Úvod / Nálezy

Pomoc při datování

18. 03. 2011 Autor: Rossy 7635× 22
I já jsem, doufám že dočasně, propadl tomu "stříbrňákovému šílenství", ale k tomuto příspěvku mne přivedl odkaz na diskusním fóru Detektorwebu. Začínající hledač někde od Zlína si stěžoval, že zatím nachází jenom samé hřebíky a už by chtěl najít něco pořádného. Osobně si myslím, že takový hřebík má někdy větší vypovídací hodnotu o historii lokality než náhodně ztracená mince a mnohdy ji svým stářím i předčí. Předkládám zde dvě torza hřebů z mých nálezů a prosil bych, jestli by se někdo pokusil určit jejich přibližné stáří. Rozměry 1.-hlava-4x4 cm- noha-1,4x1 cm... 2.-hlava-2,4x2,8 cm-noha mimo střed-0,7x1,1 cm P. S. Foceno mobilem.

 Autor: Rossy

Komentáře

Backwood

18. 03. 2011, 10:10

Nedatovatelné...

honza51

18. 03. 2011, 10:38

Přesné datování je asi problém, vše bude záviset na nálezových okolnostech.... Já bych to viděl na středověk.

halfzwaar

18. 03. 2011, 10:46

To jsou podkováky, ne?

ignis

18. 03. 2011, 10:49

Nekteré staré hrebíky sú všechny stejné.

Tatino

18. 03. 2011, 10:52

Halfzwaar toto nie su podkovaky. Tie su ovela mensie a maju iny tvar! Su to velke skoby z drevennych vozov. Pouzivali sa od keltov, az do novoveku. Preto ten problem s casovym zaradenim.

profesor

18. 03. 2011, 11:11

ignis: možná tak na první pohled vypadají, ale liší se účelem použití. zrovna tenhle má úhlové výstupy v rozích hlavy směrem k dříku, při zatlučení do prken (fošen) nedovolily dřevěnému prvku osový posun. chytrá záležitost.

ignis

18. 03. 2011, 11:22

Tie klince sú dobrý indikátor, či podkováky alebo z vozov, určite v lokalite prebiehala doprava.
Minulý víkend som išiel lesným údolím kde boli ocelové šipky tak som kopal aj tieto hranaté klince rôznych veľkostí.
Našiel som tiež päť zákolníkov. Čo na nich bolo zaujímavé, že každý trochu iný. rozmerovo. Handmade technika.

ignis

18. 03. 2011, 11:30

Tie klince sú dobrý indikátor, či podkováky alebo z vozov, určite v lokalite prebiehala doprava.
Minulý víkend som išiel lesným údolím kde boli ocelové šipky tak som kopal aj tieto hranaté klince rôznych veľkostí.
Našiel som tiež päť zákolníkov. Čo na nich bolo zaujímavé, že každý trochu iný. rozmerovo. Handmade technika.

milda001

18. 03. 2011, 12:04

Velké, ručně kované hřebíky se také používali na loukoťových kolech na uchycení obručí. Je to místo na voze nejvíce namáhané. Možností je mnoho a určit je, prakticky nemožné.

Rossy

18. 03. 2011, 15:01

Děkuji za názory. Chtěl bych ještě něco málo k těm hřebům napsat já. U prvního se jedná o konečnou délku dříku, což je 2,7cm, na jehož protilehlých stranách, a to na snímcích není, jsou vykovány prohlubně, Domnívám se proto, že se jedná o patku nářadí, zbraně, nebo třeba i vozu, která byla vsazena a z boku přinýtována.

Rossy

18. 03. 2011, 15:06

Druhý hřeb je zvláštní umístěním dříku k jedné straně čtvercové hřibovité hlavy. Takovéto hřeby jsou často vyobrazeny jako nálezy z hradišť od keltských dob. Byly používány jak přímo při výstavbě hradeb tak i obytných budov. Jinak máte pravdu, že vše záleží na nálezových okolnostech.

Rossy

18. 03. 2011, 16:16

Tady je odkaz ten menší hřeb http://boii.cz/oppidum/fotogalerie-archeologicke-nalezy. oppidum

SunTzu

18. 03. 2011, 23:55

Čau, tak tohle jsou hřeby, kterýmy se upevňovaly železné ráfky na dřevěné loukotě kol vozů. Datace : latén až novověk. Rossy - nechci ti brát iluze, ale mince ve srovnání s tímhle jsou, co se týče přesnosti datování, úplný stopky

Rossy

19. 03. 2011, 00:15

To:SunTzu. Máš určitě pravdu. O užití těch hřebů se nepřu. Ani o jejich dataci. Ale i u těch mincí-stopek-máš jenom jistotu kdy byly ty stopky spuštěny-tedy kdy byla mince vyražena.

Rossy

19. 03. 2011, 11:26

Děkuji i za tak široké datování neboť v kontextu s jinými mými nálezy z této lokality mi to vlastně vyhovuje protože to žádnou historickou etapu nevylučuje.

Backwood

19. 03. 2011, 15:06

Když už, tak ta hranice je halštat - novověk, jelikož už ve starší době železné jsou tyto hřeby doložené, čili celé období použivání železa, takže víš, že nic nevíš

Rossy

19. 03. 2011, 21:29

Ještě k těm kolům vozů, které tu zmiňujete. Naprostá většina kol vozů v raném středověku a v mnoha případech až do novověku nebyla vůbec okována. Kování hřeby nebo pásky se provádělo pouze u robustních válečných vozů a pozděj se používala kovová obruč nasazována za tepla

SunTzu

20. 03. 2011, 02:26

Backwood: máš recht, už od halštatu, jsou doložený z pohřbů na vozech z mohyl na horním Dunaji... Rossy: myslím, že právě naprostá většina okována byla. Ráfek je to, čemu říkáš obruč - železný pásek, který obepínal kolo po obvodové ploše - po něm vlastně vůz jel. Ráfek nebo obruč, jak chceš, býval probit a skrze otvory byly natloukány hřeby pro jeho upevnění na dřevěnou část kola. Kdyby kolo nebylo zpevněno železem, dlouho by na tehdejších cestách nevydrželo. Máš pravdu, že se používalo i nasazování za tepla. Z mnoha pravěkých lokalit u nás i ve světě jsou doloženy vyježděné koleje dokonce v kamenném podloží starých cest, které mohla vyhloubit právě jen okovaná kola vozů.

SunTzu

20. 03. 2011, 02:38

Rossy: co se týče mincí, je to samozřejmě tak, jak říkáš - datovat se dá v rozpětí od vyražení mince do doby, kdy se již mince nepoužívala. Ani to ale není stoprocentní- mince mohly být např. uloženy do země i v době, kdy už se běžně nepoužívaly v oběhu, jako depozit vzácného kovu. Některé mince se používaly zase v poměrně dlouhém časovém rozpětí, potom je jejich význam pro dataci problematický. No - nic není ideální

Rossy

20. 03. 2011, 10:02

To:Sun Tzu. Vím, že železné hřeby přinesli Keltové ve4.století p. n.l. a na kola vozů je používali. Také vím že železné obruče na kolech byly přihyceny hřebíky a ne tak masivními hřeby. Jejich používání bylo omezeno a jak jsem už psal např. v Anglii zakázánouž roku 1300,kvůli tomu že ničily cesty v městech které tou dobou vznikaly. Města pak nedovolovala vjezd kupeckým vozům.

Rossy

20. 03. 2011, 10:10

Tady je například jeden z odkazů který se zabývá výrobou kol vozů. http://www.curiavitkov.cz/prace43.html

Rossy

20. 03. 2011, 12:51

Tak jsme se v tom datování přece jenom posunuli. Jestli tedy budete trvat na tom, že hřeby pocházejí z kol vozů, pak se nám datace zúžila na 4.století p. n l. kdy je na kola evidentně u nás používali Keltové do raného středověku kdy se od jejich použití ustoupilo. A tohoto stáří, vezmmeli horní mez zde publikovanémince v mnoha případech nedosahují jak jsem psal v úvodu.