono je těch surovin pro glazury spousta: křemen, živce, kaolin, sloučeniny vápenaté, hořečnaté, olovnaté, sodné, cíničité, zinečnaté, sloučeniny fluoru a kobaltu aj. Jestli myslíš ty hnědé glazury například na formy na bábovky, zelné hrnce, atd., tedy na kameninu, tak to se podle mne používají živičné glazury. Ale ruku do ohně za to nedám
Rossy
25. 10. 2012, 21:34Ještě k nakuřované keramice. Mám dojem, že se jedná o nejstarší způsob ůpravy keramiky proti nasákavosti a tato technika se používala od starověku přes středověk, novověk a i dnes je několik výrobců kteří ji používají. Před koncem výpalu se přidávalo smolnaté dřevo a zjednodušeně řečeno se do výrobku dostaly saze které svou mastnotou vytvořily nepropustnou vrstvu. Barva výrobku je od světlých odstínů šedi až po modře černou. Jak psal manovar při oxidačním výpalu na lomu červený. Nebo se objeví jen červenohnědý proužek u středu lomu.
Azaz163
25. 10. 2012, 21:45Co takhle smolný nátěr? Keltové...
Rossy
25. 10. 2012, 22:18To:Azaz163.Je docela možné že během věků se používaly i různé nátěry, které měly keramiku "zatěsnit " ale to zakuřování, ale například i potahování řídkou hlínou, je známo už z pravěku. Nikdy se však na našem území nejednalo, před tím 13.stoletím, o glazury.
dabelhorny
27. 10. 2012, 12:36To Rossy. Posunul si ma o dosť ďalej. Môžem si zaradiť do lokality nové poznámky a dopísať 13.str ako medzičlánok ( medziobdobie), ktorý mi chýbal. skončilo : začalo a. čas na bilancovanie.
Rossy
27. 10. 2012, 13:53To:dabelhorny. Zdravím.
Jen bych chtěl upozornit na to, že data která jsem uvedl jsou opravdu jen orientační pro vznik jednotlivých typů glazur na našem území. A jak jsem napsal v článku, existovaly i souběžně. V některých oblastech se zase, například s olovnatými glazurami, setkáváme třeba až od poloviny 15.století. Naopak u některých musíme počítat i s možnými importy. Například já našel střep u kterého se vyjádřil archeolog, že se může jednat o import ze středomořské oblasti. Každý takový nález glazovaného střepu by se měl dávat do sluvislosti s jinými nalezenými artefakty.
dabelhorny
28. 10. 2012, 11:11No pre zmenu, mne datovali črepy červenej tehlovej farby bez glazúry s jemným hladením na dobu hradištnú, pritom kúsok od nálezu boli práve črepy glazované do zelena. To by znamenalo, obývanie tohto miesta v oveľa väčšom horizonte.