Úvod / Nálezy / Půdovky atd.

Přírůstky do sbírky 18.

12. 07. 2017 Autor: Pišinger 8724× 26
Nově objevené album vojáka Wehrmachtu pochází z doby působení jeho kompanie v kasárnách v městě Strausberg v Německu (Braniborsko) a jejich nasazení v Polsku v roce 1940. Poláci si od svojí porážky v roce 1939 až do osvobození v roce 1944 prožili mnohem více utrpení, zla a ponížení než kterýkoliv jiný evropský národ, vyjma Ruska. Bylo poničeno mnoho polských měst a vypáleny stovky vesnic. Byla systematicky likvidována polská inteligence a příslušníci vyšších vrstev. Byly zakládány ghetta a pracovní nebo likvidační koncentrační tábory, v nichž byly zavražděny sta tisíce lidí. Na 200 tisíc dětí bylo násilně odvlečeno k poněmčení do Říše.
Na nejhorších nacistických zvěrstev se podíleli jednotky SS - Totenkopf a jednotky Wehrmachtu. Jednotka majitele albumu byla odvelena v roce 1940 do polského města Kolo (Wartbrücken, Warthbrücken) severně od města Lodž. V tomto historicky významném městě žila už před válkou několikatisícová židovská komunita. Již 18. září 1939 poslali okupanti všechny židovské muže starší 14 let na nucené práce. Následující den byla zapálena synagoga. Bylo založeno ghetto. Začala perzekuce polského a židovského obyvatelstva. V prosinci bylo popraveno 100 osob a začaly deportace do koncentračního tábora v Chelmě, kde byli lidé vražděni v pojízdných plynových komorách. Ghetto bylo tak do prosince roku 1941 vylidněno a později bylo rozhodnuto o jeho využití jako přestupní stanice pro transporty do vyhlazovacích táborů z dalších oblastí.
Sem přijeli začátkem dubna roku 1940 vojáci ze Strausbergu, aby vykonali svůj díl práce... Album jsem koupil po tvrdém vyjednávání o cenu na bleším trhu. Původně jsem vykoupil jedno album ve špatném stavu s asi padesáti fotografiemi a krabici s dalšími padesáti fotkami. Chronologicky jsem vše seřadil a uspořádal do jednoho celku. Zveřejnil jsem všechny fotografie. Nekontaktujte mne prosím s nabídkami na odkoupení. Zveřejněním tohoto zajímavého dokumentu jsem udělal pro jeho známost maximum.
Pišinger

 Autor: Pišinger

Komentáře

KasanderAdmin

12. 07. 2017, 23:04

Skvěle zpracované

Pišinger

13. 07. 2017, 07:18

Fotoalbum není na prodej! / Album nie jest na sprzedaż /Album ist nicht zu verkaufen / Photo album is not for sale / האלבום הוא לא למכירה

DusanSK

13. 07. 2017, 08:26

Super článok! Ďakujem

Marouš1

13. 07. 2017, 10:18

Takže tohle album má být svědectvím o zapojení Wehrmachtu do koloběhu Holocaustu??

Jim

13. 07. 2017, 12:24

Pišingře, článek pěknej, ale ty fotky jsou tak malý, že na nich není nic vidět. Nebylo by od věci postupně sem vkládat zajímavý fotky z tohoto alba v čitelnější velikosti.

Pišinger

13. 07. 2017, 14:36

Jim : Ano, fotografie mohli být větší. Technikou, která by mi umožnila reprodukovat větší zatím nedisponuji.
Marouš 1 : Záběry, které jednoznačně dokazují zapojení Wehrmachtu do holokaustu najdeš na Wikipedii. Máš samozřejmě svobodu myslet si, že tito vojáci tam byli kvůli něčemu jinému.
Toto album vnímám jako doplnění historie německé okupace v té dané oblasti. Odpovědi na tyto otázky bych raději přenechal fundovaným historikům, kteří mají přístup k faktům.

snowfell

13. 07. 2017, 14:44

Taky jsem si nevšiml na fotografiích žádného sistematického vyvraždˇování
jakéhokoliv etnika. Ani psychopatických vrahů v černých uniformách ale asi mi to jen nejde dostatečně zvětšit. Nebo za tím bude něco jiného. Ale jinak dobrej kup. To jo´.

Pišinger

13. 07. 2017, 15:42

Můj osobní názor na to, zda se vojáci v jakékoliv válce můžou a schopni dopouštět se vražd na civilním obyvatelstvu je, že člověk nemusí být zrovna deviantní sadista, aby byl za takových okolností schopen zabíjet... Ano, ti vojáci se na tom také pravděpodobně podíleli.
Oficiální politikou Německa byl rasismus a antisemitismus - likvidace Židů a Slovanů. Vojáci prostě dostali rozkaz a ten musí splnit. Odpovědnost je přece na veliteli, Vůdci... ten rozkázal. V soukromí se z toho můžou třeba pozvracet, ale rozkaz je rozkaz! Příslušníci SS měli také rodiny, děti a hodné domácí mazlíčky roztomile uvelebené doma u houpacího křesla... Něco podobného se dělo před lety znovu v Jugoslávii...

snowfell

13. 07. 2017, 15:50

Druhou válku jsem nezažil, názor si dělám podle vlastních zkušeností, než omílat dogmata. Kolik jsi toho odsloužil v Jugošce, že chceš srovnávat?

Pišinger

13. 07. 2017, 15:55

Četl jsem o tom, viděl dokumenty z války a srovnávám chování lidí na základě dostupných znalostí psychologie.

snowfell

13. 07. 2017, 16:18

A tak to jo. Já mám za sebou jen pět dobrovolnických misí a jako profi jen šest. Sˇkoda že nejsem s všeobecným rozhledem na Tvé výši. Stačilo by mi před čtyřiadvaceti lety otevřít noviny a všechno bych chápal a všemu rozuměl. Ušetřil bych si rozvod, pár jizev, nepotkal bych ty nejlepší chlapy, nškterým z nich bych nemusel na funus, pak bych si našel podobný web a trousil moudra o tom co jsem nezažil. Jenže to by mi asi bylo ze sebe sama na blití. Nemám nic proti Tvým přírustkům do sbírky, pouze prosím, komentuj jen to co znáš, nebo takový komentář doplnˇ, že se jedná o Tvůj názor a může být vzdálený pravdě.

Pišinger

13. 07. 2017, 17:13

Takže jsi válečný veterán. Dobře. Stahuješ se k urážkám, jelikož se ti něco nelíbí a nechceš příjmout názor druhého? Dobře... Já byl zase nedávno na pohřbu svojí kamarádky v Jihlavě které jsem pomáhal přežít jejích posledních rok a půl promarněného života (byla bulímistka a závislačka). Maminka se jí pokoušela dát několikrát léčit, leč sveřepě to odmítala to a odmítala rady kohokoliv ve svém okolí (sama věděla všechno dobře). Takových lidí jsem jsem zažil víc a někteří na to umřeli, nebo umřou (pracuji ve zdravotnicví u lůžka)....

2h1896

13. 07. 2017, 17:28

Myslím, že je dobře, že na tomto webu jsou lidé, kteří se rádi podělí s ostatními o své sbírky a názory. I když nejsem přes válku, můj názor je, že celkem dobře chápu vypovídací hodnotu tohoto příspěvku. Děkuji.

snowfell

13. 07. 2017, 17:44

Ne, myslím, že jsem Tě ničím neurážel a nemám důvod přijímat cizí názory, ani soutěžit kdo byl kolikrát na pohřbu. Jen tvrdím, že nevíš o čem mluvíš, protože jsi to nezažil. Totˇ vše. Nehledě k tomu, že nemáš svůj názor, ale jak sám tvrdíš, ¨někde jsi něco četl''.

snowfell

13. 07. 2017, 17:49

2h1896 = Souhlasím, fotografie mají vypovídací hodnotu. Omáčka k tomu, tedy ta část, fotografií se týkající, ok. Zbytek je balast.

Pišinger

13. 07. 2017, 18:31

Já chápu, co se mi snažíš říct a rozumím tomu:chápeš to jako voják dneška a znáš, víš, jak to mezi lidmi v armádě dnes a na misiích chodí.
Já ale nesrovnávám tvoji službu v armádě dneška se službou vojáků Wehrmachtu za druhé světové.
Jinak k tomu přistupuješ ty-moderní člověk s dnešními názory...
A jinak a s jinými názory ke službě musel přistupovat v jiné době někdo jiný s jinými názory.

snowfell

13. 07. 2017, 18:44

Napsal jsi:
'' Něco podobného se dělo před lety v Jugoslávii''.
Proto jsem se Tě ptal jak jsi tam byl dlouho, že si dovoluješ něco takového říct. Jenže Ty jsi jen někdy, něco, někde četl...

balli

13. 07. 2017, 19:49

snowfell, obdivuji tvojí odvahu a určitě i statečnost, ale on jenom napsal "Něco podobného se dělo před lety znovu v Jugoslávii. Ty si se tam nesetkal s něčím co ti připomínalo to co jsi viděl na autentických záběrech z II války. Podotýkám jenom něco podobného píše Pišinger.

Marouš1

14. 07. 2017, 09:02

Já bych opravdu závěry nad fotkami nechal na nějakém odborníkovi, nejlépe s 6ti tituly, např. ten který nám na přednášce ukazoval fotku důstojníka RAD s tím, že je to velitel policie v Protektorátu, případně když policajta z ORPO prezentoval jako generála SS, a jednotku RAD s rýči jako popravčí četu, která jde zahrabat popravené odbojáře.

Pišinger

14. 07. 2017, 12:14

snowfell:z dění v Jugoslávii prezentovaného tiskem, dokumenty a filmy jsem si udělal názor ten, že tam šlo (jako jindy v posledních dějinách) o to, že po válce tam J. B.Tito pod vedením KS uspořádal do celku, který některým etnickým skupinám nevyhovoval a považovali to za křivdu, což po pádu socialistického režimu výůstilo v to, co se opakuje (podle mého názoru) v různých obměnnách v různých dobách podobně.
Příčinu a chybu vidím ale ve stále tom samém - v lidské podstatě jako takové, která (zjednodušeně) nechce odpouštět a chce se všemožně obohacovat na úkor druhého. Která je schopná čehokoliv, aby toho dosáhla.
V tom jsou lidé (dle mého) stejní už od začátku dějin.
Chápu taky to, že v normální vojenské praxi můžou být věci složitější a všelijak zamotané a musí se řešit nějak komplikovaně. Tomu určitě rozumí líp člověk, co byl na místě jako ty, já o tom vím h... To souhlasím.

buben

15. 07. 2017, 22:34

clovek je v podstate bestie, je jedno jestli je to cech, nemec ci srb. jde jen o situaci ve ktere se dotycny muze projevit. v roce 1992 jsem slouzil v unprofor a jsem si jist ze hnusy jichz sem byl svedkem se dely po celou existenci lidstva a stale se deji protoze clovek je tvor nepoucitelny a hlavne nevypocitatelny. tak se prestante zbytecne hadat nebo zduraznovat v kolika misich jste byli. taky jsem v nich byl a nevim proc bych mel na to poukazovat. mejte se a pekny nalezy

2h1896

16. 07. 2017, 09:29

buben -

Pišinger - člověk někde nemusí být, aby pochopil, co se tam děje. Například v koncentráku jsem nebyl, a vím, že zvěrstvo se tam páchalo, a jak píše buben, takhle se chová člověk obecně (zdaleka ne všichni jsou takoví), po celou dobu existence lidstva. Ovšem tady se to určitě nenapraví, tady bychom měli být rádi, že někdo je stále ještě ochoten vystavit sem příspěvek. Hoši važte si toho.

Pišinger

16. 07. 2017, 11:07

Díky za vaše názory a komentáře, zvláště za ty poslední. Ze svědectví od lidí, co tam žili víme všichni, jaká hnusná zvěrstva se tam oboustranně děla a jsem rád, že tyto příšerné věci zde nemusíme (a nebudeme) už dále rozebírat (kam by tyto diskuse asi vedli?).

jose68

26. 07. 2017, 20:15

Skoro by se dalo říct, že kdyby to někdo zpracoval jako knihu na křídovém papíru s nějakým popisem... nebylo by to od věci. Otázkou je, kolik by to stálo.

Pišinger

27. 07. 2017, 07:21

Historii mám rád už od základní školy a antikvariáty (a blešáky)navštěvuji od dětství. Proč mně táhne zrovna historie a ne nic jiného, nevím, mám to nějak vrozené. Takže mi v době internetu nedělá žádné problémy stáhnout si potřebné materiály o dané věci a po doplnění o vlastní názory z toho udělal výtah. S vojenstvím jako takovým toho naše rodina nemá mnoho společného. Snad jenom to, že po tom, co si strýc z matčiny strany nechal udělat před lety rodokmen, a tak víme, že její předek byl zajatec z Napoleon army, co se tu pak usadil... možná ty zájmy mám po něm

Pišinger

27. 07. 2017, 15:35

Ještě bych rád poznamenal k otázce : Kolik mě taková věc vlastně stojí, kolik mě ty nákupy vůbec stojí?
Já snažím nakupovat co nejlevněji, protože si vydělám poměrně málo a na dražší věci (např. zneh. zbraně)musím zdlouhavě šetřit. Snažím se nakupovat co nejlevněji, protože to považuji jen za zálibu, ne zrovna za smysl života. Proto jsou věci v mých příspěvcích tak různorodé, od všeho kousek...