Úvod / Nálezy

Něco pro Katzemana

17. 02. 2012 Autor: vitav 7099× 44
Zdravím i ostatní, mezi místní pejsky se nezatoulal pejsek ze Žamberka, ale šlechta se sjížděla ze všech stran, a na honech nechyběli ani pejsci.

Vitav

 Autor: vitav

Komentáře

knedlo

17. 02. 2012, 13:56

A jeje ten bude zase vrnět radostí :) pěkný

srub29

17. 02. 2012, 14:25

beltram

17. 02. 2012, 16:30

Vitav že ty jsi od Jihlavy?

vitav

17. 02. 2012, 16:41

ok

zobin

17. 02. 2012, 17:09

To i Kočičák zaslintá -

vitav

17. 02. 2012, 17:35

Asi trčí v závěji

KOČIČÁK

17. 02. 2012, 17:54

psí známky evidenční, první dvě fota zahraniční ražebny. rok 1872 supr!!! mám jičín jako nejstarší českou známku také 1872 stejný tvar a v roce 1874 byli tyto tvary snad v každém městě.
Další známečky iglau-jihlava.. Je vidět že byly vyhozeny a některé ztraceny při venčení a dlouhý čas ležely hluboko v zemi, proto jsou mnohdy
v žalostném stavu jako ty tvé. Neblaze se na nich také podepisuje poškození pluhem či agresivním prostředím panujícím na silně hnojených polích. V lese lze najít podstatně zachovalejší kusy, zejména známky psů loveckých.
kosočtvercová známka je známka Kontumační
roku 1909 začaly razit i tzv. známky kontumační. Ty měly napomoci v boji proti infekčním chorobám, zejména vzteklině, a označovaly ty psy, kteří prošli prohlídkou u veterinárního lékaře.
kosodélník s ležícím psem (typ Karnet-Kyselý) nebo se stojícím psem (typ Podivín), jsou to psí známky kontumační. Na nich bývá letopočet velice vzácně.

Základní datace
Zinkové známky s německo-českým textem jsou většinou z období protektorátu, pokud jsou pouze s českým textem, tak jsou buď z doby před druhou světovou válkou, nebo těsně po ní; hliníkové jsou z doby 1945–1960;
mosazné z první republiky nebo z doby před ní (po r. 1909). Typ K-K mívá nad psem někdy opis MADE IN AUSTRIA - ty jsou z doby 1909 až 1918.

Pokud mohu poprosit o lepší fota na červeném podkladu pro moji evicdenci tak budu moc rád jenda. koci@seznam.cz díky ti a dávám za nálezy

vitav

17. 02. 2012, 17:58

Červený trenky s bílým lampasem, nebo pionýrský šátek. Pošlu

KOČIČÁK

17. 02. 2012, 18:05

vitav -DÍKY Nafot mi 1872,1875?(PRVNÍ FOTO) a1862 děkuji ti

KOČIČÁK

17. 02. 2012, 18:06

oprava 1892 62 to bychom byli v cizině tu ještě známky nebyli

KOČIČÁK

17. 02. 2012, 18:07

šátek nemusíš, stačí červené trenýrky co si měl na těláku v páté až osmé třídě

Kansan

18. 02. 2012, 09:45

Kansan-ahoj nic proti ale už sbíráš také delší dobu a musíš vědět že stav známek je dosti špatný, myslím tím pro sběratele. Pro mne jako hledače známky se stavem nemohu souhlasit.




Kansan-ahoj nic proti ale už sbíráš také delší dobu a musíš vědět že stav známek je dosti špatný, myslím tím pro sběratele. Pro mne jako hledače známky se stavem nemohu souhlasit.


Ptočpak se tady musím
... Neví někdo?? Známečky odpovidající "viralitou"svému stáří... kartáčkem nešetrně odrbané... a přesto se zubím na info co nezanechal-nechal nositel ....

Kansan

18. 02. 2012, 09:47

Šmarjááááá co to?? no toto?? vzniklo

Fieldmaster

18. 02. 2012, 10:24

tak to byl hafan... von Parish

KOČIČÁK

18. 02. 2012, 12:17

Kansan moc dobře víš jak sem to myslel

Rossy

18. 02. 2012, 17:10

To:KOČIČAK. Všiml jsem si, že rozlišuješ psí známky na evidenční a kontumační. Zajímalo by mne jestli se v historii používaly i známky kterým se říká TAGISKY. Smyslem Tagisek je poskytnout majiteli psa možnost označit podle vlastního výběru své zvíře individuální známkou, na kterou je možno nezničitelně zanést údaje, které pomohou vrátit ztraceného psa rychle zpět. Osobně jsem pár takových známek našel a bylo na nich číslo telefonu a jméno psa.

Rossy

18. 02. 2012, 17:27

Myslím jestli existovaly vlastně tři druhy známek.. evidenční, identifikační a kontumační.

KOČIČÁK

18. 02. 2012, 17:43

ahoj rosy
TAGISKY tak tento název opravdu neznám.
na novějších známkách či na očkovacích proto vzteklině si majitel nechává vyrít či vbít telefoní číslo a nebo adresu. Mám známky kde i před sto lety bylo třeba jméno i číslo domu ale byla to pořád známka evidenční.
TADY MÁŠ TROŠKU VYSVĚTLENÍ
Účel známek
Známky měly od počátku své existence plnit funkci evidenční. Byl na nich vyražen letopočet, název města a evidenční číslo psa, které se razilo dodatečně a dokladovalo, že byl za psa zaplacen roční poplatek. První známky byly velmi pěkně výtvarně zpracovány a na jejich výrobu se používal kvalitní materiál.
Kontumační známky
Vedle známek evidenčních se od roku 1909 začaly razit i tzv. známky kontumační. Ty měly napomoci v boji proti infekčním chorobám, zejména vzteklině, a označovaly ty psy, kteří prošli prohlídkou u veterinárního lékaře

Rossy

18. 02. 2012, 18:00

To:KOČIČÁK. Díky za odpověď. Právě když jsem nalezl ty známky s telefoním číslem, jménem psa a u jedné dokonce i s jménem majitele, tak jsem zapátral a vyšel mi právě ten odkaz na TAGISKY. Nevěděl jsem ale jestli se jedná o něco novodobého nebo to tu už v historii bylo.

Rossy

18. 02. 2012, 18:07

Na těch známkách už jiný než tento identifikační údaj není.

Rossy

18. 02. 2012, 20:51

To:KOČIČÁK. Nevím jak daleko do historie ale u psů se mimo označení evidence používalo a používá i označení k  identifikaci. Ať už to bylo tetování, různé závěsné kapsle s lístkem na kterém byla adresa, v poslední době třeba čipy a vlastně i ty tagisky. Právě mne zajímalo jesli jsi se nesetkal s historickou známkou na které by byla jen adresa a třeba jméno psa bez evidenčního čísla. Osobně si myslím, že dříve než vznikly kvůli poplatkům známky evidenční mohlo se používat /třeba jen v malé míře /něco na způsob "známek"identifikačních. Ale to je jenom taková moje úvaha.

KOČIČÁK

18. 02. 2012, 21:25

Rossy -nejstarší známka na světě co, ted pozor -rok 1795 známka z holanska a i ty už měli pořadové číslo psíka. u nás jsem méně jak 1869 nikdy neviděl ikdyž mi jeden maník pořád tvrdil na jedné buze že má doma 1830z prahy. Nikdy jsem tuto známku od něj neviděl jen pořád říká že zapoměl ji na burzu donést.

KOČIČÁK

18. 02. 2012, 21:32

rosy-TAGISKY-koukám na to a jsou to nějaké odporné plastové novodobé známky, nic pěkného a  když vemu že psí známky prošly různá období, od Rakousko- Uherska přes první republiku, protektorát, socialismus až do doby dnešní, kdy bude zřejmě nahrazena moderními mikročipy a známka jako taková se stane minulostí

Rossy

18. 02. 2012, 22:24

To:KOČIČÁK. I když ty/tagisky/ které jsem našel já byly kovové/mosaz/a patřily loveckým psům nic to nemění na tom, že ty historické mají svoje kouzlo.

pliza27

19. 02. 2012, 08:11

Rossy: jo máš pravdu čéče, strejda kdysi míval to už je teda víc jak třicet let na Kladně psa, ten měl známku se jménem Baryk, (jméno psa) strejda se jmenoval Jarda, no a čéslo telefonu.

Rossy

19. 02. 2012, 09:24

To:Možná, že mne někdo nařkne ze slovíčkaření, ale on se jakoby stíral rozdíl mezi slovy.. evidenční a identifikační... Třeba takové ID z druhé světové války je právě k přímé identifikaci vojáka přesto se ji říká" psí známka" což je podle KOČIČÁKA ale známka evidenční. Ano podle známky evidenční jde identifikovat psa ale není k přímé identifikaci. Podle mne by se měly tedy psí známky, alespoň z poslední doby /A PRÁVĚ NEVÍM JAK HLUBOKO DO HISTORIE/rozlišovat na známky kontumační, evidenční a identifikační přičemž ty poslední nejsou poviné a jejich údaje mohou být součástí dvou předcházejících.

Rossy

19. 02. 2012, 12:39

Jen ještě co to vlastně TAGISKA znamená. Vlastně ten název vznikl od TAGY... slovo které použil i UC když popisoval jak vložit do textu příspěvku obrázky... zjednodušeně řečeno nasměrování, navigace. Vpřípadě těchto psích identifikačních známek říci komu a kam pes patří.

KOČIČÁK

19. 02. 2012, 18:25

Rossy -zajímavé

Kansan

19. 02. 2012, 18:51

Rossy Ty jsi zblbnul i naší Čííču Prostě číslo a rok Hafana a název města VŽDY vede a vedl k PŘÍMÉ idetifikaci Pumťi a snad i Kočičky kdyby nějakou vlastnil z moci Oúúúřední... DVÁM Ti - ! za TO žes zblbnul na slovo vzatého odborníka na Psí známky = Kočičáka

Kansan

19. 02. 2012, 18:55

... tím nechci tvrdit že nejsou, nebyli NĚJAKÉ podpůrné prvky = kdysí "známky " s čsly telefónů... dnes Čípy s kódy které jsou uloženy v Centrálním registru Emmuška - Hraničářka má takový číp v kožichu... přece jen szuka po granici a nikdy nevíš kdo ji vyszuká

Rossy

19. 02. 2012, 19:50

Jen tak pro zajímavost jsem si prošel historii aby jsem si ověřil své tvrzení že jistá forma identifikačních známek tu jako forma značení psů byla dřív než známky evidenční. Došel jsem k zajímavému zjištění, že tato forma je stejně stará jako soužití člověka se psem což bylo ještě dříve než si člověk domestikoval ostatní zvířata. Je vlastně stejně stará jako historie obojku. Nebudu zabíhat do starého Egypta ale například v nálezech z Pompejí byl nalezen pes který měl na obojku vyryto jméno majitele a činy které pro něj vykonal. Doba kdy už se dá hovořit o identifikačních známkách je doba renesance. Jednou z forem identifikačních známek byly například visací zámky zapnuté do obojků kdy se poznal majitel podle vlastnictví klíčů ale byly to již i zavěšené kroužky nebo nanýtované plíšky se jménem majitele/nikoli jméno psa/. V té době šlo vlastně o označení vlastnictví neboť vnímání zvířete, tedy psa, bylo jiné než dnes. Po celou historii se v určité míře identifikační známky u psů udržely a byly používány i když časem souběžně se známkami evidenčními.

Rossy

19. 02. 2012, 20:15

To:Kansan. Ty mne najdeš všude.

Rossy

19. 02. 2012, 21:27

To:Kansan. A to je právě chyba kterou všichni dělají, že považují evidenční známku za známku k přímé identifikaci. Cestou k přímé identifikaci může být pouze známka identifikační. To je právě to co jsem psal... rozdíl mezi slovy evidenční a identifikační. K přímé identifikaci dochází přímo na místě kdežto u evidenční známky musíš jít do registrů a to už se o přímé identifikaci bavit nemůžeš.

KOČIČÁK

20. 02. 2012, 09:09

kansan -ty mě fakt taky najdeš všude

KOČIČÁK

20. 02. 2012, 09:12

Rossy-no majitel psa si může udělat známku s číslem mobilu adresou atd ale to má jen pro svoji potřebu" jako identifikační ´" ale tyto známky nejsou nikde evidované jako ty o kterých mluvíme

KOČIČÁK

20. 02. 2012, 09:22

Když jsem u tohoto tématu, tak máme taky známka náhradní"za ztracenou. Pokud majitel psa ztratí známku a nahlásí to dostane známku buď z dalším pořadovým číslem které ještě zbylo na úřadě a nebo známku bez čísla která byla poslána jako vzorek z ražebny. Dříve si dělal náhradní i śám majitel psa(mám jich několik).

KOČIČÁK

20. 02. 2012, 09:24

rosy-třeba na obrázku 4-jihlava 1892 je právě ta známka ztracená.

Rossy

20. 02. 2012, 09:25

To:Ano máš pravdu. Nejsou evidované, ale prošel jsem si některá fóra kde o tomto problemu diskutovali majitelé psů a někteří k tomu přistupují tak že použijí známku identifikační se svou adresou, telefonem a jménem psa a podomluvě s úřadem na ni dorazí evidenční číslo. Ale to jen tak na okraj. Celá diskuse vlastně byla o tom, že mimo ty známky které zmiňuješ ty vlasně prvně existovaly známky identifikačí, i když nepoviné. A to už nezmiňuji známky hodnostní, ale to je úplně jiná kapitola.

Rossy

20. 02. 2012, 09:29

Mne hlavně zajímalo jestli jsi někdy přímo známku
jen s adresou, pořípadě s telefonem a jménem psa našel. s 

Kansan

20. 02. 2012, 12:22

Vy dva Písaři Evidence = jistota, samozřejmost poznání... vedení záznamů, přehled
-identifikace = zjišťování totožnosti = PRACOVNÍ ÚKON.... rozeznávní, rozlišování =zase PRÁCE... pánové"Petišé a Buváre" vy TO mastíte stylem Netobrutotara

Rossy

20. 02. 2012, 13:47

TO:A z této úvahy ti vyšlo, že evidenční rovná se identifikační.

Rossy

20. 02. 2012, 15:13

Tak ještě jednou aby všichni pochopili o čem jsme se tu s KOČIČÁKEM bavili.
Existuje psí známka EVIDENČNÍ kterou dostanete na obci proti polatku za psa a ta podléhá evidenci.
Dále existuje známka KOMTUMAČNÍ kterou dostanete u zvěrolékaře po zaplacení očkování psa a je na ni většinou televoní číslo ordinace.
A pak existuje známka identifikační která evidenci nepodléhá, tu si zakoupíte a necháte si na ni například vyrýt vaši adresu, telefon a jméno psa. Dnes se ji říká TAGISKA.
Dnes můžete potkat psy kteří jsou vybaveni všemi třemi známkami. Nevím co je na tom tak nepochopitelné.

Rossy

20. 02. 2012, 18:12

Oprava: známka KONTUMAČNÍ.

Rossy

21. 02. 2012, 09:02

Otom, že v historii byly i tyto nepovinné identifikační značky povinné svědčí výnos Jindřich III o utracení všech volně pobihajících neoznačených psů.