Úvod / Články / Archeologie

Rimania

05. 10. 2009 Autor: Rasti_BA 7539× 36
Ahojte.
Cez priateľku som sa dozvedel od jej kamaráta z karate (Ičo, ak to čítaš tak dík za tip) o lokalite, kde pred časom bolo opevnenie Limes Romanus. V 2.-4. storočí tu vládol čulý obchodný ruch, až v 5.st. Rimania ustúpili zo svojich slovenských pozícií pod tlakom germánskych kmeňov. Celkovo sa Rimania v oblasti zdržovali už v 2.st pred naším letopočtom. No a dnes tam sú šíre polia. Keď som prišiel na miesto, autom cca 30 km od Bratislavy, nevedel som kde začať. Šíre polia kam až dovidíš.
Pár fillerov, úplne zožraná Koruna slovenská 1941 (fotoč. 7). Hovorím si, keď za pár desiatok rokov táto pôda zožerie 60 rokov starú mincičku, tak na rimanov môžem zabudnúť. Navyše, všetci to poznáte, keď idete hľadať niečo "cielene" nájdete všetko ostatné. Nevzdával som sa, hľadal som rimana. Kopol som neforemnú mincu, pripadala mi ako olovená plomba, bola podstatne ťažšia ako ostatné, hrubšia, masívnejšia, ale pokrytá súvislou čiernou hrubou vrstvou. O pár metrov ďalšia, väčšia, rovnomerná ale tiež pokrytá hrubým svinstvom. Potom tretia... atd. Doma som sa ich snažil vydrhnúť klasickým kartáčom, ale bez úspechu. Stále som netušil čo to je zač. Spolu s ostatnými som ich podľa návodu pána Jezera hodil na týždeň do špenátu. (apropo, pohár so špenátom sa u mňa stal súčasťou kuchyne, takže Vás, pán Jezero, moja priateľka asi úprimne nenávidí :o) ). Ani dva týždne nepomohli. Na pole som sa nevrátil, tak agresívna pôda sa ocitla na mojom „black liste“. Ostatné mince som čistučké vybral a tieto stále nič. Stiahol som si z netu "čistení a konzervace mincí" od Bukvica. Veľmi zaujímavá krátka brožúrka ma presvedčila že nálezu mosadznou kefou neublížim. Chémiu žiadnu nepoužívam, odkedy som experimentoval s komunistickým 20 haliernikom, ktorý skončil sexi ružovučký. A výsledok po jemnom kefovaní vidíte. Tipujem že materiál je bronz a nad hlavou rimana je štvorcová dierka. Radosť bola veliká, celý večer na rimanov čumím, zisťujem kto na minciach je, ako žil a vládol,... veď to poznáte. Aj keď som sa najprv úprimne ale sebecky zľakol, že nález budem musieť odovzdať. Nedalo sa nič robiť, ešte pred úplným dočistením som kontaktoval známeho archeológa. Nie sme kamaráti, ale trošku sa poznáme. Mal na mňa len pár minút. Zbežne vzal mince do ruky, spýtal sa kde som ich našiel. Na mape som mu ukázal polohu. Keď počul že sú tam polia, na hĺbku sa ani nepýtal. (pro info: všetky boli do 15 cm, u poľa nepodstatné). Oblasť poznal a potvrdil že sa tam zdržovali rímske vojská, ale nezachovali sa žiadne základy budov ani opevnenia, takže tam žiaden výskum ani neprebiehal. Občas im niekto doniesol do múzea podobné mince, alebo im to anonymne poslal poštou. Zaskočila ho jedine zachovalosť nálezu (hlavne TRAIAN). Zvyšné mince neboli dočistené, bál som sa ich poškodiť, takže mi ich nevedel určiť. No a potom to prišlo... vraj si ich mám nechať, na internete sa predávajú rádovo v 10kach až 100kách dolárov a múzeum ich má tisíce. Stále ale držal v ruke Traiána. Usmial sa, vrátil mi ho, povedal že to bude krásny a originálny prívesok a naštartoval. Ešte v ten deň som sadol do auta frčal na moje nové „najobľúbenejšie“ políčko. Nálezy pripájam. Archeológ mi potvrdil, že sa jedná o Traiana, prvé storočie. Na 2.000 rokov celkom zachovalá mincička. Ostatné neviem určiť presne, asi ma čaká ďalšia návšteva múzea po dočistení. Každopádne je to krásny pocit, vykopať niečo, čo sa stratilo cca v období, keď Ježiš Kristus niekde večeral a netušil, že je to naposledy :o)

Minca č. 1:
Traiána som potom dopátral v knihe od H. Klawansa „Roman imperial coins“. Na druhej strane je okrídlená postava bohyne „Victory“, ktorá drží kruhový palmový výhonok s písmenami SP/QR. Jediný rozdiel medzi mincou v knihe a mojou je, že tá moje je podstatne zachovalejšia :o).

Minca č. 2:
Neznámy brčkatý riman s nečitateľným nápisom dookola, na druhej strane podľa archeológa rímsky boh vojny s kopijou a štítom

Minca č. 3:
Brčkavý riman s bradou, jediná časť textu, ktorá je čitateľná :“... ERVSA... “, druhú stranu vidíte sami, je tam nejaký obdĺžnik rozdelený na dve časti Ostatné fotky sú nálezy z toho istého políčka.
Všetkým želám len čisté pípance.

PS: naozaj nebola použitá žiadna chémia, všetky diery boli zahrabané. Nakoľko sa jedná o dosť úrodné políčko, múzeum som informoval aj oficiálne, ale záujem zatiaľ neprejavili. Asi to nie je taká vzácnosť, ako som si myslel. Ale ten adrenalín pri kopaní ako aj čistení... mňáááám :D.

 Autor: Rasti_BA

Komentáře

mihaly

05. 10. 2009, 12:13

grat k nalezom, cislo 6. je denar bizantskeho tipu Belu III. z rodu Arpadovcov. Gratulujem Inak zaujimavy clanok... Rimania ustúpili zo svojich slovenských pozícií ... ktorý skončil sexi ružovučký. A výsledok po jemnom kefovaní vidíte prajem vela nalezov

hypo1

05. 10. 2009, 13:42

Ufff, tak tohle je můj sen

zelezo

05. 10. 2009, 14:25

Číslo 2-asi Marcus Aurelius-161-180
číslo 3-Lucius Verus 161-169,
4 a 5 jsou mince z 4.století letopočtu, 4-některý z Konstantinovců a č. 5 mi připomíná –díky zarostlé bradě-není-li to měděnka Juliana Apostatu-361-363.Nicméně tyto dvě poslední mince mají asi jiný příběh, než první dvě. Hezké nálezy. Blahoželam

teodor

05. 10. 2009, 14:56

gratulujem k nálezom aj prístupu... u mňa máš

Azaz163

05. 10. 2009, 14:59

nádhera! rozhodně lepší než neustálé hákáče

popkornek

05. 10. 2009, 15:23

paráda!!! gratulačka

Aksamit

05. 10. 2009, 17:46

Takové příspěvky čtu moc rád. Gratuluji k nálezu a přeju další takové!!!

Rasti_BA

05. 10. 2009, 18:20

všetkým dakujem
zvlášť Fe aj Mihalymu za určenie. Nechcel som otravovat s určením mincí, prešiel som 2 knihy, google... a nič. V stredu asi zas vyrazim na miesto, podla mna tam toho bude viac. Ešte jedna otazka... čím dočistím bronzové mince? Keď pritlačím mosadznou kefou, nepoškriabem?
Dakujem

popkornek

05. 10. 2009, 18:57

záleží na tvrdosti těch štětin, z vlastní zkušenosti, ale s tímto čištěním problém nemám (používám středně tvrdý mosazný kartáček) a doporučuji ho .. tak ve středu hodně zdaru a už se těším na další ukázku toho, co se u vás nachází

Fieldmaster

05. 10. 2009, 19:15

To euro jsem poznal. Super kolečka.

w1tt

05. 10. 2009, 19:45

Krasne, opravdu. To bych si pral nekdy kopnout :) Co mas za detik?

Rasti_BA

05. 10. 2009, 19:53

detektor mám len od juna, ale o historiu sa zaujimam 20 rokov. Po podrobnom studiu vlastnosti detektorov na us strankach som kupil na ebay Garrett Ace 150 (€99,-)
A spokojnost veliká. Len bol problem dohladat nález, na to už mam propointer a táto dvojica mi vyhovuje. Nevedel som či ma mrcasenie "chytí" a tak som nechcel vyhodit kopec penazí. Ale kým sa ACE nepokazí, nevidím dovod ho menit. Aj tak zaleží hlavne na lokalite, študiu historie a štastí. Až potom nasleduje kvalita detíka.

BobPaar

05. 10. 2009, 19:53

co dodat. Krasa

Tak.Ma.Napadlo

05. 10. 2009, 20:04

na tej foto č 2 by mal bit Marcus antonius (antivirus ) asi tak 200 n. l. ale inac PJEKNEE ale tu 1 s tym 2 krizom tak ta musi bit prastara taku som este nevidel

w1tt

05. 10. 2009, 20:22

Taky budu kupovat gareta 150, jakou tam mas civku, tu zakladni malou?

Rasti_BA

05. 10. 2009, 20:29

ano, zaklad, ale už davam dokopy eura na 9´x12´, na ebay-i je za cca 85 US= €58,-.
Nech si hovorí kto chce co chce, na pekne nalezy netreba detík za 1000€. Aj ked nevylučujem, že si niekedy v buducnosti take nieco kupim

mihaly

05. 10. 2009, 20:39

Rasti len sa pytaj vsak na to sme tu. napr. Aj ja som rad ked mi urcia veci a som este radsej ked ma napadne ze tu a tam som tu mincu uz videl a hladam aby som urcil prvy. inak ja by som ten denar uz nechal tak. aspon podla fotky vyzera ok.

toten

06. 10. 2009, 00:23

pri cisteni bronzov kazdy ma inu techniku mne sa osvedcilo obycajne sparatko z dreva ziadna kefa nic len sparatkom a ide to len trpezlivost a pozor na patinu nalezy

popkornek

06. 10. 2009, 09:24

taky mám ACE 150... hledám s ním už pátým rokem a spokojenost veliká.. i s malým kašpárkem se dá hrát velké divadlo.. podle mého opravdu nezáleží na detektoru (zvláště, když hledá člověk na polích), je to o štěstí a být ve správnou dobu na správném místě

w1tt

06. 10. 2009, 10:12

popkornek: Mas pravdu, koukal jsem na tve prispevky, chodis jen policka co? :)

popkornek

06. 10. 2009, 10:19

w1tt: u nás je více polí, než-li lesů.. a hlavně jsou políčka dobrý v tom, že když je jednu sezónu prochodíš, pak je zemědělci poořou, a další sezónu můžeš začít znovu a vždy se něco nového vyloupne... v lese je to trochu v tomhle omezené

Rasti_BA

06. 10. 2009, 10:30

tiež mam rad polia, navyse z Bratislavy to je 10 km na rakuske aj madarske , takže nalezy rozne. Na poli ale často kopem, kdežto v lese to je prechádzka, občas stretnem jelena, inokedy pípne nábojnica.

w1tt

06. 10. 2009, 12:44

To jo, ale zase bych rek, ze ten les je pro militarie lepsi, policko spis pro ty mincicky a dalsi veci :). .

Rasti_BA

06. 10. 2009, 18:11

militarie su super, ale v okoli Bratislavy sa okrem Prusko-Rakuskeho konfliktu a Napoleona nejak neválčilo. Na jesen planujem Duklu, tak to hadam vyjde. Apropo, prave som sa vratil z mojho polička a nezklamalo, zase riman, ešte sa kúpe v špenáte. Krásna čierna patina, zachovalá, podla toho co presvitá mal to byt Maximus...

Tatino

06. 10. 2009, 18:17

Gratulujem Rasti ku krasnym minciam. Len by som ti chcel povedat svoj nazor - pises, ze zalezi hlavne na lokalite, studiu historie a stasti. Z mojich skusenosti mi vychadza, ze lokalita nieje az taka dolezita, studium historie je dost dolezite, ale treba hlavne to stastie! Na kazdej lokalite, ak je clovek trpezlivy, daju sa najst podobne vzacnosti!

Rasti_BA

06. 10. 2009, 18:27

cau tatino (toto som nepovedal 25 rokov )
... a zabudli sme este jeden faktor - ČAS.
Ale aj logika pomáha. Aj ja som najprv 10 minut sledoval terén, pozeral som kde sú vyvýšeniny, kde rieka,... až potom som zapol detík. A este raz dakujem za názory aj pomoc.

Tatino

06. 10. 2009, 18:32

Zajtra si pozri moj prispevok na DW. Co sa mi uliahlo v nasom lesiku. A bolo to na mieste, kde by som to nikdy nebol cakal! Takze mas pravdu, treba spustu casu, viery ze clovek najde, trpezlivosti a to Stastie. Zdravim ta a prajem este vela krasnych rimanov!

Rasti_BA

06. 10. 2009, 18:58

tešim sa, potrebujem navnadiť na lesy

w1tt

06. 10. 2009, 22:05

Rasti: tak jak docistis, tak to sem hod, at se muzeme pokochat :) sakra, ty me s tema rimanama stves :))

Metaxa

06. 10. 2009, 22:21

Druhá mince je Commodus

Luki878

07. 10. 2009, 18:53

krasne mince gratulujem

medved z lesa

20. 10. 2009, 10:53

Gratulujem pekne si sa " trafil".

karcinogenetik

11. 11. 2009, 16:27

cislo 6. belo III, cca 1160,niektora literatura uvadza ze sa jedná o StefanaIV. Je to byzantsky typ mince, tychto minci je mnoho. Cislo 3. je nejaka byzantska razba 6-7storocie, vzacnost - ale tuto som si nie uplne isty. Mimochodom preco vsetky mince vyzeraju ako zlate???

zastrcka

15. 11. 2009, 15:01

zdarek rasto. ak by si chcel mozme vymenit lokality, napismi

Rasti_BA

21. 11. 2009, 19:13

karcinogenetik: dakujem, upresnenie potesilo . Zlata nie je ani jedna. Rím je vacsinou bronz a byzantinec je strašne tenky pliešok z žlteho kovu
miza: nie :o)

mmmmmm

13. 12. 2009, 08:35