Něco z husitských válek, stříbro a cín
Zima a vánoční svátky, venku -12 stupňů pod nulou a k tomu 10 cm sněhu správného mrcasníka neodradí. Kór když ví, kam a co jít hledat.Nádherná stará zřícenina na kopci, kam se vzhledem k počasí a svahu onoho kopce dá vylézt jen s velkým sebezapřením. Ale odměna v podobě krásných nálezů zahřeje stejně dobře, jako domácí slivovička, kterou musí mít člověk v takovémto případě stále u sebe jako první pomoc.
Ve třech lidech jsme strávili v okolí onoho hradu 7 hodin, já zlomil dva rýče, kolega se skutálel po zmrzlém svahu asi 30 m, ale důležitější pro nás byly nádherné signály našich detíků.
Na fotkách 3 - 9 je podkova, která by podle tvaru patek měla patřit do 15. století, stejně tak jako i ostatní torza podkov z fotek 11 a 12, kterých jsme našli víc, stejně tak jako hrotů ze šípů do kuše a také olověné kule z obrázku č. 13. Ta největší má průměr 25 mm a má železný střed, což by měla být kule do hákovnice. Olověné s železným středem se alespoň podle toho, co jsem zjistil, přestaly od 15. století dělat a nahradily je kule celoolověné.
A čtvrtý zleva je váleček sekaného olova. Nevím ale s jistotou, jestli se takováto forma střel nebo náplní tenkrát používala.
Z fotek 19 - 21 na nás kouká cínový talíř o průměru 22 cm, který má na horní straně na okraji vyraženo v kruhu buď písmeno Z, nebo číslici 2. A na spodní straně je znak nebo punc výrobce, který vypadá jako nějaký královský erb, ale nemůžu to kvůli špatné čitelnosti říct s jistotou. Prosil bych tímto o jakékoliv informace, které mě poskytnete a to platí i o lžičce, která je spíš postříbřená, než celostříbrná a má na sobě vyražený punc J. H POTTER, znak dvojitého S, pak písmena EP a nakonec A1.
Pokud se někdo k tomu může blíže vyjádřit, budu rád.
Takže díky, lesopolním sportům zdar a mrcasení zvlášť.
kepro
Přispívat do diskuze a hlasovat pro vybrané komentáře mohou jen registrovaní. Prosíme, zaregistrujte se nebo se přihlašte!
Komentáře
kacuro
17. 10. 2013, 11:15stejný typ podkovy, kterou máš na obr. 3-9, jsem nedávno popisoval do jednoho článku, takže jsem si k ní hledal i nějakou literaturu. podle těchto článků ta podkova spadá přibližne do období od 2. pol. 13. stol. do první čtvrtiny 15. stol.
cernunos
17. 10. 2013, 11:42Nic proti, ale když odmyslím tu pěknou hledačskou atmosféru na pěkném ikdyž zmrslém místečku a ve výsledku ty pěkné artefakty a následné fotky, tak mi furt zůstává nepovolená prospekce na archeolokalitě... Ale nechi tím popichovat, na to jsou tu jiní, jen že tvůj příspěvek nabádá k takové reakci
DUTMAN
17. 10. 2013, 11:44Já ti jen napíšu to že pokud nemáš patřičnou aprobaci na to aby jsi mohl provádět archeologický průzkum tak u hradu nemáš co dělat. Administrátora nechápu jak může zveřejnit článek aniž by věděl kam nalezené středověké nálezy přišli. Pokud tomu nebylo tak učiněno tak jsi zase tímto vložením článku podřízl větev slušným hledačům. A věř tomu že na to nekoukám samozřejmě já ale i moji kolegové které to bez patřičného vysvětlení zvedne ze židle.
DUTMAN
17. 10. 2013, 11:46Asi bych tento článek vyhlásil za zhovadilostní příspěvek tohoto dne.
kim
17. 10. 2013, 12:02DUTMAN
DUTMAN
17. 10. 2013, 12:11Kime :-) :-) :-)
Staroch
17. 10. 2013, 12:13osobne jsem vnimal styl vkladani prospevku sem na DW jako ochranu pro nas normalnejsi jedince. Ted uz mu teda vubec nerozumim
Doorsak
17. 10. 2013, 12:15S.Muron
17. 10. 2013, 12:19Než vás to zvedne ze židle - četl jsem článek 2x a nikde není ani slovo, že se kopalo na nádvoří nebo pod hradbama. Pouze to, že zřícenina hradu je na kopci a hledači hledali v jeho okolí - ale kde? . Můj názor - tentokrát není třeba rozpoutat válku. PS. Talíř dobrej. Honza - Znojmo.
S.Muron
17. 10. 2013, 12:32Ale mohlo to být i jinak!
ragnarog
17. 10. 2013, 12:40S. Muron - myslím, že tady není nutné slovíčkařit. Pokud si dobře pamatuju, archeolokalita je do necelých dvou kilometrů (1,7 km?) vzdušnou čarou od hradu apod. a už ta slova "... když ví, kam a co jít hledat... " jsou celkem výmluvná. A asi by autor příspěvku nemluvil o nádherné zřícenině, když by hledal deset kilometrů od ní...
S.Muron
17. 10. 2013, 12:56ragnarog - Myslím si, slovíčkařit třeba je. Né každý je tady dobrý spisovatel a popsat nějakou situaci špatně je velice jednoduché. Tím tady nikoho neobhajuji. Nejen tady často stává, že se příspěvky nečtou důkladně a dochází k překrucování nebo špatnému vysvětlení textu. Ale jak jsem už psal - i já mám v tomto případě pochybnost.
jirifila
17. 10. 2013, 12:59Tak jsem vzal detík a šel se podívat na nádvoří Křivoklátu a oni mě vyhnali a já nevím proč když jsem chtěl jen hledat?
kepro
17. 10. 2013, 13:02Tak jenom kvůli upřesnění: Děkuji za Vaše obavy o porušení zákonů a vyhlášek. Na hledání v danné lokalitě jsme měli dvouměsíční povolení od patřičných úřadů. Také jsme nehledali v prostorách hradu, ale 200 - 300m okolo, protože bližší terén to ani neumožňuje. A nechápu posuzování jedinců, kteří si přečtou pouze první odstavec a protože nemají čas a trpělivost číst dál, tak nás zařadí do škatulky hledačské lůzy. Tam spíš patří ti, po kterých jsme mimo jiné zahrabávaly díry a zbírali odpadky. Továm mám naskenovat všechny doklady a podklady, co jsme měli, nebo jak? Hledání se věnuji dost let a mám hodně informací k tomu, abych věděl co můžu a co ne. Na tomto webu jsem tři roky, poprvé jsem přispěl a zrovna taková reakce. Čtěte, pak přemýšlejte a nakonec reagujte. Díky.
leopoldik
17. 10. 2013, 13:10Co se munice týče: ta velká střela -nadívaná Fe, je opravdu hákovnice... Tyto střely jsou dobře datovatelné pro celý průběh 15.st... Obdobně jsou takto nadívány i střely vílečkového tvaru... Mělo se tím docílit většího průrazu i lepšího těsnění v hlavni... Jedná se českou specialitku..... Ze zahraničí eviduji minimum těchto kompozitů...... Menší ráže odpovídají píšťalám.... K hranolu jsem skeptický... To střela není....
Jackus
17. 10. 2013, 13:15Nálezy pěkný, nálezový okolnosti moc ne. Před týdnem jsem byl v místním muzeu odevzdat nález. Mimo jiné jsem se s paní archeoložkou bavil o přístupu archeologů k detektorářům a naopak. Odpověděla vcelku výmluvně, že proti detektorářům nic ona, ani její kolegové nemají, pokud hledají v mísech, které nejsou archeolokalitou a v případě nálezu něčeho hodnotnějšího zachovají nálezové okolnosti. Proti hledání na polích a loukách nemá nejmenších námitek, pokud platí výše uvedené.
Pokud jste vědomě hledali na místě, které popisujete, pak vám patří velké díky za perfektní službu celé detektorářské obci. Dopadne to tu pak stejně jako na Slovensku.
To, že admin příspěvek nezveřejní nic nemění na tom, že se tohle děje a lidská morálka stojí za Hov. o. Už se ani nedivím, že někde odstrojí měděnou střechu kaple (http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-brno/zpravy/245974-zlodeji-ukradli-vezicku-z-poutni-kaple-na-kopci-santon/)
... sem se trochu rozepsal, sorry.
Jackus
17. 10. 2013, 13:16kepro: Pardon, tahle informace by měla být uvedena už nahoře. Nicméně můj příspěvek platí obecně.
Staroch
17. 10. 2013, 13:21kepro: nic ve zlem, ale mel jsi to asi zminit. Clanek v takove podobe muze mene odusevnele zbytecne motivovat k hledani na nejblizsi zricenine. Myslim ze nikdo nema duvod Ti neverit. Naopak postup pro ziskani nejakeho povoleni by byl podle me i prinosem
kepro
17. 10. 2013, 13:23leopoldik: ono to na té fotce díky bočnímu světlu opravdu vypadá jako hranolek, ale je to váleček, kerý má přední i zadní stěnu každou pod jiným úhlem, takže to opravdu vypadá jako sekané.
leopoldik
17. 10. 2013, 13:36Tak, jestli je to váleček-tak teoreticky by střela možná byla... Někdy se to odsekávalo z Pb štangle, bez zarovnání, ale spíše jen v nouzi... Drtivá většina válečkových střel, je na koncích naprosto rovná, litá do forem...... Max. druhotně deformovaná po dopadu....
Kalboni
17. 10. 2013, 13:58Já bych také poprosil o informaci, který "patřičný úřad" povoluje detektorářům kopat na archo-lokalitě.
Doorsak
17. 10. 2013, 14:44Jackus ta stránka neexistuje :D
Takarov
17. 10. 2013, 14:53pěkny nalezy, taky jsem nasel olovenou kostku asi do hakovnice, a co se tyce hradu tak archeologicka lokalita je kde je označená například přírodní rezervace a kde pozemek patří státu, jak pozemek neni státu nemuže te nikdo říct ani prd. u nas je treba hrad na kopci a z jedny srany patří pozemek statu a z druhy 20 m od hradu to je obyvatel a tam si mužeš delat co chceš!!!!!!!!!! kdys se snima domluvíš nebo je to tvuj pozemek, jako v mem případe mame pozemek 400 m od hradu
Kajman1
17. 10. 2013, 14:57Když vidim ten sníh tak se mi udělalo špatně a hned mě začali zábnout konečky prstů na rukou i nohou. Hned jsem si vybavil mokrý zasra. ý maskáče, neustále mokré špinavé ruce, kopáč co klouže v ruce po bahýnku a hlína přimrzlá k lopatce. Do toho zmrzlí fousy a nudle u nosu místo šály. Tvrdá zem, kousky odsekané hlíny nebo kousky ledu v očích. za žádnej jinej koníček bych to naše mrcasení ale nevyměnil
Sakura
17. 10. 2013, 15:20leopoldik
17. 10. 2013, 15:33ttoommassi asi si tedy našel váleček, protože kostkami se opravdu, ale opravdu nestřílelo... Narvat do hlavně kostku-je šílenost... to by si hlaveň max. ucpal.... už váleček má horší balistiku, ale je zas schopen adekvátního průrazu či devastace... Kostkami se nestřílelo..., tak max. hrálo ve vrhcábech...
Liška ryšavá
17. 10. 2013, 16:46ttoommaass: zjisti si prosím, co můžeš dělat na svém pozemku a co ne. Asi se budeš divit, kolik je omezení.:-)))
.felix.
17. 10. 2013, 18:03to povolení bych chtěl vidět
Takarov
17. 10. 2013, 18:05lada78 omezení je hromadu ale to by jsi pak nemohl kopat nikde kdyby se si vsemi řídil a starší veci pod rok 1945 vracel statu. myslíš si že nekdo najde treba wehrmacht přezku a jde ji odevzdat???
Takarov
17. 10. 2013, 18:07leopoldík : nevim jestli to byl valecek nebo kostka asi to narazylo do kamene protoze to je pekne zdeformovany a taky je uvniř kousek zeleza nebo co to je
honda2
17. 10. 2013, 19:15Nebudu dál dělat vlny. Pokud to bylo ofic, máš to s patřičným důrazem hned uvézt. Takhle podle fotky č. 1 i textu to zavání barbarstvím.
Nálezy ale parádní. I v tom obyč železe je krása.
jkmineral
17. 10. 2013, 19:16lžíce - EP -elektroplated - postříbřená.
leopoldik
17. 10. 2013, 19:21ttoommaassi:byl to váleček nebo kulka s jádrem!!!
Takarov
17. 10. 2013, 19:47no proste hodne velkej kus olova velikostne asi jako orech, vaha 126 g a je v nem nejaky kousek zeleza tak nevim
macejstrazovec
17. 10. 2013, 20:55To : LEOPOLDIK - z poznatkov môjho priateľa, ktorý sa zaoberal urč. lokalitou viem, že mal zo 20 ks. takýchto pb pa-kociek a to z nie veľkej rozlohy cca 1- 1,5 ha, niektoré mali jadro splošteného tvaru, ostatok bolo sivé pb. Čiže - otázka, sekané olovo ako strela - bolo v hlavni po viacerých kusoch? Alebo to je zhoda náhod, čo sa tíka počtu?
Jackus
17. 10. 2013, 21:08Doorsak: Odkaz funguje, musíš vybrat celý ty 3 řádky, nebo googli "Zloději ukradli věžičku z poutní kaple na kopci Santon"
Saddám
17. 10. 2013, 21:19furt sleduji ten datum jestli to počasí nepatří někde k vanočním svátkum, tady 10 stupnu, jestli tak nekde je, tak bych měl zacit chytat depku
Rossy
17. 10. 2013, 21:34Souhlasím s tou datací podkovy na obrázku 9 od 13.století. Může typově odpovídat takto datovaným podkovám na tomto odkazu. http://www.archaiabrno. org/home_cs/? acc=preview&image=004026
Ale podle jiných typologií by se to 13.století vešly i ty další podkovy. Na tomto odkazu strana 7. http://www.uhk.cz/cs-cz/fakulty-a-pracoviste/filozoficka-fakulta/katedry-a-ustavy/katedra-archeologie/eDokumenty/Documents/Studijn%C3%AD%20dokumenty/Bl%C3%A1ha%20Radek/Bl%C3%A1ha-%C5%BEelezo-v%C3%BDstroj%20kon%C4%9B%20a%20jezdce.pdf
K tomu čím husité stříleli. Záleží z čeho. A tak si dovedu představit, že do houfnic nebo tarasnic mohli ládovat i ty kostky olova když došlo střelivo. . Značky na cínovém nádobí /jestli je tedy ten talíř cínový/ se začaly používat od 14.století a mizí ve století 18.Byly to mistrovské značky/značky výrobců/ které měly zaručovat /v českých zemích / stanovený poměr olova k cínu 1 : 10.
Rozum
17. 10. 2013, 22:49Snih? A doprdele... Kepro je pravda ze jsi to napsal trochu nesikovne tak se clovek pak nemuze divit komentarum. Protoze vsichni chceme co? Kopat dale!!!! Radime rozesmal jsi mne/protoze je to presne tak jak popisujes/Jen doufam ze u Vas bude dobre pocasi i kdyz jste nize nezli mi.
DUTMAN
17. 10. 2013, 22:58No tak povolení. Pokud něco máš tak to prosím uveď. Protože pokud se zveřejňuje takovíto článek je třeba k němu uvést patřičné informace které předejdou jakému koli nedorozumění. Archeologický průzkum smí provádět :Podle současné právní úpravy smí archeologické výzkumy na území České republiky provádět pouze Archeologický ústav Akademie věd České republiky a oprávněné organizace (muzea, ústavy památkové péče, univerzity, soukromoprávní organizace), které mají k této činnosti povolení od Ministerstva kultury ČR a dohodu s Akademií věd ČR. Pouze tyto organizace mohou také provádět vyhledávání archeologických movitých památek pomocí detektorů kovů, jiných detekčních přístrojů a metod. Ostatní fyzické a právnické osoby, zájmová sdružení a jiné skupiny terénní archeologický výzkum provozovat nemohou, včetně detekční činnosti, sledující výskyt kovových předmětů na území s archeologickými nálezy; pokud tak činí, je jejich činnost nelegální. Výjimkou jsou zcela nedestruktivní přístupy jako letecké snímkování či povrchový průzkum.
Kdokoliv, kdo náhodně zachytí archeologický nález mimo archeologický výzkum, jej musí neprodleně ohlásit Archeologickému ústavu nebo nejbližšímu muzeu. Nález a jeho bezprostřední okolí pak musí ponechat beze změn až do příchodu odborníka. Jakákoliv stavební činnost v České republice je zatížena povinností umožnit archeologický výzkum na dotčené ploše, pokud se jedná o území s archeologickými nálezy. Stavebníci přitom musí Archeologickému ústavu oznamovat budoucí stavbu již v době její přípravy. Tak že já opravdu nechápu co jste tam dělali. Zatím to hodnotím tak že jsi nice nepředložil. my pokud jdeme dělat takovéto práce tak jdeme všichni z archeologické sekce a pokud je větší lokalita tak máme nasmlouvané hledačské sdružení. Vezmi si to tak. Je tady spousty kluků kteří jsou v občanském sdružení sdružení MIT nebo KHH a nebo lovci a spousty jiných. A pokud tito kluci zrovna neprovádějí nějaké záchranné archeologické práce tak je samo sebou že si velmi rádi vyrazí do našich lesů a luk. A to by tak chtěli dělat i nadále. Tak že pokud to chceš ještě zachránit a skupiny těchto super kluků přesvědčit o tom že nejsi takové jelítko jak jsi se nám prvně prezentoval tak šup sem s rozumným argumentem.
kepro
18. 10. 2013, 00:24Rossy děkuju za odkazy na ty podkovy a cínový talíř.
kepro
18. 10. 2013, 01:28DUTMAN:Tvoje reakce mě trochu překvapuje. Mluvíš jako právník a možná jím i jsi. Možná by bylo lepší napsat, že jsem si všechno vymyslel a fotky stáhl z netu? Nezlob se, nikdo sem, nedává žádné bližší informace o svých lokalitách, protože je tak chrání před nájezdem zlatokopů. Tak ani já nebudu tady veřejně na tvoje přání ani nikoho jiného předkládat svoje oprávnění nebo povolení hledat tam nebo jinde. Je pravda, že jsem článek napsal trochu zmateně, tak z toho vyšlo to, co jste si přečetli. Ale nemusíš mít strach, já znám dobře zákon č. 20/1987 Sb. o státní památkové péči v oblasti archeologie a taky vím, čím se liší území s archeologickými nálezy od území bez archeologických nálezů podle pravidel archeologického výzkumu ze čl. 1. odst 3.6. Taky vím co je to APR, TPR, MPZ, VPZ, KPZ a jejich ochranná pásma. Dokonce znám i to, jak se pojistit proti tomu, abych byl napaden z porušování paragrafu 39 zákona 20//1987 a paragrafu 219, 228 a 229 trestního zákona. Tím že jsem hledal a nalezl předměty z fotografií jsem neporušil vůbec nic. Spíš bys měl tlouct do takzvaných rádoby hledačů, kteří se v přírodě chovají jako dobytek a je jim jedno, co svým chováním způsobí. A jestli naší hledačské obci něco hrozí, tak to není díky mému článku, ale díky některým reakcím na něj, které jsou daleko nápadnější, než nalezené předměty. Promiň, moje profese je jiná, než spisovatel, proto sem příště budu dávat pouze fotografie s prosbou podání informace o věcech na nich, abych náhodou zase nezpůsobil nějaké problémy. Jinak děkuji všem, kteří přispěli nějakými cennými informacemi. Přeji každému z vás pěkné a úspěšné hledání a mrcasení zdar.
Delon
18. 10. 2013, 06:19Kepro: „ Tvoje reakce mě trochu překvapuje. Mluvíš jako právník a možná jím i jsi. “
Ano je to právník. A nejen právník.. je inženýr, významný českolipský archeolog, cestovatel, spisovatel, myslitel, pyrotechnik, nukleární fyzik, sociolog, znalec dějin a umění, odborník v oborech metarulgie, genetického inženýrství a balistiky, přední evropský detektorář, je výzkumník, gynekolog, kosmonaut….. brouk pytlík a Jára Cimrman detekorwebu.
Před pár lety když sem poprvé vlezl nejprve jako DUTMAN a staří ho pro jeho moudra okamžitě poslali do kopru, vystupoval ve vyhnanství nějaký čas pod přezdívkou BRD. Bezpečně schován pod tímto nickem přestál v ilegalitě ty největší bouře které se snášely na jeho hlavu, aby po čase znovu oprášil svojí původní přezdívku, pod kterou ohromuje nové a stavu neznalé dodnes.
Snaží se seč může. Má zálibu v cizích slovech a slovních obratech kterým sám ani zbla nerozumí a ke psaní je nucen používat automatickou opravu textu, protože jinak by nedokázal napsat jedinou větu, bez množství hrubých chyb. Není třeba bát se DUTMANA!
Sakura
18. 10. 2013, 06:44milda70
18. 10. 2013, 07:06Delon:
milda70
18. 10. 2013, 07:24Já si myslím, že někteři jedinci tady a nejen tady rozfoukávají zbytečnou hysterii. Jak už tady kdosi psal. Na fotkách není nikde vidět, že by na zřícenině kopal. Příště nafotím par fotek starých podkov, hrotu z kuše kterou jsem našel cca 10 km od zříceniny. Jako bombonek pár fotek nádherné zříceniny, kterou mám kousek od chajdy a potom už se budu jen bavit tím, jak to některý hysterky řeší tady nebo na FB. Kam to někteří lovci senzací okamžitě skopírovali a ted se tam v tom s chtí a přehledem odborníků pitvají. .
Wehrwolf
18. 10. 2013, 07:25Delon: Ach jo, proč už nepřispíváš častěji...
kacuro
18. 10. 2013, 08:01kepro: Musím říci, že já osobně také pochybuji o tom, že by Ti nějaký příslušný úřad vystavil dvouměsíční povolenku na to, že někde můžeš hledat. Pokud ji opravdu máš, tak jí sem dej oskenovanou a lokalitu zakryj, aby nebylo vidět, kde to místo je, v tom přeci není žádný problém. Ostatně i kdybys takovou povolenku měl, byla by jistě vázaná na to, že bys ty nalezené artefakty musel předložit k posouzení archeologovi, takže pak by bylo bezpředmětné ptát se tu na určení, neboť by to určil ten archeolog.
Měl bys tedy svá tvrzení doložit věcnými důkazy nebo sem raději opravdu dávej jen fotky bez sáhodlouhých komentářů, protože to pak zavání podvodem...
ostrov2
18. 10. 2013, 08:24Bez ohledu na nějaké potvrzení zadávat sem na tento web bez vysvětlení nálezy z hradu je pitomost. Závistivost čecháčků známe - když on tak já taky. Každopádně si myslím, že článek vyhnal určitou množinu hledačů do archeolokalit.
Rozum
18. 10. 2013, 08:41No a je to, hezky se nam to tady rozjelo.
DUTMAN
18. 10. 2013, 10:27Kepro. Určitě jsi rozumný. Tak se toho drž. Jen se to prostě nepovedlo. Víceméně to co jsi dále psal o některých jedincích tak v tom s tebou souhlasím. Někdy si tak vůbec říkám proč na tyto věci reagovat. Ale já jsem prostě takový. A dost věcí a lidí jsem se naučil ignorovat a nereaguji na ně. Přeji ti hodně štěstí.
kepro
18. 10. 2013, 10:46Dutman: V pohodě, já to taky beru s rozumem. Opakuji, napsal jsem článek kostrbatě, ale jsou tam jeno dvě věty, které různým vyložením jejich významu mohou zavádět ke spekulacím... Nádherná stará zřícenina na kopci, kam se vzhledem k počasí a svahu onoho kopce dá vylézt jen s velkým sebezapřením /znamená to, že jsme tam nahoře byli, nebo ne??? /... a druhá... Ve třech lidech jsme strávili v okolí onoho hradu 7 hodin/okolí je velice významově rozsáhlé slovo/... tak jak říkám, příště jenom fotky, pozdrav a nazdar. Jojo, čeština je krásná, ale také záludná ve chvílích, kdy to jeden nejmíň čeká.
leopoldik
18. 10. 2013, 10:47K těm dělům-jestli to ještě někoho zajímá... Tarasnice vybavená dlouhou hlavní, která není uvnitř čistě rovná, se vyskytovala v rážích mezi 4-10 cm... Projektilem byla koule nebo válec. Nikde ani v pramenech či nálezech, se nevyskytují zmínky o používání jiné munice... Teoreticky by v úvahu mohla připadat houfnice s ráží zhruba do cca 25cm... Ta však střílela kamené projetily... Navíc je to polní dělo.... I kdybychom připustili jakýsi primitivní kartáč-muselo by se těchto kostek apod. nalézat veliké množství..... 20 je málo...
Jsem k tomuto sekanému materiálu nadále velmi skeptický... A to ani v případech krajní nouze...
ExtraligaHk
18. 10. 2013, 10:49Supr nálazy
SunTzu
18. 10. 2013, 11:07Jestli máte někdo olověnou kostku ( ne váleček, ne kuli) s železným jádrem, hoďte to jako příspěvek, to by fakt bylo unikum. Ale myslím, že to spíš potkám v lese Sněhurku a sedm trpaslíků...
Takarov
18. 10. 2013, 11:33SunTzu. ratsi to jsem nepis nekdo veme váleček a udělá z něj kostku a budeš za vola
SunTzu
18. 10. 2013, 11:38Takový práce jen proto, abych byl za vola? Potom dobře mu tak!
leopoldik
18. 10. 2013, 13:28Tak, kdo by se o toto pokusil--byl by idiot.... a prznitel historie... stejně by se to poznalo.... Doufám, že to nikoho nenapadne... !
kepro
18. 10. 2013, 15:17Ještě bych prosil pokud někdo má odkaz na stránky s cíněným nádobím a značky výrobců, tak bych byl vděčnej. Díky.
kepro
18. 10. 2013, 15:33Ještě bych prosil pokud někdo má odkaz na stránky s cíněným nádobím a značky výrobců, tak bych byl vděčnej. Díky.
Krutor
18. 10. 2013, 17:09Kepro, Kepro... stojí ti to za to? To si tu omáčku kolem zříceniny a okolí nemůžeš nechat pro sebe? Pamatuj, že mlčeti zlato!
kepro
18. 10. 2013, 17:14Krutor, to máš pravdu, jsem poučen a instruován. Ale hlavně, je to v lidech. A jak dobře víš, lidi, to je ten nejhorší materiál, s jakým se musí pracovat
Tomín
18. 10. 2013, 21:46Vcera jsem byl v muzeu v Mlade Bolesĺavi. maji tam ted vystavu nalezenych pokladu v okoli i mista. mince, zlate draty, sperky atd. co me zaujalo, poklady byly nalezeny. detektorari, teda ne vsechny. ale visi jim tam plakat jak je nase hledani nezakonne a ze cela cr je archeolokalita. tak nevim kdo je tam tak nastval. doporucuji navstivit. ja jen projizdel.
kepro
18. 10. 2013, 22:35To je zajímavý, protože si vem, že podle mě je minimálně 50% všeho, co se kde vystavuje nalezeno s pomocí detektorářů, kteří to dobrovolně a rádi odevzdají, protože ví, že jedině tak je to k něčemu, než když to mají schovaný doma ve skříni. Já si myslím, že by si archeologická obec měla detektorářů vážit a spíš se snažit je vychovat, než je zatracovat. Ale to je jen můj osobní názor.
popop
18. 10. 2013, 23:31JEŠTĚ ŽE SI SEM NEDAL TY STŘÍBRNÝ TO BY BYLO UŽ MOC ZAMOTAL SI HLAVU I SE ŽELEZEM, ZEJTRA JDU NA HRAD KOŠUMBERK HODÍM TO SEM CO JSEM KOPL JE TAM TOHO DOST
tocomabyt
19. 10. 2013, 00:03dobre vam tak
schvalte si taky zakon jak my, a je pokoj.
ja osobne som za uplny zakaz detektorov v SK. uz teraz nas je dost.
nekolko detektoristov v kazdej vesnici. . jak u vas. . to musi byt des.
hotovy mor.
kazdy dalsi prodany detektor je zlo.
Rossy
19. 10. 2013, 00:08No, ještě k tomu jestli se střílelo kostkami. Toto je citace z článku o bojištích 15.a 16.století. Pod vyobrazením nepravidelných železných kostek je napsáno toto:......
Figure 47:Dice of iron tobe used as hailshot.....
Jedná se o archeologické nálezy. Volně přeloženo... kostky ze železa používané v kartáčových střelách.
SunTzu
19. 10. 2013, 10:44Rossy: Kartáčová střela se železnými kostkami - proč ne, ale o tom zde nebyla řeč. Hovořilo se tu o olověných kostkách se železným jádrem...
leopoldik
19. 10. 2013, 10:46Nevím vůbec odkud čerpáš.... Kostky ze železa u nás v 15.st. -výztuž.... Zde se bavíme o olovu.... Neregistruji, opět opakuji, ani větší množství Fe kostek. Ani Pb kostek... Max. takRubikových kostek. Ty ovšem by museli střílet, jedině z hrubých kusů... Myslím děl.... Relevantní důkaz kartáčové střelby pro 15.st dosud chybí....
Pouze se spekuluje např. při bitvě u Ústí 1426: kdy byl protržen! soustředěným náporem-patrně pěchoty, vnější prstenec vozové hradby... "Tu Čechové vzkřikli a stříleli na Němce z húfnic a tarasnic, až v nich veliké cesty a průchodiště dělali... " Na to ovšem stačí kamený, železný i olověný projektil....
Rossy
19. 10. 2013, 10:59No, já jen reagoval na tvrzení, že se kostkama nestřílelo a že jste pesimističtí
k použití takového tvaru kvůli balistice.
hypo1
19. 10. 2013, 11:24Vy nevzdělanci, jak můžete urážet profesora DUTMANA, když o něm nic nevíte? ! To on, právě on a nikdo jiný než on dostal Nobelovu cenu míru za to, že vymyslel a sestrojil bublinku do vodováhy, mezeru do štaflí, jedno semtele, ale hlavně jeho celoživotní dílo -> ROTAČNÍ DLÁŽKU!
leopoldik
19. 10. 2013, 11:28Na krátkou vzdálenost, by to bylo jedno.... Pokoušet se o mířenou střelbu-nemožno... Už válec má horší balistiku... Nejnovější výzkumy uvažují, že Fe jádro-krom průrazu, mohlo válec částečně stabilizovat při letu... Dosud neověřeno experimentální střelbou....
Musíme však vycházet z premisy, že tehdejší válečníci rozhodně nebyli idioti, plýtvající značným množstvím olova, ku nejistému výsledku střelby.... Válcové střely jsou bezesporu dosud nedoceněným českým fenomeném... Co se týče kostek, notabene s železným jádrem!! -jsem nejen euroskeptik.... Pročež můžete všici vzíti magnety a projet si své kýble olověných projektilů-především koulí- válec je už tvarem signifikantní-možná budete překvapeni! Jak jde něco dobře zadato
vat... Výsledky zde prosím uveřejněte.... budu se těšit...
Rossy
19. 10. 2013, 11:40To:leopoldik. Nemyslím, že by někdo úmyslně vyráběl olověné kostky s železným jádrem. Dokonce i ty železné spíše považuji za nouzové řešení. Ony jsou to vlastně jen takové hranaté kusy železa jako nasekaná nebo nařezaná tyčovina. Já jen, že si dovedu představit, že v určitém okamžiku bylo nutné "ládovat"co bylo po ruce. Nevím jak vypadaly polotovary olova na odlévání kulí a třeba je někdo použil. Nejsou k tomu důkazy, vím, ale co kdyby..........
leopoldik
19. 10. 2013, 11:56Rossy já to chápu... V okamžiku nouze se používalo samozřejmě cokoli... viz klasické lovecké hroty... Kdyby šlo skutečně do tuhého, když se ti mraky útočníků kupí dole, žebříky, ostrve jsou zaklesnuté do hradeb a plné vojáků, tak by asi člověk ve finále na ně z ochozu mrsknul zapažbenou hákovnici, což by asi udělalo v tom momentu větší službu... O dělových koulích asi nemluvě.... Už nebyl čas racionálně uvažovat... Buď a nebo.....
leopoldik
19. 10. 2013, 12:04Jestli se nemýlím, tak těsně před dohodnutým příměřím se na karštejnskou posádku l. p.1422 hnali hned dva masivní útoky za jeden den... To bych na ně ten den házel i Theodoriky a veškeré cenosti z kaple.... A kdyby tam byla-tak snad i Karlovu korunu!
Když víš, že musíš vydržet jenom pár hodin.... uděláš vše...
hypo1
19. 10. 2013, 12:11Rossy: Pokud si myslíš, že jsi chytřejší než "leopoldik", tak to ses šeredně přepočítal, protože on je věrným asistentem DUTMANa. Pomáhal mu při vývoji všech jeho slavných vynálezů včetně náhradních centimetrů do metru, ohýbáku na cihly nebo třeba zmiňovaných a nedoceněných válcových střel z parních válců (tzv. sentinelů). Oni dva jsou nerozlučná dvojka jako Batman a Robin nebo Profesor Chaos a Generál Zmatek.
leopoldik
19. 10. 2013, 12:26Hypo1:do Dutmana si kéruj-to je Váš boj... Do mě si se již jednou navážel, myslím, že naprosto zbytečně. Já se v rámci objektivity -do tebe pustil taky... Já ti kašlu na vaše rozmíšky s Dutmanem...
Každopádně se zde řeší něco, co zas tak není obecně známo a někoho to může zajímat.. Jestliže nemáš věcné argumenty-tak se do toho laskavě nes.... My s to s Rossym vyřešíme sami! Navíc spolu normálně komunikujeme... Tos asi nečekal, je mi líto, že se uchyluješ k tomuto.... Již sem ti jednou psal, ať to lidem určuješ.... Ticho po pěšině...... Myslím, že inteligentní čtenář si o tvém výlevu -vůči mě, udělá úsudek sám..... Tak nás něčím z militární problematiky pozdního středověku obohať.... Máš šanci...
Azaz163
19. 10. 2013, 12:37Pro zajímavost. Kopl jsem kuli průměru cca 20-25mm, ve které je kus křemene, nalezeno na středověké lokalitě. Takže to si také o něčem svědčí... Nebo co jsem zaslechl zkazky o tom, že po husitech nezůstal ve vsi ani kousek železa, vše překováno výstroj a výzbroj. Každý hřebík. A to jak se ta banda činila u nás, kolik vsí lehlo popelem (nějak mi uniká důvod proč). To by mě také zajímalo.
karlovic
19. 10. 2013, 12:50Azazi: to vše ti už zodpoví pouze Hypo-1...
kepro
19. 10. 2013, 13:48Ale panove... panove... drzme trochu spolu. Vzdyt mame vsichni stejne zajmy
leopoldik
19. 10. 2013, 14:39Kepro:držet při sobě... ? To už dávno neplatí... Dnes je to o závisti, mudrlování, nakazování, někdy nekontrolovaném prsení... , apod. Jako v reálném životě... Lidé nevstupující v diskuze z řad laiků i odborníků jasně vidí, že o nějaké extra soudržnosti či znalostech to tedy rozhodně není... A podle toho vypadá celkový obrázek obce detektorářské... Otevřela se zde diskuze o pomíjené problematice a výsledek? Přiblblé řeči o ohýbácích na cihly a parních válcích....
Když dojde argument, nastupuje šaškování a pošklebky...
Věřím, že rozumný člověk si udělá obrázek sám......
A finální efekt je takový, že bude radši každý mlčet a s.... na to! Odborníci mohou být "spokojeni", když vidí, jak tu soudržnost i některé znalosti... Celkové směřování tohoto koníčku? Mílovými kroky tzv. do kopru.....
Jen vyhodit více slovanů do šrotu a br. sekery čistit v citronce....
DUTMAN
19. 10. 2013, 14:55hypo1: . Si mne rozesmál. Co jsme si to jsme si. Ani nevím proč jsem šel zrovna po tobě. No zjevně asi proto že mne to za to stálo a v našem plánovaném sociologickém průzkumu mezi lidmi jsem získal další základní a to velmi podstatné informace o existenci individua tvého ražení. A já už jsem si dočista myslel že už takovíto lidé zcela vymřeli. Ber to jako srandu jsem veselá kopa. Já to od tebe také beru s hodně moc velkou rezervou. .
zepr
19. 10. 2013, 19:39leopoldík: je to jak píšeš-je to o závisti, mudrlování, nakazování, někdy nekontrolovaném prsení... , apod
hypo 1 je toho příkledem, po jednom jeho komentáři k mému nálezu jsem rád že se o tom přesvědčují i ostatní
SunTzu
19. 10. 2013, 19:49Hypo1: osobní útoky sem podle mého názoru nepatří. Všiml jsem si, že tě tenkrát Leopoldík setřel s tím Juklem a zřejmě mu to nemůžeš zapomenout. Ok, jestli máš tu potřebu, vyříkejte si to soukromě. Nicméně, tady se pojďme bavit k věci. Leopoldík, Rossy a další se snaží vést debatu o něčem, tak buďto přihoď něco k tématu, nebo to přestaň rozesírat. Tady se snad už o ničem nedá rozumně bavit, stává se z toho žumpa.
tocomabyt
19. 10. 2013, 23:53takovejch kecu kvuli jedny blby oloveny kostce ktera je ve skutecnosti valeckem. .
autorovi prispevku:
ve 3 lidech po 7 hodin,
to mas dohromady 21 clovekohodin.
to za tu hrst srotu a kvantum kecu kolem toho fakt teda stalo...
karlovic
20. 10. 2013, 00:06Další inteligent a milovník historie závažně promluvil-super myšlenkový výlev!
kepro
20. 10. 2013, 01:15Teda, ja fakt nestacim koukat. Ja sem ty fotky daval s tim, ze se dozvim nejake info. A misto toho uz treti den ctu vylevy ruznych jedincu, jak se vzajemne napadaji. Ja fakt myslel, ze jsme jedna velka rodina, ktera by mela drzet pri sobe, a ne ze si budeme mezi sebou neco dokazovat a lecit svoje ego. Tak kluci nechte toho a podejte si ruce.
ZOD
21. 10. 2013, 09:52Podle počtu komentářů k tomuto příspěvku, bych typl, že už je venku rozesetej ten bílej sajrajt kterýmu se říká "SNÍH" -hromada sedí u PC a jen čeří vodu. Já počkám až se mi nabijou baterky do detíku a jdu si do přírody trochu zamrcasit. Zkuste to taky, je to líp ztrávený čas, nežtu smolit pár bezvýznamných vět a navzájem se osočovat. JINAK PŘEJI HEZKÝ DEN VŠEM A V DUŠI
kepro
21. 10. 2013, 11:44ZOD: moje řeč, slunce v duši a pivo v žaludku
maraxp
21. 10. 2013, 21:07Delon- na tebe byl vždycky spoleh. Fakt jsem se pobavil jak jsi tam tituloval Marcela. Kdysi mě od něj přišel nějakou záhadnou cestou mail a fakt jsem se bál odkud s které galaxie to přišlo než jsem pochopil že je to od něho Jinak si ještě zapoměl tu story s tou tečkou za BRD to se docela taky vleklo a byla to legrace... jj to už je tak dávno ale sranda tu bývala.
Měj se Blondy
jkmineral
24. 10. 2013, 20:59kepro: špatně vidím tu značku, obtáhni ji prupiskou nebo překresli a pošli to
CheGuevara
25. 10. 2013, 01:39To povolení na dvouměsíční hledání by mě teda zajímalo, pokud to není archeolokalita, proč ti dávali povolení? Pokud je, je nesmysl aby si tam mohl bez archeologa kopat a ještě si ty věci vzít domů. Upřímně si myslím že sis to vymyslel, když jsem se právě na povolení ptal kdysi archeologa v Kutný Hoře, říkal mi že oficiálně nic takovýho nejde. A není divu, vyzvedávat ze země jako neškolenej člověk nálezy nemůžeš.
CheGuevara
25. 10. 2013, 01:42+ situace že tě někdo chytí nebo udá, ty se prokážeš povolením.. jak pak archeolog vysvětlí, že tam neškolenejch sedm lidí kopalo nálezy?
kepro
26. 10. 2013, 13:09CheGuevara:nevím, jak jsi přišel na 7 neškolenejch lidí, tomu nerozumím. A o podrobnostech povolení jsem psal níže, tak se nebudu opakovat.
CheGuevara
27. 10. 2013, 10:04kepro jo tři lidé, jsem se upsal, moje chyba
kepro
28. 10. 2013, 11:42jkmineral: ještě to nějak zkusím, aby to bylo líp vidět a šlo to obkreslit. Když tak pošlu.