Pěkně zelený knoflík
Minulý týden se mi pod cívku zatoulal zajímavý knoflík, silně nahlodaný zubem času. Zaujal mne na první pohled nádhernou zelenou patinou a také nezvyklým způsobem zpracování. Tímto bych chtěl požádat zdejší znalce o názor na stáří nálezu. Děkuji. honza51Přispívat do diskuze a hlasovat pro vybrané komentáře mohou jen registrovaní. Prosíme, zaregistrujte se nebo se přihlašte!
Komentáře
knedlo
22. 05. 2013, 11:23bude starý, ale jak to neřeknu, pěkně odlité očko
marczus
22. 05. 2013, 13:48domnivam se arzenbronz 18stol.
jezero
22. 05. 2013, 14:29Mladší doba bronzová. Je parádní.
colerko
22. 05. 2013, 14:29Taky říkám arzenbronz
fagin
22. 05. 2013, 14:43Arzenbronz ani náhodou, říkal pan Jezero.
snowfell
22. 05. 2013, 19:13Keltík, gratulace.
honza51
22. 05. 2013, 19:38Díky moc chlapi, zejména děkuji panu Jezerovi
Pepanhaban
22. 05. 2013, 23:29pan jezero ma.. skoro vždycky pravdu, ale ted se seknul
jezero
23. 05. 2013, 00:11Tak kde jsem se seknul? Povídej.
Krutor
23. 05. 2013, 11:28Jezero má pravdu. Když už tak neříkejte že "arsenbronzová", protože ta by vypadala podstatně líp a nebyla by zkorodovaná. Je to nějaká slitina mědi, asi ne moc kvalitní, možná přepálená při odlévání, ale podle provedení doba bronzová jak když vyšije. Jeden jsem už na vlastní oči viděl. To odlití s okem je typické. Patina i stav tomu nasvědčuje. V tomhle případě podobnost s 16-17.stoletím je jen čistě náhodná... Nenechte se mýlit.
honza51: Horší stav je možná podstatně zapříčiněný i vlivem agresivních složek půdy, ale to bys musel napsat, kde ležel. V jakých podmínkách, na kopci, v údolí, podmáčená půda, chudá půda atd. Jinak pokud jsou ostatní nálezy v okolí v dobrém stavu, tak pak jak už jsem napsal je to na slitině a technologii, která tenkrát na žádné vysoké úrovni nebyla.
jezero
23. 05. 2013, 11:55Za takový ošklivý odlitek, by se Keltové styděli.
manowar
23. 05. 2013, 16:58Krutor
Prosimte, co to je "prepalena pri odlevani", co to je za pojem technikus?? Kdes to slysel. Jak muzes u korozi zlikvidovaneho predmetu urcovat kvalitu odliti, resp. kvalitu zpracovani taveniny?
ondik26
23. 05. 2013, 21:25100 procent keltskej taky jich pár mám
Pepanhaban
23. 05. 2013, 21:59by se vam kelti smaly, kdyby to videly, to je novejsi knoflik
Pepanhaban
23. 05. 2013, 22:07sorry JEZERO, budes mit asi pravdu, zajimal by me materiál, nejsem odbornik na knoflíky, ale Keltak to urcite není, doba bronzova, nevim, ale řekl bych, ze je mladsi, ale jak rikam, jen si myslim
Azaz163
24. 05. 2013, 05:30Bronzáci. Nevím co řešíte...
maa
25. 05. 2013, 14:29mám presne taký, ale v top stave doba bronzová samozrejme
Krutor
25. 05. 2013, 16:44manowar: "Přepálit" slitinu při tavení je běžný termín. Jestli ho nevyučují na VŠ, tak je to jejich problém. Pokud přeženeš teplotu v peci, případně dlouho necháváš slitinu v tekutém stavu. Pokud tavíš nějaký kov, nebo slitinu, kde jeden kov má podstatně nižší teplotu tání než druhý, což je zrovna případ bronzu, tak má odlitek jiné vlastnosti, než by měl mít. Je třeba křehčí. Struktura je jiná, méně odolná. Jak můžu určovat kvalitu kovu při odlévání podle korozí zlikvidovaného předmětu? Odhadem ze zkušenosti. Když najdeš dva předměty na stejném místě a jeden má nádhernou souvislou patinu a druhý je rozežraný, ty dírky na povrchu můžou být způsobeny nestejnorodostí slitiny, případně také pozůstatky po bublinkách plynů v tavenině, tak čím by to asi bylo? Půda a chemikálie v ní působí na všechny předměty stejně. Příklad: Když budeš dlouho tavit malé množství slitiny stříbra s mědí, tak se ti množství stříbra bude zmenšovat. Stříbro se vypaluje. U množství řekněme 20gramů přijdeš klidně o 20%Ag na tavbu. U slitin zlata to platí taky. Slévači v zlatnických dílnách neradi odlévají malá množství, protože jsou větší ztráty drahých kovů. Další přiklad dokonce historický: Když Cellini odléval sochu Persea, tak se mu udělalo špatně, že si musel jít lehnout a jeho pomocníci zatím tavili bronz v pecích. Jenže buď přehnali teplotu, nebo tavili dlouho a slitina se jim začala srážet. Běželi za Cellinim, který si myslel v té chvíli, že umírá a ten si okamžitě uvědomil o co jde a dal okamžitě do pecí naházet všechno cínové nádobí, co měl v domě, protože věděl, že se cín vypálil a že je ho tam méně. Možná bych si časem vzpomněl na další příklady, třeba na zkušenosti tavičů z Kutné Hory, ale zatím mě už nic nenapadá. Stačí? Pokud není půda agresivní na patinu, tak čím jiným by měl být takový stav předmětu zapříčiněn? Jedině kvalitou materiálu a technologickým postupem při výrobě. Pokud se dokola přetavují bronzové zlomky, tak cín postupně mizí a kvalita slitiny klesá, teplota tání naopak roste.