Úvod / Rady a návody

Ortofotomapy a jejich využití

27. 09. 2007 Autor: candies 8854× 37
Pro tápající, stručně co to je - kolmé letecké snímkování a na internetu tak máme k dispozici letecké mapy.

Pokud se někteří zajímáte o archeologii, šmejdíte po starých komunikacích, vyhledáváte prastará sídla, jistě pro vás mohou být zajímavé a hodit se mapy, na kterých můžeme některé zájmové lokality hledat, kontrolovat, zkusit si leteckou archeologii. Ještě před odchodem do terénu se s ním tak můžeme seznámit.

Příslušné ortofotomapy mapy najdeme na Seznamu, Atlasu, pak jsou satelitní 5 a 7 m po registraci, dále geologické ale najdeme i jinde a jiné. Výhodné jsou starší, pochopitelně se za pár roků něco změnilo, jiná vegetace... , a můžeme srovnávat. Představte si tak letecké mapy na počátku 50. let. Sběratelé militárií po bojištích i jiní by jásali. Ostatně systematické letecké snímkování terénu známe od I. světové války. Standardní letecká kamera byla vyvinuta již v roce 1914 na fotografické desky – pro RAF, v roce 1915 se začal používat kinofilm (Němec Messter). Později se z leteckých snímků mapy přímo tiskly místo kreslení klasických map.
U map Seznamu máme i různé možnosti zobrazení terénu – základní, turistická (se stínováním, náznak 3D), historická, letecká - dvě verze letecké mapy, souřadnice, měření vzdálenosti, vkládání objektů. Na mapách máme měřítko, takže jsme schopni se dostat na 20 m/1 cm. Můžeme se dostat i na podrobnější zobrazení, snímek A, B je však již nečitelný - až C je čitelná.
Zde mapy v barvě, existují však i černobílé. U mapy Atlasu bych si tipl na verzi Seznam první vydání v jiném barevném podání.

Podívejme se tedy na staré komunikace, kdy v terénu vidíme v poli aleje, stromořadí vedoucí nikam, lesní cesty končící nelogicky v poli.
Pro srovnání uvádím foto stejného terénu s leteckou mapou postupně takto - Seznam první verze, Seznam druhá verze a Atlas.

Na prvním snímku vidíme vybíhající švestkovou alej nikam.
Na druhém je vpravo nahoře tato alej, vidíme, že nám probíhá polem, sjednoceným socialistickými zemědělci v jeden rozlehlý lán přes horizont, tato dnes pochopitelně neexistuje, a končí v obci. Oba Seznam starší verze, a máme zde naznačen průběh původní polní komunikace a další dvě pak totéž ve verzi Seznam novější 3 a Atlas 4.
Na snímku 5 vidíme katastrální mapu v leteckém snímku. A co se tam na kousku při letmém ohledání na této necestě našlo - 6, 7.

Další cesta je odvozena opět od aleje švestek uprostřed lánu - 8, 9, 10

A teď lesní cesta končící v poli, na snímku je pěkně vidět její původní průběh. Snímky jsou opět v pořadí Seznam, Atlas – 11, 12, 13. Vidíme, že mapa Seznam nynější skrz vegetaci je nepoužitelná.

Dotazem u domorodců, pamětníků se ujistíme, že komunikace kdysi skutečně existovaly. Odvodit by  se daly i z katastrálních map, pokud byly jako komunikace uvedeny, historických map. Vhodné jsou i staré fotografie.
Takto můžeme zjistit i situaci, že průběh existující komunikace nesouhlasí s katastrální mapou (14) či na místě byl/nebyl kdysi les. V pochybnostech můžeme navštívit i Katastrální úřad a prohlédnout si tam příslušnou originální mapu.
Stejným způsobem můžeme sledovat již neexistující potok, který se naplní jen při deštích a to jen v některých úsecích – 15, 16, 17.

Na Valašsku byl chudý lid, měl kapsy dobře zašité, takže penízků po cestách moc neztrácel. Na poli se najde mimo odpadlého železa z postrojů, zemědělských strojů i spousta věcí po hnojení, kdy na hnojiště v družstvech odhazovali spoustu maličkostí. A v lesích je kupodivu mimo plastů a jiného kovového smetí i spoustu pivních uzávěrů a od lihovin, že by si hřibaři tak přihýbali?

Horší je to s pozůstatky z války. Pokud byly jakékoliv zákopy v polích, byly pak zahrabány, pokud jsou volné, byly v místě pro zemědělství nepoužitelné, jsou sesuté a v místě je většinou les, který v té době neexistoval - 18, 19. Z letecké mapy se na ně nedá usuzovat, jedině opačně, podle situování v terénu se je snažit najít na mapě. Ale i tak to má svůj význam, můžeme si je zakreslit, zadokumentovat, kde jsme co našli a to i pomocí GPS. Jistě můžeme využít i PDA. Najít by je bylo snad možné jen kdyby byly v poli, v hloubce odlišná zemina a podle klikatosti v terénu a ženijních znalostech (a mít myšlení tehdejšího obránce), kde má smysl se bránit. Tady – 20, 21, 22, 23. Zákopy se ostatně bortily již vlivem nepříznivého počasí v době budování, v tomto případě Mährische Sperrzone na počátku r. 1945. Jistě tomu bylo nejinak i jinde.

Další je již dříve zveřejněná fotografie místa dopadu Liberatoru Omiakinbak z 1944 (24). Když si uvědomíme, že je přes 60 let po válce a její stopy se dají nalézat. i takto, je to úžasné.

Jiný pohled, najdeme si např. letiště a sledujeme změny (25, 26, 27). Letecké mapy by měly být obnovovány v tříletém cyklu. První pochází zhruba z r. 2002. Pamatuji si, jak letadla trasovalo nebe, možná si vzpomenete, že některé body byly shora označeny bílými terči.

Další mapu najdeme na 3w. santiago 2007, což je ovšem Atlasová. Zdá se, že Atlas má nějakou odlišnou verzi letecké mapy, sama však odpovídá Seznamové v první verzi. Nepředpokládám, že by byly ve stejném roce prováděny lety několikrát.
K dispozici je základní a letecká. Při ohledávání terénu je vždy vhodné porovnat všechny tři mapy, popř. i jiné satelitní (např. http://maps. google.com, popř. satelitní Google Earth), která je však pro přesnou práci nepoužitelná.
Turistické mapy má Seznam, Centrum (500 m/1 cm), lepší se mi jeví na Atlasu, popř Quick. Zajímavá může být pro někoho i mapa AČR, můžeme se dostat až na 50 m/cm - 28. Nezřídka na místě zjistíme, že o lokalitu již před námi někdo projevil zájem - 29.

Ostatně stačí zadávat do vyhledávačů různé názvy týkající se map a dostaneme se na spoustu serverů s mapami. Chce to jen dostatek času a trpělivosti při prohlížení.

Pochopitelně mapy můžeme využít pro zjištění zeměpisných souřadnic z mapy a pak příslušný bod vložit a vyhledat s GPS v terénu, nebo opačně pro vyhledání příslušné lokality na mapě, trasy, kterou jsme prošli, kde byly nálezy. Mapy s lokalizací zeměpisných souřadnic znají hráči geocachingu.

Není problém při dnešní ceně si nechat vytisknout (pokud nevlastníme lepší tiskárnu, či fototiskárnu) foto příslušné lokality a kontrolovat se skutečností. Nebo si zájmovou lokalitu postahovat do notebooku. Jen pro zajímavost, u nás lze dosáhnout u GPS přesnosti vyhledání až milimetrové, na území republiky je 27 referenčních stanic. A není dnes problém si nechat udělat letecký snímek terénu, je dost firem, které to nabízí, popř. si letadlo najmout a terén prohlédnout. Existují mapy 1:5000, kde je pixel 0,5 m.

A když už jsme u map, pokud si chceme než opustíme krb, manželku, milenku ect. hlídat počasí, jak je a odhadnout kde budou mraky, tak tady máme aktuální radarová data dešťů a to na www.chmu.cz/meteo/rad/, kde si nastavíme časový interval (max. 9 posledních snímků), vybereme odkud se na data díváme – předdefinované polohy, pak se nám na mapě zobrazí křížek - 30. Jsou detekovány i blesky, překvapí nás že se téměř furt někde blýská. Další je na 3w. noaa. gov/satellites. html a jiné.
Omrkněte si i geologickou, abyste věděli, po čem vlastně šlapete: www.geology.cz/extranet/geodata/mapserver (31 ).

Předpokládám, že každý kdo je na internetu, umí vyhledávat a tak příslušné mapy, i další zde neuvedené, je schopen najít. Pochopitelně využíváme více vyhledávačů (to platí obecně), každý to hledá trochu jinak, má jiný vyhledávací algoritmus.
Tak ať slouží.

Playa

 Autor: candies

Komentáře

kimcid

27. 09. 2007, 10:46

já použivám foto mapy z webů, je t super věc. jinak dobrej članek

tibko

27. 09. 2007, 12:18

Pošli odkazy na slovenské stránky - toto som ešte nevidel, používam Earth Google, ale to je dosť nepresné.

Karlos

27. 09. 2007, 12:28

Moc pěkná práce!

Hansek

27. 09. 2007, 12:38

Playa: Pěkně napsaný článek Jen tak dál! Zdravím z Valašska!

simsa

27. 09. 2007, 13:13

Pěknej článek a poučnej

Misak

27. 09. 2007, 13:27

Tyto mapy, používám taky a musím uznat, že je to parádní záležitost.

tesag

27. 09. 2007, 15:06

superný prace, sis musel dat sim hodne prace, ale faktsuper, dík

Sevca

27. 09. 2007, 18:19

No ja nevim ale tohle si mnozi drzi jako sve know how a vyzrazovat ho neni uplne dobry napad zvlaste kdyz pocet hledacu roste a lokality ubyvaji

butcher

27. 09. 2007, 19:48

jo Sevco co naděláš, když chce někdo pro 5 minut slávy a poklepání na rameno odevzdat to na čem si mnozí makali dost dlouho... , ještě tu chybí seznam lokalit pro začínající, aby se moc nenadřeli. Jen houšť, počet předmětů v zemi není nekonečný, už teď je hezky "vyloveno" jak je i vidět na kvalitě nálezů v historii DW. Rád někomu poradím s čištěním, určením a tak, ale tohle ne, to si má každý odmakat sám, ono co je bez námahy, toho si moc neceníme

INDIAN31

27. 09. 2007, 19:58

Já myslím že mapa na Atlasu je novější než na Seznamu, protože když se podívám na svůj barák tak na seznamu nemám ještě plot ani cestičku k baráku, ale na atlasu už mám obojí.

Krusty

27. 09. 2007, 20:24

Sevca, butcher... tak, tak, ukazkova "strelba do vlastnich rad"

skipper

27. 09. 2007, 22:37

dobry clanok ale zmysel mi unika. toto sa tu nemalo zjavit. aj tak sme po poslednych pruseroch v SR za chvilu uz skodnou. bolo tu dost prispevkov o tom "co sa slusi a co nie" a takymto sposobom sa uspesne snazime nasrat aj tych par "uradnikov" s ktorymi spolupracujeme a respektujeme sa. Ak sa par expertov zjavi na lokalitach kde noha slusneho hladaca nema co robit tak budeme za chvilu chodit na mrcas v ghillie.

xfranta

27. 09. 2007, 23:08

No, pane UCi, už začínám chápat to slíbené zlepšování obsahu :o) Příště zveřejni třeba heslo do plné verze SASu.
Ještě, že už nemám na hledání čas a mohu se těšit pocitem, že jsem ještě stihl užít ty lepší časy...

Kelt

28. 09. 2007, 01:03

Playa: proč, proboha proč?

urquell

28. 09. 2007, 04:35

njn, co naděláš, už je to venku... asi to byla jen otázka času, než se někdo najde, kdo to dá trochu dokupy a pustí na net.

urquell

28. 09. 2007, 04:36

28.09.07 - 04:35 - zobrazeno: 1620x

kakre

28. 09. 2007, 10:49

no jo, když si vzpomenu jak dlouho sem si všechno tohle sám vychytával... ale myslím že v dnešní inet době by se k tomu každý dostal sám... akorát ne takhle rychle a jednoduše

Lubosxyz

28. 09. 2007, 11:24


teď už máme co jsme chtěli, do hledání z "vesela"
4 to krusty - to je se vší pravděpodobností "přátelsky myšlená střelba do vlastních řad... "
4 to butcher - zdravím, čekal sem že se ozveš, ale asi ti cinknu dřív já
a s tvým příspěvkem 100% souhlas

Whites

28. 09. 2007, 17:26

má pravdu předsedo, těžká, velmi těžká střelba do vlastních řad, inu asi to byla opravdu otázka času. No teď už si budem muset vážit každého nalezeného hřebíku

Whites

28. 09. 2007, 17:30

PS: mám digitálně předválečné vojenské mapy 1:75 000, cca celé Čechy, teď už Vám to můžu rozeslat

Krusty

28. 09. 2007, 17:35

Playa: zajimavy postreh k fotce cislo 29  opravdu povedene

Krusty

28. 09. 2007, 17:39

A jeste drobnost, v jedne z poslednich vet pises cit.: Předpokládám, že každý kdo je na internetu, umí vyhledávat a tak příslušné mapy, i další zde neuvedené, je schopen najít.
A presne to jsem si myslel taky, ale ted uz vim ze si staci pockat az to nekdo udela mne, diky

Jenn

28. 09. 2007, 17:49

Playa:Tak tenhle článek byl úplně zbytečný, starý hledači to znají a mladým tam příště zaměř i lokality, ať s tím nemají tolik práce.

Kelt

28. 09. 2007, 22:56

přátelé, řekl bych že čím víc se budeme v h... rýpat tím víc bude smrdět...

Krusty

28. 09. 2007, 22:59

Absolutni souhlas, uz mlcim...

tonak

29. 09. 2007, 07:19

Playa-DÍK z negativních příspěvků si nic nedělej HODNĚ TO POMŮŽE ale stejně si musím vzít DK a jít po svejch

SV.TGM

29. 09. 2007, 21:04

chtel bych jenom říct jak tady jenom jenda napsal neco o mladých a starých! Tak ja to vidím takhle "vy ty starý hledači" jak jsi říkate jste jste udelali hovno slapli do nej a tet tu smrdí a obvinujete stoho kde koho jenom ne sebe!!!!!!!!! NEDOKAŽETE PROSTĚ PŘIZNAT SVOJI CHYBU ŽE JSTE CHTELI PENIZE PENIZE PRODAVALI VESELE NA AUKRU ATDD... MUZETE JSI ZA TO SAMI!

Lubosxyz

29. 09. 2007, 21:47

Nedá mi to nereagovat
jenom mladý nebo blbý může nabízet a prodávat na aukru tak jak se nabízí a prodává....
a troufám si říci, že "stará hledačská garda" to rozhodně není
tak a dám si ještě abych to spláchl

chardon

29. 09. 2007, 23:47

To zid:Zide, zide... hochu, kdo ti to udělal? Tak vykradenou hlavu jsem ještě neviděl. Nejenom, že tvůj komentář je mírně řečeno zmatený, ale navíc tvá čeština je přímo katastrofální!!! Na šesti řádcích dvě desítky chyb. Jsi u mne vypatlaná nula, která nic z příspěvků nepochopila.

Krusty

30. 09. 2007, 09:48

to zid: tak tomu rikam slovni salat

Gucci

30. 09. 2007, 11:13

Na aukru prodávají jak starý tak mladý nevim proč se hádáte

bába

30. 09. 2007, 17:41

Jakmile byly mapy na webu, byla jen otázka času, kdy s takovým článkem někdo vyleze. To je zkrátka statistika a Butcher má pravdu v tom, že už je dost vyzobáno. Tímhle počinem se to jen trochu urychlí. Zrovna jsme si s Benym dneska drbali hlavu kam půjdeme. Na co jsme vzpomněli, tak vybrané nebo plonk. Aspoň trochu slušné místo je dnes poklad. Takhle o většinu lokalit přijde většina z těch, kdo si je pracně dávali dokupy ze starých speciálek a písemných pramenů v čase kratším, než si mysleli

Maceks

01. 10. 2007, 14:56

Zdravím, Playa chtěl bych ti zdělit že někdo po uveřejnění tvého článku o Palačovu ukradl vrtuli z tohoto pomníčku... byl jsem se podívat i v Petřkovicích a louka je jak po nájezdu divokých sviní... moc prosím opatrně se zdělováním informací na tomhle webu... je to veliká škoda a když tak si přečti článek který jsem ještě přidal k tvému článku, i když už asi pozdě ale asi napíšu svůj článek a oficiálně vyzvu všechny k hledání... když tak se mi ozvi na mail... mám to i vyfocené... tak ahoj Maceks

Deyva

02. 10. 2007, 22:34

to zid: myslim ze trefnejsi nick pro tebe by mohl byt stoupa nebo tak neco...

to all: jinak jsem taky premyslel o tech mapach a tak... i kdyz nehledam, ale tohle jsem opravdu necekal... myslim ze kazdy rozumny clovek si dokaze dat jedna a jedna k sobe a potom zjisti ze jde pouzit tyhle mapy... hloupy clovek si to tu vycte ale stejne to mozna nepochopi...

tars

04. 10. 2007, 23:55

k těm co prodávaj artefakty na Aukru se nebudu vyjadřovat, horší jsou ti co se tímto koníčkem živěj a jsou úzpěšnýma obchodníkama.

Nejde o to jestli stará garda či mladý hledač, jde o to jestli slušný hledač či hajzlík co chodí rabovat a ten se podle toho taky patřičně chová, rozhodně tento příspěvek není zrovna to co by se mělo zveřejnovat a dávat jako návod k použití leteckých map, Playa: neudělals dobře, učinils stejnou hloupost jako Čižmářovi a spolek badatelů jim podobných, napáchali více škody než užitku. Jedinou snad veselejší útěchou je ta že Ti co dokáží v těchto mapách číst, tak je už dávno používají. Každopádně až Tě příště zase něco napadne, tak napřed zvaž možný dopad svého činu.

ricc

28. 10. 2007, 20:07

Dobry napad ale nie az tak prakticky jednoduchsie je si vypocitat koordinacie a kupit si obycajnu bezmapovu gps -ku doma si pekne teple urobis vsetko a ide sa ana isto.

Čičin

07. 01. 2008, 15:25

Taky už jsem skoušel chodit podle mapy ale výsledek jako bez ní
A každej kdo chce nájít věci za účelem získání peněz je prase co nadělá více škody než užitku.