Úvod / Nálezy / Půdovky atd.

Půdovky od Jezera

31. 01. 2007 Autor: candies 7718× 24
Vážení přátelé.
Dovoluji si Vám položit pár otázek, ohledně zobrazených věcí. 2 a 3 foto, nevím k čemu to mohlo sloužit. Na rukojeti je asi Morseho klíč. 9 - 14 nevím o to m zhola nic. Za ten kohoutek se to dá natáhnout a po stisknutí páčky s pružinkou, to cvakne do takového zvláštního nože. Mám to doma asi 50 let a ještě nikdo mi neřekl k čemu to mohlo sloužit.
Za případné odpovědi Vám předem děkuji.

JEZERO

 Autor: candies

Komentáře

Bones

31. 01. 2007, 14:00

Ta věcička s tím pérem a nožem by dle mého mohla být tzv. pušťadlo. Natáhlo se to, přiložilo k žíle a cvak. Pokud to je ono tak je to celkem raritka...

Adolf Bleichert

31. 01. 2007, 14:10

Jo, jo, Oťas má pravdu, je to pušťadlo žilou. Podobné bylo kdysi dávno v soutěži "Co je to" (soutěžilo se o zlatou cihličku, byl to předchůdce soutěže "Kufr")

jezero

31. 01. 2007, 14:27

Oťas a A. Bleichert :
pánové, moc Vám oběma děkuji. Už jsem myslel, že umřu nepoučenej. Strašně moc lidí to mělo v ruce, ale nikdo na to nepřišel.

Horatio

31. 01. 2007, 15:55

asi je to ono.. my tu v Sali mame taku podobne pustadlo zili ale to je zo stredoveku.. tak prevedenie je trochu ine...

Pesimista

31. 01. 2007, 16:02

Něco podobného mají u nás na finančáku...

kefa

31. 01. 2007, 17:11

Kepák - Nejsi jedinej

traperbob

31. 01. 2007, 17:51

to MARO je vytahovák na špunty používají to someliéři místo vývrtky.

traperbob

31. 01. 2007, 17:52

ten železnej skládací háček měla bibička na nošení balíků, aby ji nečezaly provazky do ručky.

Vaquero

31. 01. 2007, 17:59

Jo, jo, traperbob mě přdběhl, souhlas. Kdysi jsem něco podobného dostal v býv. NDR, aby se mi pohodlněji nesl koupený balík.

M4rin4k

31. 01. 2007, 20:30

kepák, maldr : Tady v Plzni maj tedy větší pač skoro vikrvacim vždicky

jojos

31. 01. 2007, 20:36

Horatio, ak mozes, ozvi sa na e-mail. ja z NR. sjojo@zoznam. sk

NIKI7

31. 01. 2007, 21:53

To naslouachdlo - nebylo náhodou pro doktora přes porody? celkově to všechno vypadá jako felčarský vercajk... Ale nejsem odborník :-)

jezero

31. 01. 2007, 22:28

Děkuji všem za přízpěvky.
To držátko ( na balíky ) je originál ve dvou kusech a fasovali to vojá ci u jezdectva ( lékařsna obouvání vysokých bot. V každé botě byly nahoře po stranách látková poutka, za která se tyto držáky zahákly a pomohly s obutím.
Dále ta první věc s tím naslouchátkem, je na pušku, na přesné zaměření a seřízení miřidel.
Ta hliníková věc MARO, je skutečně na vytahování zátek, z lahví. Ale ne místo vývrtky, nýbrž na zátky, které byly zatlačeny do lahve.
Ta cedulka, je z Požárního hlásiče.
2 a 3 foto - nevím, neznám.
To ostatní jsem se dozvěděl až tady, za což děkuji.

jezero

31. 01. 2007, 22:49

Nějak se to tady zamotalo. Patří tam držák na obouvání.

Ozzelot

01. 02. 2007, 18:48

To na fotce 2 a 3 mi připomíná takové ty věci na léčení vysokonapěťovýma inpulzama. Něco jako bylo ve filmu Postřižiny. Ty špunty se šroudama co jsou do stran budou na uchycení drátů. Obsluha to držela za to černý držadlo a tím tlačítkem pouštěla pulzy do těch pracek které se přikládali na léčenou osobu.

Jsem elektrikář a sbírám takovéhle staré el. věcičky. Ten kufřík co byl ve filmu Postřižiny mám mimo jiné taky a plně funkční (opravdu zajímavý instrument) Jsou to mnohdy dost bizardní záležitosti, ale v tom co je tu na obrázku podle nezaměnitelných rysů vidím zcela jistě něco od elektriky. Řekl bych tak kolem, nebo těsně po r 1900. Troufám si to tvrdit na 95%

jezero

01. 02. 2007, 22:23

Ozzelot : pošli mi prosím Tě maila. Chci ještě něco k tomu nástroji vědět. Děkuji.

Adolf Bleichert

02. 02. 2007, 05:50

Nuže díval jsem se doma a ta „dvojka“ je skutečně učební pomůcka(patrně k demonstraci sršivého výboje), jak už jsem Ti psal včera v mailu. Něco podobného jsme měli na gymplu ve sbírce starých fysikálních pomůcek. Většina toho se nakonec předala do depositáře místního musea, aspoň že tak, když vidím, jak třeba dobře zachované vycpaniny, nebo i lihové a formalínové preparáty končí vyhozené, je mi z toho smutno.
A. B.

Ozzelot

03. 02. 2007, 00:25

Adolf Bleichert : neřekl bych že to bude na demonstraci el. oblouku, nemá to protipól, ty ramena jsou viditelně vodivě spojena. Navíc ty látkový potahy na koncích dudou aby to nestudilo.

Ozzelot

03. 02. 2007, 00:29

jezero: mail je tu, ale níže je též kdyby jsi chtěl můžu ten kufřík doma vyhrabat a poslat ti na mail nějaký foto.

jezero

03. 02. 2007, 10:46

Ozzelot : Tvůj mail mi nejde otevřít. Fotky mi neposílej, měl jsem to doma také a také funkční. Chtěl jsem Tě tu věc nabídnout do sbírky. Tak jest-li chceš, tak mi napiš. Čau.

Ozzelot

03. 02. 2007, 19:24

Tak jsem si to ještě jednou důkladně prohlíd a fakt bych neřek že to je učební pomůcka, na co by to mělo dva kontakty stejného pólu a kde je protipól. Také to nemohlo pracovat s větším napětím než takovým, které už bezpečně nepřeskočilo na vzdálenost rozepnutých kontaktů toho spínače, jinak by to ten spínač logicky nedokázal vypnout. Jaká tak může být vzdálenost těch kontaktů? 5 mm? Nemyslím tedy že by tak malý výboj někdo používal jako názornou pomůcku. Já si ze školy pamatuju že když nám tohle jednou fyzikář předváděl výboj měl dobře 5 cm. Kdyby se takové napětí pustilo do toho co je tu na obrázku nejen že by ten vypínač postrádal smysl, ale první šupu by hned dostala obsluha do ruky, pokud by to nedržela za konec držadla a ještě v rukavici.
Naproti tomu ty instrumenty na léčení a masírování pracovali tak s výbojem 2 - 3mm, a ty hadříky na koncích by také zajišťovaly aby se kov nedotkl přímo pokožky jinak by plocha přenosu byla tak velká že by to nic nedělalo. Když ale musí přeskakovat výboj jen v bodech skrz ten hadřík dělá to takové to příjemné píchání. Možná že se pletu, ale souvislost s nějakou učební pomůckou bych omezil jen na podobnost, tohle je poněkud specializovanější, je to ale jen můj názor.

Jinak můj email je Ozzelot@seznam.cz. Dík že jsi mi to chtěl nabídnout, ale asi zas nejsem tak horlivý sběratel abych to musel mít za každou cenu. Mám asi tak jen 20 takových různých věciček a prostě se mi to jen líbí. Jistě ale to co máš je pěknej kousek.

Jinak ještě k tomu pušťadlu žilou, mám doma taky něco jako otvírací nůž a jsou v něm 3 různě velké čepele takové trojuhelníky do boku, to se přiložilo na ručku a zezhora se do toho bacilo... no musel to být hrozný způsob léčby, navíc uplně na nic brrr hrůza.

Nom

10. 10. 2008, 17:43

wipadá to jako lékařské pomucky snad gynďouš

guzi

03. 03. 2010, 16:40

jezero napiš tvůj mail dík Guzi

Fandas

17. 03. 2012, 15:33

Ty poly jsou tam odizolovány od sebe podložkou pod tím šroubkem. Proud dodával induktor s Wágnerovým kladívkem. Ty polštářky se navhčily a pojíždělo se se po rukách. Asi se tím mělo léčit regma. Fandas