Úvod / Články / Archeologie

Prosba o určení

24. 08. 2016 Autor: savki 8023× 18
Ahoj kamarádi,
chtěl bych Vás požádat o určení této mince, kterou jsem dnes ráno kopnul. Díky všem ;). Materiál asi Ag?
Savki

 Autor: savki

Komentáře

marczus

24. 08. 2016, 10:26

řiman..

b.f.pears

24. 08. 2016, 11:03

ag asi ne, spíš jenom postříbřené to bylo.
Určení bude těžké, já bych střelil Domitian

zero

24. 08. 2016, 13:52

AG? Viděl jsi někdy stříbro? Proboha lidi- zkuste občas přemýšlet.

savki

24. 08. 2016, 14:07

Tak povídej Zero, co to je? Vzhledem k tomu otazníků, co jsem tam dal bych čekal odpověď a ne plno keců o tom, že bychom měli zkusit přemýšlet...

kelt122

24. 08. 2016, 14:27

... tak páni, v prvom rade treba poznamenať, že mr. savki mohol uviesť aspoň priemer mince, pretože ak poznáme nominál, ľahšie trafíme kov...

Za druhé: je to ukážkový portrét Hadriana, čo by som podložil čitateľnou časťou opisu averzu... NVS.. (HADRIANVS)...
Skrátka, ak má minca cca od 16-19 mm a okolo 3g, tak to bude denár Hadriana, ktorý môže byť buď Ag, alebo suberátny...

savki

24. 08. 2016, 15:31

Kluci začátečnická chyba. cca 18 mm průměr

zero

24. 08. 2016, 16:32

Savki- v klidu. Ale poznat stříbro by jsi už mohl.

savki

24. 08. 2016, 18:08

Hele já jsem nikdy nic tak starého nenašel, takže se bojím nějakého verdiktu a jen doufám . Jo, nějaké stříbrné mám. Ale max Leopold a to opláchneš vodou, nebo citrónem a je to.

zero

24. 08. 2016, 20:18

Já to taky nemyslím zle chlape. Jsem občas bručoun. Ať se ti daří. Ono je dokonce možné, že pokud to bude ten Hadrián, že to nakonec stříbro bude. Zkus to opucnout.

ragnarog

24. 08. 2016, 22:26

kelt122: Klobouk dolů, určit minci v takovém stavu!

kelt122

25. 08. 2016, 08:01

zero:... žiadne "POKUD to bude ten Hadrián" tam nie je 
A ako som už písal, prichádza do úvahy len Ag, alebo suberát (postriebrená minca s medeným jadrom).
ragnarog: ďakujem za uznanie... ono to ale nie je nič ťažkého, mnoho cisárov má charakteristický portrét...

fagin

25. 08. 2016, 08:33

Kdyby tam byl i spodek řeknu Topolánek.

savki

25. 08. 2016, 13:46

Zero, nic se neděje . Kluci, každopádně díky. Zkusím projet net a najít nějakou v lepším stavu, ať vidím jak to vypadalo. Každopádně radost obrovská!

kelt122

25. 08. 2016, 14:43

... nájsť presne túto mincu je nemožné a nepodarí sa Ti to.
A to preto, lebo sa nedá presne určiť - reverz je nečitateľný (ani opis, ani obraz sa nezachoval). Určeného máš len panovníka a nominál... a to je pre porovnanie s presným typom žalostne málo.
Mohlo to vyzerať takto:
http://www.wildwinds.com/coins/ric/hadrian/RIC_0149.jpg
alebo:
http://www.wildwinds.com/coins/ric/hadrian/RIC_0151.jpg
alebo:
http://www.wildwinds.com/coins/ric/hadrian/RIC_0158.jpg
http://www.wildwinds.com/coins/sear5/s3479.html
http://www.wildwinds.com/coins/ric/hadrian/RIC_0199.1.jpg
Tých typov je mnoho, a zrejme už nikto nezistí, že aký bol práve tento...

butcher

28. 08. 2016, 13:41

kelt 122: máš pravdu, přesně dohledat tuto minci vzhledem k jejímu stavu už nepůjde, je opravdu tzv. " po smrti", bohužel, levzhledem k tomu stavu bych se vůbec neobával d o jejíhookraje trochu hrubě rýpmout pilníčke, , abych zjistil jestli jde o stříbro a tedy denár nebo, čemuž by nasvědčoval ten průměr, ale pak by měl vážit něco kolem 4 g nebo jen měď nebo mosaz a tedy as nebo sestercius, na což mi nesedí zase ten průměr, možná jde o  suberátní denár pak to souhlasí, ale ten portrét jednoznačně svědčí pro Hadriana, protože portréty nařímských mincích se v časevyvíjely a do pooviny 1. stol. realisticky zobraz ovaly podobu panovníka, takže podlrcharakteristického portrétu ho šlo zpravidla určit a není nutné rozluštění opisu jako tomu je u mincí ve 3. a 5. století, kde jižd ošlo ke znčnému zeschematizování portrétu a u  dynastie Konstantinů se bez přečtení opisu neobejdete.

kelt122

30. 08. 2016, 12:52

butcher:... aj Ty máš pravdu...
Konečný verdikt teda znie: (a píšem to tu už tretí raz) DENÁR - buď Ag, alebo suberát.
Priemer 18mm iný nominál vylučuje

savki

30. 08. 2016, 18:34

Díky kluci za info a mezi námi, neva, že do něj nebudu rýpat abych zjistil, co je uvnitř? :)

butcher

31. 08. 2016, 12:41

savki: nemáš za co děkovat, když něco víme, rádi se podělíme, i když se někdy spleteme, to dloubání si klidně můžeš odpustit, je jedna neinvazivní metoda, která ti pomůže, průměr už máš a to další je váha, zkus tu minci zvážit, jestli je to denár Hadriána, jak se podle portrétu domníváme, tedy z 1. pol. 2. stol. n. , mělo by se jednat o ještě nešizené kvalitní stříbro o hmotnostcca3,5-4g a ten tvůj průměr kolem 18-20mm odpovídá. Pokud by šlo o suberát s měděným či mosazným jádrem, průměr by měl odpovídat denáru, ale hmotnost asi bude nižší. Osobně bych pro sebe tuto debatu uzavře ldojmem ze studia těch fotografií, že jde o suberát denáru římského císře Hadriána na  bronzové jádro formou postříbření, jehož nepatrné zbytky lze vidět na okajích praskliny nah hlavou panovníka na 1. fotce a částečně na 2. fotce. Více se na minci vzhledem k oběhu a pobytu v půdě nedochovalo