Úvod / Nálezy

Předmět, nebo jen pazourek?

20. 11. 2012 Autor: Koody 7242× 21
Zdravím všechny hledače. Tento předmět se mi podařilo najít během hledání na poli. Pokud bude někdo vědět, prosím o radu. (Foceno mobilem) S pozdravem KOODY

 Autor: Koody

Komentáře

marczus

20. 11. 2012, 10:05

doba kamenna)pazorek do sipu

Viki

20. 11. 2012, 10:12

Hrot šípu.. ;-)

Azaz163

20. 11. 2012, 10:45

eneolit

Backwood

20. 11. 2012, 11:01

Krásná šipka! Datování je velmi složité, tento typ šipek se používal téměř do konce pravěku, jsou známy dokonce ze slavanských lokalit.

cernunos

20. 11. 2012, 11:21

Krásná pazourková šipka, našel jsem velice podobnou

manowar

20. 11. 2012, 11:25

PArada, kdyby byla moznost tu sipku vymenit treba za jine pazourky... Ale pouze vymenit.

Wed

20. 11. 2012, 12:04

Tento typ šipek se obecně uvádí jako eneolit - starší doba bronzová. Ale mám jich pár taky z míst, kde by ani jedno z těchto období nemělo být. Takže souhlasím, že nejspíš se opravdu používaly v delším časovém úseku. Každopádně pěkný a ne moc častý nález.

krokohot

20. 11. 2012, 16:09

Šipka krásná. Když jsem se před lety zůčastnil akce s archeologem do míst kde se tyto šipky a nožíky vyráběly, bylo nám zdůrazněno že to není pazourek ale rohovec. Také jsme zhlédly jámy kde dříve lovci tento rohovec vykopávali. Jinak kousky rohovců u nás nacházím po poli dosti ale šipku jsem ještě nenašel. Gratulace.

DUTMAN

20. 11. 2012, 16:26



No podle mne je ta vaše absolutní chronologie krapet pomíchaná.
Eneolit potažmo jeho pozdější a to jeho koncová fáze se jinak nazývá
doba měděná. A až po době měděné je teprve doba bronzová a je to samostatný časový úsek.
Jen tak lehce připomenu chronologicky časovou posloupnost.
Doba bronzová začína kolem roku 3500 př. n. l. a končící kolem roku 700 př. n. l.
Eneolit na našem území je někde mezi rokem 4400 a 2000 př. n. l.
Chronologie paleolitu je takováto:
mladý eneolit 2800–2300/2000 př. n. l.
střední eneolit 3400–2800 př. n. l.
starý eneolit 3800–3400 př. n. l.
časný/raný eneolit 4400–3800 př. n. l.
Tak že podle mne je to hrot šípu z období kultury nálevkovitých pohárů 3 900 – 3 400 let př. n.l
Ale neříkám že by se nedalo pužit přirovnání eneolit doba bronzová.

DUTMAN

20. 11. 2012, 16:28

Já málem zapoměl. Moc pěkné. Gratuluji.

mr.casnik

20. 11. 2012, 17:25

nejlepší je na tom to, že je to přesně to, na co to vypadá...

DUTMAN

20. 11. 2012, 17:39

mr. casnik:Přesně tak máš pravdu.

sergej v. z.

20. 11. 2012, 18:17

Gratulujem ti k nálezu.

kelt12

20. 11. 2012, 18:30

ignis

20. 11. 2012, 19:09

Je to 100% šipka eneolit vek 4000 - 4500 rokov alebo jej moderná replika.

Wed

20. 11. 2012, 19:14

Tento typ šipek je běžně zařazován do kultury zvoncovitých pohárů, je proto spousta důkazů, viz třeba nálezy z hrobů. A KzP je jak známo samozřejmě pozdní eneolit. Po eneolitu (nebo jak píše Dutman "době měděné", i když tenhle výraz se používá spíš na západ od našich hranic) samozřejmě navazuje doba bronzová. Podobné šipky se nachází i v kontextu bronzáckých sídlišť. V případě, že jde o náhodný nález bez souvislosti např. s keramikou, která by pomohla přesné dataci bývají zařazovány právě do období eneolit-starší bronz.
Tak praví má sestra, pracovnice v muzeu a bakalářka z oboru archeologie a já mohu potvrdit zkušenostmi z povrchových sběrů a účasti na výzkumech :)

Kajman1

20. 11. 2012, 20:28

krásnej hrot. to ses nemusel ani ptát:)

Koody

20. 11. 2012, 21:24

Díky všem za pomoc s určením
Já sem si totiž myslel, že tak malého nic být nemůže i když mě šipka napadla. Ještě mě napadlo, že je to něco na odřezávání kožešiny, nebo kůže........

Wed

21. 11. 2012, 07:07

Ns obrázku najdeš typický inventář zvončáků, koukni do pravého horního rohu, obrázek č. 12,13,14
https://pf. ujep.cz/~velimskyt/pravek/04eneolit/en145a. jpg

Wed

21. 11. 2012, 07:08

Ještě obrázek 15 tak je vidět i způsob upevnění...

Patriot

21. 11. 2012, 11:31

Nádherně opracovaná šipečka Ten kdo ji dělal, to určitě nedal poprvé