Úvod / Články / Archeologie

Ozdoba

08. 04. 2009 Autor: jiri127 7579× 24
Zdravím všechny kolegy a kamarády, v neděli jsem byl hledat v jednom lesíku. Moc se mi nedařilo, lokalita byla dost prohledaná. V kapse jsem měl nějaké obyčejné knofle a pár nepěkných koleček. Najednou přišel takovej divnej signál, ale kopl jsem ho. Ve 30ti číslech jsem viděl rezavou hlínu. Říkal jsem si, že to bude zase kus železného ničeho, ale vyhrábl jsem to. Byla to železná placka 7x8 cm. Už jsem ji chtěl hodit zpátky, ale vykoukla na mě zelená barva a nějaké ornamenty. Co se mi ukázalo doma po umytí vidíte sami. Na železe je přidělaná prořezávaná destička z mědi nebo její slitiny s vyobrazenými draky. Celá je pěkně rytá a propracovaná, takže to asi nebude žádná cetka. Vlastně ani nevím, jestli se stoprocentně jedná o archeo, ale ve stejné hloubce jsem tam předtím našel i středověkou podkovu. I ten motiv vypadá staře. Můj názor je, že by mohlo jít o ozdobné kování z truhly?? Kdyby někdo věděl, o co se jedná, byl bych rád. Poku by to bylo opravdu archeo, tak samozřejmě neváhám nález odevzdat. Všem děkuji za komentáře a přeji hodně radosti z nálezů.

S pozdravem jiri127

 Autor: jiri127

Komentáře

drug

08. 04. 2009, 14:59

nadherný nalez řekl bych že je to středověk moc hezký

Krutor

08. 04. 2009, 17:41

Motivy gryfů jsou typické pro severské umění... ? Ale to by musela být 1000let stará... Nevím, podívej se na vikingské umění.

zelezo

08. 04. 2009, 18:38

Krásné, románslé umění z rozmezí 1100-1250.Tak z oblasti Francie, možná Itálie. Moc hezký nález. Nelze než blahopřát

entjan

08. 04. 2009, 22:23

gryfové se vyskytují i u nás např středověké kamnové kachle atd. určitě by to měl vidět odborník z muzea. super nález

jezero

08. 04. 2009, 22:56

zelezo :
nějak mě nejde dohromady Tvoje datování se skutečnou historií. Starší doba železná se počítá podle odborné literatury na léta 1000 - 700 před kriste, ale Ty popisuješ dobu, kdy ještě železo neznali. Ta bronzová destička je na železném podkladu. Tak jak je to?

ani

09. 04. 2009, 10:53

zelezo asi myslel 1100-1250 nášho letopočtu, a nie pred Kristom

zero

09. 04. 2009, 11:54

tak tak píše o románcích tedy opravdu myslel náš letopočet

jezero

09. 04. 2009, 13:00

Tak se zelezovi omlouvám, jen jsem si přehodil čísla. Podle mě je to balkán, nebo orient.

kvalt

09. 04. 2009, 17:23

Z archeologického hlediska se jedná o velmi neobvyklý předmět, který znesnadňuje datování. Rájmcově bych typoval vrcholný středověk - novověk, starší to bude těžko, pravěk bych určitě vyloučil.

P. S.: Starší doba železná (halštat) cca 800 - 450 př. Kr.

1000

filo

09. 04. 2009, 20:55

ahoj kámo, opravdu pěkný nález
Před časem jsem viděl trochu podobnou sochu v knížce ve které byla zmíněna historie pomořské oblasti (województwo pomorskie)
No je to jen nápad. Na srazu povykládaš jak ti to dopadlo

Dom

09. 04. 2009, 22:27

Tihle gryfini jsou na dlažkách v románské kapli u nás ve škole na Malostranském náměstí, nějaké myslím 11. století.

SunTzu

10. 04. 2009, 10:06

Kvalt: proč myslíš, že to nemůže být románský?

1488

12. 04. 2009, 20:59

co ma tohle spolůečneho s arche????????????

jiri127

12. 04. 2009, 21:05

1488. To se snažím zjistit, ale zřejmě to staré je.

zero

13. 04. 2009, 14:52

1488- a ty snad víš co to je ty chytrolíne?

Backwood

13. 04. 2009, 19:34

1488 - Odpověď na tvou podivnou otázku: divil by jsi se, ale s arche????????? má na tomto webu dost společného téměř všechno
:-)

Datace bude opravdu složitá, ale určitě by se daly najít nějaké analogie - i když zrovna teď mne žádná nenapadá... Souhlasím s Kvaltem, že to v žádném případě není pravěk a sám bych to "pocitově" kladl do vrcholného či pozdního středověku - určitě navštiv muzeum!

Kvalt - ozvi se mi na mejl, pokud budeš mít chvilku, díky!

zelezo

13. 04. 2009, 19:59

Pánové.
Musím říct, že mě fascinuje, že takový nadšenci, jako je většina z vás, nadšenci, kteří leckdy dokážete chodit za deště, v noci, v místech, kde riskujete více, než si mnohdy můžete dovolit, prostě že se neorientujete, alespoň rámcově v tom, co na vás může čekat a co vlastně hledáte. Je to jako v pohádce „Jdi tam, nevím kam, přines to-nevím co“. Nemyslím to nějak zle a všem vám fandím, nakonec jsem také kdysi chodil s detektorem, ale je to už skoro dvacet let…Ale když už jsem chodil, tak jsem věděl. že štěstí přeje připraveným a tak jsem byl holt připraven. Tak se taky trochu připravte. Nakonec je to velké dobrodružství, když máte nastudováno, co vás na lokalitě může čekat a těšíte se zda tomu tak bude. Tak hezké Velikonoce a polepšete se :- )))Hezký den. Vaše „Železo“

butcher

13. 04. 2009, 21:05

zelezo: svatá slova, obzvláště v situaci, kdy většina chce je "něco najít", protože je to momentálně IN 
Celé předměty snad i ten nejzaostalejší mrcasník dokáže poznat (i když bronzové srpy považované za nože do staré sekačky na trávu... ), ale možná by nebyl od věci vzdělávací článek, jak hnusně, nenápadně vypadají zlomky mnohdy cenných archeologických předmětů, které potom končí ve škarpě u auta, nebo v kbelíku s "mědí"
Tuhle věcičku bych pocitově viděl někde ve 12.-13. stol

kvalt

17. 04. 2009, 09:58

SunTzu: Tady to není o analogiích, ale spíš o pocitu po tom, co kde člověk viděl nebo co mu prošlo rukama.
Pro upřesnění - netvrdím, že to nemůže být románské, jen mi to připadá málo pravděpodobné, ale ne absolutně vyloučené.
Určovat podle fotek je vždy problém, vždy to chce mít v ruce.

SunTzu

21. 04. 2009, 10:06

kvalt : Souhlas, nejlepší je to prostudovat zblízka. A pak jít do pramenů a porovnávat, gryf je ve středověké ikonografii naštěstí dost častá potvora, tak to snad půjde přibližně časově zařadit.

SunTzu

21. 04. 2009, 10:12

kvalt : Souhlas, nejlepší je to prostudovat zblízka. A pak jít do pramenů a porovnávat, gryf je ve středověké ikonografii naštěstí dost častá potvora, tak to snad půjde přibližně časově zařadit.

FrzTr

23. 04. 2009, 19:40

Podle mně to je románská spona. V muzeu z toho budou mít radost.

karcinogenetik

11. 11. 2009, 16:47

starí maďari, resp. arpádház királyság - to je moj nazor

cellini

30. 04. 2010, 02:12

jeee tak to je pekny kousek vskutku nadherna karolinska renesance falera? nebo zapona ci pruvlecka, velice individualni paradicka muze to byti i falera ktera byla nasita na nartu boty nejakeho feudala