Úvod / Články / Archeologie

Poděkování

20. 04. 2009 Autor: candies 7118× 53
Zdravím všechny kolegy a chtěl bych poděkovat všem za identifikaci zveřejněných mincí ze 16. 3. a  6. 4.2009. Pravost mincí byla ověřena v Moravském Zemském Muzeu Brno. Mince jsem tomuto muzeu věnoval. Jedná se opravdu o vzácný nález Moravský denár Břetislav I. 1050 a druhá mince Uherský denár Ferdinand II. 1621. Přeji všem hledačům spoustu vysokých tónů.

Gastrabica

 Autor: candies

Komentáře

Pesimista

20. 04. 2009, 12:08

To jsi udělal dobře. Denár skončí skryt zrakům veřejnosti v depozitáři (v tom lepším případě) a Tobě zůstane krásný vlatenecký pocit. Takovým jako Ty přeji, aby už nic podobého nenašli... PS pro další pseudovlastence: i kdybych našel krabičku se zlatými zuby samotného Sámy, tento stát by nedostal ode mne ani řezák.

gusper

20. 04. 2009, 12:25

kepák: Nemůžu s Tebou souhlasit. Podle mě se Gastrabica zachoval správně. Nemám s tímto sice žádnou zkušenost, ale proč by muzeum nechávalo vzácný názel v depozitáři? Vždyť i na hradech vystavují "rezavé železa", které byly v okolí nalezeny. Proč by tedy muzeum schovávalo mince v depozitáři? Ale jak jsem psal, nemám s tím osobní zkušenost. A proč mít takové mince doma, pokud třeba nejsi zrovna nadšeným sběratelem mincí? A radost z nálezu Ti nikdo vzít nemůže.

McClane

20. 04. 2009, 12:48

Tenhle stát nemam vůbec "rád". Ale myslím si, že vzácnější nálezy by se vracet měly. Profesionální a vzdělaný archeolog z předmětu určí víc informací. Pro nás je to přeci jenom zábava. Většina lidí, včetně mě, se ptá u zajímavějších věcí: jak je to staré, k čemu to sloužilo atd. Takže je i v našem zájmu aby o tom někdo něco věděl, tzn. dostali se k němu předměty ke zkoumání.
Denár "skrytý zrakům veřejnosti" v šupleti u Gastrabica doma pro mě není prostě to nejlepší řešení...

manowar

20. 04. 2009, 13:09

gusper
Pan Kepak ma pravdu, zcela s nim souhlasim. Sice nekomu muze takovy extremisticky nazor vadit, ale ja bych udelal to same. Co nam da dnes stat? Nic, porad nas akorat okrada... A navic, oni se sice v muzeu budou tvarit jakoby se kazdemu z nich doma narodilo miminko, ale potom to stejne hodi do bedny jako ojedinely nalez, s tim, ze nejsou blizsi nalezove okolnosti a bla bla, takovych minci maji mraky, i kdyz tvrdi, ze jde o vzacny nalez. Kdyby to byl jedinecny, znamenalo by to, ze je jediny sveho druhu, urcite neni prvni kousek v jejich depozitu. K vuli jedne obycejne minci nebudou otevirat dalsi vystavu, dalsi sekci vytrin. Neverim tomu, ze ten darovany kousek nekdy nekdo uvidi za sklem v muzeu.
Kdyz uz v muzeu jsou nejake expozice, tak uplne o nicem, jsou to trapne exponaty, misto desitek kusu nam tam naserviruji par uschlych haluzi lisky obecne, pohodi tam par listu a sutru, k tomu hodi bronzovou sponu a mysli si, jak to navstevniky zaujme... Nadpis takovych vytrin zni "zivot ve vesnici", "zatisi vyroby kovovych nastroju" a bla bla bla bla... Proste sranec, sranec a sranec... Nikdy sem na zadne vystave nevidel neco, co by me opravdu zaujalo (pritom je podlozene, ze maji ve depozitarich bomby jako prase, ktere by navstevniky opravdu zaujaly), ja vim, ted by me kazdy napadl, ze jde o vzacne veci a bla bla, ze by se rozpadly, nez by je ze sklepa donesly nahoru atd atd... Fakt, nase muzea jsou trapne, vic skryvaji nez ukazuji!!! V depozitech maji tisice kusu ruznych bronzovych sekerek a kolik peknych kousku jste nekdy videli pohromade na nejake poradne vystave, expozici? Vzdy je tam jen nejaky obouchany zmrd, ktery je nejhorsi z cele depozitni sbirky... Pritom variabilita tech nastroju je fascinujici, neexistuje prakticky zadna stejna. Vsechno tohle je jen na oko, muzejni instituce vse akorat schranuji, uzaviraji pred zraky lidi.
Pro lidi, kteri jsou z oblasti byvale Velke Moravy, zkuste si nekdy zachcit videt honosne sperky, ktere se na Morave nasly (honosne zlate, stribrne nausnice, ktere maji milionove hodnoty), v mistech nalezu neuvidite ani prd, jestli tam nejaka expozice je, tak je tam vse uplne ubohe, trapne a kycovite, z tech nejlepsich veci tam neni ani 0,05%!!! Vse je odvezene a  zabednene nekde v pr*eli v PRaze a podobne. Je to proste zverstvo. Takovy clovek, ktery je treba majitel pozemku, na kterych se to vse odkrylo, to nikdy nema legalne moznost videt, a opet, kdyz uz, tak nekde v tramtarii v PRaglu, a to jeste ukazou 5 nejakych osumtelych nausnic a budou si myslet, co neukazali... proste hnus, ty jejich publikace stejne nikdo necte, protoze je davaji max. do muzejnich knihoven, nebo do velkych mestskych knihoven ( Praha, Brno), byva tam jeden exemplar a tim to hasne (navic vecne nedostupny). Takze i kdyz sem tam trochu odbocil, tuhle minci nikdy neuvidis ani za sklem, ani v literature... HAHA

Paczo

20. 04. 2009, 13:26

S takovým přístupem doufám, že nikdy nenajdeš ani hřebík!!!!! Pokud se jako odborník rozhodnu vyhodnotit osídlení v  dané oblasti a jestliže se k předmětům nedostanu, protože nejsou v žádném depozitáři a má je neaký č*** doma v šuplíku, budou výsledky vždycky zavádějící. Nazorný příklad: Využití mohylových náspů na mohylovém pohřebišti XY ve středověku..... Veškerý materiál má ale doma někdo jako VY takže edostanu se ani k nálezům, ani neznám jejich přesnou lokalizaci... tudíž nemám žádnou studii Tím, že jdete s detektorem vydáváte se na prospekci krajiny... chovejte se jako vědci a ne jako dacani
to manowar: nevím kde a kdy jsi byl naposled v muzeu!!! jsou vystavovány unikáty a dnes poměrně často viz. Bojná MZM v Brně, Venuše v Antroposu v Brně, Venuše ve Znojmě, Velkomoravské zlato bylo vystaveno na památníku ve Starém Městě před 3 lety.

gusper

20. 04. 2009, 13:38

manowar: Co mají nebo nemají muzea v depozitářích, to nevím, nikdy mě tam nepustili K otázce "pragocentrismu" a spol. - tedy že nálezy jsou hlavně v muzeích ve velkých městech - to se mi zdá pochopitelné, vždyť je jasné, že předměty má vidět co nejvíce lidí. A to se splní právě v turisty hojně ("našimi" i zahraničními) navštěvovaných lokalitách. To je samozřejmě "nefér" vůči "usedlíkům", ale pořád mi to připadá z pohledu smyslu správné. A poslední dobou se čím dál více objevují naučné stezky po místech nálezů, kde bývá zdokumentováno, co a kde bylo nalezeno, včetně informací nejen o historii daného místa, ale i o fauně, flóře... A ať muzeum nechá mince v depozitáři nebo ne, dejme tomu, že je pravda vše, co píšeš - mince bude pořád užitečnější v depozitáři, ke kterému mají přístup odborníci, než doma v šuplíku. To, co v muzeu můžeme někdy vidět, bude vždy záležet na lidech. A nejen na těch, kteří o vystavení rozhodují, ale taky hodně na těch, kteří tyto předměty naleznou.

beedollo

20. 04. 2009, 13:39

... Kepák, Manovar... Svatá pravda... Naprosto s vámi souhlasím... Náš stát je zloděj... Proč podporovat zloděje...???...

dabac

20. 04. 2009, 13:49

Gastrabica: dobré že si to odovzdal, urobil by som to isté.

Paczo

20. 04. 2009, 14:03

Bedollo, Kepák, Manowar... zloději podobné věci jsou kulturní dědictví a nemáte žádné právo si je nechat, z přístpu některých mi je smutno
Gastrabica

gusper

20. 04. 2009, 14:05

Tak se nám diskutující rozdělili zatím přesně na dvě skupiny: Rychlé šípy a Bratrstvo kočičí pracky

Pesimista

20. 04. 2009, 14:11

Pazco: hele, když jseš takový agilní zastánce depozitářství, definuj mi pojem "kulturní dědictví" a zařaď mi to do  P Ř E S N É datace.

npr.Džigira

20. 04. 2009, 14:24

no, ještě tady chybí velkej Vont s nataženou rukou, teda někdo za archáče a máme to komplet...

Paczo

20. 04. 2009, 14:25

kepák: hmotné i nehmotné památky, movité i nemovité památky po lidech žijících na daném území, které jsou unikátního charakteru, datovat to nejde, jelikož ani nálezy se přesně datovat nedají a záleží na každém předmětu individuálně, ale to pozná přece každý člověk sám co je cenné pro něj a jestli to je cenné i pro společnost... a když ne můžeš se jít zeptat

Paczo

20. 04. 2009, 14:26

kepák: hmotné i nehmotné památky, movité i nemovité památky po lidech žijících na daném území, které jsou unikátního charakteru, datovat to nejde, jelikož ani nálezy se přesně datovat nedají a záleží na každém předmětu individuálně, ale to pozná přece každý člověk sám co je cenné pro něj a jestli to je cenné i pro společnost... a když ne můžeš se jít zeptat

Pajas

20. 04. 2009, 14:46

Nevím kdo ti to určoval, ale není to Ferdinand II, ale Gabriel Bethlen...

tars

20. 04. 2009, 14:54

u toho slovana pouze doplním Břetislav I. raženo 1037-1055,katalog : Cach 318,hodnocení 12,každopádně nález potěší.

Pokud bych se měl vyjádřit k odevzdání či zatajení, tak bych to viděl na to že je mnohem lepší takový předmět věnovat příslušnému arch. ústavu, než s tímhe kšeftovat a nechat napakovat usranýho šmelináře v novým bavoráku, tak jak to někteří a to i navenek poctivý a strašně uvědomělý hledači kteří úzce spolupracují s archáči dělají

Gastrabica:každopádně jsi svím činem udělal velice dobrou věc, je bohužel smutné že zákony tohoto státu jsou takové jaké jsou a tudiž nikdo nedokáže ocenit to co jsi udělal pro poznání historie naší země.

Jenom bych ještě podotknul, že v takovém případě, drazí kolegové, o místě nálezu informujte pouze a jen archeologa. Pokud žádného neznáte, tak místní administrátoři Vám ochotně doporučí, příslušného archáče pro oblast v které se to našlo, stačí říci pouze okres.

Pesimista

20. 04. 2009, 14:56

Pazco: no tak to si snad děláš legraci, ne? Chceš nám říct, že nějaký "odpovědný" pracovník nějakého úřadu nebo instituce si prostě určí, že je něco kulturní památka? To je teda ještě větší rozumová anomálie, než jsem si myslel... Mám kámoše na obecním úřadu v.... Až zase najdu organickou látku hnědé barvy na vzorku svých kanad, tak se ho radši půjdu zeptat, jestli si to můžu odnést domů.

Pesimista

20. 04. 2009, 14:57

Pazco: no tak to si snad děláš legraci, ne? Chceš nám říct, že nějaký "odpovědný" pracovník nějakého úřadu nebo instituce si prostě určí, že je něco kulturní památka? To je teda ještě větší rozumová anomálie, než jsem si myslel... Mám kámoše na obecním úřadu v.... Až zase najdu organickou látku hnědé barvy na vzorku svých kanad, tak se ho radši půjdu zeptat, jestli si to můžu odnést domů.

Paczo

20. 04. 2009, 15:14

kepák: napsal sem ze ty sam musis vedet jestli jsi nasel neco historicky hodnotneho nebo ne a az si nejsi jisty pak se des zeptat...... a kazdy archeolog pozna co je aartefak a co ne!! Muzu ti doporucit spooooustu literatury a pak treba i ty sam poznas co je hovno a co ne a jak myslis ze se prideluje status kulturní památka?? (je to neco jineho nez kulturni dedictvi) ze to tam ma napsane sprejem na fasade???

ŠMAX90

20. 04. 2009, 15:46

máš to moc pěkný v muzeu musí mit radost

gastrabica

20. 04. 2009, 17:51

Kolegové, můžete si myslet co chcete, ale já si myslím že jsem věnoval mince do správných Rukou. Vidím že spoustu lidičkám jde jenom o prachy a ne o historii. Když někdo napíše že v Muzeu jsou braky, tak to jsou jenom u mne rabovači. Raději by se měly věnovat něčemu jinému. Ale jsem rád, že je na zemičce ještě i spoustu dobrých lidiček. a vědí co nám
naši předkové zanechali za bohatství. Také věcičky patří do muzea ne překupníkům.

Kar

20. 04. 2009, 18:01

Taky si myslím že by bylo nejlepší nález oznámit (muzeum dostane informace) a mince si nechat nebo prodat. Na to nevidím nic špatného!
Pořád děláte službu společnosti ( mince by se bez vás pravděpodobně nenašla a časem by ji mohlo něco zničit) a vy za to dostanete bonus v podobě mince.

resolution

20. 04. 2009, 18:55

http://cz. iq-test.eu/#53742

Petr1259

20. 04. 2009, 19:34

Nedá mi to, abych neřekl svůj názor. Také jsem pro, aby se historické předměty odevzdávaly státním institucím, ale jsou zde opravdu v bezpečí? Nejsou muzejníci překupníci? Kam se poděla kombinéza a měřicí přístroj Františka Běhounka? Proč mozaika z Národního muzea skončila na skládce? Proč historické předměty, které zhořely na hradě Pernštejně byly neodborně uskladněny v jakési sýpce? Doufám, že jsi od odevzdané mince dostal darovací dekret. Zkus za dva tři roky zajít do muzea na minci podívat. Pevně doufám a přeji ti, že tam stále bude. Smozřejmě všechna muzea nejsou stejná, věřím, že tvá mince je v tom správném.

McClane

20. 04. 2009, 20:01

Petr1259: státní instituce vznikají z lidí v zemi, ty nepřiletí z vesmíru.
Je to prostě tak, že máme takové úřady jako jsme my.
Věřím, že v takovém Švédsku by příspěvky "nechám si to pro sebe a prodat" nebyly nebo by jich rozhodně nebylo tolik...

Petr1259

20. 04. 2009, 20:11

McClane:přesně jak píšeš. Jen jsem projevil přání, aby mince neskončila v soukromé sbírce tak jako mnoho věcí z depozitů muzejí. Plány od Pražského výstaviště se nakonec taky objevily v soukromé sbírce.

gastrabica

20. 04. 2009, 20:30

Petr: byl mi vydán darovací dekret, jinak bych je nedal.
McClane: Všechno je jenom o lidech!!!

Narvah

20. 04. 2009, 20:37

Hodnotím odevzdání nálezu, ale... mám vlastní zkušenost, že celý depot zlatých a stříbrných minci byl v minulosti /byl uložen na Měů / vyžádán zemským muzeem v Brně na určení mincí a již se nikdy zpět nevrátily a urgence o vrácení nebo alespoň o zapůjčení vlastních mincí do městského muzea k vystavení nejsou akceptovány. Samé výmluvy apod. Složka těchto urgencí či žádostí je tlustá 5 cm. Jednalo se o mince nalezené v katastru města či darované obci občany v rámci sbírky. A  denáry tam byly taky....... Dodnes ty mince nikdo neviděl a vystaveny nikde nejsou. Existuje pouze seznam zaslaných mincí do zemsk. muzea. Takže kde je pravda, odevzdat, prodat nebo si ponechat???

mafug01

20. 04. 2009, 20:39

Nedal bych........

Hornet57

20. 04. 2009, 20:58

Nálezy, které jsou z historického hlediska významné by se měly odevzdávat..... Ale tohle bych si nechal!!!

Lothar

20. 04. 2009, 21:31

Vážení přátelé, pana Šmerdu jako vedoucího numismatického oddělení Moravského zemského muzea osobně znám, je dektorářské obci NAKLONĚN na rozdíl od mnoha jiných svých kolegů! Je to opravdu čestný chlap a la starší Indiana Jones a svým studentům půjčuje do ruky na prohlídnutí takové rarity, jako mince ražené Alexandrem Makedonským pro své vojsko po dobytí Persopole a pod!! To, co muzeum vlastní, jsou mnohdy totální rarity!!! Rozhodně to nepůjde někomu do kapsy! Apropo GASTRABICA - jednal jste s tímto pánem?? Mějte se krásně a lidi, mějte i trochu cti a furt se nevymlouvejte na jiné - jedině takto si detektoráři vybudují dobrou pověst!

Lothar

20. 04. 2009, 21:44

Vážení přátelé, pana Šmerdu jako vedoucího numismatického oddělení Moravského zemského muzea osobně znám, je dektorářské obci NAKLONĚN na rozdíl od mnoha jiných svých kolegů! Je to opravdu čestný chlap a la starší Indiana Jones a svým studentům půjčuje do ruky na prohlídnutí takové rarity, jako mince ražené Alexandrem Makedonským pro své vojsko po dobytí Persopole a pod!! To, co muzeum vlastní, jsou mnohdy totální rarity!!! Rozhodně to nepůjde někomu do kapsy! Apropo GASTRABICA - jednal jste s tímto pánem?? Mějte se krásně a lidi, mějte i trochu cti a furt se nevymlouvejte na jiné - jedině takto si detektoráři vybudují dobrou pověst!

gastrabica

20. 04. 2009, 21:55

Lotar: Ne s p. Šmerdou jsem nemluvil. byl nekde mimo. jednal jsem s jeho koleginí Grossmannovou.

Lothar

20. 04. 2009, 22:30

aaha, pan šmerda stojí za to tak snad příště - pokud chcete vidět raritní věci, myslím, že jako nálezci je vám rád ukáže!

KOMURA

20. 04. 2009, 22:50

Ty jsi... k...! Věnoval jsi to státu. To by bylo určitě správné v normálně fungující společnosti. Ale co dá tento stát zase Tobě, nebo pomůže Ti  až to třeba budeš potřebovat? Akorát se na Tebe vysocí státní ůředníci, kteří -oni jsou ten stát-vys...
Já bych odevzdal tak h... Jednou by Tobě, nebo někomu z Tvé rodiny tyto kolečka mohly pomoct z nejhorší bídy. Stát tvoje mizérie nezajímá. Když si nepomůžeš sám nikdo Ti nepomůže. Tak to dneska je. Podívej se kolem sebe.

Polli

20. 04. 2009, 23:17

Gratulace k super nálezům i k dobrému rozhodnutí

vesmirek

20. 04. 2009, 23:58

Gastrabica, máš opravdové srdce slušného hledače a udělals dobře, cos udělal. Řeknu vám můj příběh. Na místním poli v okolí města kde bydlím jsem našel dva pazourky, které jsem měl cca 5 let doma v šuplíku. Jednou jsem šuplík uklízel a tak mě napadlo ty pazourky darovat do muzea. Tam jsem se dozvěděl, že na Vysočině skutečně unikátní a ojedinělý nález a že z toho pole dokonce už dříve přede mnou někdo jeden pazourek našel a odevzdal. Jsou tam dodnes, ve vitrině otevřené a prezentované očím veřejnosti, a těší mne, že jsem tam na identifikačním štítku uveden i já jako nálezce, včetně roku nálezu. A rozhodně mám teď lepší pocit, ikdyž mi otec říkal, že jsem vůl a že jsem to měl radši někomu přes internet střelit nebo vydražit, ale víte, já na to nemám to srdce... není všechno o penězích a jisté věci si do hrobu jistě neodnesete (toť vzkaz všem strýčkům Skrblíkům, co by si nějaký významný nález v tom šupleti ponechali, případně nečestným způsobem za prachy směnili).

zero

21. 04. 2009, 03:33

Dobře jsi udělal! Dvě mince z tebe boháče neudělají a ten pocit, že tvoji potomci kouknou po čase do vitríny a poví-to je od našeho táty, dědy... je dobrej! Kdo si tímto koníčkem vylepšuje rozpočet ať si to užije. Je to jeho věc. Smutný ovšem je, že nenávratně mizí kulturní památky ze kterých by mohli mít radost všichni a popř. se něco díky nim dozvědět. Jenže bohužel tady je to nastavený tak, že peníze jsou nade vše. Ještě jednou- dobře jsi udělal a klobouk dolů.

Pesimista

21. 04. 2009, 07:07

Lothar: nějak jsem Tě nepochopil - abych viděl raritní věci, tak musím nejdříve něco odevzdat muzeu??? Proč to nemají vystavené ve stálé expozici??? Opětovně říkám, že našemu státu, potažmo muzeu, dám starou belu. A pro Gastrabicu: za ty mince jsi mohl dostat třeba 3 tisíce. A teď si vezmi, že Ti v hospodě rozbije někdo držku, vyrazí horní řezáky a Ty půjdeš k zubaři a první co Ti řekne je "jakou máš pojišťovnu? " a kolik tisíc asi budeš doplácet. A Ty vytáhneš průkazku zdravotní pojišťovny a darovací dekret z muzea.... Buď zdráv

hypo1

21. 04. 2009, 07:51

Jestli odevzdat nebo neodevzdat konkrétně ten Břetislavův denár je na pováženou. Je dobrý položit si otázku, co odevzdání takovýho nálezu přinese nám a budoucím? Je to doklad o osídlení místa nálezu někdy v 11. století, ale na druhou stranu-je to nějaká novinka??? Není to už všeobecně známý, že na místě nálezu nebo v jeho okolí bydleli lidi v 11. století nebo i dřív? Myslim, že popis nálezu a pár fotek by archeologům mělo stačit.
KOMURA : Souhlas. Náš stát umí jenom brát a snaží se nás co nejvíc vodrbat a kdyby to šlo, tak sedřít z kůže a tu zpeněžit. Ten, komu jde vo prachy, je především náš stát. Občan je pro něj míň než hovno, jenom taková dojná kráva. Když se člověk dostane na dno, tak na něj náš hodnej stát ještě dupne a snaží se ho totálně zničit. Koukněte na tu nekonečnou soustavu daní ze všeho. Nedivil bych se, kdyby náš stát zaved i daň z daně.

Huck

21. 04. 2009, 09:26

Je smutné, že některým kulturním polomozkům tady těžko někdo vysvětlí že národní kulturní dědictví nerovná se stát. Podle vaší nesmyslné logiky se nejlíp politikům (státu), kteří lobbováním a podvody okrádají vás daňové poplatníky, pomstím tím, že neodevzdám archeologický nález. Úžasný. . jenže nějakýmu politikovi to je úplně u zadnice. Ano, stát je správcem kulturního dědictví, ale tím, že zatajíte unikátní nález, neokradete stát, ale kulturu a kulturní dědictví - a státu, až na pár jeho zaměstnanců v muzejích, je to úplně šumák. Ale vy budete mít strašně frajerskej pocit, jak jste to tomu zlodějskýmu státu zase jednou hrozně nandali...

hypo1

21. 04. 2009, 09:41

Já nevim, jestli pár mincí nějak významně obohatí naše kulturní dědictví? Vždyť všichni vědi, že se s nima u nás platilo. Starší mince (třeba denáry nebo duhovky) můžou sloužit jako vynikající a někdy i převratnej důkaz o osídlení krajiny, ale novější mince? Tam už jde spíš jenom o to, aby se náhodou chudák malej človíček neobohatil bez toho, aby z toho stát něco měl. Jinak jsem koukal, že denár Břetislava se u nás prodává s vyvolávací cenou 2-3 tisíce. O něco líp jsou na tom denáry Vladivoje (vyvolávací cena 280 tisíc!!! ). Takovej denár bych odevzdal, páč co bych dělal s 280 litrama, že jo? http://www.aurea.cz/Katalog25/25kat0801.htm

Huck

21. 04. 2009, 09:53

hypo1:To že si neumíte představit, jakým způsobem archáči ty informace můžou využít neznamená, že je využít nemůžou a že to pro ně, nebo pro kulturu nemá hodnotu. Konkrétně zrovna mince je z archeologického hlediska, narozdíl např. od spony nebo střepu, ten nejlepší nosič informací, jaký si můžou archáči přát. Přesné datování, doklady kontaktů atd...

profesor

21. 04. 2009, 11:06

aldhick: tak jsem si přečetl, jak tady tepeš do bezmozků a polomozků. přiznám se, že se snažím těmto diskuzím vyhýbat, ale napíšu ti. stát je hodně špatný správce, a věř, že vím o čem píšu. spousta nálezů, které evidentně byly, "se někam vypařily". citace z Waldhausera. To si myslíš, že je v pořádku??? Odpovím si sám. Je to příklad bezkonkurenčního rozkradení cenných reliktů. Tyto se pak objevují na trhu, dokonce i s popiskami z muzeí. Pak se nediv, že tady existuje hluboká deziluze.

vesmirek

21. 04. 2009, 12:06

Hypo1 : 280 táců za jeden denár Vladivoje to je docela slušnej balík peněz, ale asi to bude vydražený za víc, když to je vyvolávačka. Co si budem nalhávat, to je pro takové milionáře a miliardáře, jakými jsou třeba podnikatelé Pitr, Kellner, Kožený, Krejčíř, a spol. Ale nedivím se, když se draží obrazy za milióny. Ty nevíš, co bys s těma pracham dělal? Za 280 táců si můžeš koupit krásné nové autičko, ale my chudí si musíme ještě počkat na to česanama slibované šrotovné, co by mohlo být už letos na podzim (pokud to ti papaláši schválí)...

HARTMAN

21. 04. 2009, 12:57

Jezusmarja, ten denar za takovy prachy, fotr ma celou sbirku tehle starejch penizku a mozna ze ho tam nekde ma, asi mu ho cmajznu a prodam :-).

Dom

21. 04. 2009, 23:07

Před pár lety byl v našich novinách článek o senzačním nálezu extrémné vzácné mince při stavbě domu v Jeruzálémě. Hlavně však jde o citát kurátora Jeruzálémského muzea: "Jedná se o naprosto unikátní nález, těchto mincí máme v muzeu jen 7". WTF!!!
Takže ikdyž najdete fakt pecku a necháte si ji, muzeu se houby stane. Kromě extrémně vzácných věcí není přítomnost předmětu v muzeu příliš důležitá, oznámení a předání dokumentace by mělo rozhodně stačit.

vesmirek

22. 04. 2009, 11:56

Dom, když řeknu, že je něco extrémně vzácné, tak tím myslím třeba známku modrého mauricia... ale v případě toho Jeruzalémského muzea není nikde řečeno, kolik dalších takových mincí mají jiné instiituce na Zemi. A vo tom to je... brát to v celosvětovém měřítku a ne jenom v jednom státě. Raritou je třeba ten brýlový bronzový odlitek, nalezený v tom vyhořelém bytě v Praze. Údajně je jich známo jen cca 4-5 kusů v celé Evropě. Ale kolik je jich na celém světě v dalších muzeích a po různých soukromých sbírkách milionářů, to nikdo neví...

miskios

22. 04. 2009, 15:16

Vesmirek brylovy? ani nie poznam kto ma jeden okolo 20 centimetrovi kompletny z mladsej doby bronzovej dokonca aj so zeleznymi castami na nej to je dost stare zelezo:}

vesmirek

22. 04. 2009, 17:05

Miskios jo brýlový, říká se tomu proto, že to připomíná brejle, ale jinak to sou takové dvě smotaná kolečka z bronzového drátu.

miskios

22. 04. 2009, 21:09

vesmirek vsak ja viem co myslis a je to raritne ale aj tak som toho uz videl dost. Neviem co je vtejto dobe raritne vsetkeho je dost.

Paczo

22. 04. 2009, 21:27

jak muzes vedet ze vseho je dost? pro archeologii muze byt nalez raritni pro danou oblast, daji se podle toho odvodit vzajemne vazby mezi kulturami

kojot

23. 04. 2009, 13:47

Ha-aký rachot! Myslím, že v tomto prípade by múzeu mala stačiť dokumentácia... V mojom prípade je dohoda, že ukážem všetko a
archáči si vyberú čo chcú. Zatial to boli iba tri veci a aj to len na dokumentovanie. Nenachádzam žiadne rarity... Iba orbou ZNIčENé artefakty.