Úvod / Nálezy

Něco z 2011

13. 02. 2012 Autor: jajan 6848× 48
Za oknem kosa, do jara daleko a detíky chrápou někde v garáži. PC není zrovna moje silná stránka a tak si dávám úkol, udělej příspěvek podle UC-ho tedy do formuláře a fotky s textem dohromady. Protože hledání mám spojeno s poznáním krajiny a historie míchám vše dohromady tak prosím o toleranci.

Obvykle při hledání fotím boží muka, kříže a taky zajímavé kameny. První z nich je na rozhraní dvou bývalých panství a dnes se zde scházejí turisté i místní pro pěkný rozhled, nebo pro opékání klobás.


Tento druhý je také hraniční a zaujal mne pro pěkný letopočet 1818.


Následující podle dostupných informací značí místo výběru mýtného na blízké cestě a má vytesáno kolo uprostřed s křížem dnes již špatně znatelné. V roce 1793 je o něm psáno: Vztyčený kámen na němž kolo je vydlabáno je mejto. Zde musely povozy kolem jedoucí platiti clo.


Další prezentuje smírčí kříže. Tyto označují obvykle místo, kde se stala nějaká tragedie např. vražda. Údajně pokud třeba došlo k mimosoudnímu vyrovnání mezi pachatelem a pozůstalými, nechal postavit pachatel smírčí kříž. Mnohdy to bylo i jinak. Tento na fotu je v místě, kde hajného za 30 leté války asi zavraždili švédští rejtaři. Jiný nedaleko zase je v místě, kde Turek zavraždil nevěstu těsně před svatebním obřadem a pod. Myslím, že každý z nás známe v okolí nějaký podobný kousek se známou legendou nebo bez ní.


Z dalším kamenem si pohrál místní amatér restaurátor a více znehodnotil než opravil. Místo se tak opravdu jmenuje, ale skutečný letopočet asi nikdo již neurčí.


U dalšího nálezu jsem trochu zesmutněl. Vpravo je vidět past na jezevce z nějaké trouby a kousek vedle visí na stromě úlovek jezevec. Jak jsem zjistil nejsou jezevci chráněni a myslivci je jako škodnou možná střílejí, ale toto odstrašování se mi ale vůbec nelíbí.


Abych nezanedbal mého kámoše detíka, tak něco z toho co vyčmuchal. Na přiloženém foto jsou již skoro sežrané ovčácké nůžky a podobné jsem zahlédl kdesi na Fe depotu již z doby hradištní.


Prstýnek Ag je jeden z mála co jsem našel a taky nic moc. Punc je špatně čitelný asi jen 355, ale i tak mi jej čmajzla dcera co má ráda Ag víc jak Au, které zase radši manželka. Mě ovšem dělají radost i nalezené maličkosti v našem chudobném kraji.


Následující svátostku asi ztratilo nějaké dítě, když se mu ulomilo ouško. Myslím, že motiv je o učení asi Maria učí Ježíše z katechismu. Průměr 19 mm a je to z tenkého plíšku.


Že jsem loni nezahálel a kopal i s archeology záchranný výzkum jsem ukázal v sekci články a tak zde jen pro připomenutí vlevo na foto tkalcovská závaží vpravo pak kostičky malého dítěte dle antropologa bylo ve stáří do 2 let. Prostor byl narušen již dříve recentním výkopem a tak jsme kostičky sbírali po kouscích.


O následujících předmětech toho mnoho nevím tak jen všechny nalezeny v lese na různých místech v okolí. Prvnímu říkám hrot a první myšlenka byla špička lyžařské hole, ale asi ne. Kovová objímka má totiž závit asi M 20 x 1,5, Fe hrot z čela utěsněn bílým plastem a pokračuje až do dřeva.


Knoflík se mi líbí pro svou plastickou ozdobu a patřil asi nějakému lesníkovi či myslivci? Má průměr 27 mm a tedy asi z kabátu podle velikosti.


Vylisované dvě osoby z Cu tenkého plechu 63 x 59 mm. Stojící osoba byla ulomena tak jsem ji přilepil. Typuji, že stojící osoba je Ježíš a klaní se mu snad nějaký učedník. Z čeho to je nevím, žádné známky uchycení.


Poslední Fe kousek jsem při nalezení typnul na rozbušku granátu, ale nejsem válkař tak nevím a někdo mi k tomu třeba něco řekne. Bohužel rozměry jsem nezměřil a šoupnul jsem to hned o něco hlouběji než to bylo.


Tak pro tentokrát stačí. Berte to prosím jako vzpomínku na minulý rok a pokus využít návodu UC-eho na správné vkládaní příspěvků na DW. Formulář je prima a fotky jsem upravil na min. rozlišení v IrfanVief a taky jsem v něm využil vkládání dvou fotek jako vytvořit panoramatický obrázek. To píši jen pokud je někdo takový začátečník s PC jako já. Nemám rád totiž příspěvky, nad kterými se autor nezamyslí a napíše jen potřebuji určit a ještě rozmazané foto. Zdravím všechny hlavně ty co na DW chodí častěji a přeji nám všem brzké jaro.

 Autor: jajan

Komentáře

ozzac

13. 02. 2012, 10:40

Pěkné.

2kajman

13. 02. 2012, 10:51

č. 6:toho, kdo to udělal bych pověsil vedle, akorát o něco výš, aby ho nikdo nepřehlédl. Ostatní fotky pěkné K fotu č. 8:je to zajímavé, že čím jsou ty naše starší, tím mají raději Au.

Dlouhán

13. 02. 2012, 11:02

jajan: pěkný "kameny" historie

kim

13. 02. 2012, 11:03

2kajman:ale za koule.

Rossy

13. 02. 2012, 11:03

Fieldmaster

13. 02. 2012, 11:08

parádně zpracovaný příspěvek, foto supr

milda70

13. 02. 2012, 11:35

Jak už tady bylo psáno. Ninroda i restaurátora kamene pověsit za koule. Příspěvek

knedlo

13. 02. 2012, 11:41

Moc pěkná prezentace ty snimky a fotky kamenů paráda, taktéž fotím. jezevc je škodná tudíž není žádná škoda v období od 1.8. do 30.11,ale s tím pověšením nesouhlasím je to hnus

dedek33

13. 02. 2012, 11:42

2kajman

13. 02. 2012, 12:01

knedlo:má i jiná naše škodná povolené období odstřelu? A v jakém období? Rád bych se ho zůčastnil.

Patriot

13. 02. 2012, 12:06

Můžeš se mi ozvat? Mám dotaz ohledně smírčího kříže, díky

Venawass

13. 02. 2012, 12:20

Pěkné

Krutor

13. 02. 2012, 12:30

2kajman: Ano má! Naši politici přestali být hájení a odstřel je celoročně povolen. Účast dobrovolná.

Krutor

13. 02. 2012, 12:33

jajan: 9-Mám podobný výlisek a myslím si, že nejde o svátostku, ale o nějakou ozdobu, co se nalepovala třeba na modlitební knížku.

11: Nápichová jehla k zapalovači.. ?

Luftreisen

13. 02. 2012, 12:34

Na poslední fotce je pravděpodobně roznětka k rumunskému ručnímu granátu z druhé světové války. Polsko umožnilo Rumunsku jejich licenční výrobu už před začátkem války.
Takto to vypadalo kompletní:
http://www.lexpev. nl/grenades/sovietbalkan/romania/index. html
A tady je v řezu ten polský:
http://www.lexpev. nl/grenades/sovietbalkan/poland/granatobronnywz23.html

aznoh

13. 02. 2012, 12:42

Luftreisen

13. 02. 2012, 12:49

knedlo: naprosto z tebou souhlasím. Na fotce je vidět ještě listí na stromech, takže doba povoleného lovu s velkou pravděpodobností nebyla překročena. Ale ten způsob vystavení pověšením na strom je opravdu velmi nešťastný.

jajan

13. 02. 2012, 13:09

Luftreisen: Rumun asi souhlasí, zde šli před rusama jako první a taky mají všude v okolních vesnicích plno náhrobků. Pro ně

fagin

13. 02. 2012, 13:16

Feek

13. 02. 2012, 15:52

Pěkný příspěvek, takovéhle kameny mě vždycky potěší, i když u nás jich tolik nemáme.

pliza27

13. 02. 2012, 15:57

kameny parádní a k tomu jezevci, myslivec projevuje i škodné kterou uloví náležitou úctu. Tohůe udělal nějakej dobytek.

SunTzu

13. 02. 2012, 16:04

pliza27: stoprocentní souhlas.

slukin88

13. 02. 2012, 16:17

Past bych zboural a toho frajera bych nakopal do drzky

schoty

13. 02. 2012, 16:31

Jajan, nato že píšeš že počítač není tvuj dobrej kamarád, tak takovej hezkej příspěvek jsem tu zaty roky ještě nevyděl. Poklona tobě

scharnhorst

13. 02. 2012, 17:12

polovnici su hajzli a nejvacsia skodna v lese su oni

Stanley78

13. 02. 2012, 17:35

Past bych vzteky zničil, i kdyby mi pak už síla na mrcas nezbyla. Tomu halzlovi přeju co to udělal přeju do smrti jen to nejhorší a a jestli to byl myslivec aby se mu lauf rozerval a utrhlo mu to hubu to když vidim vařej se ve mě ho.. a. No ta zelená je taky prasečina - iniciativní blbec je horší než třídní nepřítel. Ostatní drobnosti, kameny a kříž

diamond

13. 02. 2012, 17:45

Příspěvek jako celek super, kamínky obzvlášť
Co se týče jezevce, tak jediná škodná v lese, je ta pakáž s péry za kloboukem a kvérem přes rameno. Řešilo se to tu už x-krát a s každým dalším takovýmhle výjevem jsem víc a víc přesvědčen že je to prach obyčejný dobytek a řeči o ušlechtilosti myslivosti jsou jen zástěrka kryjící neukojitelnou touhu zabít vše co vyleze. U nás se myslivcům neřekne jinak než masař, nebo vrah
"Největší rozkoš není zabít, ale nechat žít!!! "

matr

13. 02. 2012, 18:06

Jajan-pěkně zpracovanej příspěvek
scharnhorst, Stanley 78,diamond.
Naprostej souhlas.

Pardus

13. 02. 2012, 18:19

Prave jsem si poslech zpravy na Radiozurnalu a malem jsem si prekousl jazyk. Ministerstvo kultury vyhlasilo myslivce za soucast nehmotneho narodniho dedictvi. Prej maji svou kulturu a jedinecne zvyky. To mysli asi jak chodeji vecne ozrali jak prasata, rvou se mezi sebou a jinym lidem v lese a v polich vyhrozujou, kdyz je vyrusi pri jejich "zabave"

Kansan

13. 02. 2012, 19:08

Ten pověšený JEZEVEC je Hrubé porušení Myslivecké etiky... i škodná má právo aby po smrti se s ní zacházelo s úctou!!! MYSLIVCI - NIMRODI jsou nejhorší ožralové, darebáci, zloději a pytláci!!! Rozmlať TU past - odvez do šrotu Minul rok jsem našel DVOJE ŽELEZA - NATÁHNUTÉ... teď už mám vytipovaného "majitele"

Erwin22

13. 02. 2012, 19:59

S morbidním vystavením jezevce nesouhlasím, ale špatně mi je z lidí co tady osočují myslivce. Konečně si uvědomte, že myslivci nechovají aby mohli střílet, ale střílejí aby mohli chovat. Vím že to dá trošku práci si to přebrat, ale zkuste to...

JirkaH

13. 02. 2012, 20:57

V každý skupině lidí se vyskytují kreténi, kteří ku... pohled ostatních na zbytek skupiny.
Stejně jako znám myslivce, kteří i v největších mrazech nosí seno a krmení zvěři do krmelců a dělají i další prospěšnou činnost a jako "odměnu" občas něco střelí. Vím i o idiotech co hlavně střílí, ale že slovo myslivec je od slova myslet není v jejich případě pravda. To s tím jezevcem udělal jeden z těch druhého typu.
Zrovna tak když jdu s detíkem, potkám v lese myslivce a kolem sou krátery od přespolních "hledačů". Kdyby sme se neznali, hned by usoudil, že hledači sou všichni stejný a že akorát rozhrabávaj les...

jezero

13. 02. 2012, 21:12

Knoflík je módní, ze začátku 20 století.

Rossy

13. 02. 2012, 22:36

Jenom teoreticky... ten biblický výjev může být Ježíš a samaritánka.

čumim

13. 02. 2012, 23:41

Pěkný to máš Ten jezevec si tohle nezasloužil, je to smutný

Takaru

14. 02. 2012, 00:00

To Erwin22: zle mi je z toho jezevce, ať už to udělal kdokoli. Loni na jaře!! jsem našel dva na jedné lokalite cca 5 km od sebe, to asi nebyla náhoda a napadala mě stejná slova jako ty, ze kterých Ti je tak zle. Neřešme tolik už to, co kdo, třeba v upřímném rozčílení říká, a posuzujme především skutky.

Deniska

14. 02. 2012, 09:32

Myslivci jsou v zasade skupina lidi, trpicich jakousi paranoidni predstavou, ze si bez nich priroda nedokaze poradit a v tomto duchu nezrizene pali na vse zive. Na polich a v lesikach v okoli nasi obce se jeste pred par lety vyskytovalo pomerne pocetne stado srnci zvere, nicmene kdo v techto mistech dnes zahledne srnku, muze si smele rici ze se stal svedkem zazraku. Clenove mistniho mysliveckeho sdruzeni behem techto nekolika roku vyvrazdili vse na co prisli a to stylem strilime vsechno a po cely rok. Nejjem priznivcem nasili nicmene pokud by se mel nekdo vyhubit, byli by to prave myslivci. Je to spolek nebezpecnych psychopatu se zbranemi v rukou.

knedlo

14. 02. 2012, 16:29

Deniska, než budeš cpát někomu tyhle nesmysli tak si ověř informace a potom nadávej. Myslivci nemůžou střílet po všem živém jak se jim zlíbí! Za druhé je plno pytláku díky naším skvělým zákonům a mimo to toho jezevce nemusel věšet myslivec, ale někdo komu dělají škodu na pozemku či drůbeži atd. .

diamond

14. 02. 2012, 17:25

Knedlo: můžu ti říct, že jsem vyrostl v myslivecké rodině, obklopen nimrody ze všech stran a znám jich desítky. O myslivosti lecos vím a vím jak se drtivá většina myslivců chová. Alespoň u nás. Znám myslivce co střílí jen tak pro zábavu veverky, znám myslivce co zastřelil sokola, jen proto že mu prostě proletěl nad hlavou, znám myslivce co střílí srní, jeleny, muflony jak na běžícím pásu a bez povolenky, znám myslivce co měli povolenku na vidláka a skolily trofejního šesteráka, s výmluvou že se spletli, nebo že na něj pořádně neviděli, viděl jsem myslivce střílet zajíce přímo na pelechu, znám myslivce co se chvástá, že kdyby potkal rysa (naštěstí ti se u nás nevyskytují) tak ho namístě odstřelí jako škodnou... mohl bych takhle pokračovat do nekonečna. Z těch co znám jsou dvě třetiny prach obyčejní vrazi, které nezajímá nic než plnej mrazák. Jsou to vlastně pytláci s průkazkou masliveckého sdružení.
Apropó, co je to vlastně škodná? Je to škodná pro les, nebo pro nimrody?
Považuju za zvrácené vzít kvér a jít něco zabít. Jen tak pro zábavu, pro dobrej pocit. Je tohle ještě koníček???

Pardus

14. 02. 2012, 17:43

diamond : to jsme na tom uplne stejne a bohuzel mam na ne jiz taky tento nazor. Tady kolega z prace taky hleda a zaroven je myslivec. Vzdycky se tu myslivcu zastaval, kdyz si je nekdo bral do ust, ale uz to neudela. Srazil se totiz nekdy o vanocich nekde na zlinsku s volem "taky myslivcem", slusne ho pozdravil a odpovedi mu bylo vyhrozovani, ze mu budou zniceny vsechny gumy na aute, co mel zaparkovane u silnice. Dodnes si z nej utahuju, co ze to ma za kolegacky...
Jinak dnes uz se nerika skodna, ale zver myslivosti skodici. To snad hovori za vse...

2kajman

15. 02. 2012, 11:12

Přímo do hlavně myslivcovo dvojky jsem se koukal i já.
Ale musím říct, že 90%myslivců co jsem potkal jsou normální, ale měli by být větší tresty za doslova zabíjení zvěře, někdy je to hnus.

INDIAN31

16. 02. 2012, 21:47

Diamond - trochu bych te poupravil s tím rysem, jednou jsem na něj narazil na šumavě a jak jsme si koukali do očí tak jsem se málem strachy posral.

beznaIezak

17. 02. 2012, 11:47

tu past bych měl asi neodolatelné pokušení nevratně poškodit

diamond

17. 02. 2012, 14:14

Indian31: myslel jsem že se nevyskytuje v mém kraji, ne v republice

rott

18. 02. 2012, 16:57

By mě zajímalo jak všichni chytrolíni ví že zrovna myslivec toho jezevce tam pověsil...

sokol31

20. 02. 2012, 16:41

Aby se člověk pomalu bál chodit do lesa... chudák jezevec... hodně jich potkávam na silnici... bohužel sražené... a spousty jiné zvěře... smutný příběh... Máš to pěkné...

tadeas01

22. 02. 2012, 18:19

beznalezak: Souhlas

Rossy

24. 02. 2012, 22:42

Je zajímavé, jak se tu sešly v "kde to žije" dva příspěvky po sobě. V jednom i v druhém reagují mnohdy ti samí lidé. Zatímco v tomto příspěvku se zajíkají nechutenstvím nad tím co se děje s ostatky jezevce ve druhém cinicky konstatují nad ostatky člověka, že je to vlastně normální.